6% 'We moeten saamhorig zijn' 221 zeeland Binnenstad kan zich onderscheiden Leerlingen speuren via iPhone naar VOC-verleden 'Aanvraag coffeeshop Middelburg onvolledig' Vrouw beroofd bij tankstation in Vlissingen woensdag 18 april 2012 MIDDELBURG - Voor een beoorde ling van de aanvraag voor een coffeeshop in het Middelburgse Stationsgebied heeft het college aanvullende informatie nodig. Dat zei burgemeester Koos Schou- wenaar deze week tijdens de raads vergadering. De Lokale Partij Mid delburg wilde een motie indienen waarin het college werd gevraagd om voor de zomer met een voor stel te komen. Die motie trok.de LPM in nadat Schouwenaar toezegde om de be nodigde informatie op te vragen bij de ondernemers die coffeeshop willen beginnen. Of het plan enige kans van slagen heeft, is overigens bij voorbaat twijfelachtig. In september 2011 be sloot de gemeenteraad met een meerderheid van één stem de cof feeshopkwestie tot aan de verkie zingen in 2014 te laten rusten. De aanvraag voor de coffeeshop zal ui teraard ook aan raadsbesluiten worden getoetst. Ook het besluit van september. Voor het realiseren van de coffee shopplannen zal dat raadsbesluit eerst ongedaan moeten worden ge maakt door het nemen van een nieuw besluit. VLISSINGEN - Een 50-jarige vrouw uit Oost-Souburg is zaterdagmid dag in Vlissingen beroofd van haar portemonnee, zo heeft de politie nu bekendgemaakt. De vrouw wilde tussen 14.30 en 15.00 uur tanken bij een onbe mand tankstation in de Paul Kru- gerstraat. Toen zij haar auto had ge parkeerd en het portier had geo pend om haar portemonnee te pakken, griste een man in donkere kleding die uit haar handen en ren de ermee weg de Van Dis- hoeckstraat in, richting de begraaf plaats. De politie zoekt getuigen. 'Maandagavond heeft iedereen zijn zorgen en kritiek geuit. Dat gaan we nu evalueren en de ideeën concreter maken.' Peter Grays, bestuurslid van de VOM Volgens de recentste cijfers van onderzoeksbureau Locatus staat 6 procent van de winkelruimte in de Middelburgse binnenstad leeg. door Carla van de Merbel MIDDELBURG - De ondernemers in de Middelburgse binnenstad gaan gezamenlijk een visie opstellen over winkelbeleid in het centrum. Dat is een uitkomst van het over leg maandagavond tussen onderne mers. Aanleiding voor de bijeen komst was de zorg onder onderne mers over de groeiende leegstand van winkels in het centrum. Het overleg maandagavond was een initiatief van galeriehoudster Dimp Nelemans. Er waren onge veer 25 ondernemers bij. Ook de Kamer van Koophandel, de Rabo bank en citymarketeer Maarten Melissen waren aanwezig. Verte genwoordigers van de gemeente waren niet welkom. De Vereniging Ondernemers Middelburg (VOM) neemt het stokje nu over. Volgens Peter Gruys, bestuurslid van de VOM, is de gemeente er de volgen de keer wel bij. „We moeten als on dernemers gezamenlijk initiatie ven nemen en zelf een visie ont wikkelen. Daar moeten we dan mee naar de gemeente." De VOM geeft volgende week woensdag (25 april) een vervolg aan de bijeenkomst. Alle onderne mers in de binnenstad, ook de niet-VOM-leden, kunnen bij dit overleg aanwezig zijn. Gruys: „Maandagavond heeft ieder een zijn zorgen en kritiek geuit. Dat gaan we nu evalueren en de ideeën concreter maken. Als onder nemers moeten we saamhorig zijn." Volgens Maarten Melissen waren de meningen over de ernst van de leegstand van winkels in de bin nenstad maandagavond overigens verdeeld. „Er is 6 procent leeg stand. Dat is ook het landelijk ge middelde." Daarbij is de leegstand in Middelburg niet eerlijk ver deeld, zegt Melissen. „Vooral in de Geerepassage staan winkels leeg." Dat neemt niet weg dat er iets moet gebeuren, vinden de onder nemers in het centrum. Gruys en Melissen wijzen op de lezing die Cor Molenaar onlangs heeft gehou den op Walcheren naar aanleiding van zijn boek 'Het einde van win kels. De strijd om de klant'. Onder nemers moeten inspelen op veran deringen, zeggen ze, in navolging van Molenaar. Ze moeten reke ning houden met ontwikkelingen als conjunctuur en online-kopen. Melissen: „Weten van de bedreigin gen en kijken hoe deze om te ke ren zijn." In de ondernemersvisie voor het centrum zou misschien de om vang van het winkelgebied ter dis cussie moeten worden gesteld, zegt Melissen. „In overleg met VOM, pandeigenaren en de ge meente. Een kleiner winkelgebied waar het vooral gaat om beleving. Je zou door evenementen mensen naar het centrum kunnen trekken. Ondernemers moeten dan goed sa menwerken." Een aantal ondernemers in de Middelburgse binnen stad en in hun kielzog de LPM-fractie in de raad wij zen naar woonboulevard Mortiere als bron van leeg stand, inkomensverlies en al le andere narigheid. Help, de binnenstad loopt leeg. Onderne mers in het centrum van Middelburg kwa men maandagavond in spoedover leg bijeen om de toenemende leeg stand van winkelpanden te bespre ken. Daarbij wezen sommigen met beschuldigende vinger naar