Alarm over werkdruk in verpleeghuis 21 zeeland ZLM houdt premie gelijk Tafeltje voor twee donderdag De krant 6 weken voor 18 euro! PZC CDA wil ingrijpen minister bij Zalco 1 donderdag 19 april 2012 door Willem van Dam Vrijwel elke middag, zo tussen vier en half vijf, gaat de telefoon. Een van de kinderen aan.de lijn; wat we eten vanavond en of er misschien nog een bordje over is. Tuurlijk, zeggen we dan. En we reppen ons naar de supermarkt op de hoek om een extra slavink en een extra struikje lof in te slaan. Zodra we de boodschappen tas op het aanrecht hebben ge plaatst, rinkelt de telefoon op nieuw. Kind nummer twee; of er nóg een bordje bij kan. En hup, opnieuw naar de supermarkt om nóg een slavink en nóg een struik je lof. Zo gaat dat vaak een aantal keren achtereen. We hebben namelijk vier volwassen kinderen die alle maal binnen een straal van een paar honderd meter van het ouderlijk huis wonen. Ze mogen het ouderlijk nest dan wel jaren geleden verlaten hebben, maar mee-eten blijven ze graag doen. Vooral tegen het eind van de maand, als hun huishoudporte monnee leeg is, wordt het rond zessen dringen bij ons op de COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Uitgever Charles van den Oosterkamp Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 01.13- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Temeuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland Merken en Diensten, Business-to-Business/ de Ondernemer, Zorg, Onderwijs, Onroerend Goed T: 0118-434070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 1'7.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229,4800 MB Breda Familieberichten: 088- 0139 999 Abonnementsprijzen Maand 27,50 (acceptgiro €30,75) Kwartaal 77,65 (acceptgiro €80,85) Jaar €296,50 (acceptgiro 299,95) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 77,65 per kwartaal (na28) D een doorlopend abonnement met betaling per accept van 80,85 per kwartaal <na28) ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P6) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie aan. verzorgenden op 26 dementerende bewoners (in een avonddienst). Melding op www.fnwoorzorg.nl stoep. Dan stormt ons nageslacht (inclusief schoonzoons, schoon dochters en kleinkinderen) naar binnen en zet zich met een honge rige blik aan tafel. Om een uurtje later voldaan huiswaarts te keren. Nee, tijd om te helpen met de af was hebben ze niet, want de klein tjes moeten naar bed, dat begrij pen we toch wel? Zo zijn we plots weer met z'n tweetjes en staren we vermoeid in de leeg geschraap te pannen en naar een stapel vui le vaat zo hoog als de Cauberg. „Het lijkt bij jullie de Zoete Inval wel", zeggen vrienden soms een tikje jaloers. Ik weet wel - het is reuze gezellig allemaal, maar soms, soms... Al leen, hoe zeg je dat tegen je kinde ren? Ik heb de oplossing gevon den: Het insectenkookboek. Ik ver heug me op de telefoontjes van vanmiddag: 'Wat eten jullie van avond?' Het antwoord heb ik al klaar: gefrituurde kakkerlakken in een sausje van pissebeddenbloed op een bedje van geraspte regen worm. Ik weet zeker: hebben we eindelijk weer eens een tafeltje voor twee. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Drie weken geleden opende de vakbond AbvaKabo een meldpunt over werkdruk in verpleeghuizen. De mailbox liep vol. „Dit is erger dan we dachten." door Edith Ramakers en Ondine van der Vleuten Bewoners die veel te lang dezelfde inconti nentieluier dragen, per soneelsleden die door de tijdsdruk vergeten een ontbijtje te smeren, gaten in het dienstrooster waarvoor uit zendkrachten worden ingehuurd en werknemers die huilend op de fiets zitten, als ze naar hun werk gaan. 