Delta Water Award is een uitdaging Fietsers mogen niet al te veel omrijden van het waterschap WWmBmm ÏÊ'iK-V 19 Wandeling van de Van Vaete tot Gasjeshoek Zeeiandbrug ruim een uur gestremd dinsdag 10 april 2012 Vandaag en de komende vier da gen worden de nominaties van de Delta Water Award in de PZC gepresenteerd. Vijf innovatieve en duurzame ideeën van jonge mensen. door René Schrier Het is de tweede keer dat de Delta Water Award wordt uitgereikt. De op dracht klonk misschien eenvoudig, de oplossing was dat lang niet altijd. 'Ontwikkel een in novatief en duurzaam project dat de economische kracht van de Zuidwestelijke Delta versterkt'. Er werden zestien projecten inge diend. Eind mei vorig jaar zijn de Een stevige jury Voor de Delta Water Awards is een stevige jury aangesteld. Voorzitter is deltacommissaris Wim Kuijken geworden. Verder hebben zitting: Tineke Hui- zinga, staatssecretaris Verkeer en Waterstaat in het vorige kabinet. Adriaan Geuze, gerenommeerd landschapsarchitect. Voormalig lid van de Deltacommis sie, professor Marcel Stive Bestuurscommissaris van container vervoerder Maersk, Marike van Lier Leis Professor Patrick Meire van de uni versiteit van Antwerpen Professor Jaap van Ouijn van het Nationaal Groenfonds. KLOETINGE - Op 22 april kan onder begeleiding van gidsen van het IVN (natuur en milieueducatie) ge wandeld worden van de Van Vaete tot Gasjeshoek. De wandeling be gint om 14.00 uur bij de kerk van Kloetinge en voert verder langs on bekende plaatsen. Ook zal er on derweg uitgebreid worden inge gaan op de geschiedenis van de streek en wordt er over de flora en fauna gesproken. Het wordt aangeraden om stevig schoeisel te dragen. Een deel van de route loopt over onverhard ter rein. De wandeling duurt onge veer 2,5 uur en kost 3,00 euro per persoon. vijf genomineerden bekendge maakt. Zij zullen volgende week horen wie van hen met de Delta Water Award aan de haal gaat. Een van de doelstellingen van de wedstrijd is de ideeën van de deel nemers te presenteren aan par tijen die in de Zuidwestelijke Del ta aan het werk zijn. Deze organi saties en bedrijven kunnen daar hun voordeel mee doen. Dat blijkt nu al te werken. Leden van een van de teams werken bij Deltares en Imares. Door hun deelname zijn de contacten tussen beide in stituten ook aangehaald. Deltacommissaris Wim Kuijken over de ontwerpwedstrijd: „De Zuidwestelijke Delta is een belang rijk gebied binnen ons Deltapro- gramma, dat tot doel heeft om ons land ook op de langere termijn vei lig en klimaatbestendig te maken. Daarom omarm ik de uitdaging die met deze Delta Water Award aan jonge mensen gesteld wordt en kijk ik uit naar de plannen die op tafel komen. Extra interessant bij deze prijsvraag vind ik de eco nomische dimensie die deel uit maakt van de vraagstelling: projec ten moeten niet alleen duurzaam en innovatief, maar ook betaalbaar zijn of - liever nog - iets op kun nen leveren. Juist in die combina tie van innovatie én economische uitvoerbaarheid ligt ook bij het Deltaprogramma de uitdaging." Hij wordt op zijn wenken be diend, want een van de genomi neerde projecten is al in gesprek met landbouwers die wel belang stelling hebben voor het idee. En nu er sprake van lijkt te zijn dat het Volkerak/Zoommeer zoet blijft biedt dat ook perspectief voor een van de andere projecten. ZIERIKZEE - De Zeeiandbrug is zon dagmiddag ruim een uur gestremd geweest. Op de N256 tussen Zierik- zee en Goes stond al snel een gro te file. Volgens de ANWB betrof het een technische storing. De brug stond op eerste paasdag vanaf 17.45 uur open en kon met geen mogelijk heid meer dichtgaan. De verkeersdienst raadde automo bilisten aan om te rijden via de Oosterscheldekering. Maar dat ging niet zonder proble men. De storing leidde tot forse overlast, omdat een flink aantal au to's in beide richtingen lange tijd klem voor de open brug stonden. Annelieke landré en Krijn de Regt op een van 'hun' fietspaden op het Walcherse platteland net buiten Middelburg. foto Ruben Oreel In de maand april besteedt de PZC extra aandacht aan de Zeeuwse fiets paden. De krant wil daarbij de hulp van de Zeeuwen inschakelen en roept hen op voorbeelden van goede ofjuist slechte fietspaden in te stu ren. U kunt de