'Muziek maken is magisch'
cultuurl 13
Quodlibet deelt al kwart eeuw liefde voor zingen
Veelbelovende mezzosopraan Karin Strobos met Ensemble Galante in Porgy en Bess
agenda
Blues en roots in
Arsenaaltheater
Record Store Day
vrijdag 20 april 2012
Meer agendanieuws staat op
de website van deze krant.
In de serie Open Haard-concer
ten in Porgy en Bess in Terneu-
zen treedt zondagmiddag En
semble Galante op, met de veel
belovende mezzosopraan Karin
Strobos. Zij zingt onder meer de
liedcyclus Frauenliebe und Leben
van Robert Schumann.
door Jeanette Vergouwen
TERNEUZEN - De carrière van Karin
Strobos (1979) kwam vorig jaar in
een stroomversnelling terecht,
toen ze in moest springen bij De
Nederlandse Opera. Zij zong de
rol van Octavian uit Der Rosen-
kavalier van Richard Strauss in de
regie van Brigitte Fassbaender. In
augustus ontving ze de Grachten-
festivalprijs 2011, die jaarlijks
wordt uitgereikt aan een musicus
die bewezen heeft getalenteerd te
zijn en die aan het begin staat van
een veelbelovende carrière.
Zingen heeft in haar leven een
heel belangrijke plaats. „Zingen is
niet alleen een vak, het is een
soort van levensinstelling. Je hebt
je instrument altijd bij je, dus
moet je er voorzichtig mee zijn, ge
zond leven, voldoende rust ne
men en kunnen omgaan met
stress en druk. Maar het is ook een
voorrecht om dit vak uit te mogen
oefenen. Muziek maken is ma
gisch en geeft veel energie. Naast
het leren van de techniek, waar je
nooit mee klaar bent, heb ik moe
ten leren in discipline te leven en
durven op het podium te staan. Ik
heb mijn onzekerheid aan de kant
moeten zetten en leren geloven in
wat ik kan."
Zij zingt graag opera, maar is ook
actief als kamermusicus. „Het leu
ke van opera is dat je steeds ande
re rollen mag spelen, je verveelt je
dus niet snel, het is interessant om
even een ander te mogen zijn.
Daarnaast is het heerlijk om ver
schillende soorten muziek te mo
gen uitvoeren, er is zoveel moois.
Octavian bij De Nederlandse Ope
ra was natuurlijk een droom die
werkelijkheid werd, mijn geluk
Karin Strobos: „Zingen is een soort levensinstelling." foto Keke Keukelaar
was dat ik de rol daarvoor net bij
Opera Zuid gedaan had, waardoor
hij al helemaal in mijn lijf zat. Ik
werkte al twee jaar bij Opera Zuid.
Kamermuziek is totaal anders dan
opera. Wat ik geweldig vind aan
kamermuziek is het muziek ma
ken op het moment, en het com
municeren door muziek met el
kaar, als dat lukt, is dat echt een
kick! Daarnaast is het veel intie
mer, je kunt veel zachter zingen."
Ze vindt het heerlijk om mezzo te
zijn en heeft als grote voorbeelden
Anne Sofie von Otter, Cecilia Bar-
toli, Bernarda Fink, Birgitte Fass
baender en Teresa Berganza. Alle
maal zangeressen met een aparte
stem en die zingen of zongen van
uit hun muzikale harten. „Er is
een prachtig repertoire voor mez
zosopraan, ik mag veel jongerisrol-
len spelen en dat is ook weer een
aparte uitdaging."
Over Frauenliebe und Leben zegt
zij: „Ik heb deze cyclus al vaker ge
zongen samen met pianist Jean-
Paul Grijpink. Het fijne van deze
liederen uitvoeren is dat je ze tel
kens anders zingt. Je leeft je elke
keer opnieuw in, in de tekst en de
muziek. Ik vind het waanzinnig
knap van Schumann dat hij deze
liederen zo vrouwelijk heeft ge
schreven."
Deze liederen vragen om een in
tense vertolking. De pianopartij is
belangrijk en de zangeres laat alle
emoties horen die een vrouw in
haar leven meemaakt, van verliefd
heid, via liefde, kinderen krijgen
tot en met de dood. „Er wordt ge
zegd dat je levenservaring moet
hebben om deze liederen te zin
gen. Ik zal ze vast anders zingen
als ik veertig ben of ouder, maar
dat wil niet zeggen dat ik ze nu
niet kan uitvoeren. Ik denk dat dit
bijna voor alle muziek geldt. Mijn
Octavian zal ook anders zijn over
een paar jaar dan nu. Een groot
deel van ons vak is inleven, net als
bij acteurs eigenlijk."
Zij is zich er terdege van bewust
dat bij het zingen van opera het ge
vaar van forceren aanwezig is. „Je
moet als zanger zonder verster
king over een heel orkest heen zin
gen. We hebben daar in principe
de techniek voor," maar het blijft al
tijd spannend. Tegelijkertijd is het
de verantwoordelijkheid van de di
rigent dat we te horen zijn. Het is
de grote kunst om gewoon te blij
ven doen wat je altijd doet. Het is
beter als je een keer niet te horen
bent, dan te zitten met een bescha
digde stem. Maar eng is dat soms
wel."
