8 luit
Amerikaanse horror
is springlevend
Wie wordt er gekooid?
Zeeslag te voorspelbaar
filmagenda
filmrecensies
donderdag 19 april 2012
Matt Damon in We bought a zoo.
door Fritz de Jong
Als je dol bent op over el
kaar buitelende clichés,
dan mag je We bought a
zoo onder geen beding missen.
En ook liefhebbers van über-
schattige meisjes, aandoenlijke
dieren en rouwende weduwnaars
komen volop aan hun trekken in
deze mierzoete tragikomedie van
de maker van Jerry Maguire en Al
most famous.
Het verhaal over een man die na
de dood van zijn vrouw helemaal
opnieuw wil beginnen is geba
seerd op de waargebeurde ge
schiedenis van Engelsman Benja
min Mee, die zijn familie op een
ander spoor wilde zetten door
een vervallen dierentuin te ko
pen. Compleet met levende have
en het bijbehorende personeel.
Toch is er weinig waarachtigs aan
de naar Amerika verplaatste be
werking die goedgevoelfilmer Ca-"
meron Crowe ervan maakte. Dat
ligt zeker niet aan hoofdrolspeler
Matt Damon, die sympathiek en
menselijk genoeg is om te over
tuigen als een man die zijn lust
door Bart van der Put
Met Battleship zetten
speelgoedfabrikant Has
bro, Hollywood en het
Pentagon de samenwerking
voort, die de drie partijen met de
Transformers films veel succes
bracht.
De Nederlandse première vond
plaats op het marineschip HR.
MS. Rotterdam, waaruit we
kunnen opmaken dat de vader
landse krijgsmacht de recrute-
ringswaarde van een dergelijk
monsterverbond onderschrijft.
Hollywood is ver weg, maar bij
de marine zijn stoere jongens al
tijd welkom, ook op première
feestjes.
Battleship.
voor het leven is kwijtgeraakt na
de dood van zijn grote liefde, de
moeder van zijn twee kinderen.
Ook de jeugdige Colin Ford is
sterk, als de rebellerende puber
zoon die zich terugtrekt in een
wereld die is gevuld met duistere
horrorbeelden. Het invoelbare
conflict tussen deze twee rouwen
den wordt helaas gesmoord in
een manipulatief scenario, dat de
kijker voortdurend de boodschap
wil opdringen dat na regen ook
zonneschijn zal komen.
Voormalig popjournalist Crowe
maakt er bovendien al jaren een
gewoonte van om iedere belang
rijke gebeurtenis in zijn films te
laten begeleiden door een toepas
selijk liedje. De kijker voelt zich
hierdoor behandeld als de gekooi
de dieren in Benjamin Mee's
dierentuin.
We bought a zoo
Regie: Cameron Crowe. Met: Matt
Damon, Scarlett Johansson, Colin
Ford
Te zien in Vlissingen, Vlaanderen
Battleship heet een verfilming
van het bordspel Zeeslag te zijn,
maar daar is weinig van te mer
ken.
De film plaatst de mariniers te
genover een buitenaardse
invasievloot. De vriendin van de
held bestaat ook hier voorname
lijk uit twee borsten en een paar
eindeloze benen.
Berg en de scenarioschrijvers heb
ben het mislukte Pearl Harbor
ook goed bestudeerd: de film is
gesitueerd rond de Amerikaanse
marinebasis op Hawaï, en de
door Taylor Kitsch vertolkte held
is een heethoofd die in Pearl Har
bor niet had misstaan.
Het maakt Battleship fnuikend
voorspelbaar, want natuurlijk
wacht de jongen oneervol ont
slag en grijpt hij de invasie aan
om zijn blazoen te zuiveren.
