Delta Water
Award is een
uitdaging
Fietsers mogen niet al te veel
omrijden van het waterschap
WWmBmm
ÏÊ'iK-V 19
Wandeling van
de Van Vaete
tot Gasjeshoek
Zeeiandbrug
ruim een uur
gestremd
dinsdag 10 april 2012
Vandaag en de komende vier da
gen worden de nominaties van
de Delta Water Award in de PZC
gepresenteerd. Vijf innovatieve
en duurzame ideeën van jonge
mensen.
door René Schrier
Het is de tweede keer dat
de Delta Water Award
wordt uitgereikt. De op
dracht klonk misschien
eenvoudig, de oplossing was dat
lang niet altijd. 'Ontwikkel een in
novatief en duurzaam project dat
de economische kracht van de
Zuidwestelijke Delta versterkt'.
Er werden zestien projecten inge
diend. Eind mei vorig jaar zijn de
Een stevige jury
Voor de Delta Water Awards is een
stevige jury aangesteld. Voorzitter
is deltacommissaris Wim Kuijken
geworden.
Verder hebben zitting: Tineke Hui-
zinga, staatssecretaris Verkeer en
Waterstaat in het vorige kabinet.
Adriaan Geuze, gerenommeerd
landschapsarchitect.
Voormalig lid van de Deltacommis
sie, professor Marcel Stive
Bestuurscommissaris van container
vervoerder Maersk, Marike van
Lier Leis
Professor Patrick Meire van de uni
versiteit van Antwerpen
Professor Jaap van Ouijn van het
Nationaal Groenfonds.
KLOETINGE - Op 22 april kan onder
begeleiding van gidsen van het
IVN (natuur en milieueducatie) ge
wandeld worden van de Van Vaete
tot Gasjeshoek. De wandeling be
gint om 14.00 uur bij de kerk van
Kloetinge en voert verder langs on
bekende plaatsen. Ook zal er on
derweg uitgebreid worden inge
gaan op de geschiedenis van de
streek en wordt er over de flora en
fauna gesproken.
Het wordt aangeraden om stevig
schoeisel te dragen. Een deel van
de route loopt over onverhard ter
rein. De wandeling duurt onge
veer 2,5 uur en kost 3,00 euro per
persoon.
vijf genomineerden bekendge
maakt. Zij zullen volgende week
horen wie van hen met de Delta
Water Award aan de haal gaat.
Een van de doelstellingen van de
wedstrijd is de ideeën van de deel
nemers te presenteren aan par
tijen die in de Zuidwestelijke Del
ta aan het werk zijn. Deze organi
saties en bedrijven kunnen daar
hun voordeel mee doen. Dat blijkt
nu al te werken. Leden van een
van de teams werken bij Deltares
en Imares. Door hun deelname
zijn de contacten tussen beide in
stituten ook aangehaald.
Deltacommissaris Wim Kuijken
over de ontwerpwedstrijd: „De
Zuidwestelijke Delta is een belang
rijk gebied binnen ons Deltapro-
gramma, dat tot doel heeft om ons
land ook op de langere termijn vei
lig en klimaatbestendig te maken.
Daarom omarm ik de uitdaging
die met deze Delta Water Award
aan jonge mensen gesteld wordt
en kijk ik uit naar de plannen die
op tafel komen. Extra interessant
bij deze prijsvraag vind ik de eco
nomische dimensie die deel uit
maakt van de vraagstelling: projec
ten moeten niet alleen duurzaam
en innovatief, maar ook betaalbaar
zijn of - liever nog - iets op kun
nen leveren. Juist in die combina
tie van innovatie én economische
uitvoerbaarheid ligt ook bij het
Deltaprogramma de uitdaging."
Hij wordt op zijn wenken be
diend, want een van de genomi
neerde projecten is al in gesprek
met landbouwers die wel belang
stelling hebben voor het idee. En
nu er sprake van lijkt te zijn dat
het Volkerak/Zoommeer zoet
blijft biedt dat ook perspectief
voor een van de andere projecten.
ZIERIKZEE - De Zeeiandbrug is zon
dagmiddag ruim een uur gestremd
geweest. Op de N256 tussen Zierik-
zee en Goes stond al snel een gro
te file.
Volgens de ANWB betrof het een
technische storing. De brug stond
op eerste paasdag vanaf 17.45 uur
open en kon met geen mogelijk
heid meer dichtgaan.
De verkeersdienst raadde automo
bilisten aan om te rijden via de
Oosterscheldekering.
Maar dat ging niet zonder proble
men. De storing leidde tot forse
overlast, omdat een flink aantal au
to's in beide richtingen lange tijd
klem voor de open brug stonden.
