61 binnenland
225.000
Even klagen en dan weer verder
Hoge Raad: uitlevering Sabir K. mag
De benzineprijs dreigt de beruchte grens van twee euro per
liter te gaan bereiken. Autorijders willen wel nadenken over aut0's °ns ,and hebben een 'w-
kostenbesparingen. Minder rijden hoort daar echter niet bij. ongeveer acht miljoen au to*
Belgen willen
cellen Tilburg
langer gebruiken
woensdag 18 april 2012
installatie; in totaal telt Nederland
Al is de prijs van benzine
tot recordhoogte gestegen,
de automobilist gaat er nau
welijks minder door rijden.
De auto is onlosmakelijk ver
bonden met ons leven.
Een automobiliste reageert
laconiek als haar gevraagd
wordt of ze zich sneller be
denkt om in de auto te
stappen nu een litertje benzine
aan de pomp richting de twee eu
ro gaat. „Ach", zegt ze, „ik tank al
tijd voor veertig euro. Dus ik heb
er geen last van." Grappig be
doeld, maar voor het gros van de
automobilisten betekent het afre
kenen van een volle tank benzine
telkens weer een bittere pil. Wie
zestig liter euro 95 tankt, betaalt
112 euro (bij een adviesprijs van
1,87 euro). De magische grens van
twee euro is in zicht.
Toch blijft Nederland stug doorrij
den. Automobilisten maken nau
welijks minder kilometers, nu de
prijs aan de pomp voor de nog-
omrekenaars onder ons de vier
guldengrens heeft overschreden.
Volgens verkeerspsycholoog Ge
rard Tertoolen zijn we nog zoveel
aan onze auto gehecht dat de fre
quentie van het gebruik ervan
nauwelijks omlaag gaat. „Mensen
zijn lui en verwend, zijn op luxe
gesteld. De auto zit zo vast in ons
verplaatsingspatroon dat het er
heel veel moet gebeuren om dat
te veranderen."
We laten ons niet leiden door een
hoge benzineprijs, zegt Tertoolen.
Vooral niet omdat de prijsstijging
geleidelijk is gegaan. „Stel dat gis
teren een litertje aan de pomp 95
eurocent kostte en morgen twee
euro, dan zou dat enorme conse
quenties hebben en maatschappe
lijke onrust tot gevolg hebben. Nu
sluipt het erin, en raken mensen
er onbewust aan gewend."
Het Kennisinstituut voor Mobili
teitsbeleid concludeerde in een
recente studie dat consumenten
doorgaans heftiger reageren op
prijsveranderingen van luxe pro
ducten dan op die van noodzake
lijke producten. Onderzoeker
Wim Groot schaart de auto onder
die laatste categorie. „Autorijden
is in economische termen een
'inelastisch' product. Dat wil
zeggen dat een verandering van
de benzineprijs in verhouding
een gering effect heeft op de hoe
veelheid afgelegde kilometers. Au
tobezit was vroeger een luxe. In
het hedendaagse consumptiepa
troon is het een noodzakelijk
goed. De tweeverdieners van te
genwoordig moeten hun kinderen
naar school brengen. Ze hebben
een baan en ze hebben weinig
keuze."
Verkeerspsycholoog Tertoolen
vindt dat de auto ingebakken zit
in ons huidige leefpatroon. „De
auto is een vanzelfsprekendheid.
We vinden dat we niet zonder
kunnen; zijn er dusdanig aan ge
wend dat er sprake lijkt van een
soort verslaving. Als ik mijn kinde
ren naar school breng, is het bijna
onmogelijk om de school te berei
ken. Auto's staan dubbel gepar
keerd en blokkeren afritten van
omwonenden. Vaak zijn het men
sen die slechts een paar honderd
meter van het schoolgebouw wo
nen."
Bij dat gewoontegedrag grijpen ge
leidelijke verhogingen van de ben
zineprijs niet in, denkt Tertoolen.
„Hoewel mensen er veel over kla
gen, worden de prijzen geaccep
teerd."
Het bedrag van twee euro voor
een litertje euro is niet ver weg.
