Thema V6 Multijet Getest... Lancia stuk zuiniger VW Crafter een De motor is krachtig maar toch prettig stil igÜiLAND COLOFON Hyundai i20 nieuw op meerdere fronten door hun opbouw en verlichting driedimensi onaal te zijn. Verder zijn ook de portierpanelen anders en werden de stoelen aangepakt. Kortom, een compleet nieuw interieur dat in Europa wordt gepresenteerd samen met de naamsverandering. Wie denkt dat het dan met het nieuws wel gedaan is, die heeft het mis. Ook motorisch is de bezem door het programma gehaald. De klant heeft nu de keuze uit de 3.6 liter V6 Pentastar benzinemo tor en de in Italië ontwikkelde 3 liter V6 diesel, die we eerder al tegenkwamen in de Jeep Grand Cherokee. Ook in de Lancia is er de keuze uit 190 en 239 pk. De laatste overtreft ook met zijn koppel Ondanks dat de Thema geen echte Lancia is, blijft het een indrukwekkende verschijning de alleen als sedan wordt geleverd. van 550 Nm over een voldoende breed merenge bied. De motor klinkt zeer voornaam en is over de hele linie prettig stil. Qua prestaties komen we niets te kort: een top van 230 km/u en acceleratie naar 100 in 7,9 seconden. Dat de Lancia Thema een bestaand concept is, blijkt onder meer uit het gewicht van 1.938 kg, ronduit stevig. Geheel naar verwachting heeft dat invloed op het gemid delde brandstofverbruik. Datzelfde geldt voor de vijftraps automaat die aan de diesel is gekoppeld, waar de benzinemotoren acht overbrengingen heeft. Daarom is een gemiddelde van 1 op 12 al les behalve uitzonderlijk. De Thema diesel is er vanaf 56.500 euro (190 pk). Specificaties Motor: 3.0 6 cilinder diesel, 176 kW/239 pk bij 4.000 tpm, koppel 550 Nm bij 1.800 - 2.800 tpm, prestaties: topsnelheid 230 km/ u, acceleratie 0-100 in 7,9 sec. Lxbxh 5,066 x 1,902 x 1,488 meter, bagageruimte 462 li ter, gewicht 1.938 kg. Verbruik: 7,1 liter/100 km, C02-uitstoot 185 g/km. Lancia breidt haar programma uit met bestaande auto's. Fiat Auto is de grootste aandeelhouder van Chrysler en heeft de merknaam Chrysler in Europa geschrapt. Diverse bestaande model len worden nu met Lancia logo aangeboden. De nieuwe Lancia Thema is de vertrouwde Chrysler 300, die vorig jaar in Amerika een facelift heeft ondergaan. De ruim 5 meter lange limousine heeft zijn ver trouwde uitstraling behouden met de relatief hoog gesloten koets en een hoekige neus met in drukwekkende grille. Hierop prijkt het Lancia- logo. Op de wielen en het kofferdeksel staat het eveneens. De naam Thema is uit de historische portfolio van het merk afkomstig. De naam en de logo's zijn zo ongeveer de enige inbreng van Lancia. Een volgende generatie zal ongetwijfeld met medewerking van de Europese ontwerpers tot stand komen. Voor het interieur geldt overigens hetzelfde, dat is op wat logo's en een fraai klokje na gelijk aan de- Chrysler. Maar tegelijk met de facelift is het interieur zo serieus aangepakt, dat het niet meer te vergelijken is met de exemplaren die hier al rond rijden. Het volledig dashboardlichaam is nieuw, veel minder hoekig dan voorheen en bekleed met een zacht materiaal. De nieuwe klokken lijken Autoland is een commerciële bijlage van Wegener Media BV ■r Directeur/Uitgever: Charles van den Oosterkamp 8B Redactie: Frank Husslage F.husslage@whm.wegener.nl Advertentieverkoop: Team Zeeland. 