Thema V6 Multijet
Getest... Lancia
stuk
zuiniger
VW Crafter
een
De motor is
krachtig maar
toch prettig stil
igÜiLAND
COLOFON
Hyundai i20
nieuw op
meerdere fronten
door hun opbouw en verlichting driedimensi
onaal te zijn. Verder zijn ook de portierpanelen
anders en werden de stoelen aangepakt. Kortom,
een compleet nieuw interieur dat in Europa wordt
gepresenteerd samen met de naamsverandering.
Wie denkt dat het dan met het nieuws wel gedaan
is, die heeft het mis. Ook motorisch is de bezem
door het programma gehaald. De klant heeft nu
de keuze uit de 3.6 liter V6 Pentastar benzinemo
tor en de in Italië ontwikkelde 3 liter V6 diesel,
die we eerder al tegenkwamen in de Jeep Grand
Cherokee. Ook in de Lancia is er de keuze uit 190
en 239 pk. De laatste overtreft ook met zijn koppel
Ondanks dat de Thema geen echte Lancia is, blijft het een indrukwekkende verschijning de
alleen als sedan wordt geleverd.
van 550 Nm over een voldoende breed merenge
bied. De motor klinkt zeer voornaam en is over
de hele linie prettig stil. Qua prestaties komen we
niets te kort: een top van 230 km/u en acceleratie
naar 100 in 7,9 seconden. Dat de Lancia Thema
een bestaand concept is, blijkt onder meer uit
het gewicht van 1.938 kg, ronduit stevig. Geheel
naar verwachting heeft dat invloed op het gemid
delde brandstofverbruik. Datzelfde geldt voor de
vijftraps automaat die aan de diesel is gekoppeld,
waar de benzinemotoren acht overbrengingen
heeft. Daarom is een gemiddelde van 1 op 12 al
les behalve uitzonderlijk. De Thema diesel is er
vanaf 56.500 euro (190 pk).
Specificaties
Motor: 3.0 6 cilinder diesel, 176 kW/239 pk
bij 4.000 tpm, koppel 550 Nm bij 1.800 -
2.800 tpm, prestaties: topsnelheid 230 km/
u, acceleratie 0-100 in 7,9 sec. Lxbxh 5,066
x 1,902 x 1,488 meter, bagageruimte 462 li
ter, gewicht 1.938 kg. Verbruik: 7,1 liter/100
km, C02-uitstoot 185 g/km.
Lancia breidt haar programma uit met bestaande
auto's. Fiat Auto is de grootste aandeelhouder
van Chrysler en heeft de merknaam Chrysler
in Europa geschrapt. Diverse bestaande model
len worden nu met Lancia logo aangeboden. De
nieuwe Lancia Thema is de vertrouwde Chrysler
300, die vorig jaar in Amerika een facelift heeft
ondergaan.
De ruim 5 meter lange limousine heeft zijn ver
trouwde uitstraling behouden met de relatief
hoog gesloten koets en een hoekige neus met in
drukwekkende grille. Hierop prijkt het Lancia-
logo. Op de wielen en het kofferdeksel staat het
eveneens. De naam Thema is uit de historische
portfolio van het merk afkomstig. De naam en
de logo's zijn zo ongeveer de enige inbreng van
Lancia. Een volgende generatie zal ongetwijfeld
met medewerking van de Europese ontwerpers
tot stand komen.
Voor het interieur geldt overigens hetzelfde, dat
is op wat logo's en een fraai klokje na gelijk aan
de- Chrysler. Maar tegelijk met de facelift is het
interieur zo serieus aangepakt, dat het niet meer te
vergelijken is met de exemplaren die hier al rond
rijden. Het volledig dashboardlichaam is nieuw,
veel minder hoekig dan voorheen en bekleed met
een zacht materiaal. De nieuwe klokken lijken
Autoland is een
commerciële
bijlage van
Wegener Media BV
■r Directeur/Uitgever:
Charles van den Oosterkamp
8B Redactie:
Frank Husslage
F.husslage@whm.wegener.nl
Advertentieverkoop:
Team Zeeland.
0118-434070
WWW.autoland.nlteamzeeland@pzc.nl
E& Opmaak:
MasterColors Mediafactory B.V.