'Het wordt gewoon ontkend door de bovenlaag. ]e kunt bij nie mand je verhaal kwijt ook niet bij de arbo-arts.' De afgelopen weken werd elke dag een misstand gepubliceerd op de actiewebsite. Vanuit het hele land kwamen mails binnen bij vak bond AbvaKabo. Die vakbond wil de wel eens weten hoe het staat met de werkdruk in verpleeghui zen, en wat daarvan de gevolgen zijn. Zeeland liet zich niet onbe tuigd. Vakbondsmedewerkster Li lian Marijnissen: „Helaas kan ik geen specifieke voorbeelden noe men, want de mensen vragen ons keer op keer om de meldingen asje blieft vertrouwelijk te behandelen. Ze zijn doodsbang voor de conse quenties, maar ze vinden wel dat het hoog tijd is dat dit soort verha len naar buiten komt. Het doorge slagen efficiency-denken in de zorg roept de vraag op: waar is de menselijkheid gebleven?" De grote respons van bewoners, fa milieleden van bewoners, maar vooral personeelsleden bewijst vol gens Marijnissen dat het niet om incidenten gaat. „En dat, anders dan de werkgevers altijd beweren, wij niet bezig zijn met zwartmake- rij als wij vertellen wat voor verha len wij horen over de werkdruk." Medewerkers van verpleeghuizen hebben steeds vaker de indruk dat ze productiewerkers zijn. De ver zorging van de bewoners wordt bij gebrek aan tijd voor persoonlijk contact gereduceerd tot lopende- bandwerk. Voor deze situatie, die de afgelo pen tien tot vijftien jaar ontstaan is, zijn twee oorzaken aan te wij zen: de bezuinigingen op perso neel én de toename van het aantal verpleeghuisbewoners dat veel zorg nodig heeft. „Onze oproep heeft meer teweeg gebracht dan we verwacht had den. Wat aan dit verhaal uniek is, is dat het zorgpersoneel niet alleen voor zichzelf opkomt. Dit gaat niet alleen om betere arbeidsvoorwaar den. De mensen die gereageerd hebben komen vooral ook op voor de kwaliteit van de zorg. Want dit raakt iedereen: we hebben alle maal wel een vader, een moeder of buurvrouw in het verpleeghuis. En uiteindelijk komen we er wel licht zelf ook t£ liggen." Tot 24 april kan er nog gemeld worden op de website. Op 25 april presenteert de vak bond de uitkomsten bij de Tweede Kamer in Den Haag. „Die locatie is bewust gekozen. Verpleeghui zen hebben dit jaar honderden miljoenen extra gekregen om de zorg beter te regelen. Dat geld is be doeld voor extra handen aan het bed, en niks anders. Wij zien als vakbond, veel te weinig resultaat. Werkgevers zeggen vaak: 'we kun nen niemand krijgen, niemand vindt het beroep aantrekkelijk'. Zorg dan dat het beroep wél aan trekkelijk wordt en dat zorgperso neel op een mooie en juiste wijze zijn werk kan doen." www.fnwoorzorg.nl GOES - ZLM Verzekeringen is niet van plan de premie voor de opstal verzekering te verhogen, zoals een aantal grote verzekeraars wel doet. Dat zegt een woordvoerder van de in Goes gevestigde verzekerings maatschappij. Centraal Beheer Achmea voert per 1 mei voor de opstalverzekering een premieverhoging van 15 pro cent door omdat er de laatste vier jaar sprake is geweest van 'extreem weer'. Door stormen en strenge winters heeft de verzekeringsmaat schappij meer moeten uitkeren voor waterschade. Delta Lloyd ver hoogt de premie met 5 procent, Nationale Nederlanden met 5 tot 8 procent. Reaal, Aegon en ASR zeggen de laatste jaren ook meer kosten te hebben gehad, maar ver hogen de premies nog niet. Ook ZLM Verzekeringen houdt de premie op hetzelfde niveau als in 2011. De verzekeringsmaatschappij heeft de premie van de opstalver zekering de laatste negen jaar niet verhoogd. DEN HAAG - Minister Maxime Ver hagen (Economische Zaken) moet havenschap Zeeland Seaports er toe bewegen om het geschil over de erfpacht bij Zalco op te lossen. Dat vindt het CDA in de Tweede Kamer. Ook wil ze dat de minister zich ervoor inzet dat Zalco snel ge bruik kan maken van stroom via een noodvoorziening van energie bedrijf Delta. Nu is Zalco aangewe zen op een dure elektriciteitslijn. Delta weigert, aldus het CDA.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 2