is passe io secretaressedag De Het is Nationale Secretaressedag, maar hoe lang zal die nog bestaan? Legt de baas over een aantal jaren een bosje bloemen op zijn tablet? „Als mijn bezoek is gearriveerd, krijg ik automatisch een sms." donderdag 19 april 2012 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl typemiep door Joost Bosman Slecht nieuws voor se cretaresses: u bestaat niet meer! Althans, het oude model van brieven uittypen, de post openmaken, notu leren en de agenda van de baas bij houden is rap aan het uitsterven. Misschien geen leuke boodschap op deze Secretaressedag. Maar er is ook goed nieuws: de secretaresse nieuwe stijl is hard in opkomst. Door de voortschrijdende tech niek zijn veel taken makkelijker en sneller uit te voeren (ook door de baas zelf) en kan de secretaresse zich wijden aan ander, uitdagen der werk. Ze (98 procent van het aantal secretaresses is nog altijd vrouw) heet tegenwoordig dan ook 'executive assistant' of'office manager' en houdt zich bezig met 'corporate governance'. Léontine de Koning is oprichter/ eigenaar van het bedrijf #Ontsecre- taressen dat secretaresses begeleidt naar nieuwe functies. Met een knipoog naar de Nationale Secreta ressedag, leidde ze afgelopen maan dag een evenement onder de veel zeggende naam 'Ontsecretaresse- dag'. De Koning wil secretaresses wakker schudden en vertellen dat hun taakopvatting drastisch moet veranderen. Dat ze daarmee succes vol is, bleek uit het feit dat er meer dan tweehonderd secretaresses op het evenement afkwamen. Ter ver gelijking: vorig jaar verschenen er nog maar 35. Het besef dat de tij den veranderen, lijkt sterk. De Ko ning: „Er zijn managers die niet eens meer willen dat hun secreta resse hun telefoon opneemt. Ver gis je niet, ook de directeur die een klassieke secretaresse wil, sterft uit. Want hij kan het met zijn eigen smartphone of tablet wel af" Bij Afas in Leusden zijn ze, zoals verwacht mag worden van een software-ontwikkelaar, al heel ver in de automatisering van alle be drijfsprocessen. Dus daar geen re ceptionisten meer en geen secreta resses. „Als mijn bezoek is gearri veerd, krijg ik automatisch een sms of e-mail", grinnikt directeur Herman Zondag. Het grote voor deel van de automatisering: recep tionisten en secretaresses kunnen veel leukere dingen gaan doen. „Je moet ze niet wegsaneren, maar nuttigere functies geven." Maar die taken moeten dan wel op hen toegesneden zijn. Niet iede re secretaresse heeft het in zich om zich ineens met, pakweg, per soneelszaken of marketing te gaan bezighouden. Wat moet je als je dertig jaar geleden je secretaresse opleiding hebt gedaan en nu in eens moet opereren op één of twee niveaus hoger? Léontine de Koning erkent dat er een kloof dreigt. „Er zit veel 'ver vuiling' in het secretaressenbe- roep. Naast de klassieke roc-oplei- ding of Schoevers, werken er bij de grotere bedrijven directie-secre taressen met een algemene hbo-opleiding of hoger", zegt De Koning. Voor hen zal het een stuk gemakkelijker zijn om het notule ren en brievenschrijven te laten voor wat het is en door te stro- 'Secretaresses zijn pareltjes voor een bedrijf door hun accuratesse en kennis' men. Maar voor de lager opgeleide groep wordt dat moeilijker. „We moeten keihard werken om hen op te vangen", zegt De Koning. Het probleem is volgens haar dat veel secretaresses van de oude stempel dienend werken en juist daardoor moeilijk een andere baan zullen vinden. „Ze hebben nooit geleerd buiten hun kaders te denken en tonen daardoor weinig initiatief Willen ze door meer op leidingen ander werk binnen het bedrijf vinden, dan moeten ze daar zelf achteraan. Want als je je mond niet opentrekt als secretares se, gebeurt er niets." Wat De Koning steekt, is dat de meeste organisaties en bedrijven niet investeren in het concept se cretarie. „En dat is jammer. Secreta resses en office managers hebben veel talenten die nuttig zijn voor het bedrijf Het zijn verborgen pa reltjes door hun accuratesse en hun kennis van het hele bedrijf" Het toverwoord lijkt specialisatie. Daaraan zal iedere traditionele se cretaresse moeten geloven. „Maar tegenwoordig geldt dat voor elke beroepsgroep", beseft De Koning. Veel zal volgens haar afhangen van de opleidingen. Die lopen nog wel eens achter bij de realiteit, consta teert De Koning. „Veel managers nemen tegenwoordig zelf de tele foon op, terwijl je bij sommige op leidingen nog steeds het vak 'zake lijk bellen' krijgt." Directeur Joyce Steenveld van Schoevers, dat al sinds mensenheu genis secretaresses opleidt, ziet de uitdaging waarvoor haar instituut gesteld staat. „De opleiding is na tuurlijk cruciaal om op de nieuwe ontwikkelingen in te spelen. We luisteren wat dat betreft ook goed naar wat het bedrijfsleven nodig heeft." Maar evenals De Koning vindt ook Steenveld dat werkge vers te weinig opleidingsbudget be groten voor managementonder steuning, terwijl voor bijvoorbeeld marketingopleidingen wel geld wordt vrijgemaakt. Toch mag van de secretaresse ook een investering worden gevraagd, stelt Steenveld. „Als je baas vraagt of je meer uitda gendere dingen wilt doen, is dat een kans die je moet grijpen." Daartoe biedt Schoevers naast een brede basisopleiding op zowel mbo- als hbo-niveau steeds meer specialisaties om aan de nieuwe ontwikkelingen het hoofd te bie den. „Er wordt steeds meer een be roep gedaan op de talenten van on ze doelgroep. En dat is ook goed voor het imago van secretaresses. Want steeds meer wordt erkend dat ze van veel meer waarde zijn dan eerder werd gedacht." En de Nationale Secretaressedag, moet die nog wel blijven? Léonti ne de Koning vindt van niet. „Een opiniepeiling op internet gaf aan dat 70 procent van de secretaresses ervan af wil. Een functie die zo sterk verandert, moet je niet lan ger op de kaart zetten. En zeker niet met een verplicht bloemetje. Het is een beetje beledigend. Weet je dat ik als secretaresse ooit mijn eigen bloemen moest bestellen, die ik van mijn baas vervolgens in handen kreeg gedrukt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10