Fiat Panda
er geblokt
staat
op
17
Mercedes SL 350: Renault Mégane RS met
zuinigheid en vlijt nog meer hete adem
vrijdag 13 april 2012
Omdat de tweede generatie Panda
door Fiat veel sneller wordt afgelost
dan de oerversie, heeft het merk
het basisdesign nadrukkelijk herken
baar gehouden.
door Tony Vos
Wie zich de eerste Panda uit de jaren tach
tig voor de geest kan halen, ziet op de merk
naam na geen overeenkomsten met het hui
dige model. Het wat rudimentaire, vierkan
te doosje is uitgegroeid tot een serieuze au
to. De derde verschijningsvorm van het Itali
aanse 'beertje' meet 3,65 meter in lengte en
is ook in hoogte en breedte uitgedijd. De
winst is te vinden in de ingebouwde veilig
heidsvoorzieningen en het interieurvolume.
De nieuwe Panda is duidelijk als zodanig
herkenbaar, omdat de ontwerpers de vlak
verdeling van het model gelijk hebben ge
houden. Maar overal waar je bij de nieuwe
ling kijkt, komt het designthema van afge
ronde rechthoeken terug. De totale verlich
ting, de stootranden op de flanken, de Pan
da-logo's op de wielen, het achterste zijruit
je en zelfs de uitsneden van de spatborden
Fiat Panda TwinAir 85 Lounge
Nieuwe definitie bestaand concept. Bagage 225-
870 liter. Gewicht 950 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk.
i m
Plus: belastingvrij, binnenruimte.
Min: designthema te ver doorgetrokken.
sluiten in filosofie op elkaar aan. Het geeft
de Panda een stoere uitstraling, waardoor
de auto behoorlijk fors overkomt. Missie ge
slaagd, tot zover.
Vervolgens ontgrendelen we de portieren
en werpen een blik in het interieur. Wat al
lereerst bij deze Lounge uitvoering opvalt, is
het kleurgebruik. Fiat heeft niets met grijs
tinten en presenteert zijn Panda onder
meer in fel rood. Daar word je vrolijk van.
Zijn de afgeronde rechthoeken aan de bui
tenkant niet overheersend, in het interieur
zijn de tekenaars doorgeschoten. Waar je
ook kijkt, komt dit thema terug. Zelfs tegen
het plafond zitten nutteloze vierkanten.
Wat in eerste aanblik nog origineel Italiaans
design lijkt, gaat snel vervelen. Jammer.
Het ruimteaanbod in de Panda is dik in or
de. Maximaal vier volwassenen kunnen be
hoorlijk zitten en ook lange ritten leveren
wat comfort betreft geen problemen op. Ver
der heeft de auto gezien zijn afmetingen
een keurig bagagevolume en is gezorgd voor
volop opbergvakken. De versnellingspook
zit fijn dicht bij het stuur op een uitloper
van de middenconsole. De losse TomTom
maakt een koppeling met de boord-elektro-
nica van de auto, waardoor bijvoorbeeld bij
een nagenoeg lege tank de dichtstbijzijnde
tankstations worden weergegeven.
Alhoewel behoorlijk nieuw, raken we toch
al gewend aan de tweecilinder TwinAir mo
tor die ook in deze Panda aantreedt. Wach
tend op de turboloze versie is op dit mo
De nieuwe Panda is direct herkenbaar: de vlak
verdeling is gelijk gebleven, foto's Automedia
ment alleen de 85 pk sterke, geblazen va
riant van de partij. Dankzij zijn relatief hoge
koppel van 145 Nm is dat motortje tot ver
rassende prestaties in staat: 0-100 kilometer
per uur in 12 seconden en een top van 173).
Op papier is de TwinAir-motor uiterst zui
nig, daar dankt de Panda immers zijn belas
tingvrije status aan. Een stevige snelwegrit
door geaccidenteerd terrein resulteerde in
een gemiddeld brandstofverbruik van net
boven de 1 op 15 en een meer afwissende
tocht zette de Panda op 1 op 17,5. Uitermate
keurig zonder dat je je als bestuurder in
hoeft te houden.
Prijstechnisch is de Panda met 9.290 euro
(65 pk) met standaard vijf deuren wat duur
der dan de concurrentie. De complete Loun
ge-uitvoering (85) kost 11.990 euro.
Plus: binnenruimte, rijgedrag, vormgeving.
Min: motorvermogen.
CONCURRENT
Uitstekend rijgedrag. Com
pacte auto met belastingvrij
stelling. Naar keuze als drie-
of vijfdeurs. Bagage 200-870
liter. Gewicht 820 kg. Benzi
ne 1.0 I, 69 pk.
Vanaf 8.690 euro, Première 11.300 euro.
Plus: prijs, brandstofverbruik.
Min: begint gedateerd te raken.
Een van de meest succesvol
le auto's in ons land heeft re
cent een facelift ondergaan.
Blijvend belastingvrij. Bagage
139-712 liter. Gewicht
835 kg. Benzine 1.0 I, 68 pk.
Zeer volwassen nieuwkomer
in het segment met hoekige
vormgeving en zeer betaalba
re vijfdeursversie. Bagage
251-951 liter. Gewicht
840 kg. Benzine 1.0 I, 75 pk.
Plus: uitstraling, afwerking, rijgedrag.
Min: slechte stoelen voor lange ritten.
