echt helemaal niets i spectrum 3 Zaterdag 14 april 2012 Bief, Alles mag erin, had de band vooraf gezegd. Alles staat er ook in. Op 2i april verschijnt Hier, dé biografie van Bief, geschreven door PZC-journalist Ernst Jan Rozendaal. Het is het even diepggravende als meeslepende verhaal van een band die in staat blijkt zichzelf steeds opnieuw uit te vinden maar daarbij zelden de eenvoudigste weg kiest, een band die in twintig jaar veel tegenslagen heeft gekend maar nog meer hoogtepunten. foto Ronald den Dekker foto Jeroen Broeder foto Lex de Meester door Rolff Bosboom Wat zou het mooi zijn, zo filosofeert bassist en tekstschrijver Peter Sla ger, als dit boek het imago van Blof op z'n minst wat in een ander licht zet. „Wat ik aanvankelijk als een frustratie en later ge woon als jammer heb ervaren, is dat we te vaak en te gemakkelijk zijn afgeschilderd als saai en gewoontjes. Als je deze biografie leest, dan merk je dat er niets gewoons aan is. Hélemaal niets. Binnen het muziekaan bod wereldwijd zijn wé misschien maar een eenvoudig polderbandje, maar ik denk dat we wel iets hebben gedaan wat zijn ge lijke niet kent. Ik zou het leuk vinden als we door dit boek met terugwerkende kracht het krediet krijgen dat we eigenlijk verdienen." Het boek is niet in opdracht van Blof tot stand gekomen, wel in nauwe samenwer king. De ambitie van de auteur en de wens van de band kwamen op het juiste mo ment samen. Het twintigjarig bestaan in 2012 vond de groep een mooi moment om terug te blikken. Ernst Jan Rozendaal liep al langer rond met het idee van een biogra fie rond, als vervolg op zijn Blofboek Rij den door de nacht (1999). „Na dat boek dacht ik min of meer klaar te zijn met Blof. Achteraf moet je zeggen: niemand kon toen voorzien wat er nog allemaal moest komen." Dat riep steeds meer om een se rieuze biografie. „Ik ben een groot liefheb ber van popboeken en het mooiste onder werp in Nederland op dat gebied woont bij wijze van spreken bij mij om de hoek." Voor de band was geen andere - laat staan een betere - biograaf denkbaar dan Rozen daal. Hij maakte eind 1994 kennis met Blof, toen hij als kunstverslaggever van de PZC een reportage maakte van de opnamen van het debuutalbum Naakt onder de hemel, in een bedrijfspand in Zierikzee. Hij is de band sindsdien blijven volgen. „Er is vol gens ons maar één journalist die het volledi ge beeld van Blof kan schetsen, die ons in de loop der jaren altijd heeft gesproken en die ook nog enige affiniteit met de muziek heeft", zegt Peter Slager. Destijds, in 1994, was voor Rozendaal al duidelijk dat Blof een bijzondere band is. Die mening is hij nog altijd toegedaan. „Ik kan nog steeds met heel veel plezier naar elke plaat luisteren en ik vind ook dat je kunt horen dat er een groep bezig is die heel goed weet wat ze aan het doen is. Dat resulteert in nummers die als je ze minder goed vindt nooit slecht zijn en als je ze goed vindt ook héél erg goed zijn. Als jour nalist mag je nooit zeggen dat je een fan bent, maar ik kan ook niet volhouden dat ik alleen maar journalist ben." Voordat hij begin 2011 aan de slag ging, stelde Rozen daal wel twee voorwaarden: er moest een landelijke uitgever komen en hij moest tijd - en dus geld - krijgen om zich er maximaal, aan te kunnen wijden. „Dat geld wilde ik per se niet in een of andere constructie van Blof hebben. Als journalist ben je onafhan kelijk en ik wilde niet op de loonlijst van mijn onderwerp staan." Aan beide voor waarden werd voldaan. Uitgeverij Carrera nam het boek graag onder haar hoede, waarmee ruime landelijke verspreiding is gegarandeerd. Het Fonds Bijzondere Jour nalistieke Projecten verstrekte een werksub- sidie. Rozendaal reconstrueerde minutieus de ge schiedenis van Blof, aan de hand van ar chiefmateriaal, urenlange gesprekken met de bandleden en interviews met tientallen andere betrokkenen. Blof verleende maxi male medewerking. „We wilden dat het een professioneel geschreven boek zou worden, dat heel goed zou verhalen over wat we