141 boeken Julius speelt de heldenrol Strijd om evangelie van Simon Een verloren mensenleven BOEKEN KORT vrijdag 6 april 2012 Literatuur en leven gaan een vruchtbaar verbond aan in Open Stad van Teju Cole. Een zorgvuldig gecomponeerde roman die de lezer een paar keer flink verrast. door Arie Storm Julius is de naam van de vertel ler in het romandebuut van Te- ju Cole (1975). Cole groeide op in Nigeria en verhuisde in 1992 naar de Verenigde Staten. Julius woont in Amerika en is de zoon van een Nigeriaanse vader en een Duitse moeder. Hij is een jonge psychiater, ergens begin 30. In de roman vertelt hij over zijn liefde voor wandelingen door de stad, zijn warme gevoelens voor vogels, over zijn belangstelling voor mu ziek, literatuur, architectuur en beeldende kunst. In feite vertelt hij over zijn leven. Open stad, want zo heet het boek, laveert tussen een openlijke beken tenis en een zekere mate van terug houdendheid. De fraaie, rustige openingszin van de roman luidt als volgt: 'Dus toen ik vorig jaar herfst aan mijn avondwandelingen begon, ontdekte ik dat Morning- side Heights een mooie plek was om van daaruit de stad in te gaan'. Daarna laat deze verteller je niet meer los. Terwijl hij terugblikt op zijn wandeltochten door New York - een gedeelte van het boek speelt daarnaast in Brussel - en zich schijnbaar achteloos zijn ob servaties herinnert, vertelt hij een verhaal dat van een ongekende subtiliteit, schoonheid en ver schrikking is. Dit is het moderne schrijven, dit is de weg die de mo derne literatuur zal en moet in T U J 0 C L Brooklyn Bridge, New York. slaan, wil ze overleven. Fenomenaal is de wijze waarop kunst in dit boek een rol speelt. Voor Julius is kunst er gewoon, kunst is niet iets om satirisch of neerbuigend over te doen, iets waar je raar over moet leuteren of waar je cadeautjes bij krijgt. Kunst vormt een serieus onderdeel van zijn leven. Door literatuur is zijn blik mede gevormd. Julius zet de romans die hij heeft gelezen in bij de beschrijving van de mensen die hij tegenkomt. Hij typeert iemand in een kroeg als volgt: 'Hij had een donkere huid, was kaal, had een breed, glad voorhoofd en een zorg vuldig bijgehouden potloodsnor. Zijn bovenlichaam was gespierd, maar hij had spillebenen, zodat het leek alsof Nabokovs Pnin tot le ven was gekomen'. foto iStockphoto Zoals literatuur en leven een vruchtbaar verbond aangaan, zo weet Julius (Cole) ook verschillen de tijden volkomen harmonieus in elkaar over te laten lopen. De ro man speelt grofweg van de herfst van 2006 tot aan de late zomer van 2007, maar we krijgen er zo veel meer bij: herinneringen van Julius aan zijn jeugd in Nigeria, ver halen over de levens van kunste naars uit heden en verleden én ver halen over het verleden van de stad New York, een geschiedenis die zichtbaar en voelbaar aanwezig is in het hier en nu. Hier is een buitengewoon vaardige verteller aan het woord. Die, en dat maakt de roman nog briljan ter, er ook wel eens naast kan zit ten. Julius vertelt goed en zelfverze kerd. Je vertrouwt hem volkomen. Deze roman wordt gekenmerkt door een weldadig aandoende rust. De verrassingen die de vertel ler voor de lezer in petto heeft, ko men daardoor des te harder aan. En misschien zijn het niet eens zo zeer deze verrassingen die door de verteller zelf met ons worden ge deeld, maar is het de vernuftigheid die op een bijna onnavolgbare wij ze in het vertellen zélf zit, de zorg vuldige compositie van deze ro man, die ervoor zorgt dat je soms meer ziet dan de verteller zelf. Open stad, dat klinkt als een zeer optimistische titel. Maar uiteinde lijk gaat dit boek over eenzaam heid. Iedereen zit opgesloten in zijn eigen hoofd en beschouwt zijn eigen kijk op de wereld als de ware. Bijna aan het einde van Open stad legt Julius uit dat we misschien wel wat eigenaardige trekjes hebben, maar dat we in on ze eigen verhalen niet de schurken rol spelen: 'In zekere zin geldt zelfs het tegenovergestelde: we spelen de heldenrol, voor minder doen we het niet, en te midden van die stortvloed aan andermans verha len, voor zover die ons zelfs maar interesseren, zijn we nooit minder dan heldhaftig'. Hoe het wérkelijk zit, wordt getoond in goede ro mans. En Open stad is een geweldi ge roman. Teju Cole - Open stad. Vertaling door Paul van der Lecq. De Bezige Bij, 19,90 euro IJ i; Susan Smit komt na het succes van 'Vloed' niet met een nieuwe roman. 