Toch denkt Tertoolen niet dat er
veel zal veranderen in ons tankge
drag als het eenmaal zover is. „Of
het nu 1,98 of twee euro kost, we
zullen even balen, en dan weer
tot de orde van de dag overgaan.
Het is moeilijk in te schatten hoe
hoog de prijs van benzine écht
moet zijn, eer we de auto zullen
laten staan."
DEN HAAG - De uitlevering van de
Nederlandse terreurverdachte Sa
bir K. aan de Verenigde Staten is
gisteren een stap dichterbij geko
men. De Hoge Raad ziet daarvoor
geen belemmering. Het is nu aan
minister Ivo Opstelten (Veiligheid
en Justitie) of K. daadwerkelijk op
het vliegtuig naar Amerika wordt
gezet.
De VS willen Sabir vervolgen voor
het beramen van aanslagen voor
terreurorganisatie al-Qaeda van de
inmiddels gedode Osama bin La
den. K. heeft volgens de Amerika
nen samen met anderen in 2010
een plan gesmeed voor een zelf
moordaanslag op een Amerikaan
se militaire basis in Afghanistan.
Drie jaar daarvoor zou hij met
handlangers in de buurt van het
kamp mortiergranaten hebben ver
stopt om een aanval te kunnen uit
voeren.
Volgens de voorlopige aanklacht
stak K. in september 2007 met zijn
medestrijders de grens van Paki
stan over naar Afghanistan om de
moordplannen in daden om te zet
ten. Hij zou dat hebben gedaan in
de provincie Kunar in Afghanis
tan, waar al veel Amerikaanse mili
tairen zijn gedood.
K., geboren en getogen in Neder
land, heeft een Pakistaanse vader
en woonde zes jaar in dat land.
Zijn inmiddels overleden moeder
kwam uit Nederland.
De terrorismeverdachte werd in
2010 opgepakt in Pakistan en acht
maanden lang op geheime locaties
vastgehouden, zo zegt hij zelf
Daar zou hij zijn onderworpen
aan schijnexecuties, veelvuldig
zijn geslagen tijdens verhoren,
langdurig in de kou hebben verble
ven en in onhygiënische omstan
digheden hebben geleefd. In april
vorig jaar zette Pakistan hem op
hét vliegtuig naar Nederland. Daar
hielden de autoriteiten hem aan,
er lag al ruim drie maanden een ar
restatiebevel van de Amerikanen.
Younis de Nederlander, zoals de
Amerikanen hem ook noemen,
denkt dat er bij de martelingen die
hij in Pakistan onderging ook
Amerikaanse functionarissen wa
ren betrokken. Maar de Hoge
Raad stelt dat niet vaststaat dat K.
in Pakistan is gemarteld en als dat
al zo is, dat de Verenigde Staten
daar dan bij betrokken waren.
André Seebregts, advocaat van K.,
heeft de hoop nog niet opgegeven.
Hij wil dat minister Opstelten een
onderzoek doet naar de mogelijke
martelingen. De bewindsman rea
geerde dinsdag door te zeggen dat
het al snel een maand kan duren
voordat er een besluit valt over de
uitlevering van K. De minister wil
het arrest van de Hoge Raad bestu
deren en betrekt daarbij ook het
bezwaar van Seebregts. En mocht
er aanleiding zijn voor nader on
derzoek, dan kan het zelfs nog lan
ger duren voor er een knoop
wordt doorgehakt over de uitleve
ring.
TILBURG - België wil langer gedeti
neerden opsluiten in de gevange
nis van Tilburg. De Belgische mi
nister van Justitie Annemie Turtel-
boom hoopt het verdrag, dat eind
dit jaar afloopt, te kunnen verlen
gen. De Belgen brengen sinds be
gin 2010 gevangenen onder in Til
burg wegens het cellentekort in ei
gen land. Turtelboom kondigde de
bouw aan van nieuwe gevangenis
sen en renovatie van bestaande.
Zij deed dit in beraad met direc
ties van gevangenissen en vakbon
den, die verontrust zijn na de jong
ste gewelddadige ontsnapping. De
minister wil de veiligheid verho
gen met nog eens 1000 cipiers.