221 zeeland Behoud Zak wil beheerder uit eigen regio voor dijken Hoe groter het vliegtuig, hoe beter Zierikzee ziet geen nut in MER Voetganger komt op eerste rang in Kaaistraat Atlantische zalm geboren 'Helft minder gastgezinnen door crisis' Astra 1.4 5drs Edition /TXAutoTeam Chauffeur zaterdag 14 april 2012 door Claudia Sondervan NISSE - ,De grootschalige en ruw uitgevoerde kap van grote aantal len bomen tussen Nisse en Kwa- dendamme maakt duidelijk dat het beheer van de dijken in de Zak van Zuid-Beveland niet hoort bij particuliere eigenaren op afstand. Een deskundige beheerder uit de regio kan beter omgaan met de waarde van de dijken in het land schap. Die beheerder moet de een heid De Schelde van Natuurmonu menten worden. Dat stelt de stichting Behoud de Zak van Zuid-Beveland (BZZB) in een brief aan Stichting Beheer en Landelijk gebied (SBNL) in Leer- Door nalatigheid bij dijkeigenaar SBNL is bij de kap op de Zwaakse- dijk en Vlieguitsedijk een puin hoop achtergelaten, schrijft BZZB. SNBL heeft de boomaanplant, des tijds gedaan onder een oude subsi dieregeling, zonder overleg laten oogsten, kale dijken bezaaid met houtresten achterlatend. SBNL gaat volgens Behoud de Zak achte loos om met de dijken, blijkt uit het schrijven. De belangenbeharti ger voor het landschap vindt het onverteerbaar dat SBNL geen haast maakt met herbeplanting. Dat steekt de stichting des te meer daar SBNL nog kapvergunningen heeft voor 640 bomen: 400 stuks aan de Nieuwe Kraaijertsedijk bij Lewedorp; 120 bomen aan de YERSEKE - Op onderzoeksinstituut Imares zijn de eerste zalmeitjes uitgeko men uit een proef die een milieuvriendelijkere kwekerij van Atlantische zalm beoogt. Het onderzoek is gericht om de waterkwaliteit en de effectivi- titeit van het zuiveringsproces te verbeteren, minder water en energie te verbruiken en uitwerpselen van de vissen te reduceren. foto Imares DEN HAAG/ZIERIKZEE - De gemeen te Zierikzee heeft geen zin om als nog een kostbare en tijdrovende milieueffectrapportage (MER) te doen naar de bouw van drie wind turbines langs de Gouweveerse Zeedijk in Zierikzee. Dat bleek vrij dag tijdens een rechtszaak bij de Raad van State. Die behandelde de bezwaren van omwonenden, de Natuur en Vogelwacht en Vereni ging Stad en Lande tegen de bouw van drie windturbines. Als de Raad van State het bestemmings plan goedkeurt, kunnen de in Windpark Zierikzee BV verenigde initiatiefnemers aan de slag. Er loopt ook een bezwarenprocedure tegen de omgevingsvergunning. Uitspraak over het bestemmings plan volgt over zes a twaalf weken. Siguitsedijk die Kwadendamme in leidt en 120 bomen aan de Welte- vredendijk tussen Driewergen en Oudelande. In totaal heeft SBNL ruim zeven hectaren dijken in ei gendom in de Zak van Zuid-Beve land en 9,5 hectare van het oude spoorlijntracé Goes-Borssele. Beheerder Hanneke Mesters van de Schelde-eenheid van Natuur monumenten zegt dat haar organi satie zeer bereid is om het beheer over te nemen. „De kap en herbe planting kan beter verspreid wor den, meer meer uitleg naar de be volking. Voor ons staat de houtop brengst niet voorop." Bij het kantoor van SBNL was vrij dag niemand te bereiken voor com mentaar. GOES - De Stichting Europa Kin derhulp ziet de aanmelding van gastgezinnen dit jaar met 50 pro cent teruglopen. De organisatie van vakanties voor kwetsbare kin deren uit binnen- en buitenland wijdt dit aan de aanhoudende eco nomische crisis. Het eind van het wervingsseizoen is in zicht, maar de stichting hoopt dat mensen zich toch nog zullen aanmelden. De kinderen komen veelal uit een oudergezinnen en/of kindertehui zen. Meestal genieten ze al enorm van 'gewone' dingen doen, zoals pannenkoeken bakken, voetballen of een spelletje doen. Informatie: 06-20416673 of 0111-412259. Sharon van Dam (19) uit Goes mag nog niet in een auto rijden want ze heeft nog geen rijbe wijs. Maar ze mag wél een Boeing 737 besturen. Ze haalde in Amerika binnen anderhalfjaar al haar vliegbrevetten. door Adriënne Glasbergen Op haar achttiende ging Sharon naar Amerika om aan het Naples Air Cen ter vlieglessen te ne