Zeeuwen en De vriendschap stamt nog uit Kiekieris ROB STRATI NG Oude auto... Gemeentes vaak onveilig Autobatterijen worden goedkoper u-.v 'bekaf;. u ?>o§ dk ^/.x«ïxT<ïkvk ..xc, IV «ïyïs«SÏ£ kxxx 04» dü? dc -xwo Oudv^ vUtt <$U< OÏVhYY !XA5~ i,S» J^<&VV5\ S^&rvk" Vgcr y*\«vicst xbes bdxx:to V-OOT kkxtKVC rXAnXCX---» Ivkttdai* ïs$Vi> Cï vV~- ivtA gSsat ««susvW vkv $<ua£<? d^/j&^-kvaï* <k stvYVAt. D.« Sm hoo^s %>m\?ï-s.tA5i^%ci^ösis^eö. Dé merfceiv.k\iks: vvwfr, *Uxsr >k «v$$sr- idar- of vk rV.brv'jvAU'ï. o|> de h<x>£*^ iïvhvxïdex i-m. ÏT« <K>k Vïïrs ouvkrY types en dai xv-i^ïu«i^ar: de dssfer éx'tdd,kdU;k md d$\ds?è toatéa. ka> kasdk xechxdcAis <>nmi>§duk to weten:- <&it Ms ik èviïiS <ep düt §réfck\1 <x-n jvssno e er- vowing gcfod: bi- mi?» vvai nu&??c avAw g;.sj£ de svakv^Vikp «uk m min akttoskAkr deen sto die ubiKWiil vcffïö^ wmt de ,wtv getxuuvvc- yas; nv ik dc tekeduxg bekeek: er was een tudtxxnp op gé£A.iA co. ,ik sxxvg nog ■een bed:;:g reïkg» vte rek^wsskk v<xn" ubm oude pomp. Vöuoglimer, oidihmr De knie heef; deh stralend xty«^tdk*xi en dan be$»ïm het bü <ie e^e«e.«sa vkn tx>veu- genoemde ;vün>mol>ïvkn weer te kvkbekm Logisch dor uw troeiclkuvd met son extreme koude. pekel en ciUesiei winÉf ongemak- ken *s Neergesteld Maar n& perdxje vstft ruste <ioen eie.b &&vri& aikrkï kwaak/es -w-r dk: vkshokvn d tenen worden Regvimaug togen we e=U m^kèirikalet eod? «nn> m vie we-hpN.ee. max he:ao> pxs -..e,;. e e Vt -vmks:rro>mee!m:ct i-yer-^vtk geèe-e-xl heb- tv?1 vV:ne;kmheekxs <f v x\ ^uvktv- vxv*k eevuetv <i:e gevyekiig 1 g»\ie.v\«-K5 er: wrt etee's en 'xiU»x\^ kv v-e-' vvue'ke v-e: er rer kcbreuk t> U xenxkere. eivee' see ke, -o-re s\xi\::viuüxu e-eeve:; ge- per(--e:xveèe eeuxeckerwr er- -eeè en skve \vo,ï\i<-u gesteegsi ce è.u uur «n\beei:-5e< .ke ii-euie vs\u hfï reun ekèers 'ik Vrree-»t v e ne^xkNxx-e er-s urre s rre 'bserk re bH'k Die eeer. ee.sgvïeeg ntet sïvre>eh<\rbïeke-.-> eie -evueèig r es;gree-e weren ,- rss .eersèv'e x gs^rrxuxux-sxk rere - euMmr. e es rut: ee. ee ètrre, 'xve", vv>er- kwr-e, lx èec Svxi veeider nvx err kfc-avr eep,- p.XN.er.g e',rvkr>ebokb:\?krse gs-uuxuesxvl J•"»-.• .i.vr.sg vesèeel 'k»v: grreese, èc sr-ess heei": av;v.: esvAS xg e-r, ken:u< er r\grer,x r en vV br »n rv: è.e r?e.t.e ge nkk„g gert.ukt Neg W.;T ,v-rbre':ek.T.» bè OLOV vveunes tv geksnetig sieutriee^ergenireervl. we.Aêv rrge-nvreu uur \sève kk5.ss.kkm i-nve-r he'; 'reeiinrseh pere^ee-rl wesekïi geeev->resef p% hege<:.;ree., 1 r?eekrsdtuier Win Opveren kesr-' bet *.-.uk \sx>r OAt esuiexeekx: vei> k;r>- «eke Mere-rrkw>ev. ua bexy^fexg vk: vségeïxie ring sïtu het irege ;e\Viig$sss verige hit ce.it Wo ;.r,x Nu \r; INee we-èeè rer-eep- ■e r. •r.rrè.tgu? \rr esuieuleke weivier: e..>reee'k;t-eg erexisv exr-ger.veeki t.rcvet' At vfcakr Fabrikanten maken hun auto's steeds veiliger. Maar helaas is die veiligheid maar een deel van de totale verkeersveiligheid. De totale verkeersveilig heid wordt beïnvloed door veel meer factoren dan alleen die van de auto's zelf. Verkeersadviesbureau VIA.nl heeft onderzoek verricht naar de positie van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de Nederlandse gemeen ten. 43 Procent van de gemeenten scoort onveilig, waarvan 20 procent ruim boven het gemiddelde, 60 procent van de gemeenten laat een stijgende trend (over de periode 2007-2009) zien in het aantal verkeersslachtoffers (doden en ziekenhuis gewonden) en 76 procent van de gemeenten vol doet in 2009 nog niet aan de verkeersveiligheids- doelstelling voor 2020. Vooral fietsers en ouderen bevinden zich onder de verkeersslachtoffers. Op 28 procent van de hoofdwegen (18.622 kilometer gemeten) wordt te hard gereden. Met name de 30 en 50 km-wegen springen er daarbij uit. Het is een greep uit de resultaten en de onderzoeksresultaten laten zien dat veel gemeenten zeer negatief