27 Rederij Vroon ziet oplossing on het verschiet voor beveiliging schepen Inspectie maant Thermphos 'V brieven 1J1 fe siji 50 CtiMjW, 50 eX&CCL'ó vanaf tweede paasdag (we zijn open!) tot eind mei: kiezen uit vijftig extra's op de mooie spullen die bas+mar de jager trots uitstalt en extra aantrekkelijk maakt. JQ bas+mar de jager NIEUWDORP - De Inspectie Leefom geving en Transport tikt in een brief aan de directie van Therm- phos de fosforproducent op de vin gers. Het chemiebedrijf doet vol gens de inspectie te weinig om risi co's met gevaarlijke stoffen in te dammen. Thermphos is een zogeheten BZRO-bedrijf Onder het Besluit Risico's Zware Ongevallen vallen bedrijven die met gevaarlijk stof fen werken. Het BRZO is bedoeld om zware ongevallen waarbij ge vaarlijke stoffen betrokken zijn, te voorkomen en te beheersen in dien zich een calamiteit voordoet. Volgens een woordvoerder van de inspectie, onderdeel van het minis terie van Infrastructuur en Milieu, belooft Thermphos veel, maar doet het bedrijf te weinig om het veiligheidsbeheersysteem te laten voldoen aan de BRZO-richtlijnen. De brief is ook verstuurd naar de raad van commissarissen van Thermphos, de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie en de ondernemersorganisatie VNO-NCW. De brief gaat niet over de uitstoot van chemische stoffen en zware metalen. De provincie houdt daar toezicht op. Gedeputeerde Ben de Reu zei gisteren tijdens een infor matiebijeenkomst voor werkne mers over het Thermphos-gezond- heidsonderzoek dat de provincie de vinger aan de pols houdt. vrijdag 6 april 2012 door Frank Balkenende Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lèzersredacteur@pzc.nl Delta De veiligheidsprocedure van Delta voor 2400 afnemers in Zeeuws- Vlaanderen tijdens het gaslek op 3 april roept vragen op. Als Delta be wust risico's incalculeert voor cala miteiten, daar waar bewoners een paar dagen of een nacht afwezig zijn, ondergraaft men toch volledig de controleprocedure? De flyer in de bus bij afwezige bewoners was toch geen middel om de aansprake lijkheid te ontlopen? De meeste ketels kennen wel een automatische afsluiting bij het weg vallen van gasdruk, maar hoort het plaatsen van een dergelijke drukvei- ligheidsklep aan elke gasmeter ook niet tot de verantwoordelijkheid van Delta? Blijkbaar is de gastoe- voer nu niet zonder risico, en dat risico uitsluitend voor de klant. )e mag als burger hopen, dat een der gelijke veiligheidsbenadering geen onderdeel van kerncentrale Borsse- le II was. Delta heeft, na de bonus-perikelen, weer wat uit te leggen. Hans Pollemans Singel 10, Biervliet Mosselzaad Maandag kregen de kwekers toe stemming om het zaad, gevangen via installatie's, naar het wad te ver voeren (krant, 2 april). Maar deze transporten zijn aan strenge voor waarden verbonden onder meer mogen ze geen havens aandoen, moet het zaad gespoeld worden met zoet watér en geloof maar dat alles goed gecontroleerd zal wor- denf een hele operatie. En waarvoor? Omdat groene jon gens en meisjes bang zijn, dat er 'iets' in het Oosterscheldewater zou kunnen zitten dat er in de Waddenzee niet is! (er is gezocht, maar niets gevonden). Het ont breekt er nog aan dat ze niet in konvooi moeten varen met wat kor vetten en een 'Awacs verkennings vliegtuig'! Kunnen natuurorganisaties en overheid hun energie niet nuttiger besteden? Bijvoorbeeld bestrijding van andere parasieten (Somalische kapers)! Nu moeten reders smeken om hun opvarenden te laten be schermen! Wat is er nu belangrij ker: mens of dier?? Huib Stevense Nieuwstraat 22, Bruinisse door Marcel Modde BRESKENS - Rederij Vroon in Bres- kens verwacht met het ministerie van Defensie tot een oplossing te kunnen komen voor de beveili ging van schepen tegen piraterij. Woordvoerder Filip Olde Bijvank is positief over het besluit van mi nister Hans Hillen om de veilig heidsmarges te verruimen. Waar tot dusver slechts 'kwetsbare schepen' op bescherming konden rekenen, geldt dat nu ook voor schepen die zelf voorzieningen hebben getroffen om het piraten moeilijker te maken. „Hij aan vaardt wat wij al maanden predi ken, namelijk dat elk schip een po tentieel doelwit is", zegt Olde Bij vank. Hillen wil dit jaar vijftig teams met mariniers inzetten voor begeleiding van de Nederlands zee vaart in de Indische Oceaan. Het probleem blijft de flexabiliteit van de teams en de afstemming op vaarschema's, aldus Olde Bijvank. Vroon had 'gedreigd' haar volledi ge vloot om te vlaggen naar het buitenland, indien de Nederlandse overheid niet garant kon staan voor de veiligheid van de beman ning in het piratengebied. Het be drijf wilde particuliere bewaking inhuren, maar dat werd expliciet verboden door de drie verantwoor delijke ministeries. Ook de Twee de Kamer staat op het standpunt dat het geweldsmonopolie bij de Staat ligt en bedrijven geen privé- oorlogjes mogen gaan voeren. Sinds gisteren is het ook toege staan piratenkampen op de Soma lische kust aan te vallen vanaf Ne derlandse marineschepen. Het ka binet bekrachtigt daarmee de af spraak die de Europese ministers van Defensie vorige maand maak ten om de slagkracht in het gebied te vergroten. Door helikopters en vanuit zee kunnen brandstof- of munitiedepots worden beschoten. De Somalische overheid steunt de ze aanpak. 1 >!fl .:A+ 'kerkplein 57 kapelle 0113 343810 www.basmar.nl/hetboekjevan50

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 27