In Rusland, Israël en Slovenië groeit geloof Vit onderzoek is gebleken dat maar 6 procent van de oorlogen zaterdag 21 apnl 2012 werd veroorzaakt door religie' 13 Godsdienstwetenschapper Frans Jespers Percentage van de bevolking dat WEL in God gelooft Japan 4,3 Duitsl. (oost) 7,8 Zweden 10,2 Tsjechië v; 11,1 Denemarken 13,0 Noorwegen 14,8 Frankrijk 15,5 Gr. Brittannië 16,8 Nederland 21,2 Oostenrijk 21,4 Letland 21,7 Hongarije 23,5 Slovenië 23,6 Australië 24,9 Zwitserland 25,0 Nw. Zeeland 26,4 Duitsl. (west) 26,7 Rusland 30,5 Spanje 38,4 Slowakije 39,2 Italië 41,0 Ierland i 43,2 Nrd. Ierland 45,6 Portugal 50,9 Cyprus 59,0 Ver. Staten 60,6 Polen 62,0 Israël 65,5 Chili 79,4 Filipijnen 83,6 Percentage van de bevolking dat NIET in God gelooft Duitsl. (oost) a 52,1 Tsjechië 39,9 Frankrijk 23,3 Nederland 19,7 Zweden 19,3 Letland 18,3 Gr. Brittannië 18,0 Denemarken 17,9 Noorwegen 17,4 Australië 15,9 Hongarije 15,2 Slovenië 13,2 Nw. Zeeland 12,6 Slowakije 11,7 Duitsl. (west) 10,3 Spanje 9,7 Zwitserland 9,3 Oostenrijk 9,2 Japan 8,7 Rusland 6,8 Nrd. Ierland 6,6 Israël 6,0 Italië 5,9 Portugal 5,1 Ierland 5,0 Polen 3,3 Ver. Staten 3,0 Chili 1,9 Cyprus 1,9 FiÜDÜnen 0 7 infograDhic CRW I bron Universitv of Chicago Niet overal verdwijnt God uit de maatschappij. In Rusland, Israël en Slove nië neemt het geloof juist toe, zo stellen de onder zoekers van de Universi teit van Chicago. Dat Israël steeds religieu zer wordt, verbaast godsdienstsocioloog Hijme Stoffels. „Uit een ander onderzoek bleek zelfs dat het godsgeloof er sterker is dan ooit," Toch kan hij het wel verklaren. Zo wijst hij op de instroom van Sov jetjoden na het het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991. Die wa ren weliswaar grotendeels seculier, maar wilden zich in Israël graag aanpassen. „Ze gingen op zoek naar hun roots en namen daarbij ook het geloof in God aan." Daarnaast, zo stellen Stoffels en de onderzoekers in Chicago, krijgen orthodoxe joden gemiddeld veel meer kinderen dan niet-religieuze landgenoten. Die kinderen zullen waarschijnlijk ook de religie van hun ouders aannemen, waardoor vanzelf ook het geloof in God groeit. Ook zal het Israëlisch-Pales- tijnse conflict ertoe bijdragen, dat religieuze gevoelens sterker wor den. In Rusland speelt, dat vlak na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie de mensen terecht kwamen in een ideologisch vacuüm. Het commu nisme had (allang) afgedaan en er moest nieuwe zingeving voor in de plaats komen. Dat gevoel werd versterkt door de hevige verpaupe ring die in vrijwel alle Sovjetstaten om zich heengreep. Dat het geloof in Rusland groeit en in de voormalige DDR juist sterk afneemt, lijkt tegenstrijdig. Immers, beide landen hebben de cennia lang geleefd onder dezelfde atheïstische leer. Stoffels: „Ik denk dat dit toch met het protestantis me in de DDR te maken heeft. Dat is gevoeliger voor geloofsafval dan de Russische orthodoxie. In Rusland heeft de kerk ten tijde van het communisme altijd voort bestaan. Zelfs onder de felle an ti-religieuze campagnes van lozef Stalin. Gelovigen werden welis waar onderdrukt, maar tegelijker tijd mocht er genoeg." Zo versoepelde het Kremlin na de inval van nazi-Duitsland in 1941 in de Sovjet-Unie aanzienlijk de re gels ten aanzien van de Rus- sisch-orthodoxe kerk. Op die ma nier probeerde Stalin eenheid te creëren onder de Russen. Ook in het huidige Rusland zie je iets dergelijks gebeuren. De kerk en het regime kruipen steeds dich ter tegen elkaar aan. De ortho doxie past(e) prima in het nationa listische, patriottische beleid van president/premier Poetin, die zelfs koketteert met zijn nieuwverkre- gen orthodoxie. De hoge mate van godsgeloof in Slovenië is lastiger te verklaren. Het overwegend katholieke land is vergeleken met de andere Joegosla vische deelstaten veruit het meest welvarend, is zelfs lid van de EU en betaalt inmiddels met de euro. Wellicht berust het groeiende ge loof in God er gewoon op toeval.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13