Gelijke bijdrage
WMO-vervoer
De wethouder
"Te vroeg om ons nu
ai! zorgen te maken
Werk aan Roosjesweg
Domburg bijna afgerond
Femeuzen moet
mariniers lokken'
221
Waterschap Scheldestromen begint
weer aan groot onderhoud wegen
Wandeling
www.avaelectro.nl
vrijdag 13 april 2012
v- msmsmmi
door Annemarie Zevenbergen
DOMBURG - Gebruikers van collec
tief WMO-vervoer in de gemeente
Veere hoeven voorlopig geen extra
bijdrage te betalen. De gemeente
heeft de voorgenomen bezuinigin
gen voorlopig teruggedraaid.
Veere kondigde vorig jaar al aan te
willen bezuinigen op het collectief
vervoer en het aanvullend oude
renvervoer, door onder meer een
inkomensafhankelijke bijdrage in
te voeren. Dat moest, met ingang
van 2013, een structurele bespa
ring van 25.00 euro leveren.
Alle voorgenomen maatregelen
zijn nu even van de baan. De ge
meente volgt hiermee het advies
van de WMO-raad en de Vereni
ging van Nederlandse Gemeenten
(VNG). De verhoging van de leef
tijdsgrens voor aanvullend oude
renvervoer van zestig naar zeven
tig jaar gaat dus ook niet door. De
WMO-raad vindt dit 'te willekeu
rig en in strijd met de leeftijds
grens voor senioren'.
De Centrale Raad van Beroep
deed onlangs twee uitspraken
waardoor het twijfelachtig is ge
worden of een inkomensafhanke
lijke bijdrage gevraagd mag wor
den voor een collectieve regeling
als het WMO-vervoer. Wethouder
Chris Maas: „We blijven bij ons
standpunt dat we een inkomensaf
hankelijke bijdrage verantwoord
vinden. Zeker als we alle voorzie
ningen betaalbaar willen houden
en willen handhaven op hetzelfde
niveau. Maar gezien de uitspraken
van de Centrale Raad van Beroep
hebben we besloten alles voorlo
pig bij het oude te laten. We vol
gen de landelijke ontwikkelingen
en mocht blijken dat zaken anders
komen te liggen, dan zullen we
daarop inspringen. We willen die
bezuiniging van 25.000 euro wel
halen. We zijn nu aan het kijken
hoe we dat op een andere manier
kunnen doen. Het is nog te vroeg
om daar definitieve uitspraken
over te doen. Middelburg en Vlis-
singen gaan de extra bijdrage ook
niet vragen. Misschien kunnen we
door samen te werken ook nog
wat besparen."
Gebruikers van collectief vervoer
betalen nu een wettelijke bijdrage
van vijftig cent per zone en dat
blijft gelijk. In Veere maken 648
mensen gebruik van collectief ver
voer en 123 van ouderenvervoer.
Met ingang van 1 juli wordt wel
een inkomensafhankelijke bijdrage
gevraagd voor woningaanpassin
gen en hulpmiddelen, zoals een
traplift of een scootmobiel. Voor
rolstoelen geldt geen .eigen bijdra
ge. De extra bijdrage voor huishou
delijke hulp bestaat al langer in de
gemeente. Aan die eigen bijdragen
zit wel een maximum om stape
ling van bijdragen te voorkomen.
mmmssmmm
door Annemarie Zevenbergen
DOMBURG - De herinrichting van
de Roosjesweg in Domburg is de
de laatste fase ingegaan. De roton
de is inmiddels klaar en voor ver
keer geopend.
Dat kan overigens nog niet door
de Roosjesweg naar het centrum
van Domburg, maar wordt omge
leid via de Dr. J.G. Mezgerweg om
dat er nog gewerkt wordt aan de
Roosjesweg. Via de Traverse en
Brouwerij weg is het centrum ook
te bereiken.
De werkzaamheden moeten op 27
april afgerond zijn. De totale kos
ten van de herinrichting bedragen
ruim vijf ton. Daar komen de kos
ten voor de aanplant van groen,
MIDDELBURG - Waterschap Schelde
stromen begint maandag met het
jaarlijkse groot onderhoud aan
zijn wegen in heel Zeeland. Het
waterschap wil een groot deel-van
de werkzaamheden vóór de bouw
vak afronden. In totaal wordt dit
seizoen ongeveer tweehonderd ki
lometer weg verbeterd.
