motor krijgt een turbo
Werk in uitvoering
Het tracé in beeld
SS- WÈ
21 april 2012 deOndernemer
*Goederenspoor Axelse V
lakte - Zelzate
Aanleg verbinding op oostelijke
kanaaloever tussen Gentse- en
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone
Infopunt Kanaalzone
Grensoverschrijdend informatiecen
trum voor de Kanaalzone Gent-Ter-
neuzen
Biobased Economy
Uitbouw bio-economie (Yara,
Dow) en Biobase Europe Trainings
centrum
Veerhaven Temeuzen
Recreatieve ontwikkeling
Landschapsuitvoeringsplan
Versterking van de landschappelijke
kwaliteit, landelijke inpassing pro
jecten
Herstructurering
bedrijventerreinen
Efficiënt ruimtegebruik op
bestaande locaties
Ontwikkeling Axelse Vlakte
(Axelse Sassing, Autrichehaven)
Realiseren van industrieterreinen
met multomodale vervoersmogelijk
heden aan het kanaal Gent-Terneu-
zen bereikbaar voor schepen met
een diepgang tot 12,5 meter
Ontwikkeling bedrijventerrein
Koegorspolder
Realisering van droog'
bedrijventerrein
Tunneloefencentrum/
veiligheidscentrum
Realisatie oefencentrum voor
opleiding van hulpdiensten
Valuepark Mosselbanken
Realisering van een industrieterrein
aan diep vaarwater (Westerschelde)
Versterken fïetsvoorzieningen
Aanleg fietsverbindingen tussen
woonkernen, bedrijventerreinen
en voorzieningen
Verbreding Tractaatweg
Schakel in noord-zuidverbinding,
verbeding tot 2x2 rijstroken
Ontwikkeling multimodaal
knooppunt Temeuzen
Versterking van Tern euzen als
logistiek knooppunt voor
binnenvaart en zeevaart
Het uitvoeringsplan 2012 voor
het project Zeeuws-Vlaamse
Kanaalzone omvat enkele
tientallen projecten. De
uitvoering loopt tot 2040.
Bij de uitvoering van plannen is
de samenhang tussen werken,
wonen en voorzieningen van
belang. Dat betekent bijvoor
beeld dat de vestiging van een
bedrijf wordt gekoppeld aan
landschapsontwikkeling.
Voorbeelden van
projecten zijn:
Maintenance Valuepark
Onderhoudspark voor de
procesindustrie
Westelijke Kanaaloever
Ontwikkeling nieuw industrieter
rein (lange termijn) voor logistiek
en (proces)industrie
Agri Foodport Zeeland
Ontwikkeling verscentrum voor
glas- en vollegrondsgroenten, fruit,
akkerbouw, vlees, zuivel
GlastuinbouwBedrijventerreinen
voor glastuinbouw met duurzame
inrichting in Smitsschorre-,
Autriche- en Koegospolder
te N62, als de oost-westverbinding
N61. Deze infrastructuur garandeert
in de Kanaalzone bereikbaarheid én
doorstroming. Er is meer. Frankrijk
werkt aan de aanleg van het kanaal
Seine Nord Europe, in 2016 schar
nier tussen de twee grote vaargebie-
den Seine delta en Rijn Schelde delta,
inclusief de wereldhavens Rotterdam
en Antwerpen. De verbinding biedt
alle kans voor de Zeeuwse havens. En
in het gemeentehuis van Temeuzen
is de euforie nog nauwelijks weg
geëbd na het akkoord voor de bouw
van een nieuwe zeesluis in Temeu
zen. Het complex -gereed uiterlijk
2021- gaat bijna een miljard euro kos
ten.
Waarmee Lonink maar zeggen wil: al
le seinen staan op groen. Wie het
'wensbeeld 2030' beschouwt, ont
waart aan weerszijden van het kanaal
vooral (nieuwe en/of geherstructu
reerde) bedrijventerreinen -Axelse
Vlakte, Westelijke kanaaloever, Pauli-
napolder- en nieuwe insteekhavens.
