Mazda CX-5 vult leegte op auto 117 Marginale aanpassingen Renault Twizy is nieuwe voor populaire Seat Ibiza definitie stadsvervoer vrijdag 6 april 2012 door Willem de Volder Seat doet er alles aan het Ibi- za-succes van afgelopen jaar te evenaren. De marginale facelift moet een impuls geven. Seat heeft voor de benzineversies ook een actie waarbij de motorrij tuigenbelasting wordt betaald. Of de klant" daar gevoelig voor is, valt te bezien. De facelift blijft beperkt tot een an ders gestileerd front met een nieuw vormgegeven bumper, een honingraat-grille en strakker gelijn de koplampen. Aan de achterzijde zijn ook de bumper en de verlich ting onder handen genomen. Hier mee moet de nieuwe designtaai van Seat worden onderstreept. Met de optionele bi-xenonlampen verzekert de koper zich van de geïntegreerde led-dagrijverlichting. In het interieur moeten een mini maal aangepaste belijning en de in trede van nieuwe kleuren het ge voel van 'nieuw' opwekken. Trou wens, het dashboardkastje is wat ruimer. Zonder gekheid: de Ibiza is een prima auto voor een vanaf- prijs van 12.415 euro. Seat levert het model als drie- en vijfdeurs en als stationwagon (ST) in de uitvoe ringen Reference en Style. Interes sant is de 1.2 TDI E-Ecomotive. Ko pers van dat model blijven profite ren van belastingvoordelen. Om daarop te anticiperen, brengt Seat déze variant met businesspakket. Zeker zo leuk, maar belastingtech nisch niet interessant, is de ST in sportieve FR-uitvoering. Met een 1.4 liter turbomotor (150 pk) on der de kap is het heerlijk om lange afstanden en bochtige trajecten te slechten. Ongetwijfeld is dat nog leuker met de nog sportievere Ibi za Cupra-versie die later komt. Vooralsnog is er keuze, uit een ruim aanbod drie- en viercilinder benzine- en dieselmotoren. De meeste daarvan springen alleszins verantwoord om met brandstof. Seat Ibiza: faceliftje. foto WdeV door Tony Vos Vier wielen, een normale be stuurdersstoel en een stuur: dat klinkt alleszins als een auto. De volledig elektrisch aange dreven Renault Twizy is echter een fenomeen op zich, bedoeld voor modern en schoon stedelijk vervoer, maar ook prima te gebrui ken binnen een straal van 70 kilo meter rondom woon- of werk plek. De open vierwieler heeft een ster ke rolkooi die samen met de wiel ophanging door Renault Sport is ontwikkeld. In het stuur zit een airbag erfde twee achter elkaar ge plaatste passagiers zitten in rolgor- dels. De bijna spectaculaire vleugel deuren zijn een optie van 595 eu Twizy: fenomeen. foto Automedia ro. De bovenkant blijft echter al tijd open. Daarom heeft de Twizy ook geen verwarming of ventila tie. De batterij ligt onder de stoel en de elektromotor tussen de twee achterwielen, waardoor een pret tig laag zwaartepunt is verkregen dat weer een positieve invloed heeft op het weggedrag. De krachtigste variant heeft een 17 pk motor die voldoende is om opmerkelijk vlot naar de 80 kilo meter per uur te accelereren. Daar naast is er een Twizy 45 die met een bromfietscertificaat kan wor den bestuurd. Deze heeft een 5 pk motor die verrassend vlot over komt, maar de snelheid beperkt tot 45 kilometer per uur. Het digi tale display toont hoeveel kilome ter nog kan worden gereden. De auto laadt met maximaal 10 ampè re op aan een gewoon stopcontact (3,5 uur) en past met behulp van een adapter op een laadpaal. Tij dens het rijden valt wel op dat de elektromotor permanent een zoe mend geluid maakt. Renault verkoopt de Twizy vanaf 6.990 euro. Dat bedrag is exclusief minimaal 50 euro per maand voor de batterijlease. BMW geeft i8 een vervolg met Spyder Dat het merk werk maakt van de i-lijn onderstreept BMW met Spyder-versie van de i8. Die is voorzien van dezelfde techniek als de gesloten versie (driecilin der benzine en een elektromotor, 354 pk)- In de bagageruimte liggen elektrische kickboards, een soort steps voor 'flexibele mobiliteit'. De Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Technology biedt prima presta ties (95 pk/205 Nm), een verbruik van 3,3 liter per 100 kilometer en een C02-uitstoot van 87 gram per kilometer. Kopers profiteren van 14 procent bij telling en geen bpm of mrb. Vanafprijs: 14.095 euro. Subaru: veertig jaar vierwielaandrijving De Forester en de Legacy krijgen de toevoeging 40 Years Edition. Daarmee vestigt Subaru de aan dacht op veertig jaar vierwielaan drijving. Beide versies hebben spe ciale voorzieningen en zijn uitge rust met een 2.0 liter boxermotor van 150 pk. Prijs: 35.995 euro. Ford