Getest... Toyota Avensis 2.0 CVT
Skoda Citigo als vijfdeurs
Ma
»DeCVT
heeft vaste
versnellingen
Volkswagen breidt
aanbod Up! uit
PSA/GM alliantie
B 3 - i&J '.i1'':-/r
panelen blijft behouden. Er is wat met materia
len en kleuren geschoven en hier en daar leggen
wat extra metaalkleurige biesjes een chic accent.
De Avensis profiteert in haar nieuwste verschij
ningsvorm van het Touch Go navigatiesysteem
geïntegreerd in de geluidsinstallatie. De meest
complete versie is deze Executive Business met
lederen bekleding en een geheugen op de elek
trisch verstelbare stoelen en stuurkolom.
De Avensis is uitstekend afgewerkt, alles voelt
degelijk aan en het zitcomfort is uitstekend. Bo
vendien profiteren alle inzittenden van genoeg
binnenruimte en kan er vooral in de Wagon volop
bagage worden meegenomen. Het volume vari
eert van 543 tot 1.609 liter.
Motorisch is er niet gesleuteld en dat betekent
dat er drie benzinemotoren op het programma
De trend is kleinere en zuinigere auto's. Dat
betekent dat de berijders van de wat grotere za
kelijke modellen steeds meer uitwijken naar de
middenklasse. De spoeling voor de merken die
nog grotere modellen leveren wordt dunner. Dat
geldt ook voor de Toyota Avensis die jaren gele
den nog uitstekend verkocht en tegenwoordig een
beetje vergeten lijkt door het verkoopgeweld van
de hybrides bij Toyota.
Recent is de Avensis op diverse fronten aan
gepakt, zonder dat er sprake is van een serieus
andere auto. De wijzigingen beginnen met een
facelift. Ondanks dat we even goed moeten kij
ken, zijn veel elementen nieuw. Denk aan de
voorbumper, grille en eveneens de koplampen.
Elet profiel is gelijk gebleven, maar nieuwe wie
len maken hier het verschil, terwijl aan de achter
zijde gesleuteld is aan de indeling van lichtunits
en een chroomstrip boven de nummerplaat is
toegevoegd.
In het interieur gaat het om kleine aanpassingen.
De basisvorm van het dashboard en de portier-
Goed kijken om de uiterlijke vernieuwingen aan de Avensis te zien.
staan. De 2 liter is daarbij de krachtigste met een
vermogen van 152 pk en koppel van 196 Nm. De
CVT transmissie voegt daar extra comfort en be
dieningsgemak aan toe. De bak mist het nadeel
van een CVT dat het toerental fors oploopt als het
gaspedaal vol wordt ingetrapt. Toyota voorkomt
dit door vaste overbrengingen te kiezen. Vlot
presteren is geen probleem, de auto haalt de 100
km/u in 10,3 seconden en topt op 200 km/u. De
CVT heeft nagenoeg geen invloed op de presta
ties en blijkt keurig zuinig met een gemiddelde
van 1 op 13,2.
De Avensis is prettig stil en is op een prettige ma
nier op comfort afgestemd. De Avensis begint bij
25.345 euro (1.6 benzine sedan) en 26.610 euro
(Wagon). De duurste is de Executive Business
voor 39.925 euro (Wagon).
Specificaties
Motor: 2.0 4 cilinder benzine, 112 kW/152
pk bij 6.200 tpm, koppel 196 Nm bij 4.000
tpm, prestaties: topsnelheid 200 km/u, ac
celeratie 0-100 in 10,3 sec. Lxbxh 4,780 x
1,810 x 1,480 meter, bagageruimte 543 -
1.609 liter, gewicht 1.450 kg. Verbruik: 7,0
liter/100 km, C02 -uitstoot 162 g/km
Skoda heeft de compacte Citigo nog niet eens op
de Nederlandse markt gebracht of de modelserie
wordt naast de driedeurs al uitgebreid met een
vijfdeurs variant. De auto wordt in de eigen fa
briek gebouwd net als overigens de gelijkvormige
Volkswagen Up! en Seat Mii. Het is de zevende
modellijn van het merk en dat sluit weer aan bij
de groeistrategie van Skoda.