Vanwege de werkzaamheden moe
ten wegen tijdelijk worden afgeslo
ten. In sommige gevallen gaat het
om enkele uren; andere wegen
moeten enkele weken dicht. Als
het nodig is, worden omleidings
routes aangegeven.
Jaarlijks inspecteert het water
schap bijna 4.000 kilometer weg
en voert daarna verhardings-
onderzoeken uit op de wegen die
voor onderhoud in aanmerking ko
men. Aan de hand van de uitkom
sten bepaalt het waterschap welke
maatregelen nodig zijn. Dit kan va
riëren van plaatselijke reparaties
tot een nieuwe asfaltlaag en van
nieuwe markering tot een comple
te reconstructie.
Op www.scheldestromen.nl/
onderhoudwegen staat een kaart
met alle wegen waar de komende
tijd gewerkt gaat worden.
'Extra leegstand zal ervoor zorgen dat de huren zullen dalen, of dat panden een andere
bestemming krijgen. Winkels kunnen ateliers wordenof woonhuizen. Maar ook dat is
een versterking van de stad.'
Ondernemers maken zich zor
gen over het groeiend aantal
winkels in Middelburg dat de
deuren sluit. Wethouder Johan
Aalberts deelt die zorgen ten de
le. „Leegstand biedt ook kansen.
We moeten alleen zorgen dat je
de leegstand niet ziet."
door Maurits Sep
Het vertrek van de
Agrimarkt vindt hij
spijtig. En dat er vier
winkels leeg staan in
de Geerepassage
maakt het er niet beter op voor
dat deel van de Middelburgse bin
nenstad. Maar zorgen maakt wet
houder Johan Aalberts zich nog
niet. „Daarvoor is het echt nog te
vroeg. De leegstand is daar nog
vrij recent. Bovendien zijn er ge
noeg andere supermarkten. En het
gaat ook nog maar om een klein
gedeelte van de binnenstad."
Voor het grote gat dat de Agri
markt achterlaat, moeten andere
winkeliers gevonden kunnen wor
den, is zijn overtuiging. „Dat pand
staat op de beste parkeergarage
van de stad. Je bent dus verzekerd
van potentiële klanten. Die moet
je wel zien binnen te halen. Maar
de plek is en blijft lucratief"
De Geerepassage, waar parkeer
ders in de Geerekelder meteen bij
uitkomen, staat half leeg. Daar
kijkt de wethouder vooral naar de
verhuurder. „De passage heeft nog
de uitstraling van de jaren tachtig.
Ik denk dat je daar veel kunt doen
met eenvoudige investeringen."
Het exacte cijfer over de leegstand
in de binnenstad heeft hij niet,
maar in heel de gemeente, inclu
sief wijken en dorpen, staat zeven
procent leeg, zegt hij. „Vergeleken
met andere steden van onze om
vang is dat weinig."
Is de omvang van de leegstand
geen bron van zorg, de gevolgen
zijn dat wel. „We moeten ervoor
zorgen dat de aanblik niet. verrom-
melt. We moeten zorgen dat je de
leegstand niet ziet. Bijvoorbeeld
door er etalages in te maken."
Mede daarover wil de wethouder
in gesprek met de ondernemers.
„We zijn bezig met het vormen
van een platform. Rond de zomer
gaan we samen aan tafel om te pra
ten over een toekomstvisie. Op de
korte termijn willen we in 2015 de
titel Beste Binnenstad halen. Daar
is onze citymarketeer mee bezig.
verlichting en bewegwijzering nog
bij. De gemeente schat dat bedrag
in op zo'n 55.000 euro.
Op dit moment wordt de laatste
hand gelegd aan het plateau Juf
frouw van de Putteplein tot en
met de kruising Roosjesweg, Sin
gel en Schuitvlotstraat.
