hun auto's Een bocht 'haaks' nemen we op de handrem Vertrouwen is belangrijk in de rallysport houdt dan in. dat we die haaks op de handrem kunnen nemen. Soms is een bocht 'rechts 2', dat wil dus zeggen dat de bocht in de tweede versnel ling dient te worden genomen. En 'rechts 6' geeft dus groen licht om vol gas door de bocht te gaan. Deze notities luisteren erg nauw. Adwin gaat vol ledig op mijn aanwijzingen af, dus het moet al lemaal precies kloppen", licht Ruud toe. Vertrouwen is dus belangrijk in de rallysport en dat hebben de twee in elkaar. De vriendschap da teert al van zo'n 25 jaar geleden en stamt nog uit de 'Kiekieristijd' zoals Ruud het verwoordt. "De rally is voor ons beiden een echte uitlaatklep. We hebben het met ons werk allebei ontzettend druk, Adwin als directeur van Hoondert Staal bouw en ik als directeur van Autobedrijf Tramper. Maar zodra wij onderweg zijn naar een rally, valt alle stress van ons af. Medewerkers weten dan ook dat ze ons beter niet kunnen bellen en sturen hooguit een sms'je. Zeker tijdens het rijden van de proeven en het maken van de pacenotes zet ten we de telefoon uit. Voor een rally zijn we vaak een paar dagen onderweg, van donderdagmiddag tot zaterdag. We rijden er dan ook niet meer dan 10 per jaar, dat is goed te doen en elke keer kij ken we daar dus echt naar uit. Het zijn gewoon een paar dagen waarbij het hoofd even helemaal leeggemaakt wordt. Het is een klein wereldje, de rallysport in Nederland. Ik schat dat er rond de 60 teams zijn, je komt elkaar dus vaak tegen, heel gezellig allemaal. Rally's zijn zelden in de buurt, eigenlijk altijd aan de andere kant van land. Vaak in Hengelo of Hellendoorn. De dichtstbijzijnde is in Etten-Leur, in Zeeland is helaas geen rally meer, vroeger was er een in Hulst. Op een rallly zijn gemiddeld zo'n 1000 vrijwilligers op de been om alles letterlijk en figuurlijk in goede banen te leiden, het is moeilijk om dat hier te realiseren. Het leeft hier toch wat minder." De auto waar het duo in rijdt, een Mitsubishi Evolution X wordt tussen de rally's door gestald bij Van den Heu vel motorsport in Barneveld. Alleen bij flinke schade gaat de wagen mee naar Zeeland. Iets dat helaas af en toe voorkomt. De aandacht voor het milieu ontgaat ook de rallysport niet. Bij proeven worden ook steeds vaker door de organisatie paaltjes in de berm gezet, zodat bochten niet afgesneden kunnen worden. De Mitsubishi van het Hoondert ral lyteam rijdt op bio-methanol, een brandstof die minder belastend is voor het milieu. Hoewel voor Ruud en Adwin de voor naamste reden om rally te rijden de ont spanning is, wil dat niet zeggen dat ze minder fanatiek zijn. Beiden zijn ontzet tend gedreven en het doel is om dit jaar toch eindelijk die felbegeerde podiumplek te behalen. Iets dat zeker niet ondenkbaar is. Vorig jaar stonden we tot halverwege het seizoen op de eerste plaats. Helaas had den later in het seizoen een paar keer pech en en konden we niet finishen. Toen zijn we zo naar beneden gekelderd dat we dit niet meer goed konden maken. Vaak finishen we wel bij de eerste drie, een podiumplek moet dus een keer lukken. We raken ook steeds beter op elkaar ingespeeld, we proberen tus sendoor wel eens te oefenen maar dat lukt nauwelijks. Vanwege tijdgebrek maar ook omdat het hier in Zeeland eigenlijk niet kan. Als je in een dorp steeds voorbij komt rijden, staan mensen toch raar te kijken. We houden het dus hoofdzakelijk bij andere manieren van voorbereiden. Zo wordt elke wedstrijd die we rijden opgenomen vanuit de rallywagen. Die kijken we dan terug en daar leer je natuurlijk een hoop van, op deze manier proberen we onze tactiek steeds wat verder te verbeteren. Die podiumplek moet er gewoon komen!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 47