Specialist kinderopvang in balans 17 - Portretten uit het werkveld 'De één is goed in tuimel- en judoles, de ander in kookworkshops' 'Pedagogisch medewerkers zijn medeopvoeders' 'Voor elke pedagogisch medewerker een bezoekje met camera' woensdag 18 april 2012 Er verandert ontzettend veel in de sector Kinderopvang. Had deze branche voorheen grotendeels de functie van 'oppas', nu gaat het daarnaast evenzeer om pedagogische ontwikkeling en ondersteuning. Niet voor niets is kinderopvang een professie. door Joyce Muilenburg Tessa Sonnemans (26) Werkzaam bij: Kinderopvang Walcheren (KOW) Functie: Projectmedewerker buitenschoolse opvang (BSO) Tessa vindt het leuk om kinderen van vier tot twaalf jaar een plezierige en actieve opvang te bieden. „Om dat goed te kunnen doen, zetten we steeds meer in op leeftijdsgericht aanbod. Dat houdt in dat er activi teiten zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen. Een kind van vier heeft nu eenmaal heel andere interesses dan een kind van tien. Daarom lanceerden we onlangs nieuwe namen om het juiste aanbod per leeftijd te dui den: 4up, 8up en 10up." De pedagogisch medewerkers, die op eigen locatie met de kinderen werken, kunnen natuurlijk ook zelf voor hun eigen groep allerlei plannen opzetten. Maar Tessa heeft de mogelijkheid om, als een spin in het web, mensen met activiteiten te verbinden. Ze bun delt krachten, haalt kennis en kunde uit de organisatie of erbuiten en met haar vele contacten bij gemeenten en bedrijven maakt ze grotere evenementen mogelijk. Alles vanuit pedagogische ontwikkeling van het kind. Tessa geeft als voorbeeld de sportdag, die voor alle kinderen van KOW georganiseerd wordt op 3 mei aan staande. „Vorig jaar hebben we dat ook gedaan. Zie je zo'n zevenhonderd kinderen bij elkaar op de velden bezig met sport en spel op eigen niveau. Fantastisch om te zien. Tessa broedt vaak op ideeën. Ze stemt ze af en kijkt naar een efficiënte uitvoering van haar plannen. „Om dat ik veel collega's ken, weet ik ook waar hun experti se zit. De één is goed in tuimel- en judoles, de ander in kookworkhops en weer een ander geeft heel leuk dansles. Zo kunnen collega's wat voor elkaar beteke nen. Vergeet niet, ze zijn allemaal pedagogisch onder legd. Daarbij, sport, spel en show, het zit niet alleen in de organisatie zelf, maar vaak ook bij je om de hoek. De kaasboerderij, boswachter, speeltuin, vul het maar in. Het is vaak dichterbij dan je denkt. Dus waarom zou je er geen gebruik van maken." Mirjam Beuzenberg (35) Werkzaam bij: kinderopvangorganisatie Ini-mini te Goes Functie: Directeur Een eigen kinderopvang, op twee locaties. Dan moet je een duizendpoot zijn met leidinggevende capacitei ten en hart voor het vak. „Mijn werk is inderdaad veel omvattend. En ik houd van mijn werk", bekent Mirjam. „Gelukkig heb ik goede collega's. Ja, ik weet het, ze zijn eigenlijk mijn werknemers en ik stuur hen aan, maar ik zie ze als collega's. We dragen met elkaar een goed uitgedacht beleid uit." Mirjams beleid: kleinschalige opvang voor vaste leef tijdsgroepen met als basis het welbevinden voor het kind. „Met welbevinden doel ik op het bieden van vei ligheid, vertrouwen en aandacht. Als kinderen op hun gemak zijn, zijn ouders dat ook. Bovendien werkt wel bevinden overal door, het is dus belangrijk dat de pe dagogisch medewerkers ook prettig kunnen werken." Ondanks haar vele taken, zoals de administratie, finan ciën, beleidsontwikkeling en pr-werkzaamheden, zie je Mirjam regelmatig op de groepen terug. In contact zijn met de kinderen, dat vindt ze belangrijk. „Zo blijf ik op de hoogte van wat er speelt bij kinderen en kan ik me goed op de pedagogische ontwikkelingen rich ten. Het is geweldig om daarover mee te kunnen den ken en de kinderen een vertrouwde plek te mogen ge ven. Kinderopvang is langzamerhand éen professie ge worden. De pedagogisch medewerkers zijn medeop voeders. Ze zorgen, observeren en signaleren." In 2001 begon Mirjam bewust klein. In een woonka mer, met een paar kinderen. Ze analyseerde de vraag: wat vinden ouders belangrijk in kinderopvang? Door ervaring op te doen en door het volgen van studies, zocht Mirjam uit welke methodiek bij haar paste. "De benadering van psycholoog Thomas Gordon sprak mij erg aan. Hij introduceerde begrippen als 'actief luiste ren' en de 'ik-boodschap'. Die begrippen pasten bij mijn ideeën van communiceren." Esther Priester (44) Werkzaam bij: Bonte Koets in Middelburg en ande re locaties van Kinderopvang Walcheren Functie: Senior Pedagogisch Medewerker en Video Interactie Begeleider (VIB) Esther staat zelf op een groep, daarnaast coacht ze medewerkers om het pedagogisch handelen op de groepen te verhogen en is ze 'VIB-er'. Dat laatste, daar is vast meer over te vertellen. „Jazeker. Alle pedagogisch medewerkers van Kinder opvang Walcheren krijgen met enige regelmaat een bezoekje van mij en mijn videocamera. Ik maak van te voren bekend dat ik langskom, mijn aanwezigheid is dus geen verrassing. Wel begin ik meestel direct met filmen." De reden van dit videobezoek is om de pedagogisch medewerkers op de groepen individueel te laten zien hoe ze op dat moment in contact zijn met de kinde ren. „Ik film zo'n vijf tot tien minuten. Meteen daarna ga ik met de betrokkene collega het filmpje terugkij ken. De beelden laten zoveel zien: kracht, initiatieven, patronen en talenten van de medewerker." Esther is er niet op uit om haar collega's op een verve lende manier te observeren. „Integendeel. Het gaat juist om positieve feedback. Video Interactieve Bege leiding is ontstaan vanuit de home video training. Via deze methode ziet de deelnemer via beelden hoe hij of zij reageert tijdens interactie met een ander per soon. In dit geval dp kinderen. Ik hoef vaak niets te zeggen. De medewerkers zijn meestal erg kritisch op zichzelf. Ze praten bij wijze van spreken met hun eigen beelden. Helderder kan het niet." Na het bespreken van het filmpje, worden de beelden direct verwijderd. Wel komt er een verslag van de op name. Dit kan eventueel ingezet worden voor een ver- volgsessie. „Of mensen zich ineens anders gedragen als ik kom filmen? Tja, dat zou kunnen. Maar bepaalde patronen en gedragingen horen zo automatisch bij jou, dat zie je toch wel terug. Zeker met het stopzet ten van de beelden. Je krijgt als het ware een micro analyse. Elke interactie en expressie is te zien."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47