Dat verkeersplateau werd eind vo
rig jaar aangelegd om de leerlingen
van de nieuwe obs De Golfslag
een veiliger oversteek te bieden
over de drukke weg. Door de ro
tonde wordt de snelheid v2n het
verkeer vanuit Aagtekerke afge
remd. De Roosjesweg wordt 30-ki-
lometergebied. Het fietspad krijgt
meer het karakter van een voet
pad, maar mag nog wel door fiet
sers gebruikt worden.
Ook tegenover Albert Heijn staan al geruime tijd drie winkelpanden leeg.
Maar dat zou een secundair voor
deel zijn. Het grote doel is om een
visie te maken over hoe de binnen
stad er in 2030 uit moet zien. Als
gemeente hebben we die visie nog
niet, en het geld ook nog niet. We
gaan eerst praten."
Aalberts wil de zorgen over de re
cente ontwikkelingen in het Gee-
regebied niet wegwuiven, maar
die lange termijn is veel belangrij
ker, benadrukt hij. Juist omdat hij
verwacht dat Middelburg de ko
mende jaren nog 'een behoorlijk
bestand aan winkels' zal verliezen.
Mede onder invloed van internet.
„De markt verandert. Vroeger gin
gen mensen winkelen om iets te
kopen, hu doen ze dat om een leu
ke middag te hebben. Die extra
leegstand zal ervoor zorgen dat de
huren zullen dalen, of dat panden
een andere bestemming krijgen.
Winkels kunnen ateliers worden,
of woonhuizen. Maar ook dat is
een versterking van de stad."
Tegelijkertijd gaat de gemeen
te op haar beurt door met
investeren in het centrum.
Aalberts wijst op de verbeteringen
van het fietsbeleid en op het plan
voor een overdekte versmarkt op
Plein 1940. „Die kan ook de loop
naar de Geere weer verbeteren."
Het verwijt van ondernemers dat
de gemeente met de Mortiere
heeft gezorgd voor een leegloop
van het centrum, verwerpt hij. „Er
is in het centrum per saldo geen
parkeerplek verdwenen, we inves
teren nog steeds in de binnenstad
en ook de winkels in het centrum
mogen zeven dagen per week, 52
weken per jaar open zijn. Ik denk
juist dat de Mortiere ervoor heeft
gezorgd dat de terugloop in de bin
nenstad kleiner is dan elders. Na
tuurlijk kun je je euro maar één
keer uitgeven, maar de Mortiere
en de binnenstad zijn geen concur
renten, ze vullen elkaar aan."
VLISSINGEN - Marjolein Houben en
Marjan Schot begeleiden van
avond weer een meditatieve wan
deling in Vlissingen. Deze begint
om 19 uur bij de Kanovijver aan
de Van Woelderenlaan. Kosten: 5
euro. Aanmelden: Houben (06-
28625349) of Schot (0118-476949).
door Wout Bareman
Kanaalstraat 44 Oost-Souburg
Tel: 0118-47 17 77
TERNEUZEN - De drie Zeeuws-
Vlaamse gemeenten moeten inspe
len op de mogelijke komst van de
marinierskazerne naar Vlissingen.
CDA-fractievoorzitter Henk Sierse-
ma ziet kansen voor de regio.
Hij wil van burgemeester en wet
houders weten of die zijn mening
delen en samen met Hulst en Sluis
willen proberen een deel van de
manschappen en hun gezin naar
Zeeuws-Vlaanderen te lokken.
„We ondersteunen deze positieve
ontwikkeling voor Vlissingen en
omgeving van harte, maar zien
mogelijkheden voor de rest van de
provincie, dus ook voor onze re
gio." Siersema denkt dat een deel
van de naar schatting 1900 gezin
nen belangstelling zou hebben
voor een huis in Zeeuws-Vlaande
ren en vindt dat de drie gemeen
ten én UwNieuweToekomst.nl
daar op moeten inspelen. Terneu-
zen kan, volgens de CDA'er, ook
dienen als locatie voor oefeningen
op en om het water. En verder
denkt Siersema dat de 'bijna onvei
ligste Veiligheidsregio van Neder
land' kan profiteren van de komst
van de defensietak naar Zeeland.
Het raadslid denkt daarbij aan be
paalde specialismen, die nu duur
moeten worden ingekocht.