De vijfdeurs heeft met 3,56 dezelfde lengte als
de driedeurs. Mede dankzij een serieuze breedte
van 1,65 meter en hoogte van 1,48 meter is de
auto ondanks zijn compacte buitenkant verras
send ruim en volwassen binnenin. De vijfdeurs
heeft als bijkomend voordeel dat achterpassagiers
gemakkelijker in kunnen stappen. Om kosten en
gewicht te besparen kunnen de ruiten in de ach
terportieren niet naar beneden worden gedraaid,
maar slechts naar buiten toe worden open gezet
voor de ventilatie.
Prettig is dat de voorstoelen van de Citigo niet te
klein zijn uitgevallen, waardoor de indruk van een
stadsauto meteen wordt weg genomen. Ook heeft
de bagageruimte met minimaal 251 liter een be
hoorlijk volume en dit kan door het neerklappen
van de achterbank kinderlijk eenvoudig worden
uitgebreid tot 959 liter.
Skoda heeft maar liefst vier uitrustingsvarianten
voor de Citigo klaar staan van Easy via Active en
Ambition tot de meest complete Elegance. Ui
teraard onderscheidt de Citigo zich door speci
fieke elementen van zijn soortgenoten. Het front
wordt gesierd door de nieuwste interpretatie van
de familie grille met een bijpassend ontwerp van
de koplampen en voorbumper. Bij de achterklep
loopt de ruit tot aan de bovenkant van de licht
units door, lampen waarvan de indeling ook weer
specifiek is voor de Skoda. Het Tsjechische merk
kiest verder voor een beschaafd dashboard zonder
al te moderne fratsen met glanzende of wit ge
lakte panelen. Skoda blijft gewoon zichzelf wat dat
betreft. En daarom mogen we de Citigo best de
meest chique van het drietal noemen. Ook blijft
aan de bovenkant van de portieren in het interieur
het plaatwerk zichtbaar, maar dat is beslist niet
bezwaarlijk.
Meteen bij lancering zijn er twee varianten van
de 1 liter driecilinder verkrijgbaar: 60 en 75 pk.
De laatste komt voldoende vlot over en presteert
zowel in de stad als daarbuiten naar behoren.
Bovendien is de nieuw ontwikkelde motor
niet alleen zuinig op papier, maar ook in de
dagelijkse praktijk. De prijs van de auto is nog
niet bekend, mede omdat Skoda het model pas
begin van komende zomer gaat lanceren. De
meerprijs voor de vijfdeurs wordt uiterst be
scheiden.
Dat Volkswagen nog lang niet uitgefantaseerd is
op de nieuwe, compacte Up! blijkt duidelijk uit de
presentatie van vier verschillende uitvoeringen in
Genève, waarvan mogelijk een productievariant
volgt. Ook worden er aan de hand van dit viertal
diverse accessoires getoond.
Kijk maar naar de wit/blauw winter Up! die is
voorzien van een dakdrager waar vier snowboards
in geplaatst kunnen worden. ESP en een elek
tronisch sperdifferentieel zitten er eveneens op.
Ook de x Up heeft de Cross Up als basis en wordt
voorzien van een stoere dakbox met geïntegreerde
schijnwerpers. Deze oranje Up! beschikt over be-
schermplaten onder de bodem voor het ruigere
werk. De Cargo Up is een klein bestellertje met
geblindeerde achterruiten bijvoorbeeld voor piz
zakoeriers. Het laadvolume meet 1.400 liter en er
mag voor 426 kg mee worden genomen. Nummer
vier is de Swiss Up die speciaal voor Genève is
gemaakt.
Een rode auto met witte accenten verwijzend naar
de Zwitserse vlag.
General Motors voorkomt een doorstart van Saab,
wilde Opel eerst wel en daarna weer niet verkopen
en nu is er ineens een alliantie met Peugeot en Ci-
troën. Sterker nog, naast de familie Peugeot wordt
de Amerikaanse gigant de grootste aandeelhouder
van het bedrijf PSA. Daarmee moet het tweetal
met hun enorme hoeveelheid merken een grotere
slagkracht krijgen op met name op de Europese
markt. Denk aan het gezamenlijk inkopen bij toe
leveranciers en in tweede instantie het gezamenlijk
ontwikkelen van modellen en technieken.
De bedoeling is dat de kosten per auto omlaag
gaan en daarmee de winstgevendheid wordt ver
groot.
Castelo
Klein maar fijn en dat als vijfdeurs met nog meer gebruiksgemak: de Skoda Citigo. Lever
baar in ons land vanaf de zomer.