Mazda CX-5
vult leegte op
auto 117
Marginale aanpassingen Renault Twizy is nieuwe
voor populaire Seat Ibiza definitie stadsvervoer
vrijdag 6 april 2012
door Willem de Volder
Seat doet er alles aan het Ibi-
za-succes van afgelopen jaar
te evenaren. De marginale
facelift moet een impuls geven.
Seat heeft voor de benzineversies
ook een actie waarbij de motorrij
tuigenbelasting wordt betaald. Of
de klant" daar gevoelig voor is, valt
te bezien.
De facelift blijft beperkt tot een an
ders gestileerd front met een
nieuw vormgegeven bumper, een
honingraat-grille en strakker gelijn
de koplampen. Aan de achterzijde
zijn ook de bumper en de verlich
ting onder handen genomen. Hier
mee moet de nieuwe designtaai
van Seat worden onderstreept.
Met de optionele bi-xenonlampen
verzekert de koper zich van de
geïntegreerde led-dagrijverlichting.
In het interieur moeten een mini
maal aangepaste belijning en de in
trede van nieuwe kleuren het ge
voel van 'nieuw' opwekken. Trou
wens, het dashboardkastje is wat
ruimer. Zonder gekheid: de Ibiza
is een prima auto voor een vanaf-
prijs van 12.415 euro. Seat levert
het model als drie- en vijfdeurs en
als stationwagon (ST) in de uitvoe
ringen Reference en Style. Interes
sant is de 1.2 TDI E-Ecomotive. Ko
pers van dat model blijven profite
ren van belastingvoordelen. Om
daarop te anticiperen, brengt Seat
déze variant met businesspakket.
Zeker zo leuk, maar belastingtech
nisch niet interessant, is de ST in
sportieve FR-uitvoering. Met een
1.4 liter turbomotor (150 pk) on
der de kap is het heerlijk om lange
afstanden en bochtige trajecten te
slechten. Ongetwijfeld is dat nog
leuker met de nog sportievere Ibi
za Cupra-versie die later komt.
Vooralsnog is er keuze, uit een
ruim aanbod drie- en viercilinder
benzine- en dieselmotoren. De
meeste daarvan springen alleszins
verantwoord om met brandstof.
Seat Ibiza: faceliftje. foto WdeV
door Tony Vos
Vier wielen, een normale be
stuurdersstoel en een stuur:
dat klinkt alleszins als een
auto. De volledig elektrisch aange
dreven Renault Twizy is echter
een fenomeen op zich, bedoeld
voor modern en schoon stedelijk
vervoer, maar ook prima te gebrui
ken binnen een straal van 70 kilo
meter rondom woon- of werk
plek.
De open vierwieler heeft een ster
ke rolkooi die samen met de wiel
ophanging door Renault Sport is
ontwikkeld. In het stuur zit een
airbag erfde twee achter elkaar ge
plaatste passagiers zitten in rolgor-
dels. De bijna spectaculaire vleugel
deuren zijn een optie van 595 eu
Twizy: fenomeen. foto Automedia
ro. De bovenkant blijft echter al
tijd open. Daarom heeft de Twizy
ook geen verwarming of ventila
tie. De batterij ligt onder de stoel
en de elektromotor tussen de twee
achterwielen, waardoor een pret
tig laag zwaartepunt is verkregen
dat weer een positieve invloed
heeft op het weggedrag.
De krachtigste variant heeft een
17 pk motor die voldoende is om
opmerkelijk vlot naar de 80 kilo
meter per uur te accelereren. Daar
naast is er een Twizy 45 die met
een bromfietscertificaat kan wor
den bestuurd. Deze heeft een 5 pk
motor die verrassend vlot over
komt, maar de snelheid beperkt
tot 45 kilometer per uur. Het digi
tale display toont hoeveel kilome
ter nog kan worden gereden. De
auto laadt met maximaal 10 ampè
re op aan een gewoon stopcontact
(3,5 uur) en past met behulp van
een adapter op een laadpaal. Tij
dens het rijden valt wel op dat de
elektromotor permanent een zoe
mend geluid maakt.
Renault verkoopt de Twizy vanaf
6.990 euro. Dat bedrag is exclusief
minimaal 50 euro per maand voor
de batterijlease.
BMW geeft i8 een
vervolg met Spyder
Dat het merk werk maakt van de
i-lijn onderstreept BMW met
Spyder-versie van de i8. Die is
voorzien van dezelfde techniek
als de gesloten versie (driecilin
der benzine en een elektromotor,
354 pk)- In de bagageruimte liggen
elektrische kickboards, een soort
steps voor 'flexibele mobiliteit'.
De Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
Technology biedt prima presta
ties (95 pk/205 Nm), een verbruik
van 3,3 liter per 100 kilometer en
een C02-uitstoot van 87 gram per
kilometer. Kopers profiteren van
14 procent bij telling en geen bpm
of mrb. Vanafprijs: 14.095 euro.
Subaru: veertig jaar
vierwielaandrijving
De Forester en de Legacy krijgen
de toevoeging 40 Years Edition.
Daarmee vestigt Subaru de aan
dacht op veertig jaar vierwielaan
drijving. Beide versies hebben spe
ciale voorzieningen en zijn uitge
rust met een 2.0 liter boxermotor
van 150 pk. Prijs: 35.995 euro.
Ford verbindt ECOnetic
Technology aan Fiesta
Lichtgewicht en zuinig. Bagage 505-1.620 liter.
