BlUt&K&L BUuim, 23 Motuhs mmxmietvt TrüteUe dinsdag 10 april 2012 Badende Beelden in Vlissingen. Een standbeeld van Jacob Cats in Groede. Eb en Vloed bij de dikke toren van Zierikzee. Het zijn voorbeelden van kunst in de openbare ruimte. In een serie artikelen belichten we telkens een kunstwerk in één van de dertien gemeenten in Zeeland. Vandaag het Moluks mo nument op de zeedijk, ter hoogte van de Vroonwegeling in Westkapelle. Trinette Ledelay realiseerde dit werk in 2011 in opdracht van de provincie Zeeland en de gemeente Veere. Als Trinette Ledelay na een klimpartij het gedenkteken op de zeedijk van dichtbij ziet, zegt ze: ,,'t Gaat er steeds mooier uitzien. Het brons kleurt steeds groener en het Belgisch hardsteen wordt lichter. Het monument gaat helemaal op in de natuur." Het gedenkteken is een herinnering aan het verblijf van Molukse gezinnen in Westkapelle. Het is vorig jaar onthuld, op 21 maart 2011. Pre cies op de dag dat zestig jaar geleden de eerste Molulckers vanuit Indonesië in Nederland aankwamen. In het hele land werden woon oorden voor ze ingericht. In Zeeland kwamen er uiteindelijk achttien. Een daarvan was het voormalig arbeiderskamp in Westkapelle. De kamertjes waarin de gezinnen leefden, waren vaak niet groter dan twee bij vier meter. In eerste instantie zorgde de overheid voor gas, water, elektriciteit en zakgeld. Ook voedsel was gratis, dit werd in een centrale keuken bereid. Toen duidelijk werd dat een terugkeer van de exKNIL-militairen naar de Moluk- ken uitgesloten was, besloot de Nederlandse regering in 1956 dat de Molulckers voor zichzelf moesten gaan zorgen. Dat riep veel protest op. In Westkapelle besloot een groep Molukkers proletarisch te gaan winkelen. Na het inkopen doen lieten ze de winkeliers achter met de opmerking: 'Stuur de rekening maar naar de minister'. Kort daarna omsingelde de politie het kamp. De sfeer was gespannen en na een schermutseling tussen een politieman en een kampbewoner, schoot de politie met scherp. Er vielen negen gewonden. Alle mannelijke kampbewoners werden gearresteerd. Die gingen voor maanden de gevangenis in. De vrouwen bleven met de kinderen achter. Een halfjaar lang leek het woonoord op een inter neringskamp dat met politiebewaking en prik keldraad van de buitenwereld was afgesloten. Inmiddels zijn de barakken gesloopt. Daarmee verdween de fysieke herinnering aan dezê periode in de geschiedenis die bij veel mensen in het geheugen staat gegrift. „Met de komst van het monument is er een plek ontstaan waar de betrokkenen kunnen herdenken", zegt Trinette. „Waar de herinneringen verteld en doorgegeven kunnen worden. Een plek van verzoening." Een voorwaarde die de provincie Zeeland en de gemeente Veere bij het verstrekken van de kunstopdracht stelde, was het gebruik van materiaal van de barakken. „Daar heb ik een tijd mee gepuzzeld. De stenen waaruit de barakken waren opgetrokken, kwamen uit de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog. De natuur heeft ze aangetast, ze zijn poreus en broos en hebben een hoog zoutgehalte. Speci alisten raadden me sterk af uit deze stenen een monument te bouwen. Uiteindelijk heb ik een deel verpulverd en dat als pigment gebruikt voor de tekst op de sokkel: Perdjalan kami membuat kerinduan ke Asal kami - Onze reis doet ons verlangen naar thuis." De sculptuur is een organische vorm. Krom mingen zoals die in de natuur zichtbaar zijn. Het nodigt uit om van alle kanten bekeken te worden. Soms lijkt de vorm gedrongen en laat verdrukking aflezen. Dan weer staat een danser met de armen omhoog en toont het beeld blijdschap. „Het is een vorm waar niet KUNSTeSJ OPENBARE RUIMTE alleen de mannen en vrouwen uit het voor malige kamp zich mee kunnen identificeren", volgens Trinette. „De menselijke emoties en het groeien tegen de verdrukking in zijn voor iedereen herkenbaar." Voordat Trinette het beeld maakte, verdiepte ze zich in de geschiedenis van het kamp. Ze had gesprekken met de voormalige bewoners. „Heftig en emotioneel. Verdriet maar ook hoop, trots en verwachting kwam ik tegen. Ook mooie herinneringen zoals blijdschap en plezier. Die emoties heb ik in het beeld verwerkt." De maakster loopt om het beeld heen en legt haar hand in een welving van het sculptuur. Hier maakte Trinette een reliëftekening die als een denkbeeldige doek over het beeld is ge drapeerd. „Deze motieven, schelpjes, planten uit de zee en Oosterse figuren, heb ik getekend voor de vrouwen. Sterke vrouwen die ondanks de armoede en honger hun kinderen liefde en geborgenheid konden geven." Elian van 't Westeinde Trinette Ledelay Trinette Ledelay (1962) is geboren in Am sterdam. Haar vader komt uit Indonesië en trouwde met een Nederlandse vrouw. Trinette studeerde aan de kunstacademie in Groningen en woont in Middelburg. Haar grootste inspiratiebron is de natuur. De vormen, lijnen en de grilligheid zijn vaak terug te vinden in haar werk. Meer over de kunstenares is te vinden via www.trinetteledelay.com. Hans Sakkers onderzocht de gebeurtenis sen in het woonoord in Westkapelle en schreef er een boek over: Ambonezenkamp Westkapelle.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 23