de afgelopen twintig jaar hebben meegemaakt, zonder dat het erg licht zou zijn", zegt toetsenist en gitarist Bas Kennis. „Het mocht best wel diepgang hebben. Dat past bij onze muziek en wat we allemaal hebben meegemaakt." „Het resultaat is af en toe heel persoonlijk, maar nergens té persoonlijk", vindt Peter Slager. „Mijn uitgangspunt was: het boek moet persoonlijk worden, maar niet over de privélevens van de bandleden gaan. Dat vind ik niet interessant", vult Rozendaal aan. „Het is een muziekbiografie. Ik hoefde niet elk relatieprobleem, elke smeuïge anek dote in het boek te hebben." Een belangrijke inspiratiebron voor Rozendaal was Heavier Than Heaven, de biografie die Charles R. Cross schreef van Nirvana-frontman Kurt Co- bain. „Dat boek begint met een scène die zich afspeelt in de week dat Smells Like Teen Spirit op nummer 1 komt in Amerika. Die avond neemt Cobain voor het eerst een overdosis, die hij maar ternauwernood overleeft. In één hoofdstukje wordt het he le boek samengevat op een manier die heel spannend is. Dat vond ik zó sterk: je wordt als lezer meteen bij de keel gegrepen." In Hier heeft hij hetzelfde principe toege past. Het boek kent een proloog waarin een cruciaal moment, het scharnierpunt in de Blof-historie, centraal staat: het fatale on geval van drummer Chris Götte in 2001. Rozendaal beschrijft heel indringend de - mogelijke - gedachten van de drummer in diens laatste uren, laatste minuten, laatste ogenblikken. Het is, net als in de Co- Ernst jan Rozendaal foto Stefan Schepper bain-biografie, een schrijfstijl die soms die van fictie benadert, al steunt de verbeel ding wel degelijk op de schragen van vele zorgvuldig verzamelde feiten. „Er staat zo goed als niets in wat verzonnen is." Die stijl keert ook elders in het boek terug, zeker op heftige en emotionele momenten, waardoor het verhaal zich regelmatig laat lezen als een filmscenario. Ook voor de bandleden leverde dat vaak verrassende in zichten op. „Het is heel interessant om zo'n totale reconstructie van de afgelopen twintig jaar te lezen", zegt Bas Kennis. „Het is alsof er ineens met vier, vijf camera's naar je leven wordt gekeken, terwijl je er zelf altijd maar één hebt gehad." Wat opvalt is hoe vaak - dat be gon al met het debuutalbum - Blof het zichzelf moeilijk heeft gemaakt door op bijzondere en dus lastige locaties op te nemen, al dan niet gedwon gen door de omstandigheden. Het voor dat doel volkomen ongeschikte huis in Dis hoek, waar kort na de dood van Götte Blau we Ruis tot stand kwam, en de enerveren de muzikale wereldreis Umoja zijn de meest verregaande voorbeelden. Het zijn episoden die wel de mooiste passages in het boek opleveren. „Juist doordat het alles behalve soepel ging", zegt Peter Slager. „De omstandigheden zorgden voor weerbarstig heid en strijd en dat is altijd veel interessan ter dan wanneer het van een leien dakje gaat." Hier is veel meer dan een boek. Dankzij een speciaal ontwikkelde app heeft de le zer, evenals in de versie voor de iPad, di rect toegang tot meer fotomateriaal en bij zondere geluids- en videofragmenten. Daar naast is het boek nadrukkelijk gekoppeld aan het weblog dat Rozendaal sinds begin vorig jaar heeft bijgehouden. Daarop is veel extra materiaal te vinden. Het is een ver nieuwende aanpak, die ook in het genre van de popbiografieën weinig tot geen voorbeelden kent. Rozendaal: „Je moet op passen met grote woorden, maar ik denk dat hiermee het popboek wel op een hoger plan wordt gebracht." Ernst Jan Rozendaal: 'Hier, 20 jaar Blof - Uit geverij Carrera, 320 blz, gëill. €24,90. Digitale versie voor iPad als app: BlofHier. Met extra foto's en toegang tot niet eerder uit gebrachte muziek- en videofragmenten. Het boek zelf biedt die toegang ook via de iPhone-app: 20 jaar Blof. Bijna al het extra materiaal is tevens te vin den op www.blofblog.nl. Daarop ook een na menregister, de bronnenverantwoording en in formatie over alle liedjes van Blof

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 59