binnenland 19
'Wachten op groot ongeluk?'
Voorstel
beveiliging
spoor voor
zomer
KRAS.NL... dé MADEIRA-specialist!
De botsing van twee treinen lijkt
veroorzaakt doordat de machinist
van de sprinter door een rood sein reed.
'Soms staan seinen te
dicht op elkaar'
'Uitlevering
Joran op handen'
TOP-accommodaties bij KRAS.NL
BOEK ONLINE of bel 0900-9697
dinsdag 24 april 2012
Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding
amsterdam - Joran van der Sloot
wordt mogelijk snel uitgeleverd
aan de Verenigde Staten. Volgens
zijn voormalige advocaat Maximo
Altez heeft de FBI genoeg bewijs
gevonden om hem te veroordelen
voor het afpersen van de familie
Holloway, aldus Peruaanse media.
Vlak voor Van der Sloots veroorde
ling in januari lieten de Ameri
kaanse autoriteiten al weten hem
snel naar Alabama te willen halen.
Van der Sloot heeft beloofd tegen
betaling van 25.000 dollar te vertel
len waar het lichaam van Natalee
Holloway ligt. Deze informatie
heeft hij echter nooit prijsgegeven.
Van der Sloot zit in Peru een cel
straf van 28 jaar uit voor de moord
op Stephany Flores. In de VS kan
hij nog eens 25 jaar krijgen voor
het afpersen van de familie Hollo
way. Van der Sloot geldt als de
hoofdverdachte in de verdwijning
van de 18-jarige Natalee Holloway
op Aruba in mei 2005.
den haag - Voor de zomer wordt
duidelijk welke delen van het Ne
derlandse spoor een modern Euro
pees beveiligingssysteem krijgen.
Dat liet het ministerie Van Infra
structuur en Milieu weten in reac
tie op de stelling van de Onder
zoeksraad voor Veiligheid (OW)
dat er nog geen lijstje met gevaarlij
ke punten op het spoor was ver
strekt. Verkeersminister Melanie
Schultz van Haegen had in eerste
instantie besloten de spoorsector
zelf een plan te laten maken voor
het aanleggen van ERTMS. Maar
in maart trok zij dat proces naar
zich toe om sneller met een voor
stel te kunnen komen. De onder
zoeksraad vindt al langer dat de
veiligheid op het spoor verder ver
beterd kan worden door invoering
van veiligheidssystemen of alterna
tieve maatregelen. Tot die conclu
sie kwam de OW onder meer in
een rapport over de botsing tussen
twee goederentreinen in Baren-
drecht in 2009 waardoor een ma
chinist stierf OW-voorzitter
Tjibbe Joustra uitte in januari ook
al zijn ongenoegen over het uitblij
ven van een lijst. De OW heeft
nog enkele maanden nodig alvo
rens met conclusies over het onge
val in Amsterdam te kunnen ko
men. Joustra zei al wel dat het sein
dat de machinist zou hebben gene
geerd, er eentje van de eerste gene
ratie is. „Maar het is niet bekend
of het op de lijst stond om te wor
den vervangen." Een andere factor
die kan hebben meegespeeld, is
dat bij Sloterdijk werkzaamheden
aan het spoor zijn en treinen daar
anders rijden dan normaal.
De machinist van één van
de twee treinen die zaterdag
op elkaar botsten, is vermoe
delijk door het rode sein ge
reden. Vijf vragen over de
veiligheid op het spoor.
door Mayke Calis
Hoe is het spoor nu beveiligd?
Door middel van seinen en auto
matische treinbeïnvloeding (ATB).
Wanneer een trein boven de veer
tig kilometer per uur rijdt en een
rood sein negeert, stopt de trein
automatisch. Een deel van het
spoor is ook uitgerust met een
ATB-systeem Verbeterde Versie,
dat ook reageert als de trein onder
de veertig kilometer per uur een
rood sein negeert.
