'Invalide moeilijk aan de slag' economie 115 Ducat!over Schimmenspel rond scheepswerf Containers in water na aanvaring Willemsbrug Deskundigen wijzen op moeilijke meetmethoden en bezuiniging op begeleiding 'Pas na Catshuis stemmen over wet' Recht halen met beroepsziekte is een tombola donderdag 19 april 2012 Nieuwe Wet werken naar ver mogen dreigt 'doodgeboren kindje' te worden. Deskundigen stellen dat het moeilijk is om te meten wat een gehandicapte nog kan. Ook dreigt voor werknemers veel rompslomp. door Hans Gertsen DEN HAAG - Deskundigen zetten vraagtekens bij de manier waarop het kabinet ervoor wil zorgen dat meer mensen met een arbeidshan dicap aan de slag raken bij gewone werkgevers. Ze stellen in het april-nummer van het vakblad voor re-integratie en participatie, 'Aan de Slag', dat het moeilijk of zelfs onmogelijk is om enigszins objectief vast te stellen wat de ver diencapaciteit (of loonwaarde) is van mensen die nu moeilijk of niet aan de bak komen vanwege een beperking. Het kabinet wil dat vele tiendui zenden mensen 'met een zekere af stand tot de arbeidsmarkt' aan het werk gaan bij reguliere werkgevers in plaats van in een gesubsidieerde sociale werkvoorziening. Om hen aantrekkelijker te maken voor werkgevers, hoeven die straks niet meer te betalen dan de kandi daat-werknemer aan productivi teit kan leveren. Wie maar 50 pro cent van de normale productivi teit kan leveren, krijgt dan ook maar 50 procent van het normale salaris. De gemeentelijke sociale dienst kan dat salaris aanvullen. Maar wat die loonwaarde precies is, valt volgens deskundigen moei lijk vast te stellen. Zo zijn er op dit moment zeven verschillende methoden gangbaar om de loonwaarde van iemand vast te stellen. Methodes die tot heel verschillende uitkomsten kun nen leiden voor een en dezelfde werkzoekende. In 'Aan de Slag' werpen deskundi gen nog veel meer bezwaren op. Ze vrezen dat de nieuwe Wet wer ken naar vermogen (WWNV) er niet toe leidt dat meer mensen met een beperking aan de slag ko men, maar juist minder, doordat het kabinet fors bezuinigt op de begeleiding van dit soort werkzoe kenden. „Werkgevers willen vooral niet te veel rompslomp. Als de overheid er niet in slaagt om hen die romp slomp uit handen te nemen, dan dreigt de wet een doodgeboren kindje te worden", zegt Marco Wil- ke, directeur van werkvoorzie- ningsbedrijfDrechtwerk. DEN HAAG - Groenlinks, PvdA, Christenunie en de SP willen dat de stemming over de Wet werken naar vermogen wordt uitgesteld tot nadat het Catshuisoverleg is af gerond en behandeld in de Kamer. Jesse Klaver (Groenlinks) stelde dat gisteren voor. Hij denkt dat de uitkomst van het Catshuisberaad de stemming in de Kamer kan beïn vloeden. Hij zei te hopen dat de fi nanciële ruimte voor uitvoering van de wet opgerekt kan worden. msmmmmmsamsmmmssmsmmssmmsmt AMSTERDAM - De FNV hekelt de rechtspositie van werknemers om hun gelijk te halen als ze ziek zijn geworden door hun werk. „In ons beschaafde land is het voor een ge wone werknemer met een be roepsziekte bijna onmogelijk om zijn recht te halen", aldus FNV-be- stuurder Leo Hartveld gisteren bij een bijeenkomst van het Bureau Beroepsziekten (BBZ) van de vak centrale. Directeur Marian Schaap man van het FNV-bureau spreekt van een tombola. Volgens Hart veld duren rechtszaken te lang en kosten ze te veel geld voor een ge middelde werknemer om tijdens hun ziekte nog een schadevergoe ding te krijgen. „Geen normaal mens houdt het al die jaren vol in een juridisch gevecht", zegt hij. Volgens Schaapman weet het FNV-bureau 70 tot 75 procent van de zaken te regelen in het minnelij ke traject, ofwel door overleg met de werkgever. Een juridisch traject duurt gemiddeld 10,5 jaar bij BBZ. De totale kosten per zaak die het FNV-bureau maakt, bedragen ge middeld 45.000 euro. Gemiddeld kost een zogeheten deskundigen- bericht 8000 euro per advies. „Voor een gewone werknemer met een beroepsziekte is