Afmeren van schip is enorme kunst Éi Scheepsvaart het belang van de loods 21 april 2012 deOndernemer De veilige en vlotte afhandeling van het scheepvaartverkeer is zo wel voor economie als ecologie essentieel. Het afmeren van een groot schip in de haven is een kunst op zich. De laatste honder den meter naar de kade zijn vaak lastiger dan honderden mij len op volle zee. Het schip moet letterlijk door een loods de ha ven worden ingeloodst. Tekst: Henk van de Voorde VLISSINGEN - De Nederlandse loodsen zijn verantwoordelijk voor ruim een kwart van alle scheepvaart naar Antwerpen en Gent, terwijl de -Vlaamse loodsen bijna driekwart voor hun rekening nemen. De sta king van de Vlaamse loodsen begin dit jaar, die grote delen van het scheepvaartverkeer platlegden, was niet besteed aan de Nederlandse loodsen. „De Vlaamse loodsen zijn overheids functionarissen. Wij hebben als zelf standig ondernemers niks met het Belgische beleid te maken", aldus Jan Willem Siewe. Hij is van origine loods en thans werkzaam als mana ger operations bij het Nederlands Loodswezen in Vlissingen. De loods is raadgever en adviseur van de ge zagvoerder. Hij is tussenpersoon tus sen de kapitein en alles wat van de wal op hem afkomt, bijvoorbeeld ten aanzien van het feit of al dan niet als extra hulp een sleepdienst moet worden ingeschakeld. „De loods helpt de kapitein om het schip op de juiste tijd en plaats aan wal te bren gen. Het gaat om de juiste navigatie van de ligplaats naar zee of omge keerd. Waar gaan we heen, wat gaan we doen en hoe gaan we het doen? Het Loodswezen is een maritieme organisatie met een publieke taak. De loodsen verzorgen 24 uur per dag de veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer van en naar Ne-derlandse en Vlaamse havens aan de Schelde. Een registerloods heeft een zeer verantwoordelijke baan. Honderd procent concentratie is vereist om schepen vlot en veilig de havens in en uit te loodsen. Over soms moeilijk bevaarbare waterwe gen, op ieder tijdstip en onder alle weersomstandigheden. Een loods vaart op vele honderden schepen met een grote diversiteit aan vaar- en manoeuvréereigenschappen. De loods heeft bij uitstek lokale kennis. Hij heeft in de regel een enorme er- varingsopbouw op de vaarwegen waar geloodst wordt. Een loods vaart veelal zo'n 250 keer per jaar op de Westerschelde, een kapitein vaak slechts een enkele keer. Hij beschikt over alle up to date gegevens met be trekking tot de dieptes in de rivier. Naast het navigeren van schepen, zijn contactuele eigenschappen net zo belangrijk. Kapiteins en stuurlie den uit alle internationale windstre ken, moeten tenslotte op adequate wijze door de loods worden geadvi seerd." de juiste instructies met betrekking tot het afmeren bij steigers en lig plaatsen in de haven. „Ik ben inter mediair tussen de loods en de belang hebbende in de haven en vaar de laatste jaren nog maar een paar da gen per maand. Twee derde van de loodsactiviteiten is nachtwerk. Het is erg onregelmatig werk. Schepen wachten niet op loodsen, maar om gekeerd. De functie van manager operations ben ik gaan uitvoeren om dat het voor mij een interessante car- rièrestap was om dit werk geduren de een aantal jaren te gaan doen. Na maximaal acht jaar zal ik echter weer als regulier loods bij nacht en ontij aan de ladder hangen." Zeevaartschool De kwalificaties van de loods nemen toe naarmate zijn ervaring toeneemt. Afhankelijk van de moeilijkheids graad van de trajecten in de verschil lende regio's is de loods na zo'n tien jaar bevoegd om zijn vak op sche pen van alle lengtematen uit te oefe nen. Na de opleiding aan de zee vaartschool, is de loods gedurende zijn hele loopbaan verplicht om per manente educatie op zijn vakgebied te volgen. In totaal zijn er in Neder land 460 loodsen, verdeeld over de vier regio's van de zeehavens. Hier van neemt de haven van Rotterdam er 225 voor zijn rekening. De loodst- aak wordt in de regio Scheldemon- den door de Regionale Loodsencor- poratie (RLC) uitgevoerd. De 163 registerloodsen zijn verenigd in de RLC Scheldemonden en hebben bo vendien een uniek samenwerkings verband met het Vlaams Loodswe zen DABL. De zeer bochtige rivier De Schelde geldt als een van de moeilijkst bevaarbare ter wereld. „Bepaalde schepen hebben een loodsplicht. Zij zijn verplicht om een loods aan boord te nemen. Wie zijn onze klanten? Ten eerste de sa menleving, ter bescherming van mi lieu en infrastructuur zoals sluizen, Jan Willem Siewe. bruggen en kaaien. Een schip dat bij voorbeeld gevaarlijke stoffen ver voert, moet aan strenge wettelijke ei sen voldoen. Ten tweede de reder/kapitein die verplicht is om een loods te bestellen. Wij geven als loods instructies als: 'bakboord 10', 'half vooruit' of'boegschroef naar stuurboord'. Eventuele sleepboten krijgen de opdracht om een bepaald vermogen te trekken", legt Jan Wil lem Siewe (46) uit. Nacht en ontij Zelf vaart hij alleen af en toe nog. Hij houdt zich als manager opera tions veelal bezig met het inzetten van loodsen en het verstrekken van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 115