Zeeuwen en
De vriendschap stamt
nog uit Kiekieris
ROB STRATI NG
Oude auto...
Gemeentes vaak onveilig
Autobatterijen worden goedkoper
u-.v 'bekaf;.
u ?>o§ dk ^/.x«ïxT<ïkvk ..xc, IV
«ïyïs«SÏ£ kxxx 04» dü? dc -xwo
Oudv^ vUtt <$U< OÏVhYY !XA5~ i,S» J^<&VV5\ S^&rvk"
Vgcr y*\«vicst xbes bdxx:to
V-OOT kkxtKVC rXAnXCX---» Ivkttdai* ïs$Vi> Cï vV~-
ivtA gSsat ««susvW vkv $<ua£<? d^/j&^-kvaï*
<k stvYVAt.
D.« Sm hoo^s %>m\?ï-s.tA5i^%ci^ösis^eö. Dé
merfceiv.k\iks: vvwfr, *Uxsr >k «v$$sr-
idar- of vk rV.brv'jvAU'ï. o|> de h<x>£*^ iïvhvxïdex
i-m. ÏT« <K>k Vïïrs
ouvkrY types en dai xv-i^ïu«i^ar: de dssfer
éx'tdd,kdU;k md d$\ds?è toatéa. ka> kasdk
xechxdcAis <>nmi>§duk to weten:-
<&it Ms ik èviïiS <ep düt §réfck\1 <x-n jvssno e er-
vowing gcfod: bi- mi?» vvai nu&??c avAw g;.sj£ de
svakv^Vikp «uk m min akttoskAkr deen
sto die ubiKWiil vcffïö^ wmt de ,wtv
getxuuvvc- yas; nv ik dc tekeduxg bekeek: er
was een tudtxxnp op gé£A.iA co. ,ik sxxvg nog
■een bed:;:g reïkg» vte rek^wsskk v<xn" ubm
oude pomp.
Vöuoglimer, oidihmr
De knie heef; deh stralend xty«^tdk*xi en
dan be$»ïm het bü <ie e^e«e.«sa vkn tx>veu-
genoemde ;vün>mol>ïvkn weer te kvkbekm
Logisch dor uw troeiclkuvd met son extreme
koude. pekel en ciUesiei winÉf ongemak-
ken *s Neergesteld Maar n& perdxje vstft
ruste <ioen eie.b &&vri& aikrkï kwaak/es -w-r
dk: vkshokvn d tenen worden Regvimaug
togen we e=U m^kèirikalet eod? «nn> m vie
we-hpN.ee. max he:ao> pxs -..e,;. e e Vt
-vmks:rro>mee!m:ct i-yer-^vtk geèe-e-xl heb-
tv?1 vV:ne;kmheekxs <f v x\ ^uvktv- vxv*k
eevuetv <i:e gevyekiig
1 g»\ie.v\«-K5 er: wrt etee's en 'xiU»x\^ kv v-e-'
vvue'ke v-e: er rer kcbreuk t> U xenxkere.
eivee' see ke, -o-re s\xi\::viuüxu e-eeve:; ge-
per(--e:xveèe eeuxeckerwr er- -eeè en skve
\vo,ï\i<-u gesteegsi ce è.u uur «n\beei:-5e< .ke
ii-euie vs\u hfï reun ekèers
'ik Vrree-»t v e ne^xkNxx-e er-s urre s
rre 'bserk re bH'k Die eeer. ee.sgvïeeg
ntet sïvre>eh<\rbïeke-.-> eie -evueèig r es;gree-e
weren ,- rss .eersèv'e x gs^rrxuxux-sxk rere -
euMmr. e es rut: ee. ee ètrre, 'xve", vv>er-
kwr-e, lx èec Svxi veeider nvx err kfc-avr eep,-
p.XN.er.g e',rvkr>ebokb:\?krse gs-uuxuesxvl
J•"»-.• .i.vr.sg vesèeel 'k»v: grreese, èc sr-ess heei":
av;v.: esvAS xg e-r, ken:u< er r\grer,x r en vV
br »n rv: è.e r?e.t.e ge nkk„g gert.ukt
Neg W.;T ,v-rbre':ek.T.» bè OLOV vveunes tv
geksnetig sieutriee^ergenireervl.
we.Aêv rrge-nvreu uur \sève kk5.ss.kkm i-nve-r
he'; 'reeiinrseh pere^ee-rl wesekïi geeev->resef p%
hege<:.;ree., 1 r?eekrsdtuier Win Opveren
kesr-' bet *.-.uk \sx>r OAt esuiexeekx: vei> k;r>-
«eke Mere-rrkw>ev. ua bexy^fexg vk: vségeïxie
ring sïtu het irege ;e\Viig$sss verige
hit ce.it Wo ;.r,x Nu \r; INee we-èeè rer-eep-
■e r. •r.rrè.tgu? \rr esuieuleke
weivier: e..>reee'k;t-eg erexisv exr-ger.veeki
t.rcvet' At vfcakr
Fabrikanten maken hun auto's steeds veiliger.
Maar helaas is die veiligheid maar een deel van de
totale verkeersveiligheid. De totale verkeersveilig
heid wordt beïnvloed door veel meer factoren dan
alleen die van de auto's zelf.
