economie 113 Storing treft talloze machines HclfaW 'hH,U'C>1 Traag herstel netwerk Vodafone Nieuwsapps van Wegener meteen downloadhit vrijdag 6 april 2012 STADSKANAAL Steenhouwer 20,9502 ET T 0599-696 200 f0599 -657 126 I info@schipperhoutbouw.nl COEVORDEN Klooster 46,7741 ND T 0524-516 230 F 0524-517 203 I coevorden@schipperhoutbouw.nl VOOR GRATIS KLEURENBROCHURE Bel 0599-696200 of 0524-516230 of kijk op schipperhoutbouw.nl genieten? Vrij. 6, Zat. 7 april en 2e Paasdag van 10.00 - 17.00 uur geopend -- schipperhoutbouw.nl door Chris van Alem DEN HAAG - Het viel sommige Vod- afone-klanten niet mee, woens dag. Ze konden het thuisfront niet bellen nadat ze, terug van vakan tie, op Schiphol waren geland. Het aanzetten van de verwarming thuis vanuit de taxi met de smart- phone ging ook al niet De Tom- Tom Live van de taxichauffeur bleef verstoken van actuele ver keersinformatie, waardoor omlei dingsroutes niet in beeld kwamen. En thuis voor de deur in Rotter dam moest de rit contant betaald worden, omdat de mobiele pinap- paratuur in de taxi niet werkte. Veel ellende in een notendop in dit fictieve voorbeeld, dat duidelijk- maakt dat de storing bij Vodafone niet alleen het gespreksverkeer en mobiel internetten platlegde, maar ook nog eens de communicatie tussen een heleboel vitale appara tuur. Van de 20 miljoen simkaar ten die in Nederland actief wor den gebruikt, worden er één mil joen benut voor communicatie met machines. M2M, machine to machine, is een snel groeiende tak van sport, niet alleen in Nederland, maar in de he le wereld. Als de laatste Mars uit de snoepautomaat rolt, belt de ma chine zelf met de leverancier om aanvulling te vragen. Raakt het fil ter in de koffieautomaat op kan toor verstopt, dan roept de machi ne zelf een monteur op. „De toepassingen zijn legio", zegt Martin Wildeboer, mede-eigenaar van het Rotterdamse bedrijf Machi ne Talk, dat per jaar 30.000 machi nes aansluit op de gsm-netwerken van KPN, Vodafone en T-Mobile. „Dankzij een simkaartje in de tram kun je op het informatiebord bij de halte precies aflezen hoe lang het duurt voordat dê tram daar stopt." Hoewel Vodafone daarover zwijgt, schat Wildeboer dat weggevallen communicatie tussen machines, als gevolg van de storing in het net werk, een behoorlijke schadepost oplevert. „Dat de snoep- of sigaret tenautomaat niet wordt bijgevuld, is natuurlijk niet zo erg. Maar als een gemaal niet van afstand kan worden aangezet bij hoge water stand tijdens een storing, dan wordt het al een stuk serieuzer." Simkaarten spelen een vitale rol in DEN HAAG - Het herstel van het mo biele netwerk van Vodafone gaat langzamer dan verwacht. Ongeveer 300.000 klanten van het bedrijf in de regio Rotterdam-Den Haag moe ten er rekening mee houden dat ze tot vanochtend problemen hebben met bellen en sms'en. Het herstel van het 3G-verkeer, dat e-mail en in ternet op mobieltjes mogelijk maakt, duurt nog enkele dagen. Hetzelfde geldt voor voicemail. controle van veel bedrijfsproces sen. „Als een chauffeur van een koelwagen de koeling uitzet, om dat hij anders van de herrie niet kan slapen in zijn rustperiode, dan wordt-ie wakker gebeld door zijn baas die van afstand kan zien dat de temperatuur oploopt en de la ding dreigt te bederven." Simkaarten zitten ook in de 300.000 huizen en bedrijfspanden die door Nuon elektronisch wor den beveiligd. Het opnemen van de meterstand, zonder dat de me- teropnemer eraan te pas komt, is niet mogelijk zonder simkaarten in de slimme meters die nu met duizenden tegelijk worden ge plaatst. Vanaf 2015, zo heeft EU-commissaris Neelie Kroes be paald, moeten alle nieuwe auto's voorzien zijn van een simkaart die bij ongelukken hulpdiensten belt. KPN wil in gesprek gaan met minis ter Maxime Verhagen van Economi sche Zaken over het gebruik van netwerken van andere telecombe- drijven in het geval van een grote storing. Dat liet het telecombedrijf gisteren weten in reactie op een voorstel dat Verhagen woensdag deed. Verhagen zei samen met de providers lessen te willen trekken uit de grote storing die bij Vodafo ne ontstond na een brand. NIJMEGEN - In twee dagen tijd zijn .de iPad-apps van de Wegener-kran- ten ruim 23.000 keer gedownload. De nieuwsapps stonden de afgelo pen dagen geruime tijd in de hitlijs ten van de Appstore. Projectleider Johan van Uffelen, te vens hoofdredacteur van BN De- Stem, noemt de introductie een groot succes. „Want nog lang niet elk huishouden heeft een iPad." Van Uffelen is vooral blij met de goede reacties van gebruikers. „Er is waardering en de kritiek is mild. Natuurlijk valt er nog het nodige te verbeteren en door te ontwikke len." Mede op basis van de gebruikers reacties wordt op dit moment al ge werkt aan een zoekfunctie, verbete ring van de fotokwaliteit en verfijn de navigatie voor het regionieuws. Opvallend is dat gebruikers vragen of de familieberichten in de app op genomen kunnen worden. Het is vrijwel zeker dat die wens gehono reerd wordt. Veelgestelde vraag is ook: wanneer komt de Android-versie. „Daar wordt hard aan gewerkt", zegt Van Uffelen. En dat geldt ook voor een app waarin de gedrukte krant digi taal is op te halen. De nieuwsapps zijn dertig dagen gratis, daarna geldt een abonne mentsprijs van bijna 15,99 euro. Wie al een abonnement op de ge drukte krant heeft, kan gratis van de app gebruik blijven maken. en andere toeslagen op goud die de regering heeft aangekondigd. foto Divyakant Solanki/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 13