Annelieke landré en Krijn de Regt op een van 'hun' fietspaden op het Walcherse platteland net buiten Middelburg.
foto Ruben Oreel
In de maand april besteedt de PZC
extra aandacht aan de Zeeuwse fiets
paden. De krant wil daarbij de hulp
van de Zeeuwen inschakelen en
roept hen op voorbeelden van goede
ofjuist slechte fietspaden in te stu
ren. U kunt de fietspaden, voorzien
van een motivatie, liefst een foto van
het bewuste fietspad en contactgege
vens, sturen naar
verslaggeving@pzc.nl
door René Schrier
In een poging in 2020 uit te ko
men op o verkeersslachtoffers
in Zeeland, is het waterschap
Scheldestromen bezig alle zoge
naamde gebiedsontsluitende we
gen (daar waar auto's maximaal 80
kilometer mogen rijden) te voor
zien van vrijliggende fietspaden.
Het werk vordert goed, maar er
moét toch altijd nog 19 kilometer
worden aangelegd en langs hoofd
wegen nog 43 kilometer. Bij het
waterschap houden Krijn de Regt
en Annelieke Landré zich daar als
beleidsmedewerkers mee bezig. Ze
hebben richtlijnen voor fietspa
den. Zo is het uitgangspunt dat
een fietspad 3 meter breed is. Dan
kunnen twee fietsers naast elkaar
rijden en een andere fietser inha
len. Maar dat is de theorie. In de
praktijk komt het voor dat er niet
voldoende ruimte is en het pad
dus wat smaller moet worden. Of
dat er helemaal geen ruimte is en
naar een alternatieve route ge
zocht moet worden. De Regt: „En
wel zodanig dat de fietser niet te
ver moet omrijden, want anders
heeft zo'n alternatief geen zin."
Om het comfort voor de fietsers te
vergroten gebruikt het waterschap
al geruime tijd geen slijtlaag op de
fietspaden meer. Tegenwoordig is
het allemaal dicht asfaltbeton. En
zelfs aan mensen met skeelers is
gedacht, als voor de belijning verf
wordt gebruikt in plaats van de
dikkere lijnen die voor oneffenhe
den kunnen zorgen, legt Landré
uit. Fietspaden van tegels of klin
kers heeft het waterschap sinds
Het waterschap Scheldestromen
heeft een drukke aprilmaand voor
de boeg als het gaat om de aanleg
van nieuwe en veilige fietspaden.
Tijdens de kunstroute zaterdag 14
april opent waterschap Scheldestro
men het fietspad langs de Paalse-
weg tussen Paal en Graauw. Dit ge
beurt in samenwerking met de
dorpsraad Graauw en leerlingen
van basisschool Ter Doest in
Graauw.
Fietsers reden vroeger via een an
dere route naar Kloosterzande. Een
veilige fietsvoorziening langs deze
route zou zeer kostbaar worden.
Daarom is gezocht naar een alter
natieve route. Die kwam langs de
Paalseweg. Vanaf Paal is er naar
Kloosterzande een goede aanslui
ting op de wegen onderlangs de
Westerscheldedijk;
Op de planning staan nog verschil
lende fietspaden, waarvan de voor
bereiding en uitvoering dit of be
gin volgend jaar op het program
ma staan.
Zo wordt in week 16 begonnen
met de werkzaamheden voor een
vrijliggend fietspad langs de Provin
ciale Weg tussen Wissenkerke en
Geersdijk. Het is de bedoeling dat
het pad eind juni gereed is.
Andere fietspaden die op de rol
staan zijn: Zuiddorpe-Overslag,
Stoofweg bij Sint Annaland, Kloe-
tingseweg, Nieuweweg vanaf Sop-
hiaweg naar Wissenkerke, Reuzen-
hoeksedijk en Heikant- Sint Jan
steen.
Drukke maand voor het waterschap
leg van een fietspad, wordt er
noodgedwongen een fietsstrook
op de weg aangebracht. Dat heeft
ook weer nadelen, want voor een
fietsstrook moet de weg breder ge
maakt worden en dat verleidt auto
mobilisten weer tot sneller rijden.
Fietsers weten het waterschap ook
wel te vinden als het gaat over
fietspaden. De aanwezigheid van
rood/witte paaltjes op het fietspad
is een van de veelgehoorde klach
ten. De Regt legt uit dat die paal
tjes er zijn voor de bescherming
van de fietsers. Als ze er niet zou
den staan, zouden de auto's kris
kras op de fietspaden staan, met al
le narigheid van dien.
Als hem gevraagd wordt naar het
fietspad waar hij het meest tevre
den over is, noemt Krijn de Regt
het 10 kilometer lange fietspad tus
sen Oostburg en Groede. De Regt
is er vooral tevreden over dat na
50 jaar praten het fietspad er einde
lijk ligt. Een echt voorkeursfiets
pad hebben de twee beleidsmede
werkers van het waterschap niet.
Elk nieuw fietspad is eigenlijk wel
een mooi fietspad, vinden ze.
I
2007 niet meer. Voor de aanleg
van een fietspad gelden bij het wa
terschap verschillende voorwaar
den. Als het pad naast een 8o-kilo-
meter weg komt; als er veel fiet
sers zijn; als er hard op de bewuste
weg gereden kan worden of als er
veel landbouwverkeer rijdt of als
een gemeente vindt dat er een
fietspad moet komen (en dan ook
meebetaalt).
Als er geen ruimte is voor de aan-