Alleen op het traject van de HSL
en de Betuwelijn wordt gebruik
van het meest veilige Europese sys
teem ERTMS. Bij dat systeem ziet
de machinist op een scherm hoe
hard hij mag rijden en of het
spoor vrij is. Als de trein te hard
rijdt of te dicht op een andere
trein rijdt, grijpt het systeem in.
Door rood rijden kan dan dus niet
meer.
Waarom wordt dat Europese sys
teem dan niet overal ingevoerd?
Dat is te duur. Het systeem zou
worden ingevoerd op de Hanzelijn
(tussen Lelystad en Zwolle) en op
het traject tussen Amsterdam en
Utrecht. Het spoor is er bijna klaar
voor. Maar de treinen moeten ook
worden uitgerust met een speciaal
kostbaar kastje. Tussen de NS en
het ministerie van Infrastructuur
en Milieu woedt al tijden een
strijd om wie dat gaat betalen. De
NS wil het vergoed krijgen en het
ministerie wil niet betalen. Hoogle
raar Veiligheid en Rampenbestrij
ding Ben Ale vraagt zich af of er
'eerst een ongeluk moet plaatsheb
ben waarbij ruim 100 doden val
len in plaats van ruim 100 gewon
den voordat er iets verandert'. In
Frankrijk, Duitsland en delen van
België is dat Europese systeem wel
ingevoerd.
Welk veiligheidssysteem was er op
het spoor waar de botsing plaats
had?
Dat wordt nu onderzocht. Prorail
wil daar nog niets over zeggen.
Hoe vaak negeren machinisten een
rood sein?
Volgens de Inspectie Leefomge
ving en Transport gebeurde dat af
gelopen jaar 155 keer. Volgens Ben
Ale is het ook niet altijd de schuld
van de machinist.
„Soms staan de seinen te dicht op
elkaar. Dan krijgt een machinist
bijvoorbeeld het sein om te mo
gen vertrekken, maar op het mo
ment dat hij flink gas geeft moet
hij volop de rem omdat honderd
meter verder het licht op rood
staat."
Zijn machinisten te vergelijken met
automobilisten die nog snel even
door het rood rijden?
„Zeker niet", zegt Ben Ale. „Als zij
een sein missen heeft dat bijna al
tijd een reden. Soms rijdt een ma
chinist in een baanvak waarin
%iaar één trein mag rijden. Vlak
voor hij het baanvak wil inrijden
staat het licht nog op rood, maar
het springt meteen op groen als
zijn voorganger het baanvak ver
laat. Na een paar keer op de rem
getrapt en weer opgetrokken te
hebben, kan een machinist wel
eens besluiten niet te remmen.
Dat gaat meestal goed."
Op de plek van het treinongeval in Amsterdam wordt onderzoek gedaan
naar de oorzaak. Twee treinen botsten frontaal op elkaar, waarbij veel ge
wonden en een dode vielen. foto Evert Elzinga/ANP
CANICO
Hotel Rocamar
FUNCHAL
cs Madeira Atlantic Resort'
Ga voor het volledige aanbod naar:
www.kras.nl/zon-madeira
Zie www.kras.nl/31342
Zie www.kras.nl/23610
Zie www.kras.nl/3J298
- - - - - - - 15 cpm
Prijzen zijn p.p., exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds. Voor de meest actuele prijzen, zie wrnv.kras.nl
profiteer van een actiekorting tot wel 150 p.p,
bij vertrek t/m juni!
geniet op het 'bloemeneiland' van het heerlijke
klimaat en de prachtige natuur!
inclusief ontbijt!
inclusief ontbijt!
All Inclusive'
madeira islands
4-sterren hotel direct aan zee en op ca. 1,5
km van het centrum van Canico.
Boek vóór 1 mei uw zonvakantie en profi
teer van 50 korting p.p.!
Luxe aparthotel direct aan het strand van
Praia Formosa en op 3 km van Funchal.
waarom zou je meer betalen