'Muziek maken is magisch' cultuurl 13 Quodlibet deelt al kwart eeuw liefde voor zingen Veelbelovende mezzosopraan Karin Strobos met Ensemble Galante in Porgy en Bess agenda Blues en roots in Arsenaaltheater Record Store Day vrijdag 20 april 2012 Meer agendanieuws staat op de website van deze krant. In de serie Open Haard-concer ten in Porgy en Bess in Terneu- zen treedt zondagmiddag En semble Galante op, met de veel belovende mezzosopraan Karin Strobos. Zij zingt onder meer de liedcyclus Frauenliebe und Leben van Robert Schumann. door Jeanette Vergouwen TERNEUZEN - De carrière van Karin Strobos (1979) kwam vorig jaar in een stroomversnelling terecht, toen ze in moest springen bij De Nederlandse Opera. Zij zong de rol van Octavian uit Der Rosen- kavalier van Richard Strauss in de regie van Brigitte Fassbaender. In augustus ontving ze de Grachten- festivalprijs 2011, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een musicus die bewezen heeft getalenteerd te zijn en die aan het begin staat van een veelbelovende carrière. Zingen heeft in haar leven een heel belangrijke plaats. „Zingen is niet alleen een vak, het is een soort van levensinstelling. Je hebt je instrument altijd bij je, dus moet je er voorzichtig mee zijn, ge zond leven, voldoende rust ne men en kunnen omgaan met stress en druk. Maar het is ook een voorrecht om dit vak uit te mogen oefenen. Muziek maken is ma gisch en geeft veel energie. Naast het leren van de techniek, waar je nooit mee klaar bent, heb ik moe ten leren in discipline te leven en durven op het podium te staan. Ik heb mijn onzekerheid aan de kant moeten zetten en leren geloven in wat ik kan." Zij zingt graag opera, maar is ook actief als kamermusicus. „Het leu ke van opera is dat je steeds ande re rollen mag spelen, je verveelt je dus niet snel, het is interessant om even een ander te mogen zijn. Daarnaast is het heerlijk om ver schillende soorten muziek te mo gen uitvoeren, er is zoveel moois. Octavian bij De Nederlandse Ope ra was natuurlijk een droom die werkelijkheid werd, mijn geluk Karin Strobos: „Zingen is een soort levensinstelling." foto Keke Keukelaar was dat ik de rol daarvoor net bij Opera Zuid gedaan had, waardoor hij al helemaal in mijn lijf zat. Ik werkte al twee jaar bij Opera Zuid. Kamermuziek is totaal anders dan opera. Wat ik geweldig vind aan kamermuziek is het muziek ma ken op het moment, en het com municeren door muziek met el kaar, als dat lukt, is dat echt een kick! Daarnaast is het veel intie mer, je kunt veel zachter zingen." Ze vindt het heerlijk om mezzo te zijn en heeft als grote voorbeelden Anne Sofie von Otter, Cecilia Bar- toli, Bernarda Fink, Birgitte Fass baender en Teresa Berganza. Alle maal zangeressen met een aparte stem en die zingen of zongen van uit hun muzikale harten. „Er is een prachtig repertoire voor mez zosopraan, ik mag veel jongerisrol- len spelen en dat is ook weer een aparte uitdaging." Over Frauenliebe und Leben zegt zij: „Ik heb deze cyclus al vaker ge zongen samen met pianist Jean- Paul Grijpink. Het fijne van deze liederen uitvoeren is dat je ze tel kens anders zingt. Je leeft je elke keer opnieuw in, in de tekst en de muziek. Ik vind het waanzinnig knap van Schumann dat hij deze liederen zo vrouwelijk heeft ge schreven." Deze liederen vragen om een in tense vertolking. De pianopartij is belangrijk en de zangeres laat alle emoties horen die een vrouw in haar leven meemaakt, van verliefd heid, via liefde, kinderen krijgen tot en met de dood. „Er wordt ge zegd dat je levenservaring moet hebben om deze liederen te zin gen. Ik zal ze vast anders zingen als ik veertig ben of ouder, maar dat wil niet zeggen dat ik ze nu niet kan uitvoeren. Ik denk dat dit bijna voor alle muziek geldt. Mijn Octavian zal ook anders zijn over een paar jaar dan nu. Een groot deel van ons vak is inleven, net als bij acteurs eigenlijk." Zij is zich er terdege van bewust dat bij het zingen van opera het ge vaar van forceren aanwezig is. „Je moet als zanger zonder verster king over een heel orkest heen zin gen. We hebben daar in principe de techniek voor," maar het blijft al tijd spannend. Tegelijkertijd is het de verantwoordelijkheid van de di rigent dat we te horen zijn. Het is de grote kunst om gewoon te blij ven doen wat je altijd doet. Het is beter als je een keer niet te horen bent, dan te zitten met een bescha digde stem. Maar eng is dat soms wel." Ze