2i reizen
Sinds de Duitse eenwording kan iedereen
genieten van de burchten, kastelen en
musea in Saksen. Arnoud Cornelissen
stapte op de motor en reed door de
voormalige Oost-Duitse deelstaat.
I reizen@wegener.nl
j 024-3650360
Zaterdag 14 april 2012
Het zware geronk van
mijn Harley weer
kaatst tegen de rots
wanden. pier, buiten
de grote steden, ligt
Saksen er opgepoetst en stralend
bij. Er is amper iets te zien van de
grauwsluier die ooit over het land
hing. Een halve eeuw lang hield
een 'ijzeren gordijn' toeristen te
gen. Misschien dat veel hier daar
om nog net zo oogt als in de jaren
twintig van de vorige eeuw.
We rijden langs kletterende
stroompjes over kronkelende weg
getjes die door het glooiende land
schap van het ene naar het andere
pittoreske dorpje of stadje voeren.
Tourgids Manuela Wollny trekt
het gas van haar motor flink open.
We rijden zorgeloos achter haar
aan, want hier flitsen snelheidsca
mera's van voren. En met foto's
van de voorkant van twee BMW's
en een Harley valt weinig te doen.
Op dus naar het volgende traject
met bochten, waar je soepel je mo
tor doorheen kunt laten swingen.
We rijden over oude delen van het
vroegere motorracecircuit bij Loh-
men en door het romantische Kir-
nitzschtal bij Bad Schandau. Hier
kun je uren wandelen door een na
tuur die door de Amerikaanse
tv-schilder Bob Ross bedacht lijkt
te zijn. Wie niet wil wandelen,
kan het dal verkennen vanuit het
smalspoortrammetje dat langs de
slingerende route rammelt.
Saksen koestert zijn verleden.
Vóór de Tweede Wereldoorlog
was de deelstaat rijk en welvarend.
Het Industriemuseum Chemnitz
heeft; een boeiende expositie over
dat erfgoed, inclusief een verzame
ling DKW's, het automerk uit Sak-
Dresden bij avond met op de voorgrond de Elbe,
foto Jochen Keute/Deutschen Zentrale für Tourismus
sen, dat overigens ook op koelkas
ten en wasmachines stond.
De rij van Saksische uitvindingen
is indrukwekkend, zo zegt de mu-
seumgids trots. De industriële re
volutie begon eigenlijk hier. Im
mers, in Zwickau bouwde August
Horch zijn eerste Audi.
Intussen worden we scherp in de
gaten gehouden door twee norse,
vrouwelijke suppoosten. Het
DDR-tijdperk is nog steeds niet he
lemaal voorbij. Ook op andere
plaatsen is duidelijk nog een in
haalslag nodig. Zoals in het spoor
wegmuseum Chemnitz-
Hilbersdorf Daar staan de stoom
locs en dieseltreinen alsof ze er
simpelweg zijn achtergelaten.
Maar de verzameling is rijk en een
liefhebber zal hier zeker genieten.
Saksen heeft ook modern ingerich
te musea. Zoals de glinsterende ex
positieruimtes van de horlogema
ker Glashütte in het gelijknamige
dorp. Ooit maakten ze hier de
standaard oostblokhorloges. Tegen
woordig wordt er een van de
meest exclusieve horloges van Eu
ropa geproduceerd. Je ziet hoe de
precisie-uurwerken met de hand
worden gemaakt. De goedkoopste
uitvoering kost al gauw een paar
duizend euro. Elders in het dorp is
het Horlogemuseum, waar ook de
geschiedenis van de andere horlo
gemakersindustrie wordt verteld.
Het lijkt alsof elk zichzelf respecte
rend dorpje of stadje wel iets van
een museum heeft. Overal langs
de weg staan uitnodigende borden
om iets te komen bekijken. Saksen
is sowieso gastvrij. In vrijwel geen
enkel hotel is het een probleem als
je in motorpak en met bezweet
hoofd om een kamer vraagt. Mo
torrijders zijn welkom, de hotels
hebben veilige parkeerplaatsen
voor de tweewielers, ruimtes om
kleding te drogen en niet zelden
ruimte voor reparaties.
„Je meldt maar als je wat nodig
hebt", roept de vriendelijke waard
van Landhotel zu Heidelberg in
het kuurplaatsje Seiffen. We zijn
in het Ertsgebergte op de grens
met Tsjechië. In de Adventstijd
wordt Seiffen overspoeld met men
sen die houtsnijwerk als kerstver
siering zoeken en natuurlijk de be
roemde notenkraker in zijn rode
soldatenuniform. Over dè geschie
denis van de notenkraker heeft
het dorp natuurlijk een museum.
Het universiteitsstadje Freiberg is
druk bezig zich in feesttooi te hij
sen voor de viering van het 850-ja-
rig bestaan. De historische gebou
wen in het centrum staan er bijna
allemaal strak geschilderd bij. In
de binnentuinen bevolken studen
ten de terrasjes. Freiberg is trots
op de stad en wat er te zien is, zo
als het mijnmuseum en de groot
ste particuliere mineralenverzame-
ling ter wereld, de Terra Mineralia.
De stad is een ideaal vertrekpunt
voor ontdekkingstochten door het
'onderste' deel van Saksen. In nog
geen uur tijd rijd je binnendoor
naar Dresden. In deze stad, in 1945
zo gruwelijk getroffen door gealli
eerde bombardementen, blijft het
stadscentrum ondanks zorgvuldig
uitgevoerde restauraties bescha
digd ogen. Maar de grandeur van
voor de oorlog is er nog. Je moet
het alleen weten te vinden. In de
voorstad Blasewitz vraagt de ene
na de andere stadsvilla in jugend-
stil om aandacht. Hier ligt ook de
ijzeren brug Das Blaue Wunder,
die sinds 1893 de Elbe overspant.
Het oorlogsgeweld is grotendeels
aan dit deel van Dresden voorbijge
gaan. Op deze plek, het liefst nog
in de romantische omarming van
restaurant Schillergarten, is het
daarom niet moeilijk je voor te stel
len hoe de dames en heren rond
de eeuwwisseling over de Elbebou-
levard flaneerden. Terwijl we onze
motoren laten zwijgen, zien we
hoe de ondergaande zon de span
ten van de brug roodkleurt. Aan
de overkant van de rivier genieten
mensen aan de oever van de laat
ste stralen. Verder dan hier gaan
we voorlopig niet: de tuin van res
taurant Schillergarten. Het etablis
sement is vernoemd naar de dich
ter Friedrich Schiller, die hier rond
1780 verbleef Boven een glas
Feldschlösschenbier voelen we
hoe de nacht een zoele deken over
de stad trekt. In de verte baadt
Dresden in het licht alsof het
nooit anders is geweest.
tei Dresden ligt op 750 kilometer
afstand van Utrecht.
Informatie over de regio staat
op www.saksen.info
Freiberg viert deze zomer het
850-jarig bestaan. Er zijn tal van
feestelijkheden rond dit jubi
leum. Zie www.freiberg-servi-
ce.de
en www.bergstadtfest.de
Deze reis werd mogelijk ge
maakt door de Tourismus Marke
ting Gesellschaft Sachsen.
iw Reageren?
i redactie.reizen@wegener.nl
Berlijn
Saksen
Dresden^
Freiberjf
TSJECHIË