In Rusland, Israël en Slovenië groeit geloof
Vit onderzoek is gebleken dat maar 6 procent van de oorlogen zaterdag 21 apnl 2012
werd veroorzaakt door religie' 13
Godsdienstwetenschapper Frans Jespers
Percentage van de bevolking dat WEL in God gelooft
Japan 4,3
Duitsl. (oost) 7,8
Zweden 10,2
Tsjechië v; 11,1
Denemarken 13,0
Noorwegen 14,8
Frankrijk 15,5
Gr. Brittannië 16,8
Nederland 21,2
Oostenrijk 21,4
Letland 21,7
Hongarije 23,5
Slovenië 23,6
Australië 24,9
Zwitserland 25,0
Nw. Zeeland 26,4
Duitsl. (west) 26,7
Rusland 30,5
Spanje 38,4
Slowakije 39,2
Italië 41,0
Ierland i 43,2
Nrd. Ierland 45,6
Portugal 50,9
Cyprus 59,0
Ver. Staten 60,6
Polen 62,0
Israël 65,5
Chili 79,4
Filipijnen 83,6
Percentage van de bevolking dat NIET in God gelooft
Duitsl. (oost) a 52,1
Tsjechië 39,9
Frankrijk 23,3
Nederland 19,7
Zweden 19,3
Letland 18,3
Gr. Brittannië 18,0
Denemarken 17,9
Noorwegen 17,4
Australië 15,9
Hongarije 15,2
Slovenië 13,2
Nw. Zeeland 12,6
Slowakije 11,7
Duitsl. (west) 10,3
Spanje 9,7
Zwitserland 9,3
Oostenrijk 9,2
Japan 8,7
Rusland 6,8
Nrd. Ierland 6,6
Israël 6,0
Italië 5,9
Portugal 5,1
Ierland 5,0
Polen 3,3
Ver. Staten 3,0
Chili 1,9
Cyprus 1,9
FiÜDÜnen 0 7 infograDhic CRW I bron Universitv of Chicago
Niet overal verdwijnt God
uit de maatschappij. In
Rusland, Israël en Slove
nië neemt het geloof juist
toe, zo stellen de onder
zoekers van de Universi
teit van Chicago.
Dat Israël steeds religieu
zer wordt, verbaast
godsdienstsocioloog
Hijme Stoffels. „Uit
een ander onderzoek bleek zelfs
dat het godsgeloof er sterker is dan
ooit,"
Toch kan hij het wel verklaren. Zo
wijst hij op de instroom van Sov
jetjoden na het het uiteenvallen
van de Sovjet-Unie in 1991. Die wa
ren weliswaar grotendeels seculier,
maar wilden zich in Israël graag
aanpassen. „Ze gingen op zoek
naar hun roots en namen daarbij
ook het geloof in God aan."
Daarnaast, zo stellen Stoffels en de
onderzoekers in Chicago, krijgen
orthodoxe joden gemiddeld veel
meer kinderen dan niet-religieuze
landgenoten. Die kinderen zullen
waarschijnlijk ook de religie van
hun ouders aannemen, waardoor
vanzelf ook het geloof in God
groeit. Ook zal het Israëlisch-Pales-
tijnse conflict ertoe bijdragen, dat
religieuze gevoelens sterker wor
den.
In Rusland speelt, dat vlak na het
uiteenvallen van de Sovjet-Unie
de mensen terecht kwamen in een
ideologisch vacuüm. Het commu
nisme had (allang) afgedaan en er
moest nieuwe zingeving voor in
de plaats komen. Dat gevoel werd
versterkt door de hevige verpaupe
ring die in vrijwel alle Sovjetstaten
om zich heengreep.
Dat het geloof in Rusland groeit
en in de voormalige DDR juist
sterk afneemt, lijkt tegenstrijdig.
Immers, beide landen hebben de
cennia lang geleefd onder dezelfde
atheïstische leer. Stoffels: „Ik denk
dat dit toch met het protestantis
me in de DDR te maken heeft.
Dat is gevoeliger voor geloofsafval
dan de Russische orthodoxie. In
Rusland heeft de kerk ten tijde
van het communisme altijd voort
bestaan. Zelfs onder de felle an
ti-religieuze campagnes van lozef
Stalin. Gelovigen werden welis
waar onderdrukt, maar tegelijker
tijd mocht er genoeg."
Zo versoepelde het Kremlin na de
inval van nazi-Duitsland in 1941 in
de Sovjet-Unie aanzienlijk de re
gels ten aanzien van de Rus-
sisch-orthodoxe kerk. Op die ma
nier probeerde Stalin eenheid te
creëren onder de Russen.
Ook in het huidige Rusland zie je
iets dergelijks gebeuren. De kerk
en het regime kruipen steeds dich
ter tegen elkaar aan. De ortho
doxie past(e) prima in het nationa
listische, patriottische beleid van
president/premier Poetin, die zelfs
koketteert met zijn nieuwverkre-
gen orthodoxie.
De hoge mate van godsgeloof in
Slovenië is lastiger te verklaren.
Het overwegend katholieke land is
vergeleken met de andere Joegosla
vische deelstaten veruit het meest
welvarend, is zelfs lid van de EU
en betaalt inmiddels met de euro.
Wellicht berust het groeiende ge
loof in God er gewoon op toeval.