Getest... Toyota Avensis 2.0 CVT Skoda Citigo als vijfdeurs Ma »DeCVT heeft vaste versnellingen Volkswagen breidt aanbod Up! uit PSA/GM alliantie B 3 - i&J '.i1'':-/r panelen blijft behouden. Er is wat met materia len en kleuren geschoven en hier en daar leggen wat extra metaalkleurige biesjes een chic accent. De Avensis profiteert in haar nieuwste verschij ningsvorm van het Touch Go navigatiesysteem geïntegreerd in de geluidsinstallatie. De meest complete versie is deze Executive Business met lederen bekleding en een geheugen op de elek trisch verstelbare stoelen en stuurkolom. De Avensis is uitstekend afgewerkt, alles voelt degelijk aan en het zitcomfort is uitstekend. Bo vendien profiteren alle inzittenden van genoeg binnenruimte en kan er vooral in de Wagon volop bagage worden meegenomen. Het volume vari eert van 543 tot 1.609 liter. Motorisch is er niet gesleuteld en dat betekent dat er drie benzinemotoren op het programma De trend is kleinere en zuinigere auto's. Dat betekent dat de berijders van de wat grotere za kelijke modellen steeds meer uitwijken naar de middenklasse. De spoeling voor de merken die nog grotere modellen leveren wordt dunner. Dat geldt ook voor de Toyota Avensis die jaren gele den nog uitstekend verkocht en tegenwoordig een beetje vergeten lijkt door het verkoopgeweld van de hybrides bij Toyota. Recent is de Avensis op diverse fronten aan gepakt, zonder dat er sprake is van een serieus andere auto. De wijzigingen beginnen met een facelift. Ondanks dat we even goed moeten kij ken, zijn veel elementen nieuw. Denk aan de voorbumper, grille en eveneens de koplampen. Elet profiel is gelijk gebleven, maar nieuwe wie len maken hier het verschil, terwijl aan de achter zijde gesleuteld is aan de indeling van lichtunits en een chroomstrip boven de nummerplaat is toegevoegd. In het interieur gaat het om kleine aanpassingen. De basisvorm van het dashboard en de portier- Goed kijken om de uiterlijke vernieuwingen aan de Avensis te zien. staan. De 2 liter is daarbij de krachtigste met een vermogen van 152 pk en koppel van 196 Nm. De CVT transmissie voegt daar extra comfort en be dieningsgemak aan toe. De bak mist het nadeel van een CVT dat het toerental fors oploopt als het gaspedaal vol wordt ingetrapt. Toyota voorkomt dit door vaste overbrengingen te kiezen. Vlot presteren is geen probleem, de auto haalt de 100 km/u in 10,3 seconden en topt op 200 km/u. De CVT heeft nagenoeg geen invloed op de presta ties en blijkt keurig zuinig met een gemiddelde van 1 op 13,2. De Avensis is prettig stil en is op een prettige ma nier op comfort afgestemd. De Avensis begint bij 25.345 euro (1.6 benzine sedan) en 26.610 euro (Wagon). De duurste is de Executive Business voor 39.925 euro (Wagon). Specificaties Motor: 2.0 4 cilinder benzine, 112 kW/152 pk bij 6.200 tpm, koppel 196 Nm bij 4.000 tpm, prestaties: topsnelheid 200 km/u, ac celeratie 0-100 in 10,3 sec. Lxbxh 4,780 x 1,810 x 1,480 meter, bagageruimte 543 - 1.609 liter, gewicht 1.450 kg. Verbruik: 7,0 liter/100 km, C02 -uitstoot 162 g/km Skoda heeft de compacte Citigo nog niet eens op de Nederlandse markt gebracht of de modelserie wordt naast de driedeurs al uitgebreid met een vijfdeurs variant. De auto wordt in de eigen fa briek gebouwd net als overigens de gelijkvormige Volkswagen Up! en Seat Mii. Het is de zevende modellijn van het merk en dat sluit weer aan bij de groeistrategie van Skoda. De vijfdeurs heeft met 3,56 dezelfde lengte als de driedeurs. Mede dankzij een serieuze breedte van 1,65 meter en hoogte van 1,48 meter is de auto ondanks zijn compacte buitenkant verras send ruim en volwassen binnenin. De vijfdeurs heeft als bijkomend voordeel