Het schilderij is (m I ippll I de werkelijkheid selectie SCHOUW donderdag 12 april 2012 i13 www.pzc.nl/uit Toen ze klein was roerde Clary Stolte limonadesi roop door haar yoghurt. Dat zag er steeds anders uit. In die ervaring ligt de bron van haar kunst. Na een aantal ja ren 'gewoon' schilderen is ze vanaf nul begonnen. Ontdekken wat een schilderij in essentie is, vanuit het plezier van het ervaren van het on verwachte. Gedisciplineerd en per fectionistisch steeds andere moge lijkheden verkennen op basis van een vierkant en 'kleur' wit. Tiental len 'schilderijtjes' exposeert Stolte in Galerie van den Berge in Goes. Ze liggen net als in haar atelier keu rig gerangschikt op de grond, op ta fels en er hangen er ook aan de wand. Je kunt het zo gek niet be denken of zij gebruikt het wel om iets te maken wat op een schilderij lijkt. Zo laat zij kunsthars net zo lang over een schilderdoek vloeien tot dat bedekt is met een volmaak te witglanzende laag. Maar ze kan ook een stuk opgespannen katoen voorzien van een gestikt patroon van zilveren draadjes of verandert een wit oppervlak door er op regel matige afstand een gaatje in te prikken. Monnikenwerk dus, afge wisseld met werk dat uit niet meer bestaat dan een perfect ge vouwen stukje geruit bescher mingsfolie of tientallen lagen over een frame aangebracht plakband. Stolte maakt zelfs schilderijen met kauwgom. Dat is allemaal spannend voor de kunstenaar, maar is het ook span nend voor mij als toeschouwer? Het antwoord daarop is een een duidig ja. Ik ervaar het als boeiend om verleid te worden door subtie le nuances van licht en patronen Clary Stolte: Function of the studio 1 die soms uit bewuste handelingen van de kunstenaar ontspruiten, maar soms ook verschijnen door dat het materiaal een eigen leven leidt. Het is onvoorstelbaar hoe veel nuances wit er blijken te be staan, hoeveel onbenoembare tex turen en hoeveel concentratie er uit kan gaan van een oppervlak dat zich soms nauwelijks onder scheidt van de wand waaraan het hangt. In het werk van Stolte val len schilderij en werkelijkheid sa men. Voor mede exposant Axel Reusch geldt hetzelfde, hoewel hij juist wel altijd start met iets visueels, zo als de achterkant van een dichtge vouwen enveloppe. Die levert een basiscompositie. Reusch plakt stuk ken af en brengt met de hand - maar zonder een spoor van kwast streken- kleur aan op zo'n afgeba kend vlak. Hij bouwt zijn composi ties op uit vele lagen verf en hars en speelt geconcentreerd een schil derkunstig spel met vorm, kleur en ruimte. Dat overtuigt door inventiviteit en perfectie. T/m 28/4. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. c Clary Stolte (1970) maakt vierkante, monochrome schil derijen. Op het spieraam gebruikt ze allerhande, vaak doorzichtige plastics zoals epoxyhars en PVC, maar ook materialen als zilverdraad, was en suiker. Het oppervlak van de werken reageert levendig op het aanwezige licht in de ruimte. Door het gebruik van vergankelijke materia len veranderen sommige werken in de loop der tijd. Axel Reusch (1970) komt uit Duitsland en werkt in Ne derland. Hij neemt een eenvoudig voorwerp als start voor een compositie en schildert op glas of aluminium- plaat. Zijn schilderijen zijn zowel figuratief als abstract. Axel Reusch wordt gebracht door gastcurator Dick de Bruijn die zijn Middelburgse galerie- activiteiten stopt en meer gaat samenwerken met Galerie van den Berge. De illusie van een dagelijks gedekte tafel in het koor van een kerk vindt u bij de WESTERSCHOUWEN van 16 t/m 24 juni 2012 Kijk op www. kunstschouw. n I Marianne de Jong Marianne de Jong verzamelt wat anderen laten liggen en transfor meert dat tot objecten vol ritme en herhaling. Van elektriciteits draad tot zeewier, van lood tot lap jes textiel. Zo onthult zij de schoonheid van het voorbijgaan de. 19/414.00 uur lezing en work shop. Vooraf opgeven. T/m 19/5. Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26 a. Di. t/m vr. 13.00 - 17.00 uur; za. 10.00 - 14.00 uur. Thomas Bakker Thomas Bakker gebruikt vaak bouwmateriaal als bouwstenen voor beelden, installaties en projec ties. Hij werkt met tegenstellingen. Ze verwijzen niet naar een verhaal maar ze zijn het zelf. Zo geeft Bak ker instrumenten voor de waarne ming en interpretatie van de we reld. Opening 15/416.00 uur. T/m 29/4. Stichting IK, Vlissingse- straat 239 a, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00 - 17.00 uur en op afspraak. Artgroup Maaskunst Artgroup Maaskunst bestaat uit tien professionele kunstenaars ver bonden door de passie voor kunst en voor de stad Rotterdam. Hun werk varieert van subtiele etsen met tulpen tot uitbundige stadsge zichten in acryl. Je vindt er verras sende foto's met de kust als the ma, geabstraheerde bloemen en kleurrijke materieschilderijen. T/m 17/5. Duingalerie, Badhuisweg 2, Domburg. Dagelijks vanaf 12.00 uur september 2012 igstijden bij: muit :e Heinkenszand Nico Out gaat elke week of zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 49