Ze vindt het spannend om zondag
op te treden in Zeeuws-Vlaande-
ren. „Dat is de charme van mijn
beroep: je komt op de raarste, leuk
ste en verste plekjes. Elke keer
weer een uitje. En we zijn als en
semble ook samen, gewoon gezel
lig! We hebben er zin in."
Ensemble Galante met het program
ma 'Hommage', zondag in Porgy en
Bess in Terneuzen. Aanvang: 15.00
uur.
PODIUM
Goes
Blind Date, band speelt akoestische,
Ierse muziek en aanstekelijke verhalen.
De Mythe, 20.00 uur
Popaanzee-avond met My Favorite
Scar, Hangover Hero en Souljacker.
Podium't Beest, 20.30 uur
Middelburg
Concert Mellits Consort (VS).
De Spot, 21.00 uur
De Theatervoorstelling 'Bloedwoede II'
in 't Spiegeltheater is geannuleerd.
Nieuw- en Sint Joosland
Het optreden van Suzanne Mateysen
in De Wegwijzer is geannuleerd.
Oostburg
Rory Block in Concert
Ledeltheater, 20.15 uur
Terneuzen
Bluesroute, optredens op 14 locaties
in binnenstad. Openingsconcert Big Pete
Blues Band in Porgy en Bess (20.30 uur).
VLissiNGEN - Champagne Charlie
treedt vanavond op in het Arse
naaltheater in Vlissingen, samen
met de internationaal gelauwerde
bluesman Hans Theessink. Zij wer
ken sinds de jaren negentig regel
matig samen. Het concert, waarin
ook aandacht wordt besteed aan
de 100e geboortedag van Woody
Guthrie, begint om 20.15 uur.
MIDDELBURG - In het kader van Re
cord Store Day zijn er zaterdag
drie gratis optredens in De Druk
kerij in Middelburg: om 12.00 uur
de Deense band Pinkunoizu, om
16.00 uur de Canadees Ben Caplan
en om 17.00 uur de Vlaamse forma
tie Horses on Fire. Tevens zijn de
ze dag concertkaartenvoor De
Spot met korting te koop.
Horses on Fire is behalve in Mid
delburg ook te zien in Music 8c
More in Oostburg: om 15.00 uur.
door Ali Pankow
Niet alleen de liefde voor de
zangkunst, maar ook het
thema liefde in de muziek
loopt als rode draad door het be
staan van vrouwenkoor Quodli
bet. Met Liefde is dan ook de titel
van het jubileumconcert zaterdag
middag in de Koorkerk in Middel
burg. Het.koor viert daarmee het
25-jarig bestaan.
„Het leek me een kunstwerk zon
der voetjes, zo'n koor zonder man
nen. Tot dan toe had ik alleen ge
mengde koren gedirigeerd", zegt
Willie den Hollander over het mo
ment dat zij gevraagd werd het
stokje over te nemen van Tettie
Wiechers, oprichtster en eerste di-
rigente van Quodlibet. Die naam
staat overigens voor 'Elk wat wils'
in het Latijn.
Den Hollander is inmiddels 20
jaar betrokken bij het koor. Blijk
baar waren haar aanvankelijke be
denkingen snel van de baan? „Tij
dens die eerste kennismaking was
ik blij verrast. Ik hoorde er mooi
gezang dat mij aan Engelse jon
genskoren deed denken. Daar is
ook veel repertoire voor beschik
baar. Ik ben dus gebleven, nu al 20
jaar lang. Ook de uitdaging is er
nog steeds, want het koor ver
nieuwt zichzelf ook steeds."
Den Hollander doelt hiermee op
wisseling van leden maar ook op
de variatie tussen optredens van
uitsluitend het vrouwenkoor en
projecten waarvoor gastleden wor
den aangetrokken. Met gastzan-
gers erbij is het altijd heel leuk en
boeiend, maar na zo'n periode
zijn we ook weer blij met ons ei
gen groepje van circa 15 vrouwen
te zijn. Dan klinkt de zang in eens
weer bijna sereen", aldus de diri-
gente. Zowel Den Hollander als de
koorleden hebben voor een optre
den op dit jubileumconcert diver
se musici uitgenodigd met wie zij
Quodlibet met gastleden, links vooraan dirigente Willie den Hollander.
graag samenwerken. Tevens is
Quodlibet voor deze gelegenheid
ook uitgebreid met een aantal gast
leden, zodat ook repertoire voor
gemengd koor kan worden uitge
voerd. Ook oprichtster Tettie Wie
chers is van de partij. Zij dirigeert
onder meer The Captives' Hymn,
een van de indringende liederen
die zijn ontstaan in het vrouwenin
terneringskamp op Sumatra in de
Tweede Wereldoorlog. Zowel in
dit lied als in Laudate pueri van
Mendelssohn-Bartholdy zingen
ook oud-leden van Quodlibet
mee. Op het verdere programma
prijken onder meer: La nuit en
Carnival! van Saint-Saëns, Liebeslie-
der van Brahms en Credo van Vi
valdi. De zangsolisten zijn Corella
Njisse (sopraan) en Nel van den
Broeke (alt).
Het feestelijk karakter van dit con
cert wordt benadrukt met de pre
sentatie van een cd met een compi
latie van het repertoire van Quodli
bet in de afgelopen 25 jaar. Deze ju
bileum cd is ter plekke voor €7,50
te koop.
Zaterdag 21 april, Koorkerk, Middel
burg, 16.00 uur.