8 luit Amerikaanse horror is springlevend Wie wordt er gekooid? Zeeslag te voorspelbaar filmagenda filmrecensies donderdag 19 april 2012 Matt Damon in We bought a zoo. door Fritz de Jong Als je dol bent op over el kaar buitelende clichés, dan mag je We bought a zoo onder geen beding missen. En ook liefhebbers van über- schattige meisjes, aandoenlijke dieren en rouwende weduwnaars komen volop aan hun trekken in deze mierzoete tragikomedie van de maker van Jerry Maguire en Al most famous. Het verhaal over een man die na de dood van zijn vrouw helemaal opnieuw wil beginnen is geba seerd op de waargebeurde ge schiedenis van Engelsman Benja min Mee, die zijn familie op een ander spoor wilde zetten door een vervallen dierentuin te ko pen. Compleet met levende have en het bijbehorende personeel. Toch is er weinig waarachtigs aan de naar Amerika verplaatste be werking die goedgevoelfilmer Ca-" meron Crowe ervan maakte. Dat ligt zeker niet aan hoofdrolspeler Matt Damon, die sympathiek en menselijk genoeg is om te over tuigen als een man die zijn lust door Bart van der Put Met Battleship zetten speelgoedfabrikant Has bro, Hollywood en het Pentagon de samenwerking voort, die de drie partijen met de Transformers films veel succes bracht. De Nederlandse première vond plaats op het marineschip HR. MS. Rotterdam, waaruit we kunnen opmaken dat de vader landse krijgsmacht de recrute- ringswaarde van een dergelijk monsterverbond onderschrijft. Hollywood is ver weg, maar bij de marine zijn stoere jongens al tijd welkom, ook op première feestjes. Battleship. voor het leven is kwijtgeraakt na de dood van zijn grote liefde, de moeder van zijn twee kinderen. Ook de jeugdige Colin Ford is sterk, als de rebellerende puber zoon die zich terugtrekt in een wereld die is gevuld met duistere horrorbeelden. Het invoelbare conflict tussen deze twee rouwen den wordt helaas gesmoord in een manipulatief scenario, dat de kijker voortdurend de boodschap wil opdringen dat na regen ook zonneschijn zal komen. Voormalig popjournalist Crowe maakt er bovendien al jaren een gewoonte van om iedere belang rijke gebeurtenis in zijn films te laten begeleiden door een toepas selijk liedje. De kijker voelt zich hierdoor behandeld als de gekooi de dieren in Benjamin Mee's dierentuin. We bought a zoo Regie: Cameron Crowe. Met: Matt Damon, Scarlett Johansson, Colin Ford Te zien in Vlissingen, Vlaanderen Battleship heet een verfilming van het bordspel Zeeslag te zijn, maar daar is weinig van te mer ken. De film plaatst de mariniers te genover een buitenaardse invasievloot. De vriendin van de held bestaat ook hier voorname lijk uit twee borsten en een paar eindeloze benen. Berg en de scenarioschrijvers heb ben het mislukte Pearl Harbor ook goed bestudeerd: de film is gesitueerd rond de Amerikaanse marinebasis op Hawaï, en de door Taylor Kitsch vertolkte held is een heethoofd die in Pearl Har bor niet had misstaan. Het maakt Battleship fnuikend voorspelbaar, want natuurlijk wacht de jongen oneervol ont slag en grijpt hij de invasie aan om zijn blazoen te zuiveren. Battleship Regie: Peter Berg. Met: Taylor Kitsch, Tadanobu Asano, Alexander Skarsgard, Brooklyn Decker, Rihanna Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen, Vlaanderen VLISSINGEN CINECITY De piraten: alle buitenbeentjes aan dek: vr 16.15, za, zo en wo 13.45 uur; The avengers: wo 16.00, 19.00 en 22.00 uur; Plop wordt kabouterkoning: wo 14.00 zo 11.00 uur; Sneeuwwitje: wo 14.00 uur; Ladiesnight: one for the mo ney: wo 20.00 uur; The pirates!: wo 16.15 uur; Cafe de Flore: di 14.00 en 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Melan cholia: zo 16.15 uur; Battleship: do t/m di 13.45, 19.00 en 22.00, do, ma 16.15, vr 16.20, za en zo 16.10, do 19.30 en wo 22.00 uur; We bought a zoo: dp, vrzo ma en di 13.45, za 16.15, wo, do, ma en di 16.20, do, za t/m wo 19.00, vr 19.15, vr en za 22.00, do, ma, di, wo 21.45 uur; The cabin in the woods: do, vr, ma en di 14.00, do t/m di 22.00, zo 