Stad van pareloester en badk io *dam ttiSid _J Ze waren zó lang dicht dat je er bijna gewend aan was. Maar Amsterdam Museumstad is te rug op de kaart met de 'badkuip' van het Stedelijk, de 'pa reloester' van het filminstituut en vol gend jaar ook nog 'het nieuwe Rijks'. woensdag 4 april 2012 kil Cl door Marjolijn de Cocq Hoera, twittert de directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam begin deze maand en thousiast, de ver gunning voor de nieuwe tuinen van het Rijksmuseum is binnen. „De spade kan eindelijk in de grond!" De 'juwelendoos' is klaar, het Azia tische paviljoen van de Spaanse ar chitecten Cruz en Ortiz. De gewel ven en muurschilderingen in het hoofdgebouw van architect Pierre Cuypers zijn gereconstrueerd. Nog een paar hindernissen, zoals het handtekeningenprotest waar mee de Amsterdamse fietsers wil len afdwingen dat ze net als vroe ger door de onderdoorgang mo gen en de deuren van het 'nieuwe Rijks' kunnen volgend jaar open. Goed nieuws, maar wel - door pro blemen met vergunningen, met het ontwerp, met de buurtbewo ners, met de aannemer - vijfjaar later dan was voorzien toen het museum in 2003 dichtging. Zoals ook de heropening van het Stede lijk Museum, sinds 2004 gesloten, keer op keer werd uitgesteld. Twee van de belangrijkste musea van Amsterdam tegelijk jaren dicht - je zou er bijna aan gewend raken. De toeristen, uit buiten- en bin nenland, vonden in Amsterdam al die jaren hun weg toch nog wel. Het Rijksmuseum trok miljoenen bezoekers in de Philipsvleugel met een uitstalling van hoogtepunten en een efficiënte gang langs pop penhuizen en Rembrandts