Telefilms zijn misdadig goed Bescheiden productie, megasucces DELETED SCENES FROM THE - CUTTING ROOM FLOOR (aw- kijktip De nieuwe Telefilms-reeks rekent af met een stoffig imago. De serie staat in het teken van misdaad en is bloedspannend. Simon de Waal schreef en regisseerde de rauwe opening, Cop vs killer. „Schop onder je kont, het diepe in en maar zien of je blijft drijven." door Monique Brandt zaterdag, 21.25 uur De nachtmerrie van elke filmproducent. Na pas vier dagen draaien van de film Cop vs killer, kreeg regisseur Hans Pos ernstige gezondheidsproblemen. Al snel werd duidelijk dat hij de film niet kon afmaken en de pro ducers vroegen Simon de Waal, schrijver van het oorspronkelijke boek Cop vs killer én van het filmscenario, de rolprent verder te regisseren. De Waal liep al mee met Pos om ervaring op te doen. Omdat hij crew en acteurs kende en het zijn scenario was, kreeg de onervaren De Waal de film op z'n schouders. „Ik heb eerst gebeld met de twee hoofdrolspelers om te vragen wat zij ervan vonden. Ik had het begre pen als zij liever iemand hadden gehad die het klappen van de zweep kent. Maar zij spraken hun vertrouwen uit. Toen was het: schop onder je kont, het diepe in en maar zien of je blijft drijven." Dat is gelukt. Cop vs killer is een strak geregisseerde film over de kei harde crimineel Mirko Narain (Jeroen Willems) die niet te van gen lijkt, totdat zijn tegenstrever, politieman Frank Spinola (Marcel Hensema) zijn zwakke plek ont dekt. Willems speelt weergaloos als bloedstollende crimineel met veel gezichten. De Waal: „Het is zo dat ook criminelen niet zo groot kunnen worden als ze niet 'iets' hebben, noem het charisma. Hol leeder maakte bij de rechtszaak grappen met de rechtbankpresi dent, dat doe je niet als autokraker tje. Jeroen doet dat heel goed: hij is in de film een nietsontziende cri mineel, maar je krijgt op een gek ke manier sympathie voor hem." De Waal, die nog altijd werkt als rechercheur zware misdrijven bij de Amsterdamse politie, is behalve een gevierd thrillerauteur, ook een ouwe rot in de tv- en filmwereld. Hij schreef en produceerde met zijn bedrijf Screenpartners afleve ringen van Baantjer, Boks, Grijps- tra De Gier, Spangen en Russen en speelfilms als Lek en Kapiteit Rob en het geheim van professor Lu- pardi. „Ik heb me altijd al flink be moeid met het creatieve proces van films en series waarvoor ik Simon de Waal: „Ik wilde geen criminelen die steeds met pistolen tegenover elkaar staan te wijzen en te schreeuwen." foto Freek van Asperen/GPD schreef Ömdat ik het boek en het scenario schreef, wist ik natuurlijk precies hoe het eruit moest zien." Dat maakte zijn regisseursdebuut er niet makkelijker op. Slapeloze nachten had hij. „Voor ik begon, belde ik een vriend, regisseur Ben Verbong. Licht paniekerig vroeg ik twee van zijn meest bruikbare tips. Hij zei: 'Weet wat je wil én raak niet in paniek. Iedereen mag schreeuwen en huilen op de set, behalve jij. Houd je daaraan, dan komt het goed'. Wat ik vooral be langrijk vond, was dat de sfeer goed was op de set, zeker na die eerste emotionele klap. Waardoor iedereen wel hetzelfde gevoel had: we maakten de mooiste film die we konden maken, voor Hans." Als rechercheur weet De Waal hoe het werkt in de misdaad. Of dat zijn film realistischer maakt dan andere? „Ik hield de acteurs wel steeds voor: ga niet met pistolen lo pen zwaaien, hou 'm langs je zij en berg 'm dan weer op. Ik wilde geen criminelen die voortdurend met pistolen tegenover elkaar staan te wijzen en te schreeuwen. Hoe bedeesder, hoe kalmer en hoe zachter je praat, des te meer in druk het maakt. Het mooiste com pliment kreeg ik van mensen die niet wisten wat er vooraf was ge beurd. Zij zeiden: 'Je kunt zien dat er met visie is geregisseerd'." Hij zou best nog eens willen regis seren, met voldoende tijd voor montage en nabewerking. „Maar met meer voorbereidingstijd!" Voorlopig heeft hij zijn handen vol aan andere klussen. Over twee weken verschijnt Mes in de rug, het zesde deel in de boekenserie De Waal Baantjer, die hij begon met Appie Baantjer en alleen ver der schrijft sinds het overlijden van die laatste. Dit najaar wordt ook Vijf families gepubliceerd, het eerste boek van een trilogie over de opkomst en ondergang van de Italiaanse maffia-families. Daarbij komt werk aan scenario's van 'twee of drie speelfilms' en het op starten van twee tv-series. Eén van die films is een romanti sche komedie, want De Waal wil kijken wat hij nog meer kan als au teur. En hij werkt nog parttime als rechercheur. Die productiviteit is geen opgave, zegt De Waal. „Ik ben niet afhankelijk van een crea tieve bui. Ik ga zitten en schrijf In mijn hoofd zit het in allemaal in verschillende vakjes. Als ik klaar ben, is het: vakje dicht, ander vak je open en schrijven maar." Q Telefilms 2012. Vanaf komende maandag (16 april) wekelijks op Nederland 3 om 20.30 uur. Kijk- advies 12 jaar en ouder. Steeds volgt op zaterdag (22.25 uur) een herhaling, maar dan in een ongekuiste 16+-versie. 16 april: Cop vs killer. 23 april: Laptop. Drie mannen vinden een laptop met geheime politiedossiers over een crimine le organisatie en besluiten deze informatie voor veel geld te ver kopen aan de criminelen. 30 april: De overloper. De relatie van Eva en Floris komt zwaar on der druk te staan als Floris zich bij een groep criminelen aan sluit, waardoor de twee tegen over elkaar komen te staan. 7 mei: Oom Henk. Komedie over student Koen, die zichzelf uit een benarde situatie redt door te beweren dat topcrimineel Henk de Koning zijn oom is. 14 mei: Doodslag. Ambulance broeder Max (Theo Maassen) slaat een jongen dood, die hem in zijn werk belemmert. 21 mei: 8lack out. Ex-crimineel wordt de dag voor zijn huwelijk wakker naast een lijk en wordt ervan verdacht 20 kilo cocaïne gestolen te hebben. Hij weet er echter niets meer van. Met rol len voor de zusjes Schuurman. :i Telefilms zijn speelfilms van maximaal 90 minuten, in eerste instantie bedoeld voor televisie en gemaakt door onafhankelijke producenten, in opdracht van de Nederlandse Publieke Omroep. Sommige komen toch eerst in de bioscoop, zoals Familie, Cloaca, Het Schnitzelparadijs en TBS. De Telefilms zijn opgezet omdat Nederlandse makers moeilijk een film van de grond kregen vanwege beperkte financiële middelen. De volgende serie Telefilms krijgt het thema Familiefilms, waarbij ook de jeugdige kijker vanaf 6 jaar mee kan kijken. Reageren? redactie.media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 85