dat niet op te brengen", aldus Schaapman. ROTTERDAM - Brandweerlieden bekijken de scha de aan het containerschip Sensation, nadat die on der de Willemsbrug in Rotterdam had vastgeze ten. Bij de aanvaring kwamen woensdagochtend zes containers in de Nieuwe Maas terecht. Ze wa ren alle leeg. Op het schip raakten enkele contai ners beschadigd. Volgens een woordvoerder van de politie heeft de brug alleen verfschade opgelo pen. De aanvaring is vermoedelijk veroorzaakt door een verkeerde inschatting van de kapitein. Deze 31-jarige Rotterdammer is verhoord en als verdachte aangemerkt. Het is de tweede aanva ring voor de Sensation dit jaar; eerder zou het zijn aangevaren door een Duits binnenvaartschip. foto Marco de Swart/ANP INGOLSTADT - De Duitse fabrikant van luxeauto's Audi neemt het be roemde Italiaanse motormerk Du- cati over. Dat maakte Audi gisteren officieel bekend. Een overnameprijs werd niet genoemd, maar volgens me diaberichten bedraagt die 860 mil joen euro. Door de aankoop kan Audi, onder deel van het Volkswagen-concern, de concurrentie aangaan met aarts rivaal BMW, die ook motorfietsen bouwt. Ducati is beroemd om de snelle racemotoren, die al vele we reldkampioenschappen hebben ge wonnen. Ducati werd in 1926 in Bologna opgericht en bouwt circa 40.000 motoren per jaar met een omzet van 4#o miljoen euro. door Eric Reijnen Rutten GRAVE - Raadsels te over, rond de scheepswerf in Grave. Vorige week vrijdag leek het bedrijf gered, de maandag daarop werd het perso neel toch ontslagen. Het ging al helemaal niet goed met de werf, zoveel is de afgelo pen weken wel duidelijk gewor den. Schreef het bedrijf in 2010 nog zwarte cijfers, de periode erna verliep heel wat minder goed. Directeur Robert van Kessel zei twee weken geleden al dat de kans groot was dat de werf failliet zou gaan: als de twee passagierssche pen waarvoor hij een order kon krijgen niet gebouwd zouden mo gen worden omdat ze met hun 135 meter te lang zouden zijn volgens het bestemmingsplan. Openlijk wordt nu betwijfeld of er wel écht sprake was van de twee opties. Of dat Van Kessel er alleen maar op uit was om de gemeente de schuld te kunnen geven van de neergang van de werf. Wie de op drachtgever is voor de twee boten, wil Van Kessel ook na aandringen niet zeggen. Ook niet tegen wet houder Eric Daandels, die in de kwestie een cruciale rol lijkt te spe len. De wethouder wilde, na inter ventie van minister Maxime Verha gen, de werf best tegemoet ko men. Maar had daar munitie voor nodig, omdat hij ook te maken heeft met omwonenden die in het verleden al eens tot bij Raad van State met succes bezwaar maakten tegen uitbreiding van de werf De gemeenteraad van Grave gaf af gelopen vrijdagavond Van Kessel twee en halfjaar respijt en de mo gelijkheid om de langere boten te kunnen bouwen, om in de tussen tijd te werken aan een meer defini tieve oplossing. Opmerkelijk is dan, vindt ook de minister, dat een paar dagen later Van Kessel toch de handdoek in de ring gooit. Hij doet dat op basis van een analy se van het raadsbesluit door zijn advocaat. Die stelt dat de gedoog vergunning weinig waard is, om dat de eerste de beste die er be zwaar tegen maakt, roet in het eten kan gooien. Dat is een opvallende constate ring, aangezien de gemeente en het ministerie tot de conclusie kwamen dat de gedoogvergunning wél houdbaar is. Verbazingwekkend. Of toch niet? Twee weken geleden was de bood schap van Van Kessel in De Gelder lander: het gaat niet goed met de werf en als er niet rap iets veran dert gaat het mis. Die boodschap werd in de periode erna door lan delijke media verder verspreid. Waardoor een breed publiek en dus ook potentiële opdrachtgevers van de werf, er kennis van kon ne men. Het is heel wel mogelijk dat die opdrachtgevers de afgelopen week hebben bedacht dat ze geen zaken willen doen met een bedrijf dat mogelijk op omvallen staat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 15