Druk:
Wegener Nieuwsdruk
IB Adresgegevens:
Wegener Media
Park Veldzigt 35,
4436 DR Middelburg
De wijzigingen aan de grote Volkswagen
Crafter bestelwagen zitten vooral achter de
neus. Daar is het hele programma van vijf
naar vier cilinders gegaan.
pedaal en daardoor volgt de 'bus' moeiteloos het
gros van de personenauto's.
Bij de Crafter wordt BlueMotion geleverd op de
109 en 136 pk versie. Het pakket bestaat uit het
bekende start/stop systeem dat feilloos werkt, het
terugwinnen van remenergie, aanpassingen van
de motorelektronica, een comfortverhogende en
verbruik verlagende cruise-control en een lange
re achterasoverbrenging. Eén onderdeel was niet
op dit exemplaar aanwezig. Importeur Pon had
de standaard banden met lagere rolweerstand
tijdelijk vervangen door winterhanden.
De prijzen beginnen bij 22.190 euro excl.
BTW.
Zo'n drie jaar geleden nam de compacte Hyundai
i20 de taken over van de Getz. De auto beschikte
meteen over een aansprekend en zeer Europees
uiterlijk dat door een van de belangrijkste kopers-
groepen direct zeer werd gewaardeerd. Maar de
tijd staat niet stil en daarom dat het merk in Ge-
nève een facelift van deze hatchback liet zien die
binnenkort wordt uitgeleverd. Vooral het front is
aangepakt en meer in lijn met de nieuwe i40 en
i30. Het doet de auto goed én zorgt dat het model
in lijn komt met het verdere programma. Maar
ook technisch is Hyundai flink met de i20 in de
weer gegaan. De leidt onder meer tot een nieuwe
1.2 liter benzinemotor die met zijn C02-uitstoot
van 109 g/km tot 1 juli nog vrijgesteld is van belas
ting. En ondanks dat het kort dag is, zal het merk
ervoor zorgen dat voldoende kopers hiervan kun
nen profiteren. Ook nieuw is de 1.1 liter driecilin
der diesel die met 84 g/km voorlopig belastingvrij
blijft. De vijfdeurs is het meest populair en wordt
geproduceerd in Turkije.
We zien de laatste jaren ontwikkelingen bij
personenauto's die allemaal gericht zijn op een
lager brandstofverbruik. Brandstoffen worden
door hun schaarste en veelal politiek spel steeds
duurder, dus wil de automobilist liefst zo min
mogelijk gebruiken. Dezelfde trend wordt inmid
dels ook merkbaar bij de bestelauto's, zo zien we
onder meer aan de recent fors gewijzigde Volks
wagen Crafter.
De Crafter staat in het bedrijfswagenprogramma
van Volkswagen helemaal bovenaan. Het gam
ma is zeer uitgebreid en dat uit zich weer in een
forse keuze uit voertuiglengtes, verschillende
dakhoogtes en een eindeloze reeks opbouwva-
rianten. In dit geval gaat het om de Crafter in
de tweede carrosserielengte en met de tweede
dakhoogte. In bedrijfswagenland wordt dan snel
gesproken over een L2H2.
Wat in ieder geval van groot belang is, is dat
Volkswagen bij de Crafter afscheid heeft geno
men van de altijd hoog gewaardeerde 5 cilinder
TDI dieselmotor. De moderne techniek heeft de
souplesse van deze krachtbron inmiddels inge
haald en er blijkt nu slechts een 2 liter vierci-
linder nodig om minimaal dezelfde prestaties te
leveren en tegelijk een stuk minder brandstof te
verbruiken. Dat is in een voertuigsegment waar
vooral de kilometerkostprijs doorslaggevend is,
van het grootste belang.
Volkswagen koppelt zelfs haar BlueMotion Tech
nologie aan het vernieuwde Crafter programma
en dat levert een gemiddeld brandstofverbruik
op van 7 liter/100 km. Dat klinkt veelbelovend,
maar is bij een bestelauto zeer sterk afhankelijk
van de belading en de manier waarop er wordt
gereden. Onze stevig rit veel op de snelweg en
daarnaast vooral binnendoor levert een dorst op
van ongeveer 1 op 9. Maar zoals bij alle voertui
gen met een verbrandingsmotor, kost snelheid
nu eenmaal veel dieselolie. Wat prestaties betreft,
laat de Crafter zich gelden. De motor reageert
uitermate levendig op bewegingen van het gas-