woon boulevard Mortiere waar jaarlijks ruim een miljoen consumenten neerstrijken. En elke euro die daar wordt uitgegeven, komt niet in de kassa van een middenstander in de binnenstad. De vraag is of het zinnig is hier door Theo Giele over een discussie te voeren. De woonboulevard ligt er en zal ook niet verdwijnen. De Mortiere heeft geen publieksttrekkers uit de bin nenstad weggehaald. Alleen de Mikro Electro vertrok, uiteindelijk, naar de rand van de stad. Voor het overige zijn het nieuwkomers (zo als GroenRijk en MediaMarkt) en zaken die vanaf Arnestein (bouw markten) of andere delen van de stad naar de Mortiere zijn vertrok ken. De woonboulevard voorziet in de behoefte aan een verzameling grootschalige winkels, gemakkelijk bereikbaar en met een zee aan (gra tis) parkeermogelijkheden. Vanuit de binnenstad klinkt de roep dat de gemeente ook daar betaald par keren moet invoeren. Dat zal nog niet meevallen. Het is geen ge meentelijk terrein, maar eigen ter rein van de woonboulevard. Op ei gen rekening en risico aangelegd. En dat dat risico niet gering is, be wijst het probleem dat de over buurman van de woonboulevard, het ZEP, heeft. Ook volop gratis parkeergelegenheid, maar toch veel lege winkelruimte. Het parkeerterrein van de woon boulevard heeft bovendien geld ge kost en dat zal door de onderne mers terugverdiend moeten wor den. Uiteindelijk betaalt de klant hier toch voor. In de binnenstad betaalt de ge meente de kosten van de openbare ruimte en dus ook van de schaarse parkeerplekken in de binnenstad die door bewoners en bezoekers ge deeld moeten worden. Als de on dernemers in de binnenstad gratis parkeerruimte aan hun klanten willen bieden moeten ze, net als hun collega's op de Mortiere, zelf een perceel grond kopen om er au to's te stallen. Ze zouden hun klan ten ook, zoals de Albert Heijn doet, tegemoet kunnen komen in de parkeerkosten... Hoe vervelend en lastig ook, de consument bepaalt waar behoefte aan is. En daar zal de middenstand in de binnenstad op moeten inspe len. Of men dat nu doet door aan bod van unieke artikelen, buitenge wone service aan de klanten of ver breding van het assortiment, een winkel in de binnenstad zal zich moeten onderscheiden van de mas sa van de Mortiere. En dan hebben de Middelburgse ondernemers niet eens te klagen. Want hun win kels staan in een fraaie historische binnenstad. Een toeristische trek ker van jewelste. Een troef waar collega's in minder bedeelde ste den een lieve cent aan baatbelas ting voor over zouden hebben. Gelukkig zijn er niet alleen klagen de middenstanders. Er zijn er ge noeg die weten dat niet alles bij het oude kan blijven en de hand schoen oppakken. Met alleen ge klaag word je geen Beste Binnen stad van Nederland. En dat is toch de ambitie. Lexi Boogert, Tess Siebelink, Yentel Sharff en Dominique Vogel (vlnr) wach ten op het Abdijplein op een aanwijzing via de iPhone. foto Lex de Meester door Carla van de Merbel MIDDELBURG - 'Beste kapers en kooplieden, jullie starten nu met de game', staat te lezen op het schermpje van de iPhone. Lexi Boogert, Tess Siebelink, Yentel Sharff en Dominique Vogel van groep 7 van basisschool Dolfijnen- burch wachten dinsdagmiddag op het Abdij plein in Middelburg op hun eerste opdracht. Samen met hun klasgenoten, verdeeld in groepjes, doen ze mee aan een di gitale speurtocht in en om het Zeeuws Museum. De speurtocht 'Van kapers en kooplieden' is opgezet door Stich ting Kunsteducatie Walcheren in samenwerking met het Zeeuws Museum. De game is een proef, in dit geval ontwikkeld voor de groe pen 7 en 8 van basisscholen in de gemeente Middelburg. De speurtocht leidt de leerlingen via gps in ruim een uur tijd langs opdrachten over het VOC-verle- den van Middelburg. Deze varië ren van het maken van een foto tot het bekijken van een filmpje en het beantwoorden van de bijbe horende vraag. Zoals opdracht 2 voor Lexi, Tess, Yentel en Domini que. „Ga in het Zeeuws Museum naar de derde verdieping. Onder zoek de porseleinkast naar de tem pelleeuwen", leest Tess voor van het schermpje. Er staat ook een fo tootje bij. Het groepje loopt het museum in, helemaal door naar het eind van de derde verdieping. In een vitrinekast vinden ze het beeldje van de leeuwen. Vervol gens verschijnt op de iPhone een filmpje over de stenen leeuwen in de tempels in Azië. En een meer keuzevraag over waarom deze beeldjes gemaakt werden. 'Voor de handel in Nederland', kiezen de vier meiden als antwoord. En dat is goed. De leerlingen weten al aar dig wat over de VOC. „We hebben net op school de Gouden Eeuw ge had. Vanochtend hadden we de toets erover." De Dolfijnenburch is inmiddels de derde basisschool die voor de digi tale speurtocht naar het museum is gekomen. Vorige week waren al de Uilenburch en Vossenburch aan de beurt. De Beverburch en 't Vierschip uit Arnemuiden volgen later deze week.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 22