241 zeeland Bootnaam 'Wat ik niet heb, is hebben niet waard' Boa's en politieagenten Gratis bus voor ouderen in Hulst te werken samen in proef betalen uit besparing WMO-vervoer Desnoods woensdag 18 april 2012 Alphons Drübers kocht in 1997 zijn eerste eigen booteen Marieholm 27. Hij was er blij meebehalve met de naam: Petrel. „Dat is Frans voor vogeltje. Maar ik heb niets met Frankrijk of met vogels. Daarom zei ik tegen een vriend: 'desnoods noem ik hem Ma rietje'." Het werd Mariken. Schouwen-Duiveland kent veel huizen, boten en boerderijen met bijzondere namen. In deze wekelijkse serie worden ze verklaard. door Marijke Vael Hij draagt een 'Mari- kentrui', zwart met een rood silhouet van Mariken van Nimwegen. Dat blijkt slechts een begin. In het vooronder van zijn Victoire zeiljacht siert een beeldje van deze middeleeuwse dame de scheeps wand, evenals de ingelijste tekst 'Lieke voor Marieke' van Gerard van Maasakkers. Op het koffiel- epeltje prijkt Marieke, op de bank Mariekenkussen, er is een koek trommel voor Mariekens en een boek met het verhaal van Mariken van Nimwegen in oud-Neder lands. Maar dat zijn dan ook de enige frivoliteiten die Alphons Drübers toelaat aan boord. De 59-jarige Zierikzeeënaar blijkt een praktisch mens die het leven graag terug brengt tot zijn pure essentie. „Ik heb óp mijn boot alles wat no dig is om te kunnen eten, drinken en varen. Meer is niet nodig. Wat ik niet aan boord heb, is het heb ben niet waard." Bijna ieder weekend vaart Alp hons de Oosterschelde op en in va kanties maakte hij vaartochten naar Oost-Engeland, België, Mallor- ca, Duitsland, Denemarken en zelfs Sint Petersburg in Rusland tot nu toe. Soms met andere water sporters, maar vaak alleen met zijn Mariken. Want op het water is hij in zijn element. „Ik kan thuis 'In Mariken komt alles samen: Marieholm, mijn doopnaam Maria en Mariken van Nimwegen' slecht alleen zijn, maar op de boot gaat dat prima. Misschien omdat ik me daar 'de tandjes' werk. Dat is ontspannend." Alphons ontdekte zijn liefde voor varen op de Mookerplas nabij zijn geboorteplaats Nijmegen. „Daar leerde ik op mijn twaalfde zeilen, roeien, wrikken en slepen bij de zeeverkenners." Drübers bleef tot zijn veertigste actief bij de zeever kenners, als staf- en bestuurslid, werkte als jongere in de Friese chartervaart en werd als student lid van de Philips Zeezeilvereni ging. „Toen voer ik voor het eerst de zee op. Sindsdien ben ik er niet meer af te slaan." De zeiler, die in 2001 naar Zierik- zee verhuisde voor een baan als hoofd Openbare Werken bij de ge meente Schouwen-Duiveland, kocht vier jaar daarvoor zijn eerste eigen boot, een Marieholm 27. Hij was er blij mee, behalve met de naam: Petrel. „Het Franse woord voor vogeltje. Maar ik heb niets met Frankrijk en ook niet met vo gels. Daarom zei ik tegen een vriend: 'desnoods noem ik hem Marietje'. 'Waarom niet Mariken?' antwoordde hij. En pats! Dat was het. In Mariken komt alles samen: Marieholm, mijn tweede doop naam Maria en Mariken van Nimwegen, het symbool van mijn geboortestad. En het is een Ne derlandse naam die duidelijk uit te spreken is via de marifoon." In korte tijd voelde Alphons zich zo verbonden met deze bootnaam dat hij ook de Victoire 933, die hij in 2000 overnam van een vriend, zo wilde noemen. „Nu mag je een bootnaam nooit veranderen, behal ve als je de oude scheepsnaam op de kielbalk aanbrengt." Dat deed de Zierikzeeënaar, zo blijkt wan neer hij een vloerluik in het schip opent. In vorige levens heette Mariken Witte Beer en Lady V. „De betekenis van de eerste naam weet ik niet, maar de vriend waar van ik deze boot kocht noemde haar naar zijn vijf vrouwen; zijn echtgenote, zijn drie dochters en zijn zeiljacht." Alphons peinst er niet over om ook naar deze stad te verhuizen. „In Zierikzee zie ik van uit mijn raam zie het topje van door Luc Oggel GOES - Politie en bijzondere opspo ringsambtenaren (boa's) willen meer samenwerken op de Bevelan- den. De politie onderzoekt mo menteel de haalbaarheid aan de hand van gesprekken met de bur gemeesters. De samenwerking is een wens van minister Ivo Opstelten van Veilig heid en Justitie (WD) is in meer dere regio's al succesvol. Op De Be- velanden zal het in eerste instantie gaan om een proef, investeringen zullen pas worden gedaan op het moment dat de meerwaarde is be wezen. Het Reimerswaalse college van burgemeester en wethouders heeft dinsdag al ingestemd met de proef Hoewel die nog moet beginnen, is Reimerswaal al overtuigd van de voordelen vanuit een praktijksitua tie. Tijdens de Mosseldag in Yerseke heeft de Reimerswaalse boa al er varen wat nadere samenwerking met de politie kan inhouden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het we derzijds informeren van elkaar. De boa van de gemeente Reimers waal is in sterke mate afhankelijk van het bijspringen van de politie, bijvoorbeeld voor persoonlijke vei ligheid. HULST - De mensen van 65 jaar en ouder in Zeeuws-Vlaanderen kun nen zo goed als zeker tot begin 2015 gratis met de bus blijven rei zen. De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis zijn be reid gezamenlijk de kosten te beta len, nu de provincie Zeeland niet meer mee wil doen. In de gemeente Schouwen-Duive land konden 65-plussers tussen juli 2008 en december 2010 ook gratis reizen met de bus. In tegen stelling tot de Zeeuws-Vlaamse ge meenten, voelde het college van B en W van Schouwen-Duiveland er niets voor om de kosten die de pro vincie aan het gratis openbaar ver voer betaalde voor haar rekening te nemen. De gemeente hoopte met de gratis bus flink te kunnen besparen op het vervoer in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteu ning (WMO). Dit viel tegen, de jaarlijkse besparing was 20.000 eu ro, terwijl voortzetting van het gra tis ov zonder de steun van de pro vincie Zeeland 75.000 euro per jaar zou kosten. In Zeeuws-Vlaanderen, waar de twee jaar durende proef met gratis openbaar vervoer 1 juni van dit jaar afloopt wordt die besparing op het WMO-vervoer wel be haald. De gemeente Hulst is jaar lijks 40.000 euro minder kwijt aan het WMO-vervoer, terwijl de kos ten neerkomen op ongeveer 39.000 euro per jaar. Daarnaast, zo waarschuwen B en W van Hulst, moet rekening wor den gehouden met de kosten voor het maken van pasjes en het uitge ven ervan. Dat kost zo'n 1000 euro per jaar. Er van uitgaande dat er ook de ko mende jaren een vergelijkbare be sparing op het wmo-vervoer valt te noteren kunnen de kosten voor de gratis bus betaald worden uit het budget voor WMO-vervoer, re kent het college voor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 64