Het schilderij is (m I ippll I
de werkelijkheid
selectie
SCHOUW
donderdag 12 april 2012
i13
www.pzc.nl/uit
Toen ze klein was roerde
Clary Stolte limonadesi
roop door haar yoghurt.
Dat zag er steeds anders
uit. In die ervaring ligt de bron
van haar kunst. Na een aantal ja
ren 'gewoon' schilderen is ze vanaf
nul begonnen. Ontdekken wat een
schilderij in essentie is, vanuit het
plezier van het ervaren van het on
verwachte. Gedisciplineerd en per
fectionistisch steeds andere moge
lijkheden verkennen op basis van
een vierkant en 'kleur' wit. Tiental
len 'schilderijtjes' exposeert Stolte
in Galerie van den Berge in Goes.
Ze liggen net als in haar atelier keu
rig gerangschikt op de grond, op ta
fels en er hangen er ook aan de
wand. Je kunt het zo gek niet be
denken of zij gebruikt het wel om
iets te maken wat op een schilderij
lijkt. Zo laat zij kunsthars net zo
lang over een schilderdoek vloeien
tot dat bedekt is met een volmaak
te witglanzende laag. Maar ze kan
ook een stuk opgespannen katoen
voorzien van een gestikt patroon
van zilveren draadjes of verandert
een wit oppervlak door er op regel
matige afstand een gaatje in te
prikken. Monnikenwerk dus, afge
wisseld met werk dat uit niet
meer bestaat dan een perfect ge
vouwen stukje geruit bescher
mingsfolie of tientallen lagen over
een frame aangebracht plakband.
Stolte maakt zelfs schilderijen met
kauwgom.
Dat is allemaal spannend voor de
kunstenaar, maar is het ook span
nend voor mij als toeschouwer?
Het antwoord daarop is een een
duidig ja. Ik ervaar het als boeiend
om verleid te worden door subtie
le nuances van licht en patronen
Clary Stolte: Function of the studio 1
die soms uit bewuste handelingen
van de kunstenaar ontspruiten,
maar soms ook verschijnen door
dat het materiaal een eigen leven
leidt. Het is onvoorstelbaar hoe
veel nuances wit er blijken te be
staan, hoeveel onbenoembare tex
turen en hoeveel concentratie er
uit kan gaan van een oppervlak
dat zich soms nauwelijks onder
scheidt van de wand waaraan het
hangt. In het werk van Stolte val
len schilderij en werkelijkheid sa
men.
Voor mede exposant Axel Reusch
geldt hetzelfde, hoewel hij juist
wel altijd start met iets visueels, zo
als de achterkant van een dichtge
vouwen enveloppe. Die levert een
basiscompositie. Reusch plakt stuk
ken af en brengt met de hand -
maar zonder een spoor van kwast
streken- kleur aan op zo'n afgeba
kend vlak. Hij bouwt zijn composi
ties op uit vele lagen verf en hars
en speelt geconcentreerd een schil
derkunstig spel met vorm, kleur
en ruimte.
Dat overtuigt door inventiviteit en
perfectie.
T/m 28/4. Galerie van den Berge,
Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 -
17.00 uur en op afspraak.
c Clary Stolte (1970) maakt vierkante, monochrome schil
derijen. Op het spieraam gebruikt ze allerhande, vaak
doorzichtige plastics zoals epoxyhars en PVC, maar ook
materialen als zilverdraad, was en suiker. Het oppervlak
van de werken reageert levendig op het aanwezige licht
in de ruimte. Door het gebruik van vergankelijke materia
len veranderen sommige werken in de loop der tijd.
Axel Reusch (1970) komt uit Duitsland en werkt in Ne
derland. Hij neemt een eenvoudig voorwerp als start
voor een compositie en schildert op glas of aluminium-
plaat. Zijn schilderijen zijn zowel figuratief als abstract.
Axel Reusch wordt gebracht door gastcurator Dick de
Bruijn die zijn Middelburgse galerie- activiteiten stopt en
meer gaat samenwerken met Galerie van den Berge.
De illusie van een dagelijks
gedekte tafel
in het koor van een kerk
vindt u bij de
WESTERSCHOUWEN
van 16 t/m 24 juni 2012
Kijk op
www. kunstschouw. n I
Marianne de Jong
Marianne de Jong verzamelt wat
anderen laten liggen en transfor
meert dat tot objecten vol ritme
en herhaling. Van elektriciteits
draad tot zeewier, van lood tot lap
jes textiel. Zo onthult zij de
schoonheid van het voorbijgaan
de. 19/414.00 uur lezing en work
shop. Vooraf opgeven.
T/m 19/5. Kunstuitleen Terneuzen,
Bellamystraat 26 a. Di. t/m vr. 13.00 -
17.00 uur; za. 10.00 - 14.00 uur.
Thomas Bakker
Thomas Bakker gebruikt vaak
bouwmateriaal als bouwstenen
voor beelden, installaties en projec
ties. Hij werkt met tegenstellingen.
Ze verwijzen niet naar een verhaal
maar ze zijn het zelf. Zo geeft Bak
ker instrumenten voor de waarne
ming en interpretatie van de we
reld. Opening 15/416.00 uur.
T/m 29/4. Stichting IK, Vlissingse-
straat 239 a, Oost-Souburg. Za. en zo.
12.00 - 17.00 uur en op afspraak.
Artgroup Maaskunst
Artgroup Maaskunst bestaat uit
tien professionele kunstenaars ver
bonden door de passie voor kunst
en voor de stad Rotterdam. Hun
werk varieert van subtiele etsen
met tulpen tot uitbundige stadsge
zichten in acryl. Je vindt er verras
sende foto's met de kust als the
ma, geabstraheerde bloemen en
kleurrijke materieschilderijen.
T/m 17/5. Duingalerie, Badhuisweg 2,
Domburg. Dagelijks vanaf 12.00 uur
september 2012
igstijden bij:
muit
:e Heinkenszand
Nico Out gaat elke week of
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.