241 zeeland
Bootnaam
'Wat ik niet
heb, is hebben
niet waard'
Boa's en politieagenten Gratis bus voor ouderen in Hulst te
werken samen in proef betalen uit besparing WMO-vervoer
Desnoods
woensdag 18 april 2012
Alphons Drübers kocht in 1997 zijn eerste eigen booteen Marieholm 27.
Hij was er blij meebehalve met de naam: Petrel. „Dat is Frans voor vogeltje.
Maar ik heb niets met Frankrijk of met vogels. Daarom zei ik tegen een vriend:
'desnoods noem ik hem Ma rietje'." Het werd Mariken.
Schouwen-Duiveland kent veel huizen, boten en boerderijen
met bijzondere namen.
In deze wekelijkse serie worden ze verklaard.
door Marijke Vael
Hij draagt een 'Mari-
kentrui', zwart met
een rood silhouet
van Mariken van
Nimwegen. Dat
blijkt slechts een begin. In het
vooronder van zijn Victoire
zeiljacht siert een beeldje van deze
middeleeuwse dame de scheeps
wand, evenals de ingelijste tekst
'Lieke voor Marieke' van Gerard
van Maasakkers. Op het koffiel-
epeltje prijkt Marieke, op de bank
Mariekenkussen, er is een koek
trommel voor Mariekens en een
boek met het verhaal van Mariken
van Nimwegen in oud-Neder
lands. Maar dat zijn dan ook de
enige frivoliteiten die Alphons
Drübers toelaat aan boord. De
59-jarige Zierikzeeënaar blijkt een
praktisch mens die het leven graag
terug brengt tot zijn pure essentie.
„Ik heb óp mijn boot alles wat no
dig is om te kunnen eten, drinken
en varen. Meer is niet nodig. Wat
ik niet aan boord heb, is het heb
ben niet waard."
Bijna ieder weekend vaart Alp
hons de Oosterschelde op en in va
kanties maakte hij vaartochten
naar Oost-Engeland, België, Mallor-
ca, Duitsland, Denemarken en
zelfs Sint Petersburg in Rusland
tot nu toe. Soms met andere water
sporters, maar vaak alleen met
zijn Mariken. Want op het water is
hij in zijn element. „Ik kan thuis
'In Mariken komt alles
samen: Marieholm, mijn
doopnaam Maria en
Mariken van Nimwegen'
slecht alleen zijn, maar op de boot
gaat dat prima. Misschien omdat
ik me daar 'de tandjes' werk. Dat
is ontspannend."
Alphons ontdekte zijn liefde voor
varen op de Mookerplas nabij zijn
geboorteplaats Nijmegen. „Daar
leerde ik op mijn twaalfde zeilen,
roeien, wrikken en slepen bij de
zeeverkenners." Drübers bleef tot
zijn veertigste actief bij de zeever
kenners, als staf- en bestuurslid,
werkte als jongere in de Friese
chartervaart en werd als student
lid van de Philips Zeezeilvereni
ging. „Toen voer ik voor het eerst
de zee op. Sindsdien ben ik er niet
meer af te slaan."
De zeiler, die in 2001 naar Zierik-
zee verhuisde voor een baan als
hoofd Openbare Werken bij de ge
meente Schouwen-Duiveland,
kocht vier jaar daarvoor zijn eerste
eigen boot, een Marieholm 27. Hij
was er blij mee, behalve met de
naam: Petrel. „Het Franse woord
voor vogeltje. Maar ik heb niets
met Frankrijk en ook niet met vo
gels. Daarom zei ik tegen een
vriend: 'desnoods noem ik hem
Marietje'. 'Waarom niet Mariken?'
antwoordde hij. En pats! Dat was
het. In Mariken komt alles samen:
Marieholm, mijn tweede doop
naam Maria en Mariken van
Nimwegen, het symbool van mijn
geboortestad. En het is een Ne
derlandse naam die duidelijk uit te
spreken is via de marifoon."