Up 1.0 Bluemotion 5-d
«■■■■SaMHMHiiaSMiffiiHiHIH iSMS—
door Willem de Volder
De nieuwe Mercedes SL
(Sport Leicht) is door zijn
aluminium carrosserie
140 kilogram lichter dan zijn voor
ganger. Vooral in de SL 350 Blue-
Efficiency vertaalt zich dat in gun
stige verbruikscijfers. Het is deze
zescilinder waarmee we kennisma
ken op drijfnatte wegen rondom
Stuttgart. De capaciteiten van de
nieuwkomer ten volle benutten, is
er niet bij. De omstandigheden
vragen om voorzichtigheid. Maar
dat valt niet mee! De gloednieuwe
SL daagt sowieso al uit. En als je
eenmaal achter het stuur zit, voel
je de kracht van 306 paarden. Mer
cedes heeft de SL 350 voorzien van
de 7G-TronicPlus-versnellingsbak.
Die zorgt niet alleen voor sportivi
teit, maar ook voor comfort. In
minder dan 6 seconden tik je van
uit stilstand de 100 kilometer per
uur aan. Ook op natte ondergrond
kan de bestuurder, geholpen door
de techniek, een goede sprinttijd
neerzetten. Mede door de nieuwe
elektromechanische Direct
Steer-inrichting worden bochten
met grote precisie gerond.
Mercedes schaart de SL 350 onder
de 'efficiency champions' en dat
heeft te maken met zijn consump
tiegedrag: 6,8 liter per 100 kilome
ter. Om die nette waarde te halen,
moeten niet alle paarden 'losgaan;
dan krijgt de SL 350 meer dorst.
Gezien de weersomstandigheden
hebben we het dak van de road
ster dicht gelaten. Maar gezien eer
dere ervaringen zal ook het 'open
rijden' een comfortabele belevenis
zijn. Achteraf gezien waren we blij
met de regen en het zand op de
weg. Het stelde ons in staat Magie
Vision Control (ruitenspoeiervloei-
stof wordt via de wisserbladen op
de voorruit gespoten) te testen.
Die vondst draagt bij aan een goed
zicht en dus de veiligheid.
Prijzen vanaf 106.400 euro.
SL 350: licht. foto Mercedes
door Tony Vos
Een mix van een sportief en
agressief uiterlijk, potente
techniek en een scherpe prijs
stelling zorgen voor een serieuze
rol van een Franse auto in het
doorgaans door Duitsers gedomi
neerd segment van 'hot hatches'.
Met de vernieuwde Mégane RS
versterkt Renault zijn positie.
De Mégane RS (Renault Sport)
volgt de wijzigingen die in de gehe
le familie zijn doorgevoerd. Maar
de snelle variant gaat nog een stap
je verder. Vorig jaar werd in een be
perkte oplage de Mégane Trophy
geleverd, waarbij de 2.0 turbomo
tor van 250 naar 265 pk groeide.
Deze technische wijziging geldt
nu ook voor de reguliere versie en
Mégane RS: hot. foto Automedia
tegelijk is ook het koppel gestegen.
Kleine ingrepen aan het uitlaatsys
teem zorgen voor een indrukwek
kende sound en daarmee zijn alle
voorwaarden geschapen voor een
hernieuwde kennismaking, inclu
sief een aantal circuitrondjes.
De koper kan kiezen uit twee on
derstelafstemmingen: Sport en
Cup. De eerste is geschikt voor da
gelijks gebruik. Lekker sportief rij
den, maar ook prima om bood
schappen mee te doen of op va
kantie te gaan. De Cup-versie is an
dere koek. Daarbij is de afstem
ming stugger. Zelfs zo stug, dat je
al bij de eerste verkeersdrempel
twijfelt of dit de juiste keuze is.
Op het circuit ligt dat anders. Daar
levert deze afstemming tijdwinst
op, omdat een bocht sneller kan
worden gerond. De turbo geeft al
bij lage toerentallen acte de presen
ce, zodat snel accelereren - een
sprint van 0 tot 100 kilometer per
uur in 6 seconden - kinderspel is.
De donkere brom die de techniek
produceert, zweept de bestuurder
alleen maar verder op. De specifie
ke voorwielophanging en de pre
cieze besturing maken het geheel
af De prijs: 33.990 euro.
Infiniti bereidt luxe
versie Nissan Leaf voor
Infiniti heeft een luxe versie van
de Nissan Leaf in voorbereiding:
LE genaamd. Het platform is het
zelfde, de aandrijving elektrisch.
Wel neemt het vermogen toe. Het
design is Infiniti ten voeten uit,
de uitvoering wordt hoogwaar
dig. De verwachting is dat een pro
ductieversie in 2014 gereed is.
VW maakt aanschaf
Polo aantrekkelijker
VW heeft de prijs van enkele uit
voeringen van de Polo verlaagd.
De 1.2 Easyline kost nu 10.990 eu
ro (gelimiteerde oplage). Ook de
Polo Edition valt de prijsverlaging
te beurt. De Trend Edition is er
vanaf 13.590 euro en de BlueMo-
tion Trendline vanaf 14.990 euro.
Renault Grand Kangoo
biedt zee aan ruimte
Zeven personen en hun bagage
hebben riant plek in de Renault
Grand Kangoo. De personenauto
versie van de verlengde Kangoo
komt in juni. Flexibiliteit troef: de
twee stoelen op derde zitrij kun
nen eruit. De koper heeft straks
keuze uit twee dieselmotoren.