'Invalide moeilijk aan de slag'
economie 115
Ducat!over Schimmenspel rond scheepswerf
Containers in water na aanvaring Willemsbrug
Deskundigen wijzen op moeilijke meetmethoden en bezuiniging op begeleiding
'Pas na Catshuis
stemmen over wet'
Recht halen met
beroepsziekte
is een tombola
donderdag 19 april 2012
Nieuwe Wet werken naar ver
mogen dreigt 'doodgeboren
kindje' te worden.
Deskundigen stellen dat het
moeilijk is om te meten wat
een gehandicapte nog kan.
Ook dreigt voor werknemers
veel rompslomp.
door Hans Gertsen
DEN HAAG - Deskundigen zetten
vraagtekens bij de manier waarop
het kabinet ervoor wil zorgen dat
meer mensen met een arbeidshan
dicap aan de slag raken bij gewone
werkgevers. Ze stellen in het
april-nummer van het vakblad
voor re-integratie en participatie,
'Aan de Slag', dat het moeilijk of
zelfs onmogelijk is om enigszins
objectief vast te stellen wat de ver
diencapaciteit (of loonwaarde) is
van mensen die nu moeilijk of
niet aan de bak komen vanwege
een beperking.
Het kabinet wil dat vele tiendui
zenden mensen 'met een zekere af
stand tot de arbeidsmarkt' aan het
werk gaan bij reguliere werkgevers
in plaats van in een gesubsidieerde
sociale werkvoorziening. Om hen
aantrekkelijker te maken voor
werkgevers, hoeven die straks niet
meer te betalen dan de kandi
daat-werknemer aan productivi
teit kan leveren. Wie maar 50 pro
cent van de normale productivi
teit kan leveren, krijgt dan ook
maar 50 procent van het normale
salaris. De gemeentelijke sociale
dienst kan dat salaris aanvullen.
Maar wat die loonwaarde precies
is, valt volgens deskundigen moei
lijk vast te stellen.
Zo zijn er op dit moment zeven
verschillende methoden gangbaar
om de loonwaarde van iemand
vast te stellen. Methodes die tot
heel verschillende uitkomsten kun
nen leiden voor een en dezelfde
werkzoekende.
In 'Aan de Slag' werpen deskundi
gen nog veel meer bezwaren op.
Ze vrezen dat de nieuwe Wet wer
ken naar vermogen (WWNV) er
niet toe leidt dat meer mensen
met een beperking aan de slag ko
men, maar juist minder, doordat
het kabinet fors bezuinigt op de
begeleiding van dit soort werkzoe
kenden.
„Werkgevers willen vooral niet te
veel rompslomp. Als de overheid
er niet in slaagt om hen die romp
slomp uit handen te nemen, dan
dreigt de wet een doodgeboren
kindje te worden", zegt Marco Wil-
ke, directeur van werkvoorzie-
ningsbedrijfDrechtwerk.
DEN HAAG - Groenlinks, PvdA,
Christenunie en de SP willen dat
de stemming over de Wet werken
naar vermogen wordt uitgesteld
tot nadat het Catshuisoverleg is af
gerond en behandeld in de Kamer.
Jesse Klaver (Groenlinks) stelde
dat gisteren voor. Hij denkt dat de
uitkomst van het Catshuisberaad
de stemming in de Kamer kan beïn
vloeden. Hij zei te hopen dat de fi
nanciële ruimte voor uitvoering
van de wet opgerekt kan worden.
msmmmmmsamsmmmssmsmmssmmsmt
AMSTERDAM - De FNV hekelt de
rechtspositie van werknemers om
hun gelijk te halen als ze ziek zijn
geworden door hun werk. „In ons
beschaafde land is het voor een ge
wone werknemer met een be
roepsziekte bijna onmogelijk om
zijn recht te halen", aldus FNV-be-
stuurder Leo Hartveld gisteren bij
een bijeenkomst van het Bureau
Beroepsziekten (BBZ) van de vak
centrale. Directeur Marian Schaap
man van het FNV-bureau spreekt
van een tombola. Volgens Hart
veld duren rechtszaken te lang en
kosten ze te veel geld voor een ge
middelde werknemer om tijdens
hun ziekte nog een schadevergoe
ding te krijgen. „Geen normaal
mens houdt het al die jaren vol in
een juridisch gevecht", zegt hij.
Volgens Schaapman weet het
FNV-bureau 70 tot 75 procent van
de zaken te regelen in het minnelij
ke traject, ofwel door overleg met
de werkgever. Een juridisch traject
duurt gemiddeld 10,5 jaar bij BBZ.
De totale kosten per zaak die het
FNV-bureau maakt, bedragen ge
middeld 45.000 euro. Gemiddeld
kost een zogeheten deskundigen-
bericht 8000 euro per advies.
