io|75 jaar A12 Betonblokken en keien vormden de eerste snelweg van Nederland: de A12. Dit weekend is het 75 jaar geleden dat auto's daarop voor het eerst negen kilo meter aan één stuk konden rijden. Te genwoordig staat de A12 synoniem voor files. zaterdag 14 april 2012 is eigen door Dick Hofland De automobilisten die deze week weer eens ruim een uur stil ston den hadden er geen oog voor, maar ze bevonden zich op histori sche grond. De A12 is namelijk, ook al doet de naam anders ver moeden, de eerste snelweg van Ne derland. Van de wereld zelfs. Hoewel. Niet iedereen is het daar mee eens. „We waren er vroeg bij, maar het heeft er alle schijn van dat onder andere Berlijn toch iets eerder was", zegt Jan Anne Anne- ma. De transportdeskundige van de Technische Universiteit Delft kan er echter goed mee leven als de eer gaat naar de negen kilome ter betonblokken en keien tussen Zoetermeer en Voorburg. En van hem mag je dat ook best een snelweg noemen. Al verdient de 'Rijksweg 12' die naam goed be schouwd pas echt sinds hij in 1940 tot Utrecht werd doorgetrokken. In de volksmond heette de weg daarna het Hazenpad, omdat men dit de ideale route vond voor de bezetter om snel naar Duitsland te rug te keren. De twaalf gelukkigen die op 15 april 1937 met hun auto als eersten de weg oprijden, weten in elk ge val niet wat ze meemaken. Rijba nen van 6,25 meter breed met heu se vluchtstroken waar je gewoon stil mag staan, gescheiden door een middenberm en zonder kruis punten. Een regelrechte sensatie. Ook al horen ze de hele rit niets anders dan 'kaboem, kaboem, lca- boem'. Want van mooi geëgali seerd asfalt heeft dan nog nie- de opening te zijn. In schril con trast met de huidige tijd, waarin kabinetten al de trom roeren als er een rijstrook bijkomt of een weg na jaren een paar kilometer wordt doorgetrokken. Die ontwikkeling is min of meer begonnen op een mooie pinksterdag in 1955. Er gin gen ineens zoveel mensen tegelijk de weg op, dat bij Oudenrijn de eerste file in Nederland ontstond. „De jaren daarna is het met de ont wikkeling van snelwegen hard ge gaan, met als uitschieter de jaren zeventig", vertelt Annema. „Er zijn toen snelwegen rond de ste den gekomen, waardoor de reistijd van A naar B werd gehalveerd. Dat heeft weer geleid tot enorme nieuwbouwsteden aan de rand van bestaande steden. Daardoor heeft het systeem zichzelf min of meer opgeblazen. Er zijn inmid dels zoveel auto's, dat zelfs vijf- en zesbaanswegen niet meer voor goe de doorstroming kunnen zorgen." Zo staat er dagelijks een file van ge middeld vijf kilometer op de A12, die inmiddels met zijn 137 kilome ter de belangrijkste verbinding is tussen west- en oost-Nederland en tevens tussen de Randstad en het Duitse Ruhrgebied. Kün je er rijden, dan is dat tegen woordig wel aanzienlijk aangena mer dankzij het asfalt en vooral als dat een dubbele laag zeer open as falt (Zoab) is. Annema: „Als je kijkt met de ogen van die mensen uit 1937, dan is het ongelooflijk dat er nu echt overal moderne snelwe gen liggen, met een wegdek dat geen probleem vormt bij regen, sneeuw en zelfs ijzel." mand gehoord. „Het was een na tuurlijke ontwikkeling, want de en- kelbaanswegen begonnen een beet je vol te raken", zegt Annema. „In onze ogen is het een lachertje, maar er waren toen 'al' zo'n hon derdduizend auto's en het was een stuk waar snelheid belangrijk was. Er was, voor die tijd, al veel ver keer." Het toenmalige kabinet acht te uitbreiding noodzakelijk en van enig verzet bij de bevolking was geen sprake. De aanleg van de snelweg kwam ook de verkeersveiligheid ten goe de, vertelt Atze Dijkstra, verkeers- onderzoeker bij Stichting Weten schappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid (SWOV). „Op rijwegen was ook veel ander verkeer. Voet gangers, trams, paarden. Mensen waren in de begintijd absoluut niet aan auto's gewend, wat vaak tot ongelukken leidde. Al mocht je op een snelweg veel harder - er was nog geen limiet - was het toch veiliger, want alleen auto's moch ten er gebruik van maken." Het aanleggen van vluchtstroken in die tijd was heel bijzonder. Dijk stra: „De beslissing valt wel goed te begrijpen, de eerste auto's wa ren nog erg gevoelig voor storin gen. Er was een plek nodig om uit te kunnen wijken." De minister voor Verkeer en Wa terstaat achtte het niet nodig bij infographicCRW>|^.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10