In korte tijd voelde Alphons zich
zo verbonden met deze bootnaam
dat hij ook de Victoire 933, die hij
in 2000 overnam van een vriend,
zo wilde noemen. „Nu mag je een
bootnaam nooit veranderen, behal
ve als je de oude scheepsnaam op
de kielbalk aanbrengt." Dat deed
de Zierikzeeënaar, zo blijkt wan
neer hij een vloerluik in het schip
opent. In vorige levens heette
Mariken Witte Beer en Lady V.
„De betekenis van de eerste naam
weet ik niet, maar de vriend waar
van ik deze boot kocht noemde
haar naar zijn vijf vrouwen; zijn
echtgenote, zijn drie dochters en
zijn zeiljacht." Alphons peinst er
niet over om ook naar deze stad te
verhuizen. „In Zierikzee zie ik van
uit mijn raam zie het topje van
door Luc Oggel
GOES - Politie en bijzondere opspo
ringsambtenaren (boa's) willen
meer samenwerken op de Bevelan-
den. De politie onderzoekt mo
menteel de haalbaarheid aan de
hand van gesprekken met de bur
gemeesters.
De samenwerking is een wens van
minister Ivo Opstelten van Veilig
heid en Justitie (WD) is in meer
dere regio's al succesvol. Op De Be-
velanden zal het in eerste instantie
gaan om een proef, investeringen
zullen pas worden gedaan op het
moment dat de meerwaarde is be
wezen.
Het Reimerswaalse college van
burgemeester en wethouders heeft
dinsdag al ingestemd met de proef
Hoewel die nog moet beginnen, is
Reimerswaal al overtuigd van de
voordelen vanuit een praktijksitua
tie.
Tijdens de Mosseldag in Yerseke
heeft de Reimerswaalse boa al er
varen wat nadere samenwerking
met de politie kan inhouden. Het
gaat dan bijvoorbeeld om het we
derzijds informeren van elkaar.
De boa van de gemeente Reimers
waal is in sterke mate afhankelijk
van het bijspringen van de politie,
bijvoorbeeld voor persoonlijke vei
ligheid.
HULST - De mensen van 65 jaar en
ouder in Zeeuws-Vlaanderen kun
nen zo goed als zeker tot begin
2015 gratis met de bus blijven rei
zen. De colleges van burgemeester
en wethouders van de gemeenten
Hulst, Terneuzen en Sluis zijn be
reid gezamenlijk de kosten te beta
len, nu de provincie Zeeland niet
meer mee wil doen.
In de gemeente Schouwen-Duive
land konden 65-plussers tussen
juli 2008 en december 2010 ook
gratis reizen met de bus. In tegen
stelling tot de Zeeuws-Vlaamse ge
meenten, voelde het college van B
en W van Schouwen-Duiveland er
niets voor om de kosten die de pro
vincie aan het gratis openbaar ver
voer betaalde voor haar rekening
te nemen.
De gemeente hoopte met de gratis
bus flink te kunnen besparen op
het vervoer in het kader van de
Wet Maatschappelijke Ondersteu
ning (WMO). Dit viel tegen, de
jaarlijkse besparing was 20.000 eu
ro, terwijl voortzetting van het gra
tis ov zonder de steun van de pro
vincie Zeeland 75.000 euro per
jaar zou kosten.
In Zeeuws-Vlaanderen, waar de
twee jaar durende proef met gratis
openbaar vervoer 1 juni van dit
jaar afloopt wordt die besparing
op het WMO-vervoer wel be
haald. De gemeente Hulst is jaar
lijks 40.000 euro minder kwijt aan
het WMO-vervoer, terwijl de kos
ten neerkomen op ongeveer
39.000 euro per jaar.
Daarnaast, zo waarschuwen B en
W van Hulst, moet rekening wor
den gehouden met de kosten voor
het maken van pasjes en het uitge
ven ervan. Dat kost zo'n 1000 euro
per jaar.
Er van uitgaande dat er ook de ko
mende jaren een vergelijkbare be
sparing op het wmo-vervoer valt
te noteren kunnen de kosten voor
de gratis bus betaald worden uit
het budget voor WMO-vervoer, re
kent het college voor.