fietspaden, voorzien van een motivatie, liefst een foto van het bewuste fietspad en contactgege vens, sturen naar verslaggeving@pzc.nl door René Schrier In een poging in 2020 uit te ko men op o verkeersslachtoffers in Zeeland, is het waterschap Scheldestromen bezig alle zoge naamde gebiedsontsluitende we gen (daar waar auto's maximaal 80 kilometer mogen rijden) te voor zien van vrijliggende fietspaden. Het werk vordert goed, maar er moét toch altijd nog 19 kilometer worden aangelegd en langs hoofd wegen nog 43 kilometer. Bij het waterschap houden Krijn de Regt en Annelieke Landré zich daar als beleidsmedewerkers mee bezig. Ze hebben richtlijnen voor fietspa den. Zo is het uitgangspunt dat een fietspad 3 meter breed is. Dan kunnen twee fietsers naast elkaar rijden en een andere fietser inha len. Maar dat is de theorie. In de praktijk komt het voor dat er niet voldoende ruimte is en het pad dus wat smaller moet worden. Of dat er helemaal geen ruimte is en naar een alternatieve route ge zocht moet worden. De Regt: „En wel zodanig dat de fietser niet te ver moet omrijden, want anders heeft zo'n alternatief geen zin." Om het comfort voor de fietsers te vergroten gebruikt het waterschap al geruime tijd geen slijtlaag op de fietspaden meer. Tegenwoordig is het allemaal dicht asfaltbeton. En zelfs aan mensen met skeelers is gedacht, als voor de belijning verf wordt gebruikt in plaats van de dikkere lijnen die voor oneffenhe den kunnen zorgen, legt Landré uit. Fietspaden van tegels of klin kers heeft het waterschap sinds Het waterschap Scheldestromen heeft een drukke aprilmaand voor de boeg als het gaat om de aanleg van nieuwe en veilige fietspaden. Tijdens de kunstroute zaterdag 14 april opent waterschap Scheldestro men het fietspad langs de Paalse- weg tussen Paal en Graauw. Dit ge beurt in samenwerking met de dorpsraad Graauw en leerlingen van basisschool Ter Doest in Graauw. Fietsers reden vroeger via een an dere route naar Kloosterzande. Een veilige fietsvoorziening langs deze route zou zeer kostbaar worden. Daarom is gezocht naar een alter natieve route. Die kwam langs de Paalseweg. Vanaf Paal is er naar Kloosterzande een goede aanslui ting op de wegen onderlangs de Westerscheldedijk; Op de planning staan nog verschil lende fietspaden, waarvan de voor bereiding en uitvoering dit of be gin volgend jaar op het program ma staan. Zo wordt in week 16 begonnen met de werkzaamheden voor een vrijliggend fietspad langs de Provin ciale Weg tussen Wissenkerke en Geersdijk. Het is de bedoeling dat het pad eind juni gereed is. Andere fietspaden die op de rol staan zijn: Zuiddorpe-Overslag, Stoofweg bij Sint Annaland, Kloe- tingseweg, Nieuweweg vanaf Sop- hiaweg naar Wissenkerke, Reuzen- hoeksedijk en Heikant- Sint Jan steen. Drukke maand voor het waterschap leg van een fietspad, wordt er noodgedwongen een fietsstrook op de weg aangebracht. Dat heeft ook weer nadelen, want voor een fietsstrook moet de weg breder ge maakt worden en dat verleidt auto mobilisten weer tot sneller rijden. Fietsers weten het waterschap ook wel te vinden als het gaat over fietspaden. De aanwezigheid van rood/witte paaltjes op het fietspad is een van de veelgehoorde klach ten. De Regt legt uit dat die paal tjes er zijn voor de bescherming van de fietsers. Als ze er niet zou den staan, zouden de auto's kris kras op de fietspaden staan, met al le narigheid van dien. Als hem gevraagd wordt naar het fietspad waar hij het meest tevre den over is, noemt Krijn de Regt het 10 kilometer lange fietspad tus sen Oostburg en Groede. De Regt is er vooral tevreden over dat na 50 jaar praten het fietspad er einde lijk ligt. Een echt voorkeursfiets pad hebben de twee beleidsmede werkers van het waterschap niet. Elk nieuw fietspad is eigenlijk wel een mooi fietspad, vinden ze. I 2007 niet meer. Voor de aanleg van een fietspad gelden bij het wa terschap verschillende voorwaar den. Als het pad naast een 8o-kilo- meter weg komt; als er veel fiet sers zijn; als er hard op de bewuste weg gereden kan worden of als er veel landbouwverkeer rijdt of als een gemeente vindt dat er een fietspad moet komen (en dan ook meebetaalt). Als er geen ruimte is voor de aan-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 19