Een aantal projecten is al in gang ge
zet, de biobased economy (in samen
werking met Vlaanderen) bijvoor
beeld, de glastuinbouw en het Mainte
nance Value Park, een hoogwaardig
onderhoudspark voor de procesindus
trie, Dow in het bijzonder. Ruim
twintig bedrijven hebben zich inmid
dels gemeld voor vestiging op deze si
te. De start is voorzien in 2013.
Lonink: "We stimuleren uitsluitend
economische activiteiten die leiden
tot een verhoging van de toegevoeg
de waarde en de werkgelegenheid in
Zeeland." Maar, is dan de vraag, wat
brengt ons dat allemaal op? Lonink
waagt zich niet aan boude voorspellin
gen, zoals die van werkgeversorganisa
ties in de Gentse kanaalzone. Daar cir
culeren alleen al dankzij de nieuwe
zeesluis aantallen van zo'n 10.000
nieuwe banen, aan weerszijden van
de grens wel te verstaan.
De Terneuzense burgemeester is aan
merkelijk terughoudender, realisti
scher ook wellicht. De planontwikke
ling reikt tot 2040, maar wie kan pak
weg dertig jaar met zekerheid vooruit
kijken? Lonink wijst in dit verband
op de Groningse havenstad Delfzijl.
"Daar is dertig, veertig jaar geleden
fors in de ontwikkeling geïnvesteerd.
Pas nu is de stad booming." Het is
dan met aarzeling dat Lonink aantal
len noemt. Niettemin denkt hij dat in
de komende decennia toch minstens
extra vierduizend banen haalbaar moe
ten zijn om de economische motor
van Zeeuws-Vlaanderen, van heel
Zeeland wellicht, draaiende te hou
den. Dat vraagt, geeft hij gelijk aan,
ook om een goede arbeidsmarktstrate
gie, op zowel het gebied van onder
wijs als van demografie. "De bevol
kingsontwikkeling mag geen belem
mering zijn voor bedrijfsvestiging.
Doorgaans volgen mensen werk.
Maar dan zullen wij ook moeten wer
ken aan ons voorzieningenniveau.
Precies! Wonen, werken en voorzie
ningen zijn nauw met elkaar verbon
den."
Injectie voor Kanaalzone
Bijna een miljard euro kost de
bouw van de nieuwe zeesluis
bij Terneuzen. Aan het project
-het duurste ooit op
Zeeuws-Vlaamse bodem uitge
voerd- is jarenlange lobby en
politiek overleg voorafgegaan.
Het complex is vooral van belang
voor de toegankelijk van de haven
van Gent. Vandaar dat de Vlaamse
overheid het leeuwendeel van de
bouwkosten draagt. Nederland be
taalt iets meer dan 140 miljoen eu
ro, inclusief een Zeeu wse bijdrage
van 10 miljoen. Resteert voor
Vlaanderen een kleine 800 mil
joen. De investering is inclusief
dertig jaar onderhoud.
De zeesluis wordt 427 meter lang,
55 meter breed en 16 meter diep.
Door de aanleg wordt de toegang
krijgen ook binnenvaartschepen
een vlottere doortocht in Neder
land, België en Frankrijk. De sluis
kan in 2021 klaar zijn. De klus be
gint in 2015. De verwachting is
dat veel regionale bedrijven van de
bouw kunnen profiteren en de
werkgelegenheid in
Zeeuws-Vlaanderen daarmee een
fikse injectie krijgt.
Door de komst van de grotere
sluis zal het kanaal Gent - Temeu
zen in de toekomst ook aangepast
moeten worden, net als de brug
gen eroverheen en de tunnels die
er onderdoor gaat. De kosten daar
van worden eveneens grotendeels
betaald door Vlaanderen. Dec Ne
derlandse bijdrage is maximaal 150
miljoen.
Overzicht van wat er allemaal in de Kanaalzone staat te gebeuren.
Foto's: Mark Neelemans