motor krijgt een turbo Werk in uitvoering Het tracé in beeld SS- WÈ 21 april 2012 deOndernemer *Goederenspoor Axelse V lakte - Zelzate Aanleg verbinding op oostelijke kanaaloever tussen Gentse- en Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone Infopunt Kanaalzone Grensoverschrijdend informatiecen trum voor de Kanaalzone Gent-Ter- neuzen Biobased Economy Uitbouw bio-economie (Yara, Dow) en Biobase Europe Trainings centrum Veerhaven Temeuzen Recreatieve ontwikkeling Landschapsuitvoeringsplan Versterking van de landschappelijke kwaliteit, landelijke inpassing pro jecten Herstructurering bedrijventerreinen Efficiënt ruimtegebruik op bestaande locaties Ontwikkeling Axelse Vlakte (Axelse Sassing, Autrichehaven) Realiseren van industrieterreinen met multomodale vervoersmogelijk heden aan het kanaal Gent-Terneu- zen bereikbaar voor schepen met een diepgang tot 12,5 meter Ontwikkeling bedrijventerrein Koegorspolder Realisering van droog' bedrijventerrein Tunneloefencentrum/ veiligheidscentrum Realisatie oefencentrum voor opleiding van hulpdiensten Valuepark Mosselbanken Realisering van een industrieterrein aan diep vaarwater (Westerschelde) Versterken fïetsvoorzieningen Aanleg fietsverbindingen tussen woonkernen, bedrijventerreinen en voorzieningen Verbreding Tractaatweg Schakel in noord-zuidverbinding, verbeding tot 2x2 rijstroken Ontwikkeling multimodaal knooppunt Temeuzen Versterking van Tern euzen als logistiek knooppunt voor binnenvaart en zeevaart Het uitvoeringsplan 2012 voor het project Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone omvat enkele tientallen projecten. De uitvoering loopt tot 2040. Bij de uitvoering van plannen is de samenhang tussen werken, wonen en voorzieningen van belang. Dat betekent bijvoor beeld dat de vestiging van een bedrijf wordt gekoppeld aan landschapsontwikkeling. Voorbeelden van projecten zijn: Maintenance Valuepark Onderhoudspark voor de procesindustrie Westelijke Kanaaloever Ontwikkeling nieuw industrieter rein (lange termijn) voor logistiek en (proces)industrie Agri Foodport Zeeland Ontwikkeling verscentrum voor glas- en vollegrondsgroenten, fruit, akkerbouw, vlees, zuivel GlastuinbouwBedrijventerreinen voor glastuinbouw met duurzame inrichting in Smitsschorre-, Autriche- en Koegospolder te N62, als de oost-westverbinding N61. Deze infrastructuur garandeert in de Kanaalzone bereikbaarheid én doorstroming. Er is meer. Frankrijk werkt aan de aanleg van het kanaal Seine Nord Europe, in 2016 schar nier tussen de twee grote vaargebie- den Seine delta en Rijn Schelde delta, inclusief de wereldhavens Rotterdam en Antwerpen. De verbinding biedt alle kans voor de Zeeuwse havens. En in het gemeentehuis van Temeuzen is de euforie nog nauwelijks weg geëbd na het akkoord voor de bouw van een nieuwe zeesluis in Temeu zen. Het complex -gereed uiterlijk 2021- gaat bijna een miljard euro kos ten. Waarmee Lonink maar zeggen wil: al le seinen staan op groen. Wie het 'wensbeeld 2030' beschouwt, ont waart aan weerszijden van het kanaal vooral (nieuwe en/of geherstructu reerde) bedrijventerreinen -Axelse Vlakte, Westelijke kanaaloever, Pauli- napolder- en nieuwe insteekhavens. Een aantal projecten is al in gang ge zet, de biobased economy (in samen werking met Vlaanderen) bijvoor beeld, de glastuinbouw en het Mainte nance Value Park, een hoogwaardig onderhoudspark voor de procesindus trie, Dow in het bijzonder. Ruim twintig bedrijven hebben zich inmid dels gemeld voor vestiging op deze si te. De start is voorzien in 2013. Lonink: "We stimuleren uitsluitend economische activiteiten die leiden tot een verhoging van de toegevoeg de waarde en de werkgelegenheid in Zeeland." Maar, is dan de vraag, wat brengt ons dat allemaal op? Lonink waagt zich niet aan boude voorspellin gen, zoals die van werkgeversorganisa ties in de Gentse kanaalzone. Daar cir culeren alleen al dankzij de nieuwe zeesluis aantallen van zo'n 10.000 nieuwe banen, aan weerszijden van de grens wel te verstaan. De Terneuzense burgemeester is aan merkelijk terughoudender, realisti scher ook wellicht. De planontwikke ling reikt tot 2040, maar wie kan pak weg dertig jaar met zekerheid vooruit kijken? Lonink wijst in dit verband op de Groningse havenstad Delfzijl. "Daar is dertig, veertig jaar geleden fors in de ontwikkeling geïnvesteerd. Pas nu is de stad booming." Het is dan met aarzeling dat Lonink aantal len noemt. Niettemin denkt hij dat in de komende decennia toch minstens extra vierduizend banen haalbaar moe ten zijn om de economische motor van Zeeuws-Vlaanderen, van heel Zeeland wellicht, draaiende te hou den. Dat vraagt, geeft hij gelijk aan, ook om een goede arbeidsmarktstrate gie, op zowel het gebied van onder wijs als van demografie. "De bevol kingsontwikkeling mag geen belem mering zijn voor bedrijfsvestiging. Doorgaans volgen mensen werk. Maar dan zullen wij ook moeten wer ken aan ons voorzieningenniveau. Precies! Wonen, werken en voorzie ningen zijn nauw met elkaar verbon den." Injectie voor Kanaalzone Bijna een miljard euro kost de bouw van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen. Aan het project -het duurste ooit op Zeeuws-Vlaamse bodem uitge voerd- is jarenlange lobby en politiek overleg voorafgegaan. Het complex is vooral van belang voor de toegankelijk van de haven van Gent. Vandaar dat de Vlaamse overheid het leeuwendeel van de bouwkosten draagt. Nederland be taalt iets meer dan 140 miljoen eu ro, inclusief een Zeeu wse bijdrage van 10 miljoen. Resteert voor Vlaanderen een kleine 800 mil joen. De investering is inclusief dertig jaar onderhoud. De zeesluis wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16 meter diep. Door de aanleg wordt de toegang krijgen ook binnenvaartschepen een vlottere doortocht in Neder land, België en Frankrijk. De sluis kan in 2021 klaar zijn. De klus be gint in 2015. De verwachting is dat veel regionale bedrijven van de bouw kunnen profiteren en de werkgelegenheid in Zeeuws-Vlaanderen daarmee een fikse injectie krijgt. Door de komst van de grotere sluis zal het kanaal Gent - Temeu zen in de toekomst ook aangepast moeten worden, net als de brug gen eroverheen en de tunnels die er onderdoor gaat. De kosten daar van worden eveneens grotendeels betaald door Vlaanderen. Dec Ne derlandse bijdrage is maximaal 150 miljoen. Overzicht van wat er allemaal in de Kanaalzone staat te gebeuren. Foto's: Mark Neelemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 119