221 zeeland
Behoud Zak wil beheerder
uit eigen regio voor dijken
Hoe groter
het vliegtuig,
hoe beter
Zierikzee ziet geen nut in MER
Voetganger komt op
eerste rang in Kaaistraat
Atlantische zalm geboren
'Helft minder
gastgezinnen
door crisis'
Astra 1.4 5drs Edition
/TXAutoTeam
Chauffeur
zaterdag 14 april 2012
door Claudia Sondervan
NISSE - ,De grootschalige en ruw
uitgevoerde kap van grote aantal
len bomen tussen Nisse en Kwa-
dendamme maakt duidelijk dat
het beheer van de dijken in de Zak
van Zuid-Beveland niet hoort bij
particuliere eigenaren op afstand.
Een deskundige beheerder uit de
regio kan beter omgaan met de
waarde van de dijken in het land
schap. Die beheerder moet de een
heid De Schelde van Natuurmonu
menten worden.
Dat stelt de stichting Behoud de
Zak van Zuid-Beveland (BZZB) in
een brief aan Stichting Beheer en
Landelijk gebied (SBNL) in Leer-
Door nalatigheid bij dijkeigenaar
SBNL is bij de kap op de Zwaakse-
dijk en Vlieguitsedijk een puin
hoop achtergelaten, schrijft BZZB.
SNBL heeft de boomaanplant, des
tijds gedaan onder een oude subsi
dieregeling, zonder overleg laten
oogsten, kale dijken bezaaid met
houtresten achterlatend. SBNL
gaat volgens Behoud de Zak achte
loos om met de dijken, blijkt uit
het schrijven. De belangenbeharti
ger voor het landschap vindt het
onverteerbaar dat SBNL geen
haast maakt met herbeplanting.
Dat steekt de stichting des te meer
daar SBNL nog kapvergunningen
heeft voor 640 bomen: 400 stuks
aan de Nieuwe Kraaijertsedijk bij
Lewedorp; 120 bomen aan de
YERSEKE - Op onderzoeksinstituut Imares zijn de eerste zalmeitjes uitgeko
men uit een proef die een milieuvriendelijkere kwekerij van Atlantische
zalm beoogt. Het onderzoek is gericht om de waterkwaliteit en de effectivi-
titeit van het zuiveringsproces te verbeteren, minder water en energie te
verbruiken en uitwerpselen van de vissen te reduceren. foto Imares
DEN HAAG/ZIERIKZEE - De gemeen
te Zierikzee heeft geen zin om als
nog een kostbare en tijdrovende
milieueffectrapportage (MER) te
doen naar de bouw van drie wind
turbines langs de Gouweveerse
Zeedijk in Zierikzee. Dat bleek vrij
dag tijdens een rechtszaak bij de
Raad van State. Die behandelde de
bezwaren van omwonenden, de
Natuur en Vogelwacht en Vereni
ging Stad en Lande tegen de bouw
van drie windturbines. Als de
Raad van State het bestemmings
plan goedkeurt, kunnen de in
Windpark Zierikzee BV verenigde
initiatiefnemers aan de slag. Er
loopt ook een bezwarenprocedure
tegen de omgevingsvergunning.
Uitspraak over het bestemmings
plan volgt over zes a twaalf weken.
Siguitsedijk die Kwadendamme in
leidt en 120 bomen aan de Welte-
vredendijk tussen Driewergen en
Oudelande. In totaal heeft SBNL
ruim zeven hectaren dijken in ei
gendom in de Zak van Zuid-Beve
land en 9,5 hectare van het oude
spoorlijntracé Goes-Borssele.
Beheerder Hanneke Mesters van
de Schelde-eenheid van Natuur
monumenten zegt dat haar organi
satie zeer bereid is om het beheer
over te nemen. „De kap en herbe
planting kan beter verspreid wor
den, meer meer uitleg naar de be
volking. Voor ons staat de houtop
brengst niet voorop."
Bij het kantoor van SBNL was vrij
dag niemand te bereiken voor com
mentaar.
GOES - De Stichting Europa Kin
derhulp ziet de aanmelding van
gastgezinnen dit jaar met 50 pro
cent teruglopen. De organisatie
van vakanties voor kwetsbare kin
deren uit binnen- en buitenland
wijdt dit aan de aanhoudende eco
nomische crisis. Het eind van het
wervingsseizoen is in zicht, maar
de stichting hoopt dat mensen
zich toch nog zullen aanmelden.
De kinderen komen veelal uit een
oudergezinnen en/of kindertehui
zen. Meestal genieten ze al enorm
van 'gewone' dingen doen, zoals
pannenkoeken bakken, voetballen
of een spelletje doen. Informatie:
06-20416673 of 0111-412259.
