In afwachting deOndernemer 21 april 2012 De barometer cijfer: 5,9 de ./Barometer Dick Schipper Technocentrum Zeeland De besprekingen in het Catshuis over de bezuinigingen", die de regering de komende periode moet doorvoeren, drukken een stempel op onze economie. Omdat al die tijd niemand weet welke kant het uitgaat, is iedereen voorzichtig met het uitgeven van geld, het maken van plannen en het investeren. Dat is slecht voor de economie. Het vertrouwen van zowel consument als ondernemer daalt. Onze experts zien de toekomst zorgelijk in. Dat alles resulteert in een cijfer van 5,9. Manfred Zurhorst DRV Accountants Het zal de aandachtige lezer van deze rubriek niet zijn ontgaan dat er nogal wat licht zat tussen mijn eerste en tweede score in deze rubriek, een 8 in februari en een 6 in maart. Dit heeft voor al te maken met het perspectief van waaruitje naar de economie kijkt. Voor Yara International en de locatie Sluiskil was 2011 een uitstekend jaar. De groeiende we reldbevolking met daarbij vraag naar een ander voedselpatroon (meer vlees) en de groeimarkt voor producten met een mi lieu-hygiënische toepassing zor gen voor goede vooruitzichten. Buiten onze sector zij er ook heel andere ontwikkelingen. Concurrentie met buitenlandse productielocaties met lage lonen of lage energieprijzen waarbij vooral klappen zijn gevallen in het Sloegebied (metaal) en Roosendaal (verlichting). Zorge lijke ontwikkelingen, want werk gelegenheid die om die redenen verdwijnt uit de regio, komt ze ker niet snel terug. En daarmee verdwijnt ook een deel van het economisch fondament van de regio. Verder zijn er dalende trends in consumenten vertrou wen en het vertrouwen van in koopmanagers, blijft er grote ner vositeit op de financiële markten en ziet de overheid zich geplaatst voor een enorme bezuinigingso peratie. Toch zijn er ook positieve signa len in de regio. Zo werden in Zeeuws Vlaanderen de afgelopen periode meer huizen verkocht. En, met de start van infrastructu rele werken als de kanaaltunnel en de verdubbeling van de Trac- taatweg en zicht op een nieuwe zeesluis lijkt er relatief weinig re den voor somberheid. Geen gebrek aan gespreksstof in het Catshuis! De onderhandelin gen over de extra bezuinigingen duren maar voort. Op een cru ciaal aantal discussiepunten lukt het kennelijk niet om overeen stemming te bereiken. Deze be sluiteloosheid kenmerkt voor mijn gevoel niet alleen de huidi ge politieke ontwikkelingen. Ook op het gebied van de ex portontwikkeling, werkgelegen heid en de omzetverwachtingen zie je kwakkelende sentimenten; het kan vriezen en het kan dooien. Daar waar de gemoede ren in het laatste kwartaal van 2011 nog gematigd positief wa ren, zie je in het eerste kwartaal een - overigens niet ongebruike lijke - terugval. Toch houd ik mijn rapportcijfer gelijk aan de vorige keer. Want in het voor ons zo belangrijke buitenland zijn de ontwikkelingen niet we zenlijk veranderd, en dus ook niet verslechterd. Ik hoop dat die tendens overwaait naar ons en dat het een positieve wending geeft aan onze economische te neur. Joris Jansen Auberge des Moutes Nog steeds staat het rendement van de horecaondernemer onder druk. Op zich oud nieuws. De voornaamste oorzaak van deze neerwaartse spiraal is de prijs. Ne derland is een van de duurste lan den ter wereld om buiten de deur te eten. En tegelijkertijd een van de goedkoopste om thuis te eten. De prijsbewuste Nederlander eet mede hierom niet vaak in de betere horeca. Dit dure imago van de horeca is toch een algemene misvatting. Voor veel ondernemers is de ho reca geen vetpot. Nederlanders denken in supermarktprijzen en alles daarbovenop is in hun ogen pure winst voor de horecaonder nemer. Men wil niet begrijpen datje niet alleen betaald voor het bier maar ook voor het perso neel, het glaswerk, energie, de huur en de eindeloze rij andere exploitatiekosten. Voor de eerste de beste monteur wordt een reke ning van 60 euro per uur en 35 euro voorrijkosten voor 5 km rij den normaal gevonden. Daar heb je in een restaurant al snel een avondvullend programma voor. Waar heel wat meer hand jes voor moeten worden ingezet. Gelukkig profiteert Zeeuws- Vlaanderen van de ligging t.o.v. België. Wij hebben 90 procent Belgische gasten. Die met hun Bourgondische cultuur minder bang zijn om geld uit te geven. Dit betekent niet dat de Neder landse consument minder eet of drinkt, maar hij doet het anders. Dure kanalen als luxe restaurants verliezen markt aandeel, en de goedkopere supennarkten, (waar ook een enorm assortiment luxe producten te vinden is) winnen terrein. Geert van der Horst Rabobank Roeland Adriaansens Voorzitter BZW Zeeland Lilianne van der Ha Ruud de Baar Marsaki Geert De Raedemaecker Peter Swinkeis Yara Voorzitter BZW Paul Fermont Faasse&Fermont

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 102