Battleship
Regie: Peter Berg. Met: Taylor Kitsch,
Tadanobu Asano, Alexander
Skarsgard, Brooklyn Decker, Rihanna
Te zien in Vlissingen, Goes,
Terneuzen, Vlaanderen
VLISSINGEN
CINECITY
De piraten: alle buitenbeentjes aan
dek: vr 16.15, za, zo en wo 13.45 uur;
The avengers: wo 16.00, 19.00 en 22.00
uur; Plop wordt kabouterkoning: wo
14.00 zo 11.00 uur; Sneeuwwitje: wo
14.00 uur; Ladiesnight: one for the mo
ney: wo 20.00 uur; The pirates!: wo
16.15 uur; Cafe de Flore: di 14.00 en
19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Melan
cholia: zo 16.15 uur; Battleship: do t/m
di 13.45, 19.00 en 22.00, do, ma 16.15,
vr 16.20, za en zo 16.10, do 19.30 en wo
22.00 uur; We bought a zoo: dp, vrzo
ma en di 13.45, za 16.15, wo, do, ma en
di 16.20, do, za t/m wo 19.00, vr 19.15,
vr en za 22.00, do, ma, di, wo 21.45 uur;
The cabin in the woods: do, vr, ma en di
14.00, do t/m di 22.00, zo 16.30, wo
21.15 uur; Dr Seus' De Lorax en het ver
dwenen bos: do t/m di 16.15, za, zo en
wo 14.00, zo 11.00 uur; American Pie:
Reunion: do t/m wo 16.30, 19.15 en
21.45 (vr en za, di en wo 22.00 in plaats
van 21.45) uur; Titianic 3D: do t/m wo
16.00 en 20.00 zo 11.30 uur; Intoucha-
bles: do, vr, ma, di 14.00, do, vr, ma, di
16.30, do t/m wo 19.15, zo 11.00 uur;
Winx club: zo 11.00 uur; Haywire: vr,
zo, di 21.45 uur; Wrath of the titans: do
t/m di 14.00, 19.15 uur( enkel zo niet);
This means war: do, vr en ma 13.45 uur;
Safe house: do, vr, ma, di 13.45, do, za,
ma 21.45 uur; Sprookjesboom: za, wo
14.00, zo 11.00 uur; Achtste groepers
huilen niet: za, zo en wo 14.00 uur; The
muppets: za en zo 13.45, wo 14.00 en
zo 11.00 uur;
GOES
DAVINCI CINEMA
Safehouse: do t/m zo 22.00 uur; Battle
ship: do t/m zo 18.45 en 21.45, ma t/m
wo 20.15 uur; The hunger games: do
t/m zo 18.45, za 15.15, zo 15.30, ma en
di 20.00, wo 14.45 uur; The Avengers:
wo 20.30 uur; American Pie: the reu
nion: do t/m zo 19.00 en 22.00 za, zo
en wo 16.00, ma en di 20.30 uur; Ladies-
night: One for the money: wo 20.00
uur; Piraten! Alle buitenbeentjes aan
dek: za, zo en wo 16.00 uur; Sneeuwwit
je: zo 13.00 en wo 13.15 uur; Winx
Club: za, zo en wo 13.30 uur; Dr Seus'
De Lorax en het verdwenen bos: za en
zo 13.15 en 14.45, wo 13.45, 16.15 uur;
Achtste groepers huilen niet: za en zo
13.30 uur; Sprookjesboom: za 13.15
uur; Plop word kabouter koning: wo
13.30 uur;
't BEEST
Süskind: 20.30 u; Le Havre: di, wo, do
20.30 u; Week with Marilyn: do 20.30u;
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Un Amour de Jeunesse: wo 20.00 uur;
Shame: do en di 20.00, vr 20.30 uur;
The descendants: vr 19.00, za 21.30, zo
20.30 en ma en wo 20.00 uur; Contracor-
riete: za 15.00 uur; I am a woman now:
za 17.00 uur; For 80 days now: za 19 u;
ZIERIKZEE
FIZI
Alvin en de Chipmunks 3: wo 14.00
door Bart van der Put
Sinds de opkomst van de
Amerikaanse tienerhorror-
film, eind jaren zeventig,
vólgden producenten de
regels van het lucratieve subgenre
dermate slaafs en frequent
dat het fenomeen aan clichés ten
onder ging.
In het ironische Scream (1996)
ging specialist Wes Craven met de
genreclichés aan de haal, zonder
daarbij de aard van het beestje te
verloochenen: het kassucces werk
te prima als satire, maar joeg de kij
ker ook de stuipen op het lijf
De makers van The cabin in the
woods zetten hoger in. Ze verhef
fen nut en noodzaak van het ritue
le bloedoffer tot overkoepelend
thema in een krankzinnige
kermisrit, en nemen daarmee niet
alleen horrorfilms maar ook de
bloeddorst van de menselijke
soort op de korrel.
Het is jammer dat hun ideeën
over de functie van gruwel in cul
tureel en religieus opzicht in aan
zetten blijven steken, maar in het
tijdperk van de herverfilmers is
een Amerikaanse horrorfilm die
van ambitie getuigt hoe dan ook
een wonder.
The cabin in the woods begint intri
gerend, met een komisch gesprek
tussen twee medewerkers van een
multinational, die met een falende
Zweedse divisie kampt.
De heren zien geen probleem: ze
kunnen dat verlies met gemak
compenseren.
Waarop debuterend
regisseur Drew Goddard en mede
schrijver Joss Whedon een vijftal
archetypische Amerikaanse horror
filmjongeren introduceren, die als
vleesgeworden clichés naar een
boshut rijden en op humoristisch
gebrachte narigheid naar ver-
The cabin in the woods met Kristen Connolly in de spiegel.
trouwd model stuiten. De film
heeft veel verrassende en amusan
te wendingen, in de plot en in het
gedrag van de personages, maar
het tegendraadse begin mag af
doende duidelijk maken dat het
Goddard en Whedon niet aan lef
of zelfvertrouwen ontbreekt.
Ze werkten samen bij Whedon's
tv-serie Buffy the vampire slayer,
en Goddard tekende ook voor de
scenario's van de daverende mon
sterfilm Cloverjield en de tv-serie
Lost. Hun liefde voor het genre is
onmiskenbaar en hun samenwer
king is voor horrorfans een trakta
tie.
Het duo verwerkt een halve eeuw