0118-434070 WWW.autoland.nlteamzeeland@pzc.nl E& Opmaak: MasterColors Mediafactory B.V. Druk: Wegener Nieuwsdruk IB Adresgegevens: Wegener Media Park Veldzigt 35, 4436 DR Middelburg De wijzigingen aan de grote Volkswagen Crafter bestelwagen zitten vooral achter de neus. Daar is het hele programma van vijf naar vier cilinders gegaan. pedaal en daardoor volgt de 'bus' moeiteloos het gros van de personenauto's. Bij de Crafter wordt BlueMotion geleverd op de 109 en 136 pk versie. Het pakket bestaat uit het bekende start/stop systeem dat feilloos werkt, het terugwinnen van remenergie, aanpassingen van de motorelektronica, een comfortverhogende en verbruik verlagende cruise-control en een lange re achterasoverbrenging. Eén onderdeel was niet op dit exemplaar aanwezig. Importeur Pon had de standaard banden met lagere rolweerstand tijdelijk vervangen door winterhanden. De prijzen beginnen bij 22.190 euro excl. BTW. Zo'n drie jaar geleden nam de compacte Hyundai i20 de taken over van de Getz. De auto beschikte meteen over een aansprekend en zeer Europees uiterlijk dat door een van de belangrijkste kopers- groepen direct zeer werd gewaardeerd. Maar de tijd staat niet stil en daarom dat het merk in Ge- nève een facelift van deze hatchback liet zien die binnenkort wordt uitgeleverd. Vooral het front is aangepakt en meer in lijn met de nieuwe i40 en i30. Het doet de auto goed én zorgt dat het model in lijn komt met het verdere programma. Maar ook technisch is Hyundai flink met de i20 in de weer gegaan. De leidt onder meer tot een nieuwe 1.2 liter benzinemotor die met zijn C02-uitstoot van 109 g/km tot 1 juli nog vrijgesteld is van belas ting. En ondanks dat het kort dag is, zal het merk ervoor zorgen dat voldoende kopers hiervan kun nen profiteren. Ook nieuw is de 1.1 liter driecilin der diesel die met 84 g/km voorlopig belastingvrij blijft. De vijfdeurs is het meest populair en wordt geproduceerd in Turkije. We zien de laatste jaren ontwikkelingen bij personenauto's die allemaal gericht zijn op een lager brandstofverbruik. Brandstoffen worden door hun schaarste en veelal politiek spel steeds duurder, dus wil de automobilist liefst zo min mogelijk gebruiken. Dezelfde trend wordt inmid dels ook merkbaar bij de bestelauto's, zo zien we onder meer aan de recent fors gewijzigde Volks wagen Crafter. De Crafter staat in het bedrijfswagenprogramma van Volkswagen helemaal bovenaan. Het gam ma is zeer uitgebreid en dat uit zich weer in een forse keuze uit voertuiglengtes, verschillende dakhoogtes en een eindeloze reeks opbouwva- rianten. In dit geval gaat het om de Crafter in de tweede carrosserielengte en met de tweede dakhoogte. In bedrijfswagenland wordt dan snel gesproken over een L2H2. Wat in ieder geval van groot belang is, is dat Volkswagen bij de Crafter afscheid heeft geno men van de altijd hoog gewaardeerde 5 cilinder TDI dieselmotor. De moderne techniek heeft de souplesse van deze krachtbron inmiddels inge haald en er blijkt nu slechts een 2 liter vierci- linder nodig om minimaal dezelfde prestaties te leveren en tegelijk een stuk minder brandstof te verbruiken. Dat is in een voertuigsegment waar vooral de kilometerkostprijs doorslaggevend is, van het grootste belang. Volkswagen koppelt zelfs haar BlueMotion Tech nologie aan het vernieuwde Crafter programma en dat levert een gemiddeld brandstofverbruik op van 7 liter/100 km. Dat klinkt veelbelovend, maar is bij een bestelauto zeer sterk afhankelijk van de belading en de manier waarop er wordt gereden. Onze stevig rit veel op de snelweg en daarnaast vooral binnendoor levert een dorst op van ongeveer 1 op 9. Maar zoals bij alle voertui gen met een verbrandingsmotor, kost snelheid nu eenmaal veel dieselolie. Wat prestaties betreft, laat de Crafter zich gelden. De motor reageert uitermate levendig op bewegingen van het gas-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50