Minder- met een virtueel hulpje 6| Zijn de VS slim of wij dom? geldzaken Een website actueel houden, twitteren, actief zijn op Facebook? Het kost ondernemers veel tijd en kan het aardig wat stress opleveren. Een virtuele assistent biedt echter uitkomst. door Laurens Lammers illustratie Job van der Molen Op de Nederlandse arbeidsmarkt is een uit de VS overgewaaid feno meen steeds actiever: de virtuele assistent, afgekort de VA. Hij of zij werkt voor kleine en middelgrote onder nemingen of grote bedrijven als Heineken en voert allerlei ondersteunende taken uit. Van hulp bij het uitzoeken van een nieuwe telefoon op internet tot en met het bijhou den van een Twitteraccount of Facebookpa- gina. Kenden internetgebruikers een VA eerder al als een virtueel poppetje op een website dat vragen beantwoordt, tegenwoordig is het ook iemand van vlees en bloed die van alles uit handen neemt. Helma de Boer (43) bij voorbeeld is vrij bekend met het werk van een VA. Sinds 2004 werkt ze fulltime achter de schermen van Nederlandse bedrijven, waaronder grote verzekeraars en beursgeno teerde ondernemingen. „Mijn taken zijn zeer divers", zegt ze. „Denk aan telefonische vergaderingen notuleren, secretariaatvoe ring, het bijhouden van agenda's en het redi geren van een enkel briefje. Omdat ik ook webontwikkelaar ben, ligt de focus bij mij vooral op werken aan websites, elektroni sche nieuwsbrieven en ander internetgerela- teerd werk." Ook een ondernemer die hulp zoekt bij het inzetten van Twitter als communicatiemid del kan bij De Boer terecht. Haar advies aan bedrijven wat sociale media betreft, is ech ter simpel: hou het eenvoudig, want over daad schaadt. Links naar reclame voor dien sten en producten zijn oninteressant, tenzij ze meerwaarde bieden. „Een goede mix zit vooral in het aanbieden van inhoudelijk in teressante berichten. Alleen als het functio neel is, kun je daar reclamelinks aan koppe len. Mijn ervaring is dat het bij Twitter voor al om het contact gaat. Bedrijven willen in beeld blijven." Van gedoe met klanten die tot in de puntjes aangeven wat wel en niet getweet mag wor den, heeft De Boer verder geen last. „Als VA ben je vrij in de uitvoering van het werk als een bedrijf vertrouwen in je heeft. Het is daarbij belangrijk dat je je goed in de klant kunt verplaatsen." Hoe 'virtueel' ze in het echt is, verschilt volgens De Boer van klant tot klant. Sommige opdrachtgevers heeft ze volgens eigen zeggen nog nooit ontmoet. „Echt virtueel ben ik ongeveer voor 70 pro cent van mijn werktijd." Hugo Woudsma (24) werkte al als student als VA. Sinds drie jaar doet hij het werk full time. „Ik heb al voor circa twintig verschil lende ondernemingen gewerkt", zegt hij. „Tegenwoordig werk ik voor klanten van het internetmarketingbedrijf Nederland In ternet. Ik schrijf voor sociale media, vul blogs, beantwoord vragen van klanten en help hen bij het uitvoeren van technische wensen." Op de site van zijn werkgever staat ook een klein profiel van Woudsma. Dat een VA ook zijn of haar gezicht laat zien, vindt hij belangrijk. „In de kroeg begin je een gesprek ook niet zonder je eerst voor te stellen. Sociale media werken pas goed als er echt een persoon achter een bericht zit." Hoeveel mensen in Nederland hun geld ver dienen als VA is onbekend. In het landelijk 'Sociale media werken pas goed als er echt een persoon achter een bericht zit' bestand van Moneypenny, één van in de grootste bureaus in ons land voor het inhu ren van virtuele assistenten, zitten volgens oprichtster Marianne Sturman (47) zo'n 8.000 mensen, waaronder veel zzp'ers. „Er zijn duizenden personen die als VA aan de slag willen", zegt ze. „Van al die mensen hebben er circa 400 ook voor ons gewerkt." Tot de belangrijkste taken die assistenten uitvoeren, behoren momenteel vooral het maken van afspraken, het beheren van agen da's en het afhandelen van email. Volgens Sturman is er echter ook behoefte aan men sen die leuk kunnen schrijven en bekend zijn met sociale media. Sturman: „Er is steeds meer vraag naar schrijvers. Onze as- zaterdag 14 april 2012 i_ Terwijl in de Verenigde Staten de koersrecords van voor de kredietcrisis van 2008 al bijna worden gebroken, staat wij in Nederland met de AEX maar iets boven de helft van dit niveau. Ook als we heel Europa en de VS vergelijken zien we een gelijk beeld. De be langrijkste indices, de MSCI Euro pe-index en de Amerikaanse S8tP 500 stonden twee jaar geleden op precies hetzelfde punt. Nu zit er een gat van 30 procent tussen. Zijn wij nou zo dom of zijn die Amerikanen nou zo slim? Nou het moet gezegd worden, de Ame rikaanse aanpak is zeker anders dan die in Europa. De VS drukt geld bij, laat de overheidsschul den lekker oplopen en probeert daarmee de