Gewicht 1.285 kg. Benzine 2,0 1,165 pk.
Vanaf 26.990 euro, TS+ 30.990 euro.
Plus: 20 procent bijtelling, verbruik, goed rijgedrag.
Min: neutrale vormgeving.
motor ontwikkeld. Bijzonder, want andere
fabrikanten kiezen tegenwoordig eerder
voor een kleinere krachtbron, eventueel
met turbo. Zo niet bij Mazda, daar is geop
teerd voor een motor met een ongekend ho
ge compressieverhouding. Daardoor wordt
niet alleen een relatief hoog vermogen van
165 pk gehaald, maar tegelijk een aanzienlij
ke bijdrage geleverd aan het terugdringen
van het brandstofverbruik. Dat levert de
voorwielaangedreven versie met handge-
schakelde zesbak nog tot 1 juli voordeel op
door middel van 20 procent bijtelling.
De CX-5 haalt in de praktijk een gemiddel
de van 1 op 14: niet gek voor een relatief ho
ge autö met een lengte van 4,54 meter. Pres
teren doet de Mazda uitstekend met een top
Vanaf 24.990 euro, 2.0 Optima 31.440 euro.
Het lijkt wel of Mazda zich de laatste jaren de kaas van het brood heeft la
ten eten door afwezigheid onder de midi-SUV's. Met de CX-5 wordt de
achterstand overtuigend ingelopen.
door Tomy Vos Mazda CX-5 TS»+
Als er al een soort auto de afgelopen
tien jaar aan populariteit heeft ge
wonnen, is het de op de Europese
smaak afgestemde, niet overdreven grote
SUV of crossover. Vooral als deze wordt ge
combineerd met louter voorwielaandrijving
en een zuinige motor. Merken als Kia (Spor-
tage), Hyundai (ix35), Mitsubishi. (ASX) en
Nissan (Qashqai) danken er voor een deel
zelfs hun bestaansrecht aan. En Mazda? Na
de Tribute bleef het stil. Tot het merk met
de nieuwe CX-5 op de proppen kwam. Die
is het wachten waard geweest.
Mazda maakt al jaren werk van het terug
dringen van het gewicht van zijn auto's,
maar onder de noemer SkyActiv zet het
merk een totaalconcept neer met nieuwe
motoren en aangepaste versnellingsbakken.
De CX-5 is de eerste auto die hier ten volle
van profiteert. Daarbij hoort een prettig af
gestemd onderstel, natuurlijk richting com
fort getuned, omdat dit type auto met na
me door gezinnen wordt gebruikt.
Mazda heeft een nieuwe 2.0 liter benzine-
Mazda doet weer mee tussen de midi-SUV's met de goed gelukte CX-5. foto's Automedia
van 200 kilometer per uur en 0-100-accelera-
tie in 9,2 seconden. En dat met een aandrijf-
lijn die netjes en stil zijn werk doet.
Mazda heeft de CX-5 vormgegeven voor de
hele wereld. De auto komt fors over wat
wordt benadrukt door de enorme grille.
Maar wat profiel en achterkant betreft, valt
de auto nauwelijks op tussen soortgenoten.
Het interieur is vooral zwart en grijs van
tint. Toch valt er weinig op af te dingen. De
auto is voorzien van goed zittende stoelen,
terwijl op de achterbank twee tot drie perso
nen een ruime zitplaats hebben. Ook qua
bagagevolume laat Mazda geen steken val
len: minimaal is er 505 liter beschikbaar.
Boven aan de middenconsole zit een dis
play met daarop afhankelijk van de uitrus
ting of gekozen opties een navigatiesysteem.
Het verstelbare stuur zit vol bedienings
knoppen voor cruise control, audio en tele
foon. De Mazda CX-5 moet het vooral van
zijn totaalpakket hebben, want als je alle ele
menten bij elkaar optelt, is de nieuweling
een uitstekende propositie, mede gezien de
prijsstelling. Mazda levert drie verschillende
uitrustingsvarianten en een speciale lease
versie. Met een vanafprijs van 26.990 euro
past de auto prima tussen zijn soortgeno
ten. Wie gaat voor de TS+ versie komt met
30.990 euro nog steeds schappelijk uit.
CONCURRENT M Kia Sportage 2.0 CVVT X-ecutive
Zeer geslaagd vormgegeven
en Europees ogende SUV die
iets goedkoper is dan de
Mazda, maar dorstiger blijkt.
Bagage 564-1.353 liter.
Gewicht 1.355 kg. Benzine
2.0 I, 163 pk.
ebsebb™-
Plus: vormgeving, prijsstelling, prima weggedrag.
Min: brandstofverbruik.
Mitsubishi ASX 1.6 -'~
- - T :.TNissan Qashqai+2 2.0 Optima
Feitelijk een maatje kleiner
dan de CX-5 van Mazda en
dat verklaart de lagere prijs.
Prima rijdende auto. Bagage
419-1.219 liter. Gewicht
1.245 kg. Benzine 1.6 I,
117 pk.
wmniMiwwiiBBBaB
Plus: rijgedrag, 20 procent bijtelling, prijsstelling.
Min: minder binnenruimte.
Nissan is bijna de bedenker
van dit segment en met de
Qashqai blijvend populair.
Technisch minder geavan
ceerd. Bagage 550-1.520 li
ter. Gewicht 1.350 kg.
Benzine 2.0 I, 140 pk.
Plus: uitstraling, onderstel, binnenruimte.
Min: brandstofverbruik.