scoren op verkeersveiligheid. En dat terwijl Nederland, wereldwijd gezien, al decennia lang daar zeer goed op scoort. Het aan tal verkeersdoden daalt al jaren, maar het beleid is gericht op ernstige verkeersslachtoffers: doden en ziekenhuisgewonden. Juist bij de ziekenhuisge wonden gaat het fout. ViaStat Dashboard hanteert daarom een methode waarbij met name de ziekenhuisgewonden worden opgehoogd op basis van de ziekenhuisregistratie. De belangrijkste reden voor deze nieuwe vorm van rapporteren is de verslechterde ongevallen registratie bij de politie. De grote doorbraak van de elektrische auto is sterk afhankelijk van de kosten ervan. Auto's met tra ditionele verbrandingsmotoren zijn al tientallen jaren op de markt. Alles wat eraan fijngetuned kon worden, is dat al en iedere mogelijkheid om de showroomprijs aantrekkelijk te maken is al tot op het bot benut. Elektrische auto's staan nog aan het begin van dit hele proces en er wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk nog veel gewonnen. Elektrische voertuigen zijn op dit moment vooral erg kostbaar vanwege de dure batterijen. Er wordt al langer voorspeld dat deze goedkoper gaan wor den naarmate de productieaantallen zullen toene men. Dat is niet onlogisch, want dat geldt voor alle industriële producten. Maar hoe sterk en wanneer die prijs dermate fors zal afnemen dat de elek trische auto aanzienlijk goedkoper wordt, dat is maar moeilijk in te schatten. Tot nu toe spelen elektrische auto's geen rol van betekenis op de wereldmarkt qua verkoopaantal len. De modellen die op dit moment beschikbaar zijn, maken allemaal gebruik van lithium-ion ac cu's, die ook te vinden zijn in laptops en mobiele telefoons. Er is een onderzoek gedaan waaruit zou blijken dat de prijzen van dit type batterijen tot 2017 zo'n dertig procent omlaag zullen gaan. Het bureau Pike Research becijfert zelfs dat de prijs dan zal komen op 523 dollar per kWh. De oorzaak hiervan is niet alleen grotere pro ductie, maar ook een toegenomen aanvoer van lithium en een geoptimaliseerde productie. Het bureau verwacht een forse toename van de jaar omzet van accuproducenten die van 2 miljard nu naar 14,6 miljard dollar zal gaan in 2017. Pike Research verwacht 5,2 miljoen plug-in hybrides in 2017. Ook deze keer twee rasechte Zeeuwen. Ze kennen elkaar door en door en dat komt ze ker van pas bij de sport die zij beoefenen. Ik stel aan u voor Adwin Hoondert en Ruud Koole van het Hoondert rallyteam, het enige Zeeuwse ralllyteam. Marina Meijers Goes Het begon met circuit rijden in Zandvoort. Op zich is dat een spectaculair circuit en aan snelheid ui teraard geen gebrek, maar toch ging het rijden van steeds het zelfde rondje min of x meer vervelen. Adwin 1 Hoondert die al lan ger zijn zinnen op de rally had gezet, polste zijn maat Ruud Koole en het Hoonder rallyteam was geboren. "Zo'n drie jaar terug zijn we begonnen. Het rallyrijden is een fantastische sport, snelheid is belangrijk maar ook tactiek speelt een heel grote rol. En het samenwerken natuurlijk, we zijn nu een aantal jaren bezig en we raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Zoiets kost gewoon tijd", aldus navigator Ruud Koole. Een rally is een meerdaagse wedstrijd over af gesloten, maar normaal gesproken openbare wegen. Het parcours bevindt zich vaak in het poldergebied en wordt dus speciaal voor de rally uitgezet. Rally's bestaan uit meerdere proeven die verspreid liggen rondom de startplaats. Als navigator zorgt Ruud voor een gedetailleerde beschrijving van de route, via de zogenaamde 'pacenotes', ook let hij op de tussentijden en weet hij waar op de proef de gevaren zich be vinden. "De pacenotes zijn eigenlijk beknopte beschrijvingen van de af te leggen route. Een bocht kan bijvoorbeeld 'haaks links' zijn, dat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 46