Telefilms zijn misdadig goed
Bescheiden
productie,
megasucces
DELETED
SCENES
FROM THE -
CUTTING
ROOM
FLOOR
(aw-
kijktip
De nieuwe Telefilms-reeks rekent af met een stoffig imago. De serie staat in het teken
van misdaad en is bloedspannend. Simon de Waal schreef en regisseerde de rauwe
opening, Cop vs killer. „Schop onder je kont, het diepe in en maar zien of je blijft drijven."
door Monique Brandt
zaterdag, 21.25 uur
De nachtmerrie van
elke filmproducent.
Na pas vier dagen
draaien van de film
Cop vs killer, kreeg
regisseur Hans Pos
ernstige gezondheidsproblemen.
Al snel werd duidelijk dat hij de
film niet kon afmaken en de pro
ducers vroegen Simon de Waal,
schrijver van het oorspronkelijke
boek Cop vs killer én van het
filmscenario, de rolprent verder te
regisseren.
De Waal liep al mee met Pos om
ervaring op te doen. Omdat hij
crew en acteurs kende en het zijn
scenario was, kreeg de onervaren
De Waal de film op z'n schouders.
„Ik heb eerst gebeld met de twee
hoofdrolspelers om te vragen wat
zij ervan vonden. Ik had het begre
pen als zij liever iemand hadden
gehad die het klappen van de
zweep kent. Maar zij spraken hun
vertrouwen uit. Toen was het:
schop onder je kont, het diepe in
en maar zien of je blijft drijven."
Dat is gelukt. Cop vs killer is een
strak geregisseerde film over de kei
harde crimineel Mirko Narain
(Jeroen Willems) die niet te van
gen lijkt, totdat zijn tegenstrever,
politieman Frank Spinola (Marcel
Hensema) zijn zwakke plek ont
dekt. Willems speelt weergaloos
als bloedstollende crimineel met
veel gezichten. De Waal: „Het is zo
dat ook criminelen niet zo groot
kunnen worden als ze niet 'iets'
hebben, noem het charisma. Hol
leeder maakte bij de rechtszaak
grappen met de rechtbankpresi
dent, dat doe je niet als autokraker
tje. Jeroen doet dat heel goed: hij
is in de film een nietsontziende cri
mineel, maar je krijgt op een gek
ke manier sympathie voor hem."
De Waal, die nog altijd werkt als
rechercheur zware misdrijven bij
de Amsterdamse politie, is behalve
een gevierd thrillerauteur, ook een
ouwe rot in de tv- en filmwereld.
Hij schreef en produceerde met
zijn bedrijf Screenpartners afleve
ringen van Baantjer, Boks, Grijps-
tra De Gier, Spangen en Russen
en speelfilms als Lek en Kapiteit
Rob en het geheim van professor Lu-
pardi. „Ik heb me altijd al flink be
moeid met het creatieve proces
van films en series waarvoor ik
Simon de Waal: „Ik wilde geen criminelen die steeds met pistolen tegenover elkaar staan te wijzen en te schreeuwen." foto Freek van Asperen/GPD
schreef Ömdat ik het boek en het
scenario schreef, wist ik natuurlijk
precies hoe het eruit moest zien."
Dat maakte zijn regisseursdebuut
er niet makkelijker op. Slapeloze
nachten had hij. „Voor ik begon,
belde ik een vriend, regisseur Ben
Verbong. Licht paniekerig vroeg ik
twee van zijn meest bruikbare
tips. Hij zei: 'Weet wat je wil én
raak niet in paniek. Iedereen mag
schreeuwen en huilen op de set,
behalve jij. Houd je daaraan, dan
komt het goed'. Wat ik vooral be
langrijk vond, was dat de sfeer
goed was op de set, zeker na die
eerste emotionele klap. Waardoor
iedereen wel hetzelfde gevoel had:
we maakten de mooiste film die
we konden maken, voor Hans."
