binnenland 19 'Wachten op groot ongeluk?' Voorstel beveiliging spoor voor zomer KRAS.NL... dé MADEIRA-specialist! De botsing van twee treinen lijkt veroorzaakt doordat de machinist van de sprinter door een rood sein reed. 'Soms staan seinen te dicht op elkaar' 'Uitlevering Joran op handen' TOP-accommodaties bij KRAS.NL BOEK ONLINE of bel 0900-9697 dinsdag 24 april 2012 Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding amsterdam - Joran van der Sloot wordt mogelijk snel uitgeleverd aan de Verenigde Staten. Volgens zijn voormalige advocaat Maximo Altez heeft de FBI genoeg bewijs gevonden om hem te veroordelen voor het afpersen van de familie Holloway, aldus Peruaanse media. Vlak voor Van der Sloots veroorde ling in januari lieten de Ameri kaanse autoriteiten al weten hem snel naar Alabama te willen halen. Van der Sloot heeft beloofd tegen betaling van 25.000 dollar te vertel len waar het lichaam van Natalee Holloway ligt. Deze informatie heeft hij echter nooit prijsgegeven. Van der Sloot zit in Peru een cel straf van 28 jaar uit voor de moord op Stephany Flores. In de VS kan hij nog eens 25 jaar krijgen voor het afpersen van de familie Hollo way. Van der Sloot geldt als de hoofdverdachte in de verdwijning van de 18-jarige Natalee Holloway op Aruba in mei 2005. den haag - Voor de zomer wordt duidelijk welke delen van het Ne derlandse spoor een modern Euro pees beveiligingssysteem krijgen. Dat liet het ministerie Van Infra structuur en Milieu weten in reac tie op de stelling van de Onder zoeksraad voor Veiligheid (OW) dat er nog geen lijstje met gevaarlij ke punten op het spoor was ver strekt. Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen had in eerste instantie besloten de spoorsector zelf een plan te laten maken voor het aanleggen van ERTMS. Maar in maart trok zij dat proces naar zich toe om sneller met een voor stel te kunnen komen. De onder zoeksraad vindt al langer dat de veiligheid op het spoor verder ver beterd kan worden door invoering van veiligheidssystemen of alterna tieve maatregelen. Tot die conclu sie kwam de OW onder meer in een rapport over de botsing tussen twee goederentreinen in Baren- drecht in 2009 waardoor een ma chinist stierf OW-voorzitter Tjibbe Joustra uitte in januari ook al zijn ongenoegen over het uitblij ven van een lijst. De OW heeft nog enkele maanden nodig alvo rens met conclusies over het onge val in Amsterdam te kunnen ko men. Joustra zei al wel dat het sein dat de machinist zou hebben gene geerd, er eentje van de eerste gene ratie is. „Maar het is niet bekend of het op de lijst stond om te wor den vervangen." Een andere factor die kan hebben meegespeeld, is dat bij Sloterdijk werkzaamheden aan het spoor zijn en treinen daar anders rijden dan normaal. De machinist van één van de twee treinen die zaterdag op elkaar botsten, is vermoe delijk door het rode sein ge reden. Vijf vragen over de veiligheid op het spoor. door Mayke Calis Hoe is het spoor nu beveiligd? Door middel van seinen en auto matische treinbeïnvloeding (ATB). Wanneer een trein boven de veer tig kilometer per uur rijdt en een rood sein negeert, stopt de trein automatisch. Een deel van het spoor is ook uitgerust met een ATB-systeem Verbeterde Versie, dat ook reageert als de trein onder de veertig kilometer per uur een rood sein negeert. Alleen op het traject van de HSL en de Betuwelijn wordt gebruik van het meest veilige Europese sys teem ERTMS. Bij dat systeem ziet de machinist op een scherm hoe hard hij mag rijden en of het spoor vrij is. Als de trein te hard rijdt of te dicht op een andere trein rijdt, grijpt het systeem in. Door rood rijden kan dan dus niet meer. Waarom wordt dat Europese sys teem dan niet overal ingevoerd? Dat is te duur. Het systeem zou worden ingevoerd op de Hanzelijn (tussen Lelystad en Zwolle) en op het traject tussen Amsterdam en Utrecht. Het spoor is er bijna klaar voor. Maar de treinen moeten ook worden uitgerust met een speciaal kostbaar kastje. Tussen de NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu woedt al tijden een strijd om wie dat gaat betalen. De NS wil het vergoed krijgen en het ministerie wil niet betalen. Hoogle raar Veiligheid en Rampenbestrij ding Ben Ale vraagt zich af of er 'eerst een ongeluk moet plaatsheb ben waarbij ruim 100 doden val len in plaats van ruim 100 gewon den voordat er iets verandert'. In Frankrijk, Duitsland en delen van België is dat Europese systeem wel ingevoerd. Welk veiligheidssysteem was er op het spoor waar de botsing plaats had? Dat wordt nu onderzocht. Prorail wil daar nog niets over zeggen. Hoe vaak negeren machinisten een rood sein? Volgens de Inspectie Leefomge ving en Transport gebeurde dat af gelopen jaar 155 keer. Volgens Ben Ale is het ook niet altijd de schuld van de machinist. „Soms staan de seinen te dicht op elkaar. Dan krijgt een machinist bijvoorbeeld het sein om te mo gen vertrekken, maar op het mo ment dat hij flink gas geeft moet hij volop de rem omdat honderd meter verder het licht op rood staat." Zijn machinisten te vergelijken met automobilisten die nog snel even door het rood rijden? „Zeker niet", zegt Ben Ale. „Als zij een sein missen heeft dat bijna al tijd een reden. Soms rijdt een ma chinist in een baanvak waarin %iaar één trein mag rijden. Vlak voor hij het baanvak wil inrijden staat het licht nog op rood, maar het springt meteen op groen als zijn voorganger het baanvak ver laat. Na een paar keer op de rem getrapt en weer opgetrokken te hebben, kan een machinist wel eens besluiten niet te remmen. Dat gaat meestal goed." Op de plek van het treinongeval in Amsterdam wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak. Twee treinen botsten frontaal op elkaar, waarbij veel ge wonden en een dode vielen. foto Evert Elzinga/ANP CANICO Hotel Rocamar FUNCHAL cs Madeira Atlantic Resort' Ga voor het volledige aanbod naar: www.kras.nl/zon-madeira Zie www.kras.nl/31342 Zie www.kras.nl/23610 Zie www.kras.nl/3J298 - - - - - - - 15 cpm Prijzen zijn p.p., exclusief reserveringskosten en Calamiteitenfonds. Voor de meest actuele prijzen, zie wrnv.kras.nl profiteer van een actiekorting tot wel 150 p.p, bij vertrek t/m juni! geniet op het 'bloemeneiland' van het heerlijke klimaat en de prachtige natuur! inclusief ontbijt! inclusief ontbijt! All Inclusive' madeira islands 4-sterren hotel direct aan zee en op ca. 1,5 km van het centrum van Canico. Boek vóór 1 mei uw zonvakantie en profi teer van 50 korting p.p.! Luxe aparthotel direct aan het strand van Praia Formosa en op 3 km van Funchal. waarom zou je meer betalen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 9