Sharon van Dam (19) uit Goes
mag nog niet in een auto rijden
want ze heeft nog geen rijbe
wijs. Maar ze mag wél een
Boeing 737 besturen. Ze haalde
in Amerika binnen anderhalfjaar
al haar vliegbrevetten.
door Adriënne Glasbergen
Op haar achttiende
ging Sharon naar
Amerika om aan
het Naples Air Cen
ter vlieglessen te ne
men. Anderhalfjaar later had ze al
le brevetten op zak. Zelf lijkt ze
het allemaal vrij normaal te vin
den. „In Amerika leefde ik natuur
lijk tussen allemaal jongeren die
hetzelfde deden als ik. Maar mijn
vrienden en vriendinnen vinden
dat ik het allemaal wel erg snel ge
haald heb."
Volgens haar vader wilde Sharon
vanaf haar tiende al piloot wor
den. Dat idee heeft ze in ieder ge
val niet van een vreemde. Haar va
der en haar opa zijn ook allebei pi
loot. „Vroeger ben ik een keer met
mijn vader mee gevlogen naar
Apeldoorn. Vanaf toen wist ik het
zeker. Ik wil dit ook."
Haar ouders wilden eigenlijk dat
ze na de havo eerst een andere stu
die in Nederland zou volgen. Maar
een vierjarige studie vond Sharon
zonde van haar tijd. „Piloot wor
den zat nou eenmaal in mijn
hoofd. Ik vind eigenlijk niks an
ders leuk."
In Amerika heeft ze deze opleidin
gen zo snel afgerond doordat de
weersomstandigheden in Florida
veel beter zijn om te vliegen dan
in Nederland. „In Amerika vloog
ik vaak wel twee keer per dag."
Ze heeft daar zeven maanden ge
daan over de grondschool, die voor
al uit theorie bestaat. Dat vond ze
het moeilijkst. „Iedere dag van ne
gen tot vier in de schoolbanken zit
ten terwijl je liever wilt vliegen..."
Landen vond ze in het begin wel
eng. ,Je moet alles tegelijk doen,
de grond komt op je af, het waait,
er zijn verschillende landingsba
nen en ook nog andere vliegtui
gen waar je rekening mee moet
houden."
Het leukste aan vliegen
vindt Sharon het vrijheids
gevoel. „Ik wil graag heel
de wereld zien. Australië, China.
Als je van vliegen je beroep maakt,
kan dat kan allemaal."
Toch wil ze het liefste een baan in
een warm land. „In Amerika was
het iedere dag strandweer. Over
dag dan, 's avonds regende en on
weerde het wel, maar dan werd er
niet gevlogen."
In Griekenland heeft ze haar Ame
rikaanse vliegbrevetten omgezet
naar Europese diploma's. „De Eu
ropese standaarden zijn strenger
dan die in Amerika. Niet alleen de
regels zijn strenger, maar ook de
communicatie verloopt strikter."
Op dit moment is Sharon in een
gesprek met de eigenaar van een
privé vliegtuig. Zij hoopt piloot te
mogen worden van dit vliegtuig.
„Er zijn nu vrij weinig banen in de
vliegwereld. Dus als ik deze baan
niet krijg zal ik op zoek moeten
naar werk in het buitenland."
Maar uiteindelijk wil Sharon graag
bij een vliegtuigmaatschappij gaan
werken. „Hoe groter het vliegtuig,
hoe beter."
door Claudia Sondervan
KORTGENE - In de Kaaistraat in
Kortgene komt de voetganger na
de herbestrating, na de zomer, op
de eerste plaats. De smalle verbin
ding tussen Hoofdstraat en de
Kaaidijk, met horeca en winkels
blijft echter deel van de doorgaan
de verkeersroute - een alternatief
is er niet.
Dat staat in het reconstructieplan
dat de gemeente Noord-Beveland
met architectenbureau Bosch en
Slabbers donderdag presenteert
aan omwonenden bij een inloop
avond in dorpshuis De Pompweie.
De herinrichting van de Kaaistraat
vormt het sluitstuk van de herin
richting Kortgene Zuid-Oost van
de afgelopen jaren. Net in als de
Hoofdstraat wordt de veelvormin-
ge bestrating vervangen door een
duidiger wegbekleding. Het plein
voor de Nicolaaskerk wordt wat
groter door een deel van de kerk-
tuin erbij te betrekken, waarbij en
kele bomen gaan verdwijnen. De
parkeerplaatsen worden anders
neergelegd, maar blijven behou
den. Bij de planvorming is een
werkgroep van middenstanders,
aanwonenden en van de beheers
stichting van de Nicolaaskerk be
trokken geweest. De inloopavond
duurt van 19.30 tot 21.00 uur.
Wir leben Autos.
van 20.745,- voor 17.245,-
Gemiddeld brandstofverbruik en COj-uitstoot; liter/100 km: 11,3 1,2: kms/liter; 8,8-83,3; COj gr/km 265 - 27
4ctie geldig zolong de voorraad strekt. Prijzen zijn excl. afleveringskosten, metallic lak en eventuele opties
LJLvoel je v r i j
Pearyweg 19, (0113)2379 23
Bedrijfsweg 2 (Vrijburg), (0118) 46 1710
Na 31 jaar bij Zalco
werkzaam te zijn geweest
zoek ik een
nieuwe werkgever.
Ik zoek werk als
heftruck/shovel
regio Midden Zeeland.
Ploegendienst
geen bezwaar
reacties 0113-649524