dat achterpassagiers gemakkelijker in kunnen stappen. Om kosten en gewicht te besparen kunnen de ruiten in de ach terportieren niet naar beneden worden gedraaid, maar slechts naar buiten toe worden open gezet voor de ventilatie. Prettig is dat de voorstoelen van de Citigo niet te klein zijn uitgevallen, waardoor de indruk van een stadsauto meteen wordt weg genomen. Ook heeft de bagageruimte met minimaal 251 liter een be hoorlijk volume en dit kan door het neerklappen van de achterbank kinderlijk eenvoudig worden uitgebreid tot 959 liter. Skoda heeft maar liefst vier uitrustingsvarianten voor de Citigo klaar staan van Easy via Active en Ambition tot de meest complete Elegance. Ui teraard onderscheidt de Citigo zich door speci fieke elementen van zijn soortgenoten. Het front wordt gesierd door de nieuwste interpretatie van de familie grille met een bijpassend ontwerp van de koplampen en voorbumper. Bij de achterklep loopt de ruit tot aan de bovenkant van de licht units door, lampen waarvan de indeling ook weer specifiek is voor de Skoda. Het Tsjechische merk kiest verder voor een beschaafd dashboard zonder al te moderne fratsen met glanzende of wit ge lakte panelen. Skoda blijft gewoon zichzelf wat dat betreft. En daarom mogen we de Citigo best de meest chique van het drietal noemen. Ook blijft aan de bovenkant van de portieren in het interieur het plaatwerk zichtbaar, maar dat is beslist niet bezwaarlijk. Meteen bij lancering zijn er twee varianten van de 1 liter driecilinder verkrijgbaar: 60 en 75 pk. De laatste komt voldoende vlot over en presteert zowel in de stad als daarbuiten naar behoren. Bovendien is de nieuw ontwikkelde motor niet alleen zuinig op papier, maar ook in de dagelijkse praktijk. De prijs van de auto is nog niet bekend, mede omdat Skoda het model pas begin van komende zomer gaat lanceren. De meerprijs voor de vijfdeurs wordt uiterst be scheiden. Dat Volkswagen nog lang niet uitgefantaseerd is op de nieuwe, compacte Up! blijkt duidelijk uit de presentatie van vier verschillende uitvoeringen in Genève, waarvan mogelijk een productievariant volgt. Ook worden er aan de hand van dit viertal diverse accessoires getoond. Kijk maar naar de wit/blauw winter Up! die is voorzien van een dakdrager waar vier snowboards in geplaatst kunnen worden. ESP en een elek tronisch sperdifferentieel zitten er eveneens op. Ook de x Up heeft de Cross Up als basis en wordt voorzien van een stoere dakbox met geïntegreerde schijnwerpers. Deze oranje Up! beschikt over be- schermplaten onder de bodem voor het ruigere werk. De Cargo Up is een klein bestellertje met geblindeerde achterruiten bijvoorbeeld voor piz zakoeriers. Het laadvolume meet 1.400 liter en er mag voor 426 kg mee worden genomen. Nummer vier is de Swiss Up die speciaal voor Genève is gemaakt. Een rode auto met witte accenten verwijzend naar de Zwitserse vlag. General Motors voorkomt een doorstart van Saab, wilde Opel eerst wel en daarna weer niet verkopen en nu is er ineens een alliantie met Peugeot en Ci- troën. Sterker nog, naast de familie Peugeot wordt de Amerikaanse gigant de grootste aandeelhouder van het bedrijf PSA. Daarmee moet het tweetal met hun enorme hoeveelheid merken een grotere slagkracht krijgen op met name op de Europese markt. Denk aan het gezamenlijk inkopen bij toe leveranciers en in tweede instantie het gezamenlijk ontwikkelen van modellen en technieken. De bedoeling is dat de kosten per auto omlaag gaan en daarmee de winstgevendheid wordt ver groot. Castelo Klein maar fijn en dat als vijfdeurs met nog meer gebruiksgemak: de Skoda Citigo. Lever baar in ons land vanaf de zomer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 43