D De kapitalist viel aan hebzucht ten prooi 8 lult Verslaafd aan seks Nieuwe film van Terence Davies bij Film by the Sea filmrecensies filmagenda donderdag 12 april 2012 Michael Fassbender in Shame. door Mark Moorman e Engelse kunstenaar en filmmaker Steve Mc Queen kent weinig vrees. Na Hunger, het intense por tret van hongerstaker Bobby Sands uit 2008 is Shame (beide met Michael Fassbender in een indrukwekkende hoofdrol) we derom een compromisloos por tret van de martelgang van een man. Shame (Schaamte) kan, en niet alleen door de rol van Fass bender, gezien worden als een film waarin Hunger zich weerspie gelt. Het bijna onverdragelijke fysieke aspect van Hunger waarbij het lichaam van een man wegteert in een gevangenis, wordt in Shame vervangen door een man die in alle vrijheid gevangen lijkt te zit ten in zijn eigen lichaam, moge lijk vastgeketend aan een jeugd trauma. Welk trauma dit is blijft onuitgesproken, waardoor ieder een de kans krijgt er zijn eigen verbeelding op los te laten. „We come from a bad place", krijgt de succesvolle dertiger Brandon te horen van zijn zus Sissy (Carey Mulligan), die op haar eigen ma nier met de demonen worstelt. Brandon leidt aan de oppervlakte een succesvol en begeerd leven, in New York, de stad der steden, dat in zijn appartement aan zijn voeten ligt. Het gaat McQueen om het contrast tussen dat glan zende oppervlak en de rauwheid van de obsessie en de eenzaam heid die daar vlak onder ligt. Brandon is verslaafd aan seks, aan vluchtige contacten, aan por nografie, in welke vorm zich dat Film by the Sea door het Jaar vertoont komende zondag en maandag de avant-pre- mière van The Deep Blue Sea. Het is de nieuwe film van Terence Da- vies. Deze Britse regisseur, scena rioschrijver en acteur ontving vo rig jaar tijdens Film by the Sea de Lifetime Achievement Award voor zijn compromisloze wijze van filmmaken buiten de studio systemen om. Dat heeft geleid tot een bescheiden oeuvre met in drukwekkende films, waaronder Distant Voices, Still Lives en The House of Mirth. Zijn nieuwe film, The Deep Blue Sea, is gebaseerd op het gelijkna mige toneelstuk van Terence Rat- ook aandient, aan de jacht, aan de roes en aan het orgasme. Na elk hoogtepunt volgt de leegte en de schaamte, die zo snel mogelijk weer moet worden verdreven. Als hij te dicht bij iemand in de buurt komt valt het masker en laat zelfs zijn lichaam het afwe ten. New York is het schitterende de cor van Shame, een stadwaar ach ter de oogverblindende facade van het succes het verval schuilt. Regisseur McQueen vertelt een groot deel van het verhaal-zonder woorden, in prachtige montages van vluchtige en beladen ontmoe tingen in de metro, of in lange ta kes, waarin we Brandon door de stad zien rennen. Als na verloop van tijd zijn zus ter opeens weer in zijn leven op duikt begint het zorgvuldig opge bouwde bouwwerk af te brokke len. Er wordt van alles gesugge reerd over de relatie tussen broer en zus, maar ook hier heeft Mc Queen in het scenario van Abi Morgan (The Iron lady) alle senti mentele valkuilen omzeild. In een van de aangrijpendste scè nes vertolkt Carey Mulligan New York, New York, als een hartver scheurende ballad. 'If I can make it there, I'll .make it anywhere'. McQueen en zijn gedoemde hel den laten zien wat er gebeurt als die dromen niet uitkomen. Shame Regie: Steve McQueen. Met: Michael Fassbender, Carey Mulligan, James Badge Dale Te zien in Middelburg tigan. Het verhaal speelt zich af in het naoorlogse Engeland. Hes ter Collyer (Rachel Weisz) leidt een bevoorrecht leven als de vrouw van rechter Sir William Collyer (Simon Russel Beale). Wanneer zij halsoverkop verliefd wordt op de jonge piloot Freddie (Tom Hiddleston), stort ze zich in een passionele affaire en zet ze haar veilige leven op het spel. In de moralistische maatschappij van de jaren vijftig is het een ver boden liefde die Hester voor een onmogelijke keus laat. Zondag 15 april (16.15 uur) in CineCity Vlissingen. Maandag 16 april (20.00 uur), CineCity Terneuzen. door Bart van der Put De Amerikaanse schrij ver en tekenaar Theo- dor 'Dr. Seuss' Geisel publiceerde zijn op rijm gestelde prentenboek The Lo- rax in 1971, toen De Club van Ro me de laatste hand aan het alarme rende rapport De grenzen aan de groei legde. Het verbond van