61 binnenland 225.000 Even klagen en dan weer verder Hoge Raad: uitlevering Sabir K. mag De benzineprijs dreigt de beruchte grens van twee euro per liter te gaan bereiken. Autorijders willen wel nadenken over aut0's °ns ,and hebben een 'w- kostenbesparingen. Minder rijden hoort daar echter niet bij. ongeveer acht miljoen au to* Belgen willen cellen Tilburg langer gebruiken woensdag 18 april 2012 installatie; in totaal telt Nederland Al is de prijs van benzine tot recordhoogte gestegen, de automobilist gaat er nau welijks minder door rijden. De auto is onlosmakelijk ver bonden met ons leven. Een automobiliste reageert laconiek als haar gevraagd wordt of ze zich sneller be denkt om in de auto te stappen nu een litertje benzine aan de pomp richting de twee eu ro gaat. „Ach", zegt ze, „ik tank al tijd voor veertig euro. Dus ik heb er geen last van." Grappig be doeld, maar voor het gros van de automobilisten betekent het afre kenen van een volle tank benzine telkens weer een bittere pil. Wie zestig liter euro 95 tankt, betaalt 112 euro (bij een adviesprijs van 1,87 euro). De magische grens van twee euro is in zicht. Toch blijft Nederland stug doorrij den. Automobilisten maken nau welijks minder kilometers, nu de prijs aan de pomp voor de nog- omrekenaars onder ons de vier guldengrens heeft overschreden. Volgens verkeerspsycholoog Ge rard Tertoolen zijn we nog zoveel aan onze auto gehecht dat de fre quentie van het gebruik ervan nauwelijks omlaag gaat. „Mensen zijn lui en verwend, zijn op luxe gesteld. De auto zit zo vast in ons verplaatsingspatroon dat het er heel veel moet gebeuren om dat te veranderen." We laten ons niet leiden door een hoge benzineprijs, zegt Tertoolen. Vooral niet omdat de prijsstijging geleidelijk is gegaan. „Stel dat gis teren een litertje aan de pomp 95 eurocent kostte en morgen twee euro, dan zou dat enorme conse quenties hebben en maatschappe lijke onrust tot gevolg hebben. Nu sluipt het erin, en raken mensen er onbewust aan gewend." Het Kennisinstituut voor Mobili teitsbeleid concludeerde in een recente studie dat consumenten doorgaans heftiger reageren op prijsveranderingen van luxe pro ducten dan op die van noodzake lijke producten. Onderzoeker Wim Groot schaart de auto onder die laatste categorie. „Autorijden is in economische termen een 'inelastisch' product. Dat wil zeggen dat een verandering van de benzineprijs in verhouding een gering effect heeft op de hoe veelheid afgelegde kilometers. Au tobezit was vroeger een luxe. In het hedendaagse consumptiepa troon is het een noodzakelijk goed. De tweeverdieners van te genwoordig moeten hun kinderen naar school brengen. Ze hebben een baan en ze hebben weinig keuze." Verkeerspsycholoog Tertoolen vindt dat de auto ingebakken zit in ons huidige leefpatroon. „De auto is een vanzelfsprekendheid. We vinden dat we niet zonder kunnen; zijn er dusdanig aan ge wend dat er sprake lijkt van een soort verslaving. Als ik mijn kinde ren naar school breng, is het bijna onmogelijk om de school te berei ken. Auto's staan dubbel gepar keerd en blokkeren afritten van omwonenden. Vaak zijn het men sen die slechts een paar honderd meter van het schoolgebouw wo nen." Bij dat gewoontegedrag grijpen ge leidelijke verhogingen van de ben zineprijs niet in, denkt Tertoolen. „Hoewel mensen er veel over kla gen, worden de prijzen geaccep teerd." Het bedrag van twee euro voor een litertje euro is niet ver weg. Toch denkt Tertoolen niet dat er veel zal veranderen in ons tankge drag als het eenmaal zover is. „Of het nu 1,98 of twee euro kost, we zullen even balen, en dan weer tot de orde van de dag overgaan. Het is moeilijk in te schatten hoe hoog de prijs van benzine écht moet zijn, eer we de auto zullen laten staan." DEN HAAG - De uitlevering van de Nederlandse terreurverdachte Sa bir K. aan de Verenigde Staten is gisteren een stap dichterbij geko men. De Hoge Raad ziet daarvoor geen belemmering. Het is nu aan minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) of K. daadwerkelijk op het vliegtuig naar Amerika wordt gezet. De VS willen Sabir vervolgen voor het beramen van aanslagen voor terreurorganisatie al-Qaeda van de inmiddels gedode Osama bin La den. K. heeft volgens de Amerika nen samen met anderen in 2010 een plan gesmeed voor een zelf moordaanslag op een Amerikaan se militaire basis in Afghanistan. Drie jaar daarvoor zou hij met handlangers in de buurt van het kamp mortiergranaten hebben ver stopt om een aanval te kunnen uit voeren. Volgens de voorlopige aanklacht stak K. in september 2007 met zijn medestrijders de grens van Paki stan over naar Afghanistan om de moordplannen in daden om te zet ten. Hij zou dat hebben gedaan in de provincie Kunar in Afghanis tan, waar al veel Amerikaanse mili tairen zijn gedood. K., geboren en getogen in Neder land, heeft een Pakistaanse vader en woonde zes jaar in dat land. Zijn inmiddels overleden moeder kwam uit Nederland. De terrorismeverdachte werd in 2010 opgepakt in Pakistan en acht maanden lang op geheime locaties vastgehouden, zo zegt hij zelf Daar zou hij zijn onderworpen aan schijnexecuties, veelvuldig zijn geslagen tijdens verhoren, langdurig in de kou hebben verble ven en in onhygiënische omstan digheden hebben geleefd. In april vorig jaar zette Pakistan hem op hét vliegtuig naar Nederland. Daar hielden de autoriteiten hem aan, er lag al ruim drie maanden een ar restatiebevel van de Amerikanen. Younis de Nederlander, zoals de Amerikanen hem ook noemen, denkt dat er bij de martelingen die hij in Pakistan onderging ook Amerikaanse functionarissen wa ren betrokken. Maar de Hoge Raad stelt dat niet vaststaat dat K. in Pakistan is gemarteld en als dat al zo is, dat de Verenigde Staten daar dan bij betrokken waren. André Seebregts, advocaat van K., heeft de hoop nog niet opgegeven. Hij wil dat minister Opstelten een onderzoek doet naar de mogelijke martelingen. De bewindsman rea geerde dinsdag door te zeggen dat het al snel een maand kan duren voordat er een besluit valt over de uitlevering van K. De minister wil het arrest van de Hoge Raad bestu deren en betrekt daarbij ook het bezwaar van Seebregts. En mocht er aanleiding zijn voor nader on derzoek, dan kan het zelfs nog lan ger duren voor er een knoop wordt doorgehakt over de uitleve ring. TILBURG - België wil langer gedeti neerden opsluiten in de gevange nis van Tilburg. De Belgische mi nister van Justitie Annemie Turtel- boom hoopt het verdrag, dat eind dit jaar afloopt, te kunnen verlen gen. De Belgen brengen sinds be gin 2010 gevangenen onder in Til burg wegens het cellentekort in ei gen land. Turtelboom kondigde de bouw aan van nieuwe gevangenis sen en renovatie van bestaande. Zij deed dit in beraad met direc ties van gevangenissen en vakbon den, die verontrust zijn na de jong ste gewelddadige ontsnapping. De minister wil de veiligheid verho gen met nog eens 1000 cipiers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 6