'Zoals jij be mint' is een thematische verha lenbundel. Over de dynamiek van de liefde en de chemie die hoort bij erotiek. Over aantrek king en afstoting. Bijna ieder een in de vijftien verhalen in de bundel van Susan Smit raakt op enig moment teleurgesteld in de liefde, want het komt maar zo zelden voor dat de ver wachtingen en de wederzijdse interesse overeenkomen. Maar telkens vlamt de passie weer op en krijgt de liefde een nieu we kans. Q Susan Smit - Zoals jij bemint. Lebowski, 17,50 euro. GELD De nieuwe roman van Ai- fric Campbell, schrijfster van 'De logica van het moorden', is het verhaal van een vrouw die erin is geslaagd door het glazen plafond van de Engelse bankwe reld te breken. Ze is succesvol en redelijk gelukkig, al komt van enig liefdesleven weinig te recht. Geri woont samen met haar trouwe hond. De wereld om haar heen wordt gedomi neerd door mannen. Dan lopen de spanningen rond een riskan te belegging op, terwijl de Irak-oorlog op uitbreken staat. En er is ook drank in het spel. Aifric Campbell - Stop. Vertaling Robert Neugarten. De Geus, 22,50 euro (geb.) PAPMER Edgar is overleden, de ge liefde van Ilse. Het laat haar ra deloos achter. Ze moet zijn dood zien te verwerken en daar toe begint ze zelf papier te ma ken. Ilse plukt brandnetels en ze raapt blaadjes op bij een meer, die ze in de brij verwerkt waar ze papier van maakt. Uit het afbrekende biologische ma teriaal en uit het werk komen de herinneringen aan Edgar naar boven. Dit is het verhaal van de nieuwe roman van Ma rie Kessels, 'Het lichtatelier'. In subtiele bewoordingen schetst ze het gevoelige verhaal van Il se en daarmee van Edgar. O Marie Kessels - Het lichtatelier. De Bezige Bij, 18,90 euro. door Mieske van Eek Jacob Slavenburg - Het document. Ankh Hermes, 19,95 euro HET DOCUMENT Een thriller met voetno ten en literatuurlijst. Kom er maar eens om in deze tijd van vervlakking. Cultuurhistoricus Jacob Sla venburg, die veel wetenschap pelijke boeken op zijn naam heeft staan over het vroege christendom, maakt in Het do cument een uitstapje naar het rijk van de fantasie. Een spannend, maar vooral boeiend en leerzaam boek, waarmee Slavenburg een nieuw publiek kan aanboren vöor zijn theorieën over het leven van Jezus en zijn volge lingen. Volgens Slavenburg staan dogma's als de maagde lijkheid van Maria haaks op het geloof van het Judese christendom. „In dat vroege christendom ging men ervan uit dat Jezus op natuurlijke wijze verwekt en geboren was en dat hij overgestraald werd met de Christusgeest bij de doop in de Jordaan", schrijft hij. Het verhaal draait om een echt bestaand oud document, het evangelie. Deze Simon was een broer van Jezus en 1 in tegenstelling tot de vier door de kerk erkende evange listen - ooggetuige van het le ven en sterven van Jezus. Het document onthult onder meer dat Jezus gehuwd was met Maria Magdalena. Als het document uit een klooster is verdwenen en op duikt bij een Italiaanse theo loog volgt een reeks moor den. Hoge kerkdienaren ma ken jacht op het evangelie. Een groepje familieleden en vrienden van de vermoorde wetenschappers wil het docu ment redden, maar ook voor komen dat er nog meer do den vallen. Dat leidt tot een spannende wedloop met de knechten van de kerk. Inez van Dullemen - Twee zusters. De Bezige Bij, 18,90 euro door Sonja de Jong Dat ene bekroonde en la ter verfilmde boek, Vroeger is dood, uit 1976, wordt altijd genoemd als de naam Inez van Dulle men valt. Terecht, want het was een uitzonderlijk teder en invoelend verslag van de neergang en dood van haar ouders. Maar Van Dullemen (1925) schreef veel meer prachtige boeken. Onlangs verscheen de novelle Twee zusters, over de immense ge volgen van incest. Alle kenmerken van Van Dul- lemens werk zijn ook hier aanwezig: de schitterende, poëtische kracht van haar woorden, de melancholieke toon die beschrijft maar niet oordeelt, de liefde voor de mens en wat hem drijft. In Twee zusters keert de Ame rikaanse Holly terug naar haar leegstaand ouderlijk huis vol herinneringen. Herin neringen aan haar zus Heat her met wie zij een intense band had, maar die op 26-jari- ge leeftijd zelfmoord pleegde. Beurtelings laat de schrijfster Holly, Heather en hun moe der aan het woord. Heather werd als puber geestesziek, maar was dat aangeboren of het gevolg van gebeurtenis sen in haar leven? Als een psy chiater suggereert dat zij als kind mogelijk seksueel mis bruikt is, vluchten haar ouders onmiddellijk naar een andere psychiater. Zo wordt Heather van de ene naar de andere kliniek gesleept, tot zij geheel verdwijnt in zichzelf. Behoedzaam en teder cirkelt Van Dullemen in haar woor den om de beide meisjes heen. Hier is een gelouterd schrijfster aan het woord. In amper 100 pagina's trekt een compleet, verloren mensenle ven aan je voorbij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 14