16.30, wo 21.15 uur; Dr Seus' De Lorax en het ver dwenen bos: do t/m di 16.15, za, zo en wo 14.00, zo 11.00 uur; American Pie: Reunion: do t/m wo 16.30, 19.15 en 21.45 (vr en za, di en wo 22.00 in plaats van 21.45) uur; Titianic 3D: do t/m wo 16.00 en 20.00 zo 11.30 uur; Intoucha- bles: do, vr, ma, di 14.00, do, vr, ma, di 16.30, do t/m wo 19.15, zo 11.00 uur; Winx club: zo 11.00 uur; Haywire: vr, zo, di 21.45 uur; Wrath of the titans: do t/m di 14.00, 19.15 uur( enkel zo niet); This means war: do, vr en ma 13.45 uur; Safe house: do, vr, ma, di 13.45, do, za, ma 21.45 uur; Sprookjesboom: za, wo 14.00, zo 11.00 uur; Achtste groepers huilen niet: za, zo en wo 14.00 uur; The muppets: za en zo 13.45, wo 14.00 en zo 11.00 uur; GOES DAVINCI CINEMA Safehouse: do t/m zo 22.00 uur; Battle ship: do t/m zo 18.45 en 21.45, ma t/m wo 20.15 uur; The hunger games: do t/m zo 18.45, za 15.15, zo 15.30, ma en di 20.00, wo 14.45 uur; The Avengers: wo 20.30 uur; American Pie: the reu nion: do t/m zo 19.00 en 22.00 za, zo en wo 16.00, ma en di 20.30 uur; Ladies- night: One for the money: wo 20.00 uur; Piraten! Alle buitenbeentjes aan dek: za, zo en wo 16.00 uur; Sneeuwwit je: zo 13.00 en wo 13.15 uur; Winx Club: za, zo en wo 13.30 uur; Dr Seus' De Lorax en het verdwenen bos: za en zo 13.15 en 14.45, wo 13.45, 16.15 uur; Achtste groepers huilen niet: za en zo 13.30 uur; Sprookjesboom: za 13.15 uur; Plop word kabouter koning: wo 13.30 uur; 't BEEST Süskind: 20.30 u; Le Havre: di, wo, do 20.30 u; Week with Marilyn: do 20.30u; MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Un Amour de Jeunesse: wo 20.00 uur; Shame: do en di 20.00, vr 20.30 uur; The descendants: vr 19.00, za 21.30, zo 20.30 en ma en wo 20.00 uur; Contracor- riete: za 15.00 uur; I am a woman now: za 17.00 uur; For 80 days now: za 19 u; ZIERIKZEE FIZI Alvin en de Chipmunks 3: wo 14.00 door Bart van der Put Sinds de opkomst van de Amerikaanse tienerhorror- film, eind jaren zeventig, vólgden producenten de regels van het lucratieve subgenre dermate slaafs en frequent dat het fenomeen aan clichés ten onder ging. In het ironische Scream (1996) ging specialist Wes Craven met de genreclichés aan de haal, zonder daarbij de aard van het beestje te verloochenen: het kassucces werk te prima als satire, maar joeg de kij ker ook de stuipen op het lijf De makers van The cabin in the woods zetten hoger in. Ze verhef fen nut en noodzaak van het ritue le bloedoffer tot overkoepelend thema in een krankzinnige kermisrit, en nemen daarmee niet alleen horrorfilms maar ook de bloeddorst van de menselijke soort op de korrel. Het is jammer dat hun ideeën over de functie van gruwel in cul tureel en religieus opzicht in aan zetten blijven steken, maar in het tijdperk van de herverfilmers is een Amerikaanse horrorfilm die van ambitie getuigt hoe dan ook een wonder. The cabin in the woods begint intri gerend, met een komisch gesprek tussen twee medewerkers van een multinational, die met een falende Zweedse divisie kampt. De heren zien geen probleem: ze kunnen dat verlies met gemak compenseren. Waarop debuterend regisseur Drew Goddard en mede schrijver Joss Whedon een vijftal archetypische Amerikaanse horror filmjongeren introduceren, die als vleesgeworden clichés naar een boshut rijden en op humoristisch gebrachte narigheid naar ver- The cabin in the woods met Kristen Connolly in de spiegel. trouwd model stuiten. De film heeft veel verrassende en amusan te wendingen, in de plot en in het gedrag van de personages, maar het tegendraadse begin mag af doende duidelijk maken dat het Goddard en Whedon niet aan lef of zelfvertrouwen ontbreekt. Ze werkten samen bij Whedon's tv-serie Buffy the vampire slayer, en Goddard tekende ook voor de scenario's van de daverende mon sterfilm Cloverjield en de tv-serie Lost. Hun liefde voor het genre is onmiskenbaar en hun samenwer king is voor horrorfans een trakta tie. Het duo verwerkt een halve eeuw

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48