27
Rederij Vroon ziet oplossing on het
verschiet voor beveiliging schepen
Inspectie
maant
Thermphos
'V
brieven
1J1 fe
siji
50 CtiMjW, 50 eX&CCL'ó vanaf tweede paasdag (we zijn
open!) tot eind mei: kiezen uit
vijftig extra's op de mooie spullen
die bas+mar de jager trots uitstalt
en extra aantrekkelijk maakt.
JQ bas+mar de jager
NIEUWDORP - De Inspectie Leefom
geving en Transport tikt in een
brief aan de directie van Therm-
phos de fosforproducent op de vin
gers. Het chemiebedrijf doet vol
gens de inspectie te weinig om risi
co's met gevaarlijke stoffen in te
dammen.
Thermphos is een zogeheten
BZRO-bedrijf Onder het Besluit
Risico's Zware Ongevallen vallen
bedrijven die met gevaarlijk stof
fen werken. Het BRZO is bedoeld
om zware ongevallen waarbij ge
vaarlijke stoffen betrokken zijn, te
voorkomen en te beheersen in
dien zich een calamiteit voordoet.
Volgens een woordvoerder van de
inspectie, onderdeel van het minis
terie van Infrastructuur en Milieu,
belooft Thermphos veel, maar
doet het bedrijf te weinig om het
veiligheidsbeheersysteem te laten
voldoen aan de BRZO-richtlijnen.
De brief is ook verstuurd naar de
raad van commissarissen van
Thermphos, de Vereniging van de
Nederlandse Chemische Industrie
en de ondernemersorganisatie
VNO-NCW.
De brief gaat niet over de uitstoot
van chemische stoffen en zware
metalen. De provincie houdt daar
toezicht op. Gedeputeerde Ben de
Reu zei gisteren tijdens een infor
matiebijeenkomst voor werkne
mers over het Thermphos-gezond-
heidsonderzoek dat de provincie
de vinger aan de pols houdt.
vrijdag 6 april 2012
door Frank Balkenende
Brieven (max. 150 woorden)
richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lèzersredacteur@pzc.nl
Delta
De veiligheidsprocedure van Delta
voor 2400 afnemers in Zeeuws-
Vlaanderen tijdens het gaslek op 3
april roept vragen op. Als Delta be
wust risico's incalculeert voor cala
miteiten, daar waar bewoners een
paar dagen of een nacht afwezig
zijn, ondergraaft men toch volledig
de controleprocedure? De flyer in
de bus bij afwezige bewoners was
toch geen middel om de aansprake
lijkheid te ontlopen?
De meeste ketels kennen wel een
automatische afsluiting bij het weg
vallen van gasdruk, maar hoort het
plaatsen van een dergelijke drukvei-
ligheidsklep aan elke gasmeter ook
niet tot de verantwoordelijkheid
van Delta? Blijkbaar is de gastoe-
voer nu niet zonder risico, en dat
risico uitsluitend voor de klant. )e
mag als burger hopen, dat een der
gelijke veiligheidsbenadering geen
onderdeel van kerncentrale Borsse-
le II was.
Delta heeft, na de bonus-perikelen,
weer wat uit te leggen.
Hans Pollemans
Singel 10, Biervliet
Mosselzaad
Maandag kregen de kwekers toe
stemming om het zaad, gevangen
via installatie's, naar het wad te ver
voeren (krant, 2 april). Maar deze
transporten zijn aan strenge voor
waarden verbonden onder meer
mogen ze geen havens aandoen,
moet het zaad gespoeld worden
met zoet watér en geloof maar dat
alles goed gecontroleerd zal wor-
denf een hele operatie.
En waarvoor? Omdat groene jon
gens en meisjes bang zijn, dat er
'iets' in het Oosterscheldewater
zou kunnen zitten dat er in de
Waddenzee niet is! (er is gezocht,
maar niets gevonden). Het ont
breekt er nog aan dat ze niet in
konvooi moeten varen met wat kor
vetten en een 'Awacs verkennings
vliegtuig'!
Kunnen natuurorganisaties en
overheid hun energie niet nuttiger
besteden? Bijvoorbeeld bestrijding
van andere parasieten (Somalische
kapers)! Nu moeten reders smeken
om hun opvarenden te laten be
schermen! Wat is er nu belangrij
ker: mens of dier??
Huib Stevense
Nieuwstraat 22, Bruinisse
door Marcel Modde
BRESKENS - Rederij Vroon in Bres-
kens verwacht met het ministerie
van Defensie tot een oplossing te
kunnen komen voor de beveili
ging van schepen tegen piraterij.
Woordvoerder Filip Olde Bijvank
is positief over het besluit van mi
nister Hans Hillen om de veilig
heidsmarges te verruimen.
Waar tot dusver slechts 'kwetsbare
schepen' op bescherming konden
rekenen, geldt dat nu ook voor
schepen die zelf voorzieningen
hebben getroffen om het piraten
moeilijker te maken. „Hij aan
vaardt wat wij al maanden predi
ken, namelijk dat elk schip een po
tentieel doelwit is", zegt Olde Bij
vank. Hillen wil dit jaar vijftig
teams met mariniers inzetten voor
begeleiding van de Nederlands zee
vaart in de Indische Oceaan. Het
probleem blijft de flexabiliteit van
de teams en de afstemming op
vaarschema's, aldus Olde Bijvank.
Vroon had 'gedreigd' haar volledi
ge vloot om te vlaggen naar het
buitenland, indien de Nederlandse
overheid niet garant kon staan
voor de veiligheid van de beman
ning in het piratengebied. Het be
drijf wilde particuliere bewaking
inhuren, maar dat werd expliciet
verboden door de drie verantwoor
delijke ministeries. Ook de Twee
de Kamer staat op het standpunt
dat het geweldsmonopolie bij de
Staat ligt en bedrijven geen privé-
oorlogjes mogen gaan voeren.
Sinds gisteren is het ook toege
staan piratenkampen op de Soma
lische kust aan te vallen vanaf Ne
derlandse marineschepen. Het ka
binet bekrachtigt daarmee de af
spraak die de Europese ministers
van Defensie vorige maand maak
ten om de slagkracht in het gebied
te vergroten. Door helikopters en
vanuit zee kunnen brandstof- of
munitiedepots worden beschoten.
De Somalische overheid steunt de
ze aanpak.
1
>!fl
.:A+
'kerkplein 57 kapelle 0113 343810
www.basmar.nl/hetboekjevan50