Strijdende goden, IIOflillllH lijdende mensen uit 5 Mellits bouwt nu met geluid in plaats van met lego www.pzc.nl/uit donderdag 19 april 2012 Nog maar tien dagen is het geleden, dat ik bij de marathon Herakles van het Appeltheater was, en nu al kost het me moeite om de herinneringen weer wakker te maken. Soms zien we te veel (er zitten al weer twee andere voor stellingen, een roman, een bundel jeugdtheater en een film, kranten en journaals tussen). En nu moet ik vlug die muziek gaan uitzetten, om me te kunnen concentreren. De verhaalstof van de oude Grie ken is een kosmos op zichzelf Dat besef geeft zo'n marathon je zeker ook, om te beginnen. Alle mense lijke emoties, van vreugde tot angst, zitten erin. Groot. Uitver groot. Om ze nog eens goed te voe len. Over de positieve zouden we de baas willen zijn. Om ze altijd te kunnen hebben. Over de negatie ve zouden we ook de baas willen zijn. Om ze nooit te hoeven heb ben. Wat heerlijk dat dat blijkt te bestaan. Voor de goden is dat na melijk zo. Omdat zij weten onster felijk te zijn, leven zij vrij als een vogeltje. Echt, écht heel erg bevrijdend om ze bezig te zien, vanuit hun hemel se galerij waar zij met zoveel sarcas tische belangstelling op de wereld van de mensen neerkijken. Schitte rende decorvondst, zoals ook de reusachtige deuren met uitschui vende balkons van waarop zij als heersers (die hebben iets met bal kons) hun bewind proberen te voe ren. Dit moet ons archetypische beeld zijn van 'daarboven', en als een archetypisch beeld juist is, geeft dat enorme voldoening. Het gaat al een stapje verder (maar dan nóg is er zijn onvermijdelijke einde, als een verraad maar ook als een verlossing. Dat zijn levensles sen, niet uit een boekje, niet uit een catechismus, maar uit een ge loofwaardig verhaal dat op dat mo ment écht lijkt te zijn, écht is. Dat is wat toneel met je kan doen. Het is niet waarschijnlijk dat Mama Tandoori (25 april in de Stadsschouw burg van Middelburg) een even complete toneelervaring wordt, maar het bevat wel veel bruikbare ingrediënten. Want Mama Tandoo ri eigent zich een aantal goddelijke kwaliteiten toe. Met de deegrol in de hand krijgt ze altijd wat ze heb ben wil. Ze weet precies hoe de le vens van haar zonen er uit zullen moeten zien. En dat is niet: schrij ver worden, zoals de plannen van zoon Ernest kort zijn samen te vat ten. Hij doet dat dan toch (een god in zijn eigen koninkrijk) en spaart ook zijn wapen (de pen) niet. Twee goden die strijden (een Zeus en een Hera op Rotterdams formaat), en daartussen of daaron der lijden de mensen. Deze voorstelling is de toneelbe werking van de gelijknamige, suc cesvolle roman van Ernest van der Kwast, een Nederlands-Indische auteur. Het verhaal bevat dan ook een aantal autobiografische ele menten. De NRC beschrijft hem bovendien als espressoverslaafde en fantast, en niet zonder reden. Van der Kwast schrijft namelijk voor die krant een dagelijkse co lumn, en drinkt daarin zoge-' naamd een kopje espresso met een man of vrouw uit het nieuws. Dat zijn altijd sarcastische teksten, humor (een beetje meer of min der giftig) is de man dus niet vreemd. Dat zal in de voorstelling merkbaar zijn! 'Herakles' door Toneelgroep De Appel, t/m 28 oktober in Appel- theater, Den Haag. 