Fiat Panda er geblokt staat op 17 Mercedes SL 350: Renault Mégane RS met zuinigheid en vlijt nog meer hete adem vrijdag 13 april 2012 Omdat de tweede generatie Panda door Fiat veel sneller wordt afgelost dan de oerversie, heeft het merk het basisdesign nadrukkelijk herken baar gehouden. door Tony Vos Wie zich de eerste Panda uit de jaren tach tig voor de geest kan halen, ziet op de merk naam na geen overeenkomsten met het hui dige model. Het wat rudimentaire, vierkan te doosje is uitgegroeid tot een serieuze au to. De derde verschijningsvorm van het Itali aanse 'beertje' meet 3,65 meter in lengte en is ook in hoogte en breedte uitgedijd. De winst is te vinden in de ingebouwde veilig heidsvoorzieningen en het interieurvolume. De nieuwe Panda is duidelijk als zodanig herkenbaar, omdat de ontwerpers de vlak verdeling van het model gelijk hebben ge houden. Maar overal waar je bij de nieuwe ling kijkt, komt het designthema van afge ronde rechthoeken terug. De totale verlich ting, de stootranden op de flanken, de Pan da-logo's op de wielen, het achterste zijruit je en zelfs de uitsneden van de spatborden Fiat Panda TwinAir 85 Lounge Nieuwe definitie bestaand concept. Bagage 225- 870 liter. Gewicht 950 kg. Benzine 0.9 I, 85 pk. i m Plus: belastingvrij, binnenruimte. Min: designthema te ver doorgetrokken. sluiten in filosofie op elkaar aan. Het geeft de Panda een stoere uitstraling, waardoor de auto behoorlijk fors overkomt. Missie ge slaagd, tot zover. Vervolgens ontgrendelen we de portieren en werpen een blik in het interieur. Wat al lereerst bij deze Lounge uitvoering opvalt, is het kleurgebruik. Fiat heeft niets met grijs tinten en presenteert zijn Panda onder meer in fel rood. Daar word je vrolijk van. Zijn de afgeronde rechthoeken aan de bui tenkant niet overheersend, in het interieur zijn de tekenaars doorgeschoten. Waar je ook kijkt, komt dit thema terug. Zelfs tegen het plafond zitten nutteloze vierkanten. Wat in eerste aanblik nog origineel Italiaans design lijkt, gaat snel vervelen. Jammer. Het ruimteaanbod in de Panda is dik in or de. Maximaal vier volwassenen kunnen be hoorlijk zitten en ook lange ritten leveren wat comfort betreft geen problemen op. Ver der heeft de auto gezien zijn afmetingen een keurig bagagevolume en is gezorgd voor volop opbergvakken. De versnellingspook zit fijn dicht bij het stuur op een uitloper van de middenconsole. De losse TomTom maakt een koppeling met de boord-elektro- nica van de auto, waardoor bijvoorbeeld bij een nagenoeg lege tank de dichtstbijzijnde tankstations worden weergegeven. Alhoewel behoorlijk nieuw, raken we toch al gewend aan de tweecilinder TwinAir mo tor die ook in deze Panda aantreedt. Wach tend op de turboloze versie is op dit mo De nieuwe Panda is direct herkenbaar: de vlak verdeling is gelijk gebleven, foto's Automedia ment alleen de 85 pk sterke, geblazen va riant van de partij. Dankzij zijn relatief hoge koppel van 145 Nm is dat motortje tot ver rassende prestaties in staat: 0-100 kilometer per uur in 12 seconden en een top van 173). Op papier is de TwinAir-motor uiterst zui nig, daar dankt de Panda immers zijn belas tingvrije status aan. Een stevige snelwegrit door geaccidenteerd terrein resulteerde in een gemiddeld brandstofverbruik van net boven de 1 op 15 en een meer afwissende tocht zette de Panda op 1 op 17,5. Uitermate keurig zonder dat je je als bestuurder in hoeft te houden. Prijstechnisch is de Panda met 9.290 euro (65 pk) met standaard vijf deuren wat duur der dan de concurrentie. De complete Loun ge-uitvoering (85) kost 11.990 euro. Plus: binnenruimte, rijgedrag, vormgeving. Min: motorvermogen. CONCURRENT Uitstekend rijgedrag. Com pacte auto met belastingvrij stelling. Naar keuze als drie- of vijfdeurs. Bagage 200-870 liter. Gewicht 820 kg. Benzi ne 1.0 I, 69 pk. Vanaf 8.690 euro, Première 11.300 euro. Plus: prijs, brandstofverbruik. Min: begint gedateerd te raken. Een van de meest succesvol le auto's in ons land heeft re cent een facelift ondergaan. Blijvend belastingvrij. Bagage 139-712 liter. Gewicht 835 kg. Benzine 1.0 I, 68 pk. Zeer volwassen nieuwkomer in het segment met hoekige vormgeving en zeer betaalba re vijfdeursversie. Bagage 251-951 liter. Gewicht 840 kg. Benzine 1.0 I, 75 pk. Plus: uitstraling, afwerking, rijgedrag. Min: slechte stoelen voor lange ritten. Up 1.0 Bluemotion 5-d «■■■■SaMHMHiiaSMiffiiHiHIH iSMS— door Willem de Volder De nieuwe