verbindt ECOnetic Technology aan Fiesta Lichtgewicht en zuinig. Bagage 505-1.620 liter. Gewicht 1.285 kg. Benzine 2,0 1,165 pk. Vanaf 26.990 euro, TS+ 30.990 euro. Plus: 20 procent bijtelling, verbruik, goed rijgedrag. Min: neutrale vormgeving. motor ontwikkeld. Bijzonder, want andere fabrikanten kiezen tegenwoordig eerder voor een kleinere krachtbron, eventueel met turbo. Zo niet bij Mazda, daar is geop teerd voor een motor met een ongekend ho ge compressieverhouding. Daardoor wordt niet alleen een relatief hoog vermogen van 165 pk gehaald, maar tegelijk een aanzienlij ke bijdrage geleverd aan het terugdringen van het brandstofverbruik. Dat levert de voorwielaangedreven versie met handge- schakelde zesbak nog tot 1 juli voordeel op door middel van 20 procent bijtelling. De CX-5 haalt in de praktijk een gemiddel de van 1 op 14: niet gek voor een relatief ho ge autö met een lengte van 4,54 meter. Pres teren doet de Mazda uitstekend met een top Vanaf 24.990 euro, 2.0 Optima 31.440 euro. Het lijkt wel of Mazda zich de laatste jaren de kaas van het brood heeft la ten eten door afwezigheid onder de midi-SUV's. Met de CX-5 wordt de achterstand overtuigend ingelopen. door Tomy Vos Mazda CX-5 TS»+ Als er al een soort auto de afgelopen tien jaar aan populariteit heeft ge wonnen, is het de op de Europese smaak afgestemde, niet overdreven grote SUV of crossover. Vooral als deze wordt ge combineerd met louter voorwielaandrijving en een zuinige motor. Merken als Kia (Spor- tage), Hyundai (ix35), Mitsubishi. (ASX) en Nissan (Qashqai) danken er voor een deel zelfs hun bestaansrecht aan. En Mazda? Na de Tribute bleef het stil. Tot het merk met de nieuwe CX-5 op de proppen kwam. Die is het wachten waard geweest. Mazda maakt al jaren werk van het terug dringen van het gewicht van zijn auto's, maar onder de noemer SkyActiv zet het merk een totaalconcept neer met nieuwe motoren en aangepaste versnellingsbakken. De CX-5 is de eerste auto die hier ten volle van profiteert. Daarbij hoort een prettig af gestemd onderstel, natuurlijk richting com fort getuned, omdat dit type auto met na me door gezinnen wordt gebruikt. Mazda heeft een nieuwe 2.0 liter benzine- Mazda doet weer mee tussen de midi-SUV's met de goed gelukte CX-5. foto's Automedia van 200 kilometer per uur en 0-100-accelera- tie in 9,2 seconden. En dat met een aandrijf- lijn die netjes en stil zijn werk doet. Mazda heeft de CX-5 vormgegeven voor de hele wereld. De auto komt fors over wat wordt benadrukt door de enorme grille. Maar wat profiel en achterkant betreft, valt de auto nauwelijks op tussen soortgenoten. Het interieur is vooral zwart en grijs van tint. Toch valt er weinig op af te dingen. De auto is voorzien van goed zittende stoelen, terwijl op de achterbank twee tot drie perso nen een ruime zitplaats hebben. Ook qua bagagevolume laat Mazda geen steken val len: minimaal is er 505 liter beschikbaar. Boven aan de middenconsole zit een dis play met daarop afhankelijk van de uitrus ting of gekozen opties een navigatiesysteem. Het verstelbare stuur zit vol bedienings knoppen voor cruise control, audio en tele foon. De Mazda CX-5 moet het vooral van zijn totaalpakket hebben, want als je alle ele menten bij elkaar optelt, is de nieuweling een uitstekende propositie, mede gezien de prijsstelling. Mazda levert drie verschillende uitrustingsvarianten en een speciale lease versie. Met een vanafprijs van 26.990 euro past de auto prima tussen zijn soortgeno ten. Wie gaat voor de TS+ versie komt met 30.990 euro nog steeds schappelijk uit. CONCURRENT M Kia Sportage 2.0 CVVT X-ecutive Zeer geslaagd vormgegeven en Europees ogende SUV die iets goedkoper is dan de Mazda, maar dorstiger blijkt. Bagage 564-1.353 liter. Gewicht 1.355 kg. Benzine 2.0 I, 163 pk. ebsebb™- Plus: vormgeving, prijsstelling, prima weggedrag. Min: brandstofverbruik. Mitsubishi ASX 1.6 -'~ - - T :.TNissan Qashqai+2 2.0 Optima Feitelijk een maatje kleiner dan de CX-5 van Mazda en dat verklaart de lagere prijs. Prima rijdende auto. Bagage 419-1.219 liter. Gewicht 1.245 kg. Benzine 1.6 I, 117 pk. wmniMiwwiiBBBaB Plus: rijgedrag, 20 procent bijtelling, prijsstelling. Min: minder binnenruimte. Nissan is bijna de bedenker van dit segment en met de Qashqai blijvend populair. Technisch minder geavan ceerd. Bagage 550-1.520 li ter. Gewicht 1.350 kg. Benzine 2.0 I, 140 pk. Plus: uitstraling, onderstel, binnenruimte. Min: brandstofverbruik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17