Euro pese wetenschappers zag in een ongeremde economische groei een ernstige bedreiging voor het mi lieu, en getuige The Lorax deelde Dr. Seuss die opvatting. In het boekje legt een kluizenaar in een desolaat landschap aan een kind uit hoe hij met de productie van nutteloze goederen steenrijk werd, en daarbij de waarschuwin gen van de Lorax in de wind sloeg. Het wezentje, dat de bomen een stem gaf, voorspelde dat de indus triële ontbossing ernstige gevolgen zou hebben, maar de kapitalist viel aan hebzucht ten prooi en bleef eenzaam en berooid in een verwoeste wereld achter. Veertig jaar na de publicatie heb ben het rapport uit Rome en The i Lorax nauwelijks aan waarde inge- I boet, al zijn er nog altijd verstokte j kapitalisten die de 'linkse propa ganda' als onzin afdoen. Ameri kaanse commentatoren riepen op tot een boycot van de animatie- film Dr. Seuss' The Lorax, waarmee 'links Hollywood' kinderen zou hersenspoelen. Die lezing gaat voorbij aan de inhoud van de film, waarin de Lorax tot bijrolspeler is gedegradeerd. Omdat Geisels boekjes te bondig zijn voor lange filmbewerkingen zien scenarioschrijvers zich ge dwongen de inhoud aan te vullen. De makers van The Lorax gaan radicaler te werk dan hun voorgan gers, die The Grinch, The cat in the hat en Horton hears a who naar de bioscoop brachten. De raamvertelling van Geisel werd door het team van Despicable me (Verschrikkelijke ikke) in een twee de raamvertelling geplaatst, die er vooral toe dient om meer kind vriendelijke actiescènes toe te voe gen. Zo kan de jongen die de kluize naar bezoekt naar hartelust op zijn scooter door een plastic stad scheu ren, achtervolgd door een tweede industriemagnaat. VLISSINGEN CINECITY The cabin in the woods: vr 22.00 uur; Opera: Rigoletto: di 20.15 uur; Les Adieux a La Reine: di 14.00 en 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; The Deep Blue Sea: zo 16.15 uur; Mannenavond: Battleship: vr 21.15 uur; Dr Seus' De Lo rax en het verdwenen bos: do t/m wo 16.15, za, zo en wo 14.00, zo 11.00 uur; American Pie: Reunion: do t/m wo 14.00, 16.30, 19.15 en 22.00 uur; Tita nic 3D: do t/m wo 14.00, 16.00, 20.00 (enkel zo niet), zo 10.30, 12.15, 16.15 en 20.15 uur; Intouchables: do t/m wo 16.15 en 19.20, zo 11.00 uur; Winx club: za en wo 13.45, zo 14.15 uur; Haywire: do, vr, ma 14.00, do za, zo, di en wo 22.00, vr 19.30, di 13.45 uur; Wrath of the titans: do, vr, ma, do, za, ma, di en wo 19.15, do t/m wo 21.45 (en kel di niet, ma 13.45 uur; Quiz: do, vr, ma en di 14.00, do 22.00, vr 19.00, za t/m wo 21.45 uur; The best exotic Mari gold Hotel: do t/m di 13.45 uur; The hunger games: do t/m wo 16.15, 19.00, 21.45 (zo 21.45 i.p.v. 19.00) uur; Project X: vr t/m wo 19.30 uur; This means war: do t/m wo 16.30 en do, za, zo, ma en wo 19.15 uur; Safe house: do, vr, ma en di 13.45, do t/m wo 22.00 (za 21.45 uur i.p.v. 22.00); Sprookjesboom: za, zo, wo 14.00 en zo 11.00 uur; Achtste groe- pers huilen niet: za, zo en wo 14.00 uur; The muppets: za, zo en wo 14.00, zo 14.00 uur; Beginners: do 19.30 uur; GOES DAVINCI CINEMA Titanic 3D: do t/m wo 19.30 (za en zo 20.00 i.p.v. 19.30 uur); Safe house: do t/m zo 21.30 uur; American Pie: Reu nion: do t/m zo 19.00 en 22.00, za, zo en wo 16.00, ma en di 20.30 uur; The Hunger Games: do t/m zo 18.45, za en zo 15.15, ma t/m wo 20.00 uur; This means war: do t/m zo 19.00 uur; Wrath of the titans 3D: do t/m zo 22.00, ma t/m wo 20.30 uur; Winx club: za en zo 13.15, wo 13.30 uur; Dr Seus' De Lorax en het verdwenen bos: za en zo 13.30 en 16.00, wo 13.45 en 16.15 uur; Acht ste groepers huilen niet: za, zo en wo 13.30 uur; Sprookjesboom: za, zo en wo 13.15 uur; 't BEEST We need to talk about Kevin: wo 20.30 uur; Suskind: do 20.30 uur; MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Shame: vr 19.00, za 21.30, ma en di v 20.00 uur; Suskind: do 20.00, vr 21.30) za 19.00 en zo 20.30 uur; Un amour de Jeunesse: wo 20.00 uur; ZIERIKZEE FIZI The muppets: wo 14.00 uur; The Iron Lady: vr en zo 20.30, zo 19.30 en di 14 uur; Alvin en de chipmunks 3: wo 14 u; TERNEUZEN CINECITY Les adieux-a la reine: wo 16.00 en 20.00 uur; Beginners: di 20.00 uur; Ope ra: Rigoletto: di 20.15 uur; The deep Scène uit Dr. Seuss: De Lorax en het verdwenen bos.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 44