2i reizen Sinds de Duitse eenwording kan iedereen genieten van de burchten, kastelen en musea in Saksen. Arnoud Cornelissen stapte op de motor en reed door de voormalige Oost-Duitse deelstaat. I reizen@wegener.nl j 024-3650360 Zaterdag 14 april 2012 Het zware geronk van mijn Harley weer kaatst tegen de rots wanden. pier, buiten de grote steden, ligt Saksen er opgepoetst en stralend bij. Er is amper iets te zien van de grauwsluier die ooit over het land hing. Een halve eeuw lang hield een 'ijzeren gordijn' toeristen te gen. Misschien dat veel hier daar om nog net zo oogt als in de jaren twintig van de vorige eeuw. We rijden langs kletterende stroompjes over kronkelende weg getjes die door het glooiende land schap van het ene naar het andere pittoreske dorpje of stadje voeren. Tourgids Manuela Wollny trekt het gas van haar motor flink open. We rijden zorgeloos achter haar aan, want hier flitsen snelheidsca mera's van voren. En met foto's van de voorkant van twee BMW's en een Harley valt weinig te doen. Op dus naar het volgende traject met bochten, waar je soepel je mo tor doorheen kunt laten swingen. We rijden over oude delen van het vroegere motorracecircuit bij Loh- men en door het romantische Kir- nitzschtal bij Bad Schandau. Hier kun je uren wandelen door een na tuur die door de Amerikaanse tv-schilder Bob Ross bedacht lijkt te zijn. Wie niet wil wandelen, kan het dal verkennen vanuit het smalspoortrammetje dat langs de slingerende route rammelt. Saksen koestert zijn verleden. Vóór de Tweede Wereldoorlog was de deelstaat rijk en welvarend. Het Industriemuseum Chemnitz heeft; een boeiende expositie over dat erfgoed, inclusief een verzame ling DKW's, het automerk uit Sak- Dresden bij avond met op de voorgrond de Elbe, foto Jochen Keute/Deutschen Zentrale für Tourismus sen, dat overigens ook op koelkas ten en wasmachines stond. De rij van Saksische uitvindingen is indrukwekkend, zo zegt de mu- seumgids trots. De industriële re volutie begon eigenlijk hier. Im mers, in Zwickau bouwde August Horch zijn eerste Audi. Intussen worden we scherp in de gaten gehouden door twee norse, vrouwelijke suppoosten. Het DDR-tijdperk is nog steeds niet he lemaal voorbij. Ook op andere plaatsen is duidelijk nog een in haalslag nodig. Zoals in het spoor wegmuseum Chemnitz- Hilbersdorf Daar staan de stoom locs en dieseltreinen alsof ze er simpelweg zijn achtergelaten. Maar de verzameling is rijk en een liefhebber zal hier zeker genieten. Saksen heeft ook modern ingerich te musea. Zoals de glinsterende ex positieruimtes van de horlogema ker Glashütte in het gelijknamige dorp. Ooit maakten ze hier de standaard oostblokhorloges. Tegen woordig wordt er een van de meest exclusieve horloges van Eu ropa geproduceerd. Je ziet hoe de precisie-uurwerken met de hand worden gemaakt. De goedkoopste uitvoering kost al gauw een paar duizend euro. Elders in het dorp is het Horlogemuseum, waar ook de geschiedenis van de andere horlo gemakersindustrie wordt verteld. Het lijkt alsof elk zichzelf respecte rend dorpje of stadje wel iets van een museum heeft. Overal langs de weg staan uitnodigende borden om iets te komen bekijken. Saksen is sowieso gastvrij. In vrijwel geen enkel hotel is het een probleem als je in motorpak en met bezweet hoofd om een kamer vraagt. Mo torrijders zijn welkom, de hotels hebben veilige parkeerplaatsen voor de tweewielers, ruimtes om kleding te drogen en niet zelden ruimte voor reparaties. „Je meldt maar als je wat nodig hebt", roept de vriendelijke waard van Landhotel zu Heidelberg in het kuurplaatsje Seiffen. We zijn in het Ertsgebergte op de grens met Tsjechië. In de Adventstijd wordt Seiffen overspoeld met men sen die houtsnijwerk als kerstver siering zoeken en natuurlijk de be roemde notenkraker in zijn rode soldatenuniform. Over dè geschie denis van de notenkraker heeft het dorp natuurlijk een museum. Het universiteitsstadje Freiberg is druk bezig zich in feesttooi te hij sen voor de viering van het 850-ja- rig bestaan. De historische gebou wen in het centrum staan er bijna allemaal strak geschilderd bij. In de binnentuinen bevolken studen ten de terrasjes. Freiberg is trots op de stad en wat er te zien is, zo als het mijnmuseum en de groot ste particuliere mineralenverzame- ling ter wereld, de Terra Mineralia. De stad is een ideaal vertrekpunt voor ontdekkingstochten door het 'onderste' deel van Saksen. In nog geen uur tijd rijd je binnendoor naar Dresden. In deze stad, in 1945 zo gruwelijk getroffen door gealli eerde bombardementen, blijft het stadscentrum ondanks zorgvuldig uitgevoerde restauraties bescha digd ogen. Maar de grandeur van voor de oorlog is er nog. Je moet het alleen weten te vinden. In de voorstad Blasewitz vraagt de ene na de andere stadsvilla in jugend- stil om aandacht. Hier ligt ook de ijzeren brug Das Blaue Wunder, die sinds 1893 de Elbe overspant. Het oorlogsgeweld is grotendeels aan dit deel van Dresden voorbijge gaan. Op deze plek, het liefst nog in de romantische omarming van restaurant Schillergarten, is het daarom niet moeilijk je voor te stel len hoe de dames en heren rond de eeuwwisseling over de Elbebou- levard flaneerden. Terwijl we onze motoren laten zwijgen, zien we hoe de ondergaande zon de span ten van de brug roodkleurt. Aan de overkant van de rivier genieten mensen aan de oever van de laat ste stralen. Verder dan hier gaan we voorlopig niet: de tuin van res taurant Schillergarten. Het etablis sement is vernoemd naar de dich ter Friedrich Schiller, die hier rond 1780 verbleef Boven een glas Feldschlösschenbier voelen we hoe de nacht een zoele deken over de stad trekt. In de verte baadt Dresden in het licht alsof het nooit anders is geweest. tei Dresden ligt op 750 kilometer afstand van Utrecht. Informatie over de regio staat op www.saksen.info Freiberg viert deze zomer het 850-jarig bestaan. Er zijn tal van feestelijkheden rond dit jubi leum. Zie www.freiberg-servi- ce.de en www.bergstadtfest.de Deze reis werd mogelijk ge maakt door de Tourismus Marke ting Gesellschaft Sachsen. iw Reageren? i redactie.reizen@wegener.nl Berlijn Saksen Dresden^ Freiberjf TSJECHIË

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 77