Verkeersadviesbureau VIA.nl heeft onderzoek
verricht naar de positie van de verkeersveiligheid
en bereikbaarheid van de Nederlandse gemeen
ten.
43 Procent van de gemeenten scoort onveilig,
waarvan 20 procent ruim boven het gemiddelde,
60 procent van de gemeenten laat een stijgende
trend (over de periode 2007-2009) zien in het
aantal verkeersslachtoffers (doden en ziekenhuis
gewonden) en 76 procent van de gemeenten vol
doet in 2009 nog niet aan de verkeersveiligheids-
doelstelling voor 2020. Vooral fietsers en ouderen
bevinden zich onder de verkeersslachtoffers. Op
28 procent van de hoofdwegen (18.622 kilometer
gemeten) wordt te hard gereden. Met name de 30
en 50 km-wegen springen er daarbij uit. Het is een
greep uit de resultaten en de onderzoeksresultaten
laten zien dat veel gemeenten zeer negatief scoren
op verkeersveiligheid.
En dat terwijl Nederland, wereldwijd gezien, al
decennia lang daar zeer goed op scoort. Het aan
tal verkeersdoden daalt al jaren, maar het beleid
is gericht op ernstige verkeersslachtoffers: doden
en ziekenhuisgewonden. Juist bij de ziekenhuisge
wonden gaat het fout.
ViaStat Dashboard hanteert daarom een methode
waarbij met name de ziekenhuisgewonden worden
opgehoogd op basis van de ziekenhuisregistratie.
De belangrijkste reden voor deze nieuwe vorm
van rapporteren is de verslechterde ongevallen
registratie bij de politie.
De grote doorbraak van de elektrische auto is sterk
afhankelijk van de kosten ervan. Auto's met tra
ditionele verbrandingsmotoren zijn al tientallen
jaren op de markt. Alles wat eraan fijngetuned
kon worden, is dat al en iedere mogelijkheid om de
showroomprijs aantrekkelijk te maken is al tot op
het bot benut. Elektrische auto's staan nog aan het
begin van dit hele proces en er wordt in de nabije
toekomst waarschijnlijk nog veel gewonnen.
Elektrische voertuigen zijn op dit moment vooral
erg kostbaar vanwege de dure batterijen. Er wordt
al langer voorspeld dat deze goedkoper gaan wor
den naarmate de productieaantallen zullen toene
men. Dat is niet onlogisch, want dat geldt voor alle
industriële producten. Maar hoe sterk en wanneer
die prijs dermate fors zal afnemen dat de elek
trische auto aanzienlijk goedkoper wordt, dat is
maar moeilijk in te schatten.
Tot nu toe spelen elektrische auto's geen rol van
betekenis op de wereldmarkt qua verkoopaantal
len. De modellen die op dit moment beschikbaar
zijn, maken allemaal gebruik van lithium-ion ac
cu's, die ook te vinden zijn in laptops en mobiele
telefoons. Er is een onderzoek gedaan waaruit zou
blijken dat de prijzen van dit type batterijen tot
2017 zo'n dertig procent omlaag zullen gaan. Het
bureau Pike Research becijfert zelfs dat de prijs
dan zal komen op 523 dollar per kWh.
De oorzaak hiervan is niet alleen grotere pro
ductie, maar ook een toegenomen aanvoer van
lithium en een geoptimaliseerde productie. Het
bureau verwacht een forse toename van de jaar
omzet van accuproducenten die van 2 miljard nu
naar 14,6 miljard dollar zal gaan in 2017. Pike
Research verwacht 5,2 miljoen plug-in hybrides
in 2017.
Ook deze keer twee rasechte Zeeuwen. Ze
kennen elkaar door en door en dat komt ze
ker van pas bij de sport die zij beoefenen.
Ik stel aan u voor Adwin Hoondert en Ruud
Koole van het Hoondert rallyteam, het enige
Zeeuwse ralllyteam.
Marina Meijers
Goes
Het begon met circuit
rijden in Zandvoort.
Op zich is dat een
spectaculair circuit
en aan snelheid ui
teraard geen gebrek,
maar toch ging het
rijden van steeds het
zelfde rondje min of x
meer vervelen. Adwin 1
Hoondert die al lan
ger zijn zinnen op de
rally had gezet,
polste zijn
maat Ruud Koole en het Hoonder rallyteam was
geboren. "Zo'n drie jaar terug zijn we begonnen.
Het rallyrijden is een fantastische sport, snelheid
is belangrijk maar ook tactiek speelt een heel grote
rol. En het samenwerken natuurlijk, we zijn nu
een aantal jaren bezig en we raken steeds beter op
elkaar ingespeeld. Zoiets kost gewoon tijd", aldus
navigator Ruud Koole.
Een rally is een meerdaagse wedstrijd over af
gesloten, maar normaal gesproken openbare
wegen. Het parcours bevindt zich vaak in het
poldergebied en wordt dus speciaal voor de rally
uitgezet. Rally's bestaan uit meerdere proeven
die verspreid liggen rondom de startplaats. Als
navigator zorgt Ruud voor een gedetailleerde
beschrijving van de route, via de zogenaamde
'pacenotes', ook let hij op de tussentijden en
weet hij waar op de proef de gevaren zich be
vinden. "De pacenotes zijn eigenlijk beknopte
beschrijvingen van de af te leggen route. Een
bocht kan bijvoorbeeld 'haaks links' zijn, dat