hun auto's
Een bocht 'haaks' nemen
we op de handrem
Vertrouwen is belangrijk
in de rallysport
houdt dan in. dat we die haaks op de handrem
kunnen nemen. Soms is een bocht 'rechts 2', dat
wil dus zeggen dat de bocht in de tweede versnel
ling dient te worden genomen. En 'rechts 6' geeft
dus groen licht om vol gas door de bocht te gaan.
Deze notities luisteren erg nauw. Adwin gaat vol
ledig op mijn aanwijzingen af, dus het moet al
lemaal precies kloppen", licht Ruud toe.
Vertrouwen is dus belangrijk in de rallysport en
dat hebben de twee in elkaar. De vriendschap da
teert al van zo'n 25 jaar geleden en stamt nog uit
de 'Kiekieristijd' zoals Ruud het verwoordt.
"De rally is voor ons beiden een echte uitlaatklep.
We hebben het met ons werk allebei ontzettend
druk, Adwin als directeur van Hoondert Staal
bouw en ik als directeur van Autobedrijf Tramper.
Maar zodra wij onderweg zijn naar een rally, valt
alle stress van ons af. Medewerkers weten dan
ook dat ze ons beter niet kunnen bellen en sturen
hooguit een sms'je. Zeker tijdens het rijden van
de proeven en het maken van de pacenotes zet
ten we de telefoon uit. Voor een rally zijn we vaak
een paar dagen onderweg, van donderdagmiddag
tot zaterdag. We rijden er dan ook niet meer dan
10 per jaar, dat is goed te doen en elke keer kij
ken we daar dus echt naar uit. Het zijn gewoon
een paar dagen waarbij het hoofd even helemaal
leeggemaakt wordt. Het is een klein wereldje, de
rallysport in Nederland. Ik schat dat er rond de
60 teams zijn, je komt elkaar dus vaak tegen, heel
gezellig allemaal. Rally's zijn zelden in de buurt,
eigenlijk altijd aan de andere kant van land. Vaak
in Hengelo of Hellendoorn. De dichtstbijzijnde
is in Etten-Leur, in Zeeland is helaas geen rally
meer, vroeger was er een in Hulst. Op een rallly
zijn gemiddeld zo'n 1000 vrijwilligers op de been
om alles letterlijk en figuurlijk in goede banen te
leiden, het is moeilijk om dat hier te realiseren.
Het leeft hier toch wat minder." De auto waar het
duo in rijdt, een Mitsubishi Evolution X wordt
tussen de rally's door gestald bij Van den Heu
vel motorsport in Barneveld. Alleen bij flinke
schade gaat de wagen mee naar Zeeland. Iets
dat helaas af en toe voorkomt.
De aandacht voor het milieu ontgaat ook de
rallysport niet. Bij proeven worden ook steeds
vaker door de organisatie paaltjes in de berm
gezet, zodat bochten niet afgesneden kunnen
worden. De Mitsubishi van het Hoondert ral
lyteam rijdt op bio-methanol, een brandstof
die minder belastend is voor het milieu.
Hoewel voor Ruud en Adwin de voor
naamste reden om rally te rijden de ont
spanning is, wil dat niet zeggen dat ze
minder fanatiek zijn. Beiden zijn ontzet
tend gedreven en het doel is om dit jaar
toch eindelijk die felbegeerde podiumplek
te behalen. Iets dat zeker niet ondenkbaar
is. Vorig jaar stonden we tot halverwege
het seizoen op de eerste plaats. Helaas had
den later in het seizoen een paar keer pech
en en konden we niet finishen. Toen zijn we
zo naar beneden gekelderd dat we dit niet
meer goed konden maken. Vaak finishen we
wel bij de eerste drie, een podiumplek moet
dus een keer lukken. We raken ook steeds
beter op elkaar ingespeeld, we proberen tus
sendoor wel eens te oefenen maar dat lukt
nauwelijks. Vanwege tijdgebrek maar ook
omdat het hier in Zeeland eigenlijk niet kan.
Als je in een dorp steeds voorbij komt rijden,
staan mensen toch raar te kijken. We houden
het dus hoofdzakelijk bij andere manieren van
voorbereiden. Zo wordt elke wedstrijd die we
rijden opgenomen vanuit de rallywagen. Die
kijken we dan terug en daar leer je natuurlijk
een hoop van, op deze manier proberen we
onze tactiek steeds wat verder te verbeteren.
Die podiumplek moet er gewoon komen!"