economische groei op peil te houden. Griekenland zou er jaloers op zijn. Even ter ver gelijking: het overheidstekort in Griekenland bedraagt 10 procent. In de VS ligt dit op 8 procent Waarom komen de VS er wel mee weg en Griekenland niet? Nou als eerste omdat Griekenland zijn ei gen geld niet kan drukken en de VS wel. Bovendien hebben de VS mogelijkheden om de belasting te verhogen, ofschoon dat vloeken in de kerk is. Het gemiddelde be lastingpercentage voor de rijkste 400 Amerikanen is slechts 16,6 procent. In Griekenland is dat 45 procent. Er is weinig ruimte nog extra te heffen. Het heffen is het probleem eigenlijk niet, maar het innen van de Griekse belasting is zo moeilijk. Voordat we de aande- Verhuiskostenvergoeding huurders aangepast De verhuiskostenvergoeding voor mensen die verplicht moeten ver huizen omdat hun wijk bijvoor beeld wordt gesloopt of gereno veerd, is verhoogd van 5.396 naar 5.520 euro, meldt Aedes. Verhuur ders zijn verplicht deze verhuis kostenvergoeding te betalen aan huurders van zelfstandige wonin gen, woonwagens en standplaat sen. Het nieuwe bedrag ging vori ge maand in. door Corné van Zeijl lenkoersen met elkaar vergelij ken, moeten we ook naar de win sten van de bedrijven kijken. In de VS zijn de winsten met 22 pro cent gestegen en in Europa met 12 procent. Dat zou maar een gat van 10 procent verklaren en geen 30 procent verschil zoals de aande lenkoersen aangeven. Een laatste punt dat ik wil aanstippen, is dat in Europa heel wat meer dividend wordt uitgekeerd dan in de VS. Daar ontvangt u gemiddeld 2,4 procent per jaar terwijl u in Euro pa 4,3 procent aan dividendont vangsten op uw rekening krijgt bijgeschreven. Stel de koersen blij ven daar en hier onveranderd, dan verdient u in Europa toch 2 procent per jaar meer. Dus, ja het gaat economisch een stuk beter in de VS dan in Europa. Op korte termijn is het prettig, maar op langere termijn moeten ze aan de andere kant van de oceaan ook de rekening gaan beta len voor de lange periode van het overmatige krediet van de afgelo pen decennia. Die rekening komt bijvoorbeeld in de vorm van hoge re inflatie. Je kunt immers niet tot in de eeuwigheid geld blijven bij drukken. En dan zijn die hoge aan delenkoersen wel leuk, maar door de hoge inflatie kun je er bij de bakker steeds minder voor kopen. De rekening kan ook komen door dat de overheid besluit zijn in komsten en uitgaven met elkaar in overeenstemming te brengen. Dat betekent óf hogere belastin gen óf flinke bezuinigingen, maar waarschijnlijk een mix van beide. En allebei zullen ze de economie pijn doen. Dat zal waarschijnlijk pas na de verkiezingen gebeuren. En dan zullen de VS niet meer zo'n lange neus naar Europa trek ken. Ik ga ervan uit dat de Ameri kaanse en de Europese koersen weer naar elkaar toe trekken. Wanneer, dat is de grote vraag, maar dat het gebeurt, lijkt bijna zeker. Bijna, want zoals u weet is in de effectenwereld niets zeker. Corné van Zeijl is fondsmanager bij SNS Asset Management Autoverzekeringen gaan heel anders om met schade Autoverzekeringen gaan heel ver schillend om met premiestijging na schade, constateert Erik Hor dijk van Verzekeringssite.nl De premiestijging varieert na een schade tussen de o en 160 pro cent. Ook zijn er grote verschillen in terugval na schade. Iemand met 21 schadevrije jaren verliest bij de ene verzekeraar geen scha devrije jaren terwijl hij bij de an dere 18 jaar achteruitgaat. Veel mensen vergeten Groupon-coupons Kortingsite Groupon maakte be kend de resultaten van 2011 naar beneden bij te stellen. Volgens Ma nagement Team is een deel van de oorzaak hiervan het business model. Groupon verdient onder meer doordat klanten vergeten dat ze een coupon hebben en de ze uiteindelijk niet meer kunnen incasseren. Hierdoor hebben ze een negatieve ervaring, en dat is niet goed voor het merk. Vebeterde site over verzekering van huisdier Hond Bello en kat Minoes kun nen veel geld gaan kosten als ze naar de dierenarts moeten. Wie zorgkosten van zijn huisdier wil verzekeren, kan terecht op de ver nieuwde site van VerzekerJeHuis- dier.nl, meldt AM Nieuws. Hier kun je polissen van vijf aanbie ders vergelijken. De site werkt sa men met vier van de aanbieders en ontvangt een vergoeding voor iedere gesloten polis. Yahoo begint met privacyprogramma Zoekmachine Yahoo start deze zo mer een privacyprogramma, waar bij gebruikers kunnen aangeven dat zij niet gevolgd willen wor den voor marketingdoeleinden. Dat meldt Emerce. Het bedrijf be gint met het 'Do Not Track-pro gramma'. Als gebruikers aangeven niet gevolgd te willen worden, krijgen zij geen advertenties te zien die rekening houden met hun persoonlijke voorkeuren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50