Mercedes SL (Sport Leicht) is door zijn aluminium carrosserie 140 kilogram lichter dan zijn voor ganger. Vooral in de SL 350 Blue- Efficiency vertaalt zich dat in gun stige verbruikscijfers. Het is deze zescilinder waarmee we kennisma ken op drijfnatte wegen rondom Stuttgart. De capaciteiten van de nieuwkomer ten volle benutten, is er niet bij. De omstandigheden vragen om voorzichtigheid. Maar dat valt niet mee! De gloednieuwe SL daagt sowieso al uit. En als je eenmaal achter het stuur zit, voel je de kracht van 306 paarden. Mer cedes heeft de SL 350 voorzien van de 7G-TronicPlus-versnellingsbak. Die zorgt niet alleen voor sportivi teit, maar ook voor comfort. In minder dan 6 seconden tik je van uit stilstand de 100 kilometer per uur aan. Ook op natte ondergrond kan de bestuurder, geholpen door de techniek, een goede sprinttijd neerzetten. Mede door de nieuwe elektromechanische Direct Steer-inrichting worden bochten met grote precisie gerond. Mercedes schaart de SL 350 onder de 'efficiency champions' en dat heeft te maken met zijn consump tiegedrag: 6,8 liter per 100 kilome ter. Om die nette waarde te halen, moeten niet alle paarden 'losgaan; dan krijgt de SL 350 meer dorst. Gezien de weersomstandigheden hebben we het dak van de road ster dicht gelaten. Maar gezien eer dere ervaringen zal ook het 'open rijden' een comfortabele belevenis zijn. Achteraf gezien waren we blij met de regen en het zand op de weg. Het stelde ons in staat Magie Vision Control (ruitenspoeiervloei- stof wordt via de wisserbladen op de voorruit gespoten) te testen. Die vondst draagt bij aan een goed zicht en dus de veiligheid. Prijzen vanaf 106.400 euro. SL 350: licht. foto Mercedes door Tony Vos Een mix van een sportief en agressief uiterlijk, potente techniek en een scherpe prijs stelling zorgen voor een serieuze rol van een Franse auto in het doorgaans door Duitsers gedomi neerd segment van 'hot hatches'. Met de vernieuwde Mégane RS versterkt Renault zijn positie. De Mégane RS (Renault Sport) volgt de wijzigingen die in de gehe le familie zijn doorgevoerd. Maar de snelle variant gaat nog een stap je verder. Vorig jaar werd in een be perkte oplage de Mégane Trophy geleverd, waarbij de 2.0 turbomo tor van 250 naar 265 pk groeide. Deze technische wijziging geldt nu ook voor de reguliere versie en Mégane RS: hot. foto Automedia tegelijk is ook het koppel gestegen. Kleine ingrepen aan het uitlaatsys teem zorgen voor een indrukwek kende sound en daarmee zijn alle voorwaarden geschapen voor een hernieuwde kennismaking, inclu sief een aantal circuitrondjes. De koper kan kiezen uit twee on derstelafstemmingen: Sport en Cup. De eerste is geschikt voor da gelijks gebruik. Lekker sportief rij den, maar ook prima om bood schappen mee te doen of op va kantie te gaan. De Cup-versie is an dere koek. Daarbij is de afstem ming stugger. Zelfs zo stug, dat je al bij de eerste verkeersdrempel twijfelt of dit de juiste keuze is. Op het circuit ligt dat anders. Daar levert deze afstemming tijdwinst op, omdat een bocht sneller kan worden gerond. De turbo geeft al bij lage toerentallen acte de presen ce, zodat snel accelereren - een sprint van 0 tot 100 kilometer per uur in 6 seconden - kinderspel is. De donkere brom die de techniek produceert, zweept de bestuurder alleen maar verder op. De specifie ke voorwielophanging en de pre cieze besturing maken het geheel af De prijs: 33.990 euro. Infiniti bereidt luxe versie Nissan Leaf voor Infiniti heeft een luxe versie van de Nissan Leaf in voorbereiding: LE genaamd. Het platform is het zelfde, de aandrijving elektrisch. Wel neemt het vermogen toe. Het design is Infiniti ten voeten uit, de uitvoering wordt hoogwaar dig. De verwachting is dat een pro ductieversie in 2014 gereed is. VW maakt aanschaf Polo aantrekkelijker VW heeft de prijs van enkele uit voeringen van de Polo verlaagd. De 1.2 Easyline kost nu 10.990 eu ro (gelimiteerde oplage). Ook de Polo Edition valt de prijsverlaging te beurt. De Trend Edition is er vanaf 13.590 euro en de BlueMo- tion Trendline vanaf 14.990 euro. Renault Grand Kangoo biedt zee aan ruimte Zeven personen en hun bagage hebben riant plek in de Renault Grand Kangoo. De personenauto versie van de verlengde Kangoo komt in juni. Flexibiliteit troef: de twee stoelen op derde zitrij kun nen eruit. De koper heeft straks keuze uit twee dieselmotoren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17