Specialist kinderopvang
in balans 17
- Portretten uit het werkveld
'De één is goed in
tuimel- en judoles, de
ander in kookworkshops'
'Pedagogisch
medewerkers zijn
medeopvoeders'
'Voor elke pedagogisch
medewerker een
bezoekje met camera'
woensdag 18 april 2012
Er verandert ontzettend veel in de sector Kinderopvang. Had deze branche voorheen grotendeels de
functie van 'oppas', nu gaat het daarnaast evenzeer om pedagogische ontwikkeling en ondersteuning.
Niet voor niets is kinderopvang een professie.
door Joyce Muilenburg
Tessa Sonnemans (26)
Werkzaam bij: Kinderopvang Walcheren (KOW)
Functie: Projectmedewerker buitenschoolse opvang
(BSO)
Tessa vindt het leuk om kinderen van vier tot twaalf
jaar een plezierige en actieve opvang te bieden. „Om
dat goed te kunnen doen, zetten we steeds meer in
op leeftijdsgericht aanbod. Dat houdt in dat er activi
teiten zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen. Een kind
van vier heeft nu eenmaal heel andere interesses dan
een kind van tien. Daarom lanceerden we onlangs
nieuwe namen om het juiste aanbod per leeftijd te dui
den: 4up, 8up en 10up."
De pedagogisch medewerkers, die op eigen locatie
met de kinderen werken, kunnen natuurlijk ook zelf
voor hun eigen groep allerlei plannen opzetten. Maar
Tessa heeft de mogelijkheid om, als een spin in het
web, mensen met activiteiten te verbinden. Ze bun
delt krachten, haalt kennis en kunde uit de organisatie
of erbuiten en met haar vele contacten bij gemeenten
en bedrijven maakt ze grotere evenementen mogelijk.
Alles vanuit pedagogische ontwikkeling van het kind.
Tessa geeft als voorbeeld de sportdag, die voor alle
kinderen van KOW georganiseerd wordt op 3 mei aan
staande. „Vorig jaar hebben we dat ook gedaan. Zie
je zo'n zevenhonderd kinderen bij elkaar op de velden
bezig met sport en spel op eigen niveau. Fantastisch
om te zien.
Tessa broedt vaak op ideeën. Ze stemt ze af en kijkt
naar een efficiënte uitvoering van haar plannen. „Om
dat ik veel collega's ken, weet ik ook waar hun experti
se zit. De één is goed in tuimel- en judoles, de ander
in kookworkhops en weer een ander geeft heel leuk
dansles. Zo kunnen collega's wat voor elkaar beteke
nen. Vergeet niet, ze zijn allemaal pedagogisch onder
legd. Daarbij, sport, spel en show, het zit niet alleen in
de organisatie zelf, maar vaak ook bij je om de hoek.
De kaasboerderij, boswachter, speeltuin, vul het maar
in. Het is vaak dichterbij dan je denkt. Dus waarom
zou je er geen gebruik van maken."
Mirjam Beuzenberg (35)
Werkzaam bij: kinderopvangorganisatie Ini-mini te
Goes
Functie: Directeur
Een eigen kinderopvang, op twee locaties. Dan moet
je een duizendpoot zijn met leidinggevende capacitei
ten en hart voor het vak. „Mijn werk is inderdaad veel
omvattend. En ik houd van mijn werk", bekent Mirjam.
„Gelukkig heb ik goede collega's. Ja, ik weet het, ze
zijn eigenlijk mijn werknemers en ik stuur hen aan,
maar ik zie ze als collega's. We dragen met elkaar een
goed uitgedacht beleid uit."
Mirjams beleid: kleinschalige opvang voor vaste leef
tijdsgroepen met als basis het welbevinden voor het
kind. „Met welbevinden doel ik op het bieden van vei
ligheid, vertrouwen en aandacht. Als kinderen op hun
gemak zijn, zijn ouders dat ook. Bovendien werkt wel
bevinden overal door, het is dus belangrijk dat de pe
dagogisch medewerkers ook prettig kunnen werken."
Ondanks haar vele taken, zoals de administratie, finan
ciën, beleidsontwikkeling en pr-werkzaamheden, zie je
Mirjam regelmatig op de groepen terug. In contact
zijn met de kinderen, dat vindt ze belangrijk. „Zo blijf
ik op de hoogte van wat er speelt bij kinderen en kan
ik me goed op de pedagogische ontwikkelingen rich
ten. Het is geweldig om daarover mee te kunnen den
ken en de kinderen een vertrouwde plek te mogen ge
ven. Kinderopvang is langzamerhand éen professie ge
worden. De pedagogisch medewerkers zijn medeop
voeders. Ze zorgen, observeren en signaleren."
In 2001 begon Mirjam bewust klein. In een woonka
mer, met een paar kinderen. Ze analyseerde de vraag:
wat vinden ouders belangrijk in kinderopvang? Door
ervaring op te doen en door het volgen van studies,
zocht Mirjam uit welke methodiek bij haar paste. "De
benadering van psycholoog Thomas Gordon sprak mij
erg aan. Hij introduceerde begrippen als 'actief luiste
ren' en de 'ik-boodschap'. Die begrippen pasten bij
mijn ideeën van communiceren."
Esther Priester (44)
Werkzaam bij: Bonte Koets in Middelburg en ande
re locaties van Kinderopvang Walcheren
Functie: Senior Pedagogisch Medewerker en Video
Interactie Begeleider (VIB)
Esther staat zelf op een groep, daarnaast coacht ze
medewerkers om het pedagogisch handelen op de
groepen te verhogen en is ze 'VIB-er'. Dat laatste,
daar is vast meer over te vertellen.
„Jazeker. Alle pedagogisch medewerkers van Kinder
opvang Walcheren krijgen met enige regelmaat een
bezoekje van mij en mijn videocamera. Ik maak van te
voren bekend dat ik langskom, mijn aanwezigheid is
dus geen verrassing. Wel begin ik meestel direct met
filmen."
De reden van dit videobezoek is om de pedagogisch
medewerkers op de groepen individueel te laten zien
hoe ze op dat moment in contact zijn met de kinde
ren. „Ik film zo'n vijf tot tien minuten. Meteen daarna
ga ik met de betrokkene collega het filmpje terugkij
ken. De beelden laten zoveel zien: kracht, initiatieven,
patronen en talenten van de medewerker."
Esther is er niet op uit om haar collega's op een verve
lende manier te observeren. „Integendeel. Het gaat
juist om positieve feedback. Video Interactieve Bege
leiding is ontstaan vanuit de home video training. Via
deze methode ziet de deelnemer via beelden hoe hij
of zij reageert tijdens interactie met een ander per
soon. In dit geval dp kinderen. Ik hoef vaak niets te
zeggen. De medewerkers zijn meestal erg kritisch op
zichzelf. Ze praten bij wijze van spreken met hun eigen
beelden. Helderder kan het niet."
Na het bespreken van het filmpje, worden de beelden
direct verwijderd. Wel komt er een verslag van de op
name. Dit kan eventueel ingezet worden voor een ver-
volgsessie. „Of mensen zich ineens anders gedragen
als ik kom filmen? Tja, dat zou kunnen. Maar bepaalde
patronen en gedragingen horen zo automatisch bij
jou, dat zie je toch wel terug. Zeker met het stopzet
ten van de beelden. Je krijgt als het ware een micro
analyse. Elke interactie en expressie is te zien."