'Mama Tandoori', woensdag 25 april in Stadsschouwburg Middelburg, 20.00 uur. wees gerust, dat moment komt heus wel) om opeens te beseffen dat wij mensen in onze beste, pijn loze en probleemloze, dagen eigen lijk net zo arrogant bezig zijn. Dan is oude verhaalstof ineens hyperac- tueel commentaar op een maakba re samenleving. Een draai in de voorstelling die verrast. En die aan komt. Dan is er ook nog de worsteling met al die menselijke emoties, wanneer blijkt dat je er niét de baas over bent. Noodlot, noemden de Grieken dat. Dat is het stukje van de goddelijke koek die voor de mensen is bedoeld. Noodlot is er om gedragen te worden. En wie kan dat? Herakles misschien? Hij doet manhaftige en indrukwek kende pogingen. Hij is méér held dan zijn medehelden Jason en The seus. Er zijn dus gradaties, er is groei in heldendom mogelijk. En De cast van Mama Tandoori, met (vlnr) Bob Fosko, Jaqueline Blom en Tibor Lukacs. foto Alek Bruessing door Mischa Beckers Voor editie I en II van het programma Going Maxi mal nodigde de Zeeuwse Concertzaal eerder respectievelijk Real Quiet en pianist Andrew Rus- so uit. Vrijdag klinkt in De Spot in Middelburg editie III. Ditmaal met muziek van de Amerikaanse com ponist Marc Mellits. Met zijn groep Mellits Consort brengt hij, met een ongebruikelijke combina tie van versterkte instrumenten, muziek die bol staat van groove, re peterende patronen en onweer staanbare lyriek. Going Maximal III dus. „Ik houd ei genlijk wel van die titel", zegt Mel lits. „Het woord Maximal lijkt wat ik doe en het type muziek dat mijn vrienden in Real Quiet ma ken goed te representeren. In het algemeen heb ik een afkeer van la bels. Ik zou het haten mezelf in eèn specifieke artistieke hoek te forceren." Mellits schrijft zijn muziek zonder zich te bekommeren om labels. Maar wat hem betreft lijkt de term Maximal ook goed te kunnen be staan naast Minimalism als mu ziekstroming. „Mijn muziek past zeker niet in deze categorie en wordt gebruikelijk niet als zodanig benoemd. Toch geloof ik dat wat ik en ook mijn goede vriend Dou- we Eisenga doen, op een bepaalde manier een natuurlijke evolutie is van Minimalism." Mellits bouwt zijn muziek rond re peterende patronen van geluid die Mare Mellits de muziek voortstuwen. Letterlijk alles kan daarbij een inspiratie bron zijn: geluiden, architectuur en zelfs voedsel. „In het bijzonder voedsel. Ik hou van hoe ingrediën ten in een fantastisch smakend ge recht samenwerken en in harmo nie zijn. Over muziek denk ik op dezelfde manier. Als groenten el kaar kunnen aanvullen om een smaak te creëren, die verder gaat dan wat hun hoop en dromen zijn, dan kunnen harmonie en me lodie op dezelfde manier combine ren om geluid te produceren dat ook verder gaat dan hun eigen hoop en dromen." „Het vinden van inspiratie is mak kelijk. Het enige wat we hoeven te doen is onze ogen en oren te ope nen en luisteren. Dan bouw ik sim pelweg. Als kind bouwde ik de he le dag met lego. Het was mijn favo riete tijdverdrijf. Ik heb het gevoel dat ik nog steeds aan het bouwen ben. Alleen verving ik legoblokken door geluid." Mellits Consort gebruikt elektrisch versterkte marimba, viool en cello. Het versterken van de akoestische instrumenten verandert het tim bre van het geluid. Dat maakt het voor de groep makkelijker om dit geluid te mengen met andere elek tronische instrumenten zoals de elektrische gitaar en synthesizer. „Het gaat niet om het volume, he lemaal niet", zegt Mellits. „Het gaat over het timbre. Ik hou van het geluid van versterkte akoesti sche instrumenten." Mellits Consort met Going Maximal IIIvrijdag in De Spot in Middelburg. Aanvang: 21.00 uur. Willem Nijssen blikt elke week vooruit en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 45