men. Anderhalfjaar later had ze al le brevetten op zak. Zelf lijkt ze het allemaal vrij normaal te vin den. „In Amerika leefde ik natuur lijk tussen allemaal jongeren die hetzelfde deden als ik. Maar mijn vrienden en vriendinnen vinden dat ik het allemaal wel erg snel ge haald heb." Volgens haar vader wilde Sharon vanaf haar tiende al piloot wor den. Dat idee heeft ze in ieder ge val niet van een vreemde. Haar va der en haar opa zijn ook allebei pi loot. „Vroeger ben ik een keer met mijn vader mee gevlogen naar Apeldoorn. Vanaf toen wist ik het zeker. Ik wil dit ook." Haar ouders wilden eigenlijk dat ze na de havo eerst een andere stu die in Nederland zou volgen. Maar een vierjarige studie vond Sharon zonde van haar tijd. „Piloot wor den zat nou eenmaal in mijn hoofd. Ik vind eigenlijk niks an ders leuk." In Amerika heeft ze deze opleidin gen zo snel afgerond doordat de weersomstandigheden in Florida veel beter zijn om te vliegen dan in Nederland. „In Amerika vloog ik vaak wel twee keer per dag." Ze heeft daar zeven maanden ge daan over de grondschool, die voor al uit theorie bestaat. Dat vond ze het moeilijkst. „Iedere dag van ne gen tot vier in de schoolbanken zit ten terwijl je liever wilt vliegen..." Landen vond ze in het begin wel eng. ,Je moet alles tegelijk doen, de grond komt op je af, het waait, er zijn verschillende landingsba nen en ook nog andere vliegtui gen waar je rekening mee moet houden." Het leukste aan vliegen vindt Sharon het vrijheids gevoel. „Ik wil graag heel de wereld zien. Australië, China. Als je van vliegen je beroep maakt, kan dat kan allemaal." Toch wil ze het liefste een baan in een warm land. „In Amerika was het iedere dag strandweer. Over dag dan, 's avonds regende en on weerde het wel, maar dan werd er niet gevlogen." In Griekenland heeft ze haar Ame rikaanse vliegbrevetten omgezet naar Europese diploma's. „De Eu ropese standaarden zijn strenger dan die in Amerika. Niet alleen de regels zijn strenger, maar ook de communicatie verloopt strikter." Op dit moment is Sharon in een gesprek met de eigenaar van een privé vliegtuig. Zij hoopt piloot te mogen worden van dit vliegtuig. „Er zijn nu vrij weinig banen in de vliegwereld. Dus als ik deze baan niet krijg zal ik op zoek moeten naar werk in het buitenland." Maar uiteindelijk wil Sharon graag bij een vliegtuigmaatschappij gaan werken. „Hoe groter het vliegtuig, hoe beter." door Claudia Sondervan KORTGENE - In de Kaaistraat in Kortgene komt de voetganger na de herbestrating, na de zomer, op de eerste plaats. De smalle verbin ding tussen Hoofdstraat en de Kaaidijk, met horeca en winkels blijft echter deel van de doorgaan de verkeersroute - een alternatief is er niet. Dat staat in het reconstructieplan dat de gemeente Noord-Beveland met architectenbureau Bosch en Slabbers donderdag presenteert aan omwonenden bij een inloop avond in dorpshuis De Pompweie. De herinrichting van de Kaaistraat vormt het sluitstuk van de herin richting Kortgene Zuid-Oost van de afgelopen jaren. Net in als de Hoofdstraat wordt de veelvormin- ge bestrating vervangen door een duidiger wegbekleding. Het plein voor de Nicolaaskerk wordt wat groter door een deel van de kerk- tuin erbij te betrekken, waarbij en kele bomen gaan verdwijnen. De parkeerplaatsen worden anders neergelegd, maar blijven behou den. Bij de planvorming is een werkgroep van middenstanders, aanwonenden en van de beheers stichting van de Nicolaaskerk be trokken geweest. De inloopavond duurt van 19.30 tot 21.00 uur. Wir leben Autos. van 20.745,- voor 17.245,- Gemiddeld brandstofverbruik en COj-uitstoot; liter/100 km: 11,3 1,2: kms/liter; 8,8-83,3; COj gr/km 265 - 27 4ctie geldig zolong de voorraad strekt. Prijzen zijn excl. afleveringskosten, metallic lak en eventuele opties LJLvoel je v r i j Pearyweg 19, (0113)2379 23 Bedrijfsweg 2 (Vrijburg), (0118) 46 1710 Na 31 jaar bij Zalco werkzaam te zijn geweest zoek ik een nieuwe werkgever. Ik zoek werk als heftruck/shovel regio Midden Zeeland. Ploegendienst geen bezwaar reacties 0113-649524

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 108