Als rechercheur weet De Waal hoe
het werkt in de misdaad. Of dat
zijn film realistischer maakt dan
andere? „Ik hield de acteurs wel
steeds voor: ga niet met pistolen lo
pen zwaaien, hou 'm langs je zij
en berg 'm dan weer op. Ik wilde
geen criminelen die voortdurend
met pistolen tegenover elkaar
staan te wijzen en te schreeuwen.
Hoe bedeesder, hoe kalmer en hoe
zachter je praat, des te meer in
druk het maakt. Het mooiste com
pliment kreeg ik van mensen die
niet wisten wat er vooraf was ge
beurd. Zij zeiden: 'Je kunt zien dat
er met visie is geregisseerd'."
Hij zou best nog eens willen regis
seren, met voldoende tijd voor
montage en nabewerking. „Maar
met meer voorbereidingstijd!"
Voorlopig heeft hij zijn handen
vol aan andere klussen. Over twee
weken verschijnt Mes in de rug,
het zesde deel in de boekenserie
De Waal Baantjer, die hij begon
met Appie Baantjer en alleen ver
der schrijft sinds het overlijden
van die laatste. Dit najaar wordt
ook Vijf families gepubliceerd, het
eerste boek van een trilogie over
de opkomst en ondergang van de
Italiaanse maffia-families. Daarbij
komt werk aan scenario's van
'twee of drie speelfilms' en het op
starten van twee tv-series.
Eén van die films is een romanti
sche komedie, want De Waal wil
kijken wat hij nog meer kan als au
teur. En hij werkt nog parttime als
rechercheur. Die productiviteit is
geen opgave, zegt De Waal. „Ik
ben niet afhankelijk van een crea
tieve bui. Ik ga zitten en schrijf In
mijn hoofd zit het in allemaal in
verschillende vakjes. Als ik klaar
ben, is het: vakje dicht, ander vak
je open en schrijven maar."
Q Telefilms 2012. Vanaf komende
maandag (16 april) wekelijks op
Nederland 3 om 20.30 uur. Kijk-
advies 12 jaar en ouder. Steeds
volgt op zaterdag (22.25 uur)
een herhaling, maar dan in een
ongekuiste 16+-versie.
16 april: Cop vs killer.
23 april: Laptop. Drie mannen
vinden een laptop met geheime
politiedossiers over een crimine
le organisatie en besluiten deze
informatie voor veel geld te ver
kopen aan de criminelen.
30 april: De overloper. De relatie
van Eva en Floris komt zwaar on
der druk te staan als Floris zich
bij een groep criminelen aan
sluit, waardoor de twee tegen
over elkaar komen te staan.
7 mei: Oom Henk. Komedie over
student Koen, die zichzelf uit
een benarde situatie redt door
te beweren dat topcrimineel
Henk de Koning zijn oom is.
14 mei: Doodslag. Ambulance
broeder Max (Theo Maassen)
slaat een jongen dood, die hem
in zijn werk belemmert.
21 mei: 8lack out. Ex-crimineel
wordt de dag voor zijn huwelijk
wakker naast een lijk en wordt
ervan verdacht 20 kilo cocaïne
gestolen te hebben. Hij weet er
echter niets meer van. Met rol
len voor de zusjes Schuurman.
:i Telefilms zijn speelfilms van maximaal 90 minuten, in eerste instantie
bedoeld voor televisie en gemaakt door onafhankelijke producenten,
in opdracht van de Nederlandse Publieke Omroep. Sommige komen
toch eerst in de bioscoop, zoals Familie, Cloaca, Het Schnitzelparadijs en
TBS. De Telefilms zijn opgezet omdat Nederlandse makers moeilijk
een film van de grond kregen vanwege beperkte financiële middelen.
De volgende serie Telefilms krijgt het thema Familiefilms, waarbij ook
de jeugdige kijker vanaf 6 jaar mee kan kijken.
Reageren?
redactie.media@wegener.nl