„Voor een gewone werknemer
met een beroepsziekte is dat niet
op te brengen", aldus Schaapman.
ROTTERDAM - Brandweerlieden bekijken de scha
de aan het containerschip Sensation, nadat die on
der de Willemsbrug in Rotterdam had vastgeze
ten. Bij de aanvaring kwamen woensdagochtend
zes containers in de Nieuwe Maas terecht. Ze wa
ren alle leeg. Op het schip raakten enkele contai
ners beschadigd. Volgens een woordvoerder van
de politie heeft de brug alleen verfschade opgelo
pen. De aanvaring is vermoedelijk veroorzaakt
door een verkeerde inschatting van de kapitein.
Deze 31-jarige Rotterdammer is verhoord en als
verdachte aangemerkt. Het is de tweede aanva
ring voor de Sensation dit jaar; eerder zou het
zijn aangevaren door een Duits binnenvaartschip.
foto Marco de Swart/ANP
INGOLSTADT - De Duitse fabrikant
van luxeauto's Audi neemt het be
roemde Italiaanse motormerk Du-
cati over.
Dat maakte Audi gisteren officieel
bekend. Een overnameprijs werd
niet genoemd, maar volgens me
diaberichten bedraagt die 860 mil
joen euro.
Door de aankoop kan Audi, onder
deel van het Volkswagen-concern,
de concurrentie aangaan met aarts
rivaal BMW, die ook motorfietsen
bouwt. Ducati is beroemd om de
snelle racemotoren, die al vele we
reldkampioenschappen hebben ge
wonnen. Ducati werd in 1926 in
Bologna opgericht en bouwt circa
40.000 motoren per jaar met een
omzet van 4#o miljoen euro.
door Eric Reijnen Rutten
GRAVE - Raadsels te over, rond de
scheepswerf in Grave. Vorige week
vrijdag leek het bedrijf gered, de
maandag daarop werd het perso
neel toch ontslagen.
Het ging al helemaal niet goed
met de werf, zoveel is de afgelo
pen weken wel duidelijk gewor
den. Schreef het bedrijf in 2010
nog zwarte cijfers, de periode erna
verliep heel wat minder goed.
Directeur Robert van Kessel zei
twee weken geleden al dat de kans
groot was dat de werf failliet zou
gaan: als de twee passagierssche
pen waarvoor hij een order kon
krijgen niet gebouwd zouden mo
gen worden omdat ze met hun 135
meter te lang zouden zijn volgens
het bestemmingsplan.
Openlijk wordt nu betwijfeld of er
wel écht sprake was van de twee
opties. Of dat Van Kessel er alleen
maar op uit was om de gemeente
de schuld te kunnen geven van de
neergang van de werf. Wie de op
drachtgever is voor de twee boten,
wil Van Kessel ook na aandringen
niet zeggen. Ook niet tegen wet
houder Eric Daandels, die in de
kwestie een cruciale rol lijkt te spe
len. De wethouder wilde, na inter
ventie van minister Maxime Verha
gen, de werf best tegemoet ko
men. Maar had daar munitie voor
nodig, omdat hij ook te maken
heeft met omwonenden die in het
verleden al eens tot bij Raad van
State met succes bezwaar maakten
tegen uitbreiding van de werf
De gemeenteraad van Grave gaf af
gelopen vrijdagavond Van Kessel
twee en halfjaar respijt en de mo
gelijkheid om de langere boten te
kunnen bouwen, om in de tussen
tijd te werken aan een meer defini
tieve oplossing. Opmerkelijk is
dan, vindt ook de minister, dat
een paar dagen later Van Kessel
toch de handdoek in de ring gooit.
Hij doet dat op basis van een analy
se van het raadsbesluit door zijn
advocaat. Die stelt dat de gedoog
vergunning weinig waard is, om
dat de eerste de beste die er be
zwaar tegen maakt, roet in het
eten kan gooien.
Dat is een opvallende constate
ring, aangezien de gemeente en
het ministerie tot de conclusie
kwamen dat de gedoogvergunning
wél houdbaar is.
Verbazingwekkend. Of toch niet?
Twee weken geleden was de bood
schap van Van Kessel in De Gelder
lander: het gaat niet goed met de
werf en als er niet rap iets veran
dert gaat het mis. Die boodschap
werd in de periode erna door lan
delijke media verder verspreid.
Waardoor een breed publiek en
dus ook potentiële opdrachtgevers
van de werf, er kennis van kon ne
men. Het is heel wel mogelijk dat
die opdrachtgevers de afgelopen
week hebben bedacht dat ze geen
zaken willen doen met een bedrijf
dat mogelijk op omvallen staat.