vindt het spannend om zondag op te treden in Zeeuws-Vlaande- ren. „Dat is de charme van mijn beroep: je komt op de raarste, leuk ste en verste plekjes. Elke keer weer een uitje. En we zijn als en semble ook samen, gewoon gezel lig! We hebben er zin in." Ensemble Galante met het program ma 'Hommage', zondag in Porgy en Bess in Terneuzen. Aanvang: 15.00 uur. PODIUM Goes Blind Date, band speelt akoestische, Ierse muziek en aanstekelijke verhalen. De Mythe, 20.00 uur Popaanzee-avond met My Favorite Scar, Hangover Hero en Souljacker. Podium't Beest, 20.30 uur Middelburg Concert Mellits Consort (VS). De Spot, 21.00 uur De Theatervoorstelling 'Bloedwoede II' in 't Spiegeltheater is geannuleerd. Nieuw- en Sint Joosland Het optreden van Suzanne Mateysen in De Wegwijzer is geannuleerd. Oostburg Rory Block in Concert Ledeltheater, 20.15 uur Terneuzen Bluesroute, optredens op 14 locaties in binnenstad. Openingsconcert Big Pete Blues Band in Porgy en Bess (20.30 uur). VLissiNGEN - Champagne Charlie treedt vanavond op in het Arse naaltheater in Vlissingen, samen met de internationaal gelauwerde bluesman Hans Theessink. Zij wer ken sinds de jaren negentig regel matig samen. Het concert, waarin ook aandacht wordt besteed aan de 100e geboortedag van Woody Guthrie, begint om 20.15 uur. MIDDELBURG - In het kader van Re cord Store Day zijn er zaterdag drie gratis optredens in De Druk kerij in Middelburg: om 12.00 uur de Deense band Pinkunoizu, om 16.00 uur de Canadees Ben Caplan en om 17.00 uur de Vlaamse forma tie Horses on Fire. Tevens zijn de ze dag concertkaartenvoor De Spot met korting te koop. Horses on Fire is behalve in Mid delburg ook te zien in Music 8c More in Oostburg: om 15.00 uur. door Ali Pankow Niet alleen de liefde voor de zangkunst, maar ook het thema liefde in de muziek loopt als rode draad door het be staan van vrouwenkoor Quodli bet. Met Liefde is dan ook de titel van het jubileumconcert zaterdag middag in de Koorkerk in Middel burg. Het.koor viert daarmee het 25-jarig bestaan. „Het leek me een kunstwerk zon der voetjes, zo'n koor zonder man nen. Tot dan toe had ik alleen ge mengde koren gedirigeerd", zegt Willie den Hollander over het mo ment dat zij gevraagd werd het stokje over te nemen van Tettie Wiechers, oprichtster en eerste di- rigente van Quodlibet. Die naam staat overigens voor 'Elk wat wils' in het Latijn. Den Hollander is inmiddels 20 jaar betrokken bij het koor. Blijk baar waren haar aanvankelijke be denkingen snel van de baan? „Tij dens die eerste kennismaking was ik blij verrast. Ik hoorde er mooi gezang dat mij aan Engelse jon genskoren deed denken. Daar is ook veel repertoire voor beschik baar. Ik ben dus gebleven, nu al 20 jaar lang. Ook de uitdaging is er nog steeds, want het koor ver nieuwt zichzelf ook steeds." Den Hollander doelt hiermee op wisseling van leden maar ook op de variatie tussen optredens van uitsluitend het vrouwenkoor en projecten waarvoor gastleden wor den aangetrokken. Met gastzan- gers erbij is het altijd heel leuk en boeiend, maar na zo'n periode zijn we ook weer blij met ons ei gen groepje van circa 15 vrouwen te zijn. Dan klinkt de zang in eens weer bijna sereen", aldus de diri- gente. Zowel Den Hollander als de koorleden hebben voor een optre den op dit jubileumconcert diver se musici uitgenodigd met wie zij Quodlibet met gastleden, links vooraan dirigente Willie den Hollander. graag samenwerken. Tevens is Quodlibet voor deze gelegenheid ook uitgebreid met een aantal gast leden, zodat ook repertoire voor gemengd koor kan worden uitge voerd. Ook oprichtster Tettie Wie chers is van de partij. Zij dirigeert onder meer The Captives' Hymn, een van de indringende liederen die zijn ontstaan in het vrouwenin terneringskamp op Sumatra in de Tweede Wereldoorlog. Zowel in dit lied als in Laudate pueri van Mendelssohn-Bartholdy zingen ook oud-leden van Quodlibet mee. Op het verdere programma prijken onder meer: La nuit en Carnival! van Saint-Saëns, Liebeslie- der van Brahms en Credo van Vi valdi. De zangsolisten zijn Corella Njisse (sopraan) en Nel van den Broeke (alt). Het feestelijk karakter van dit con cert wordt benadrukt met de pre sentatie van een cd met een compi latie van het repertoire van Quodli bet in de afgelopen 25 jaar. Deze ju bileum cd is ter plekke voor €7,50 te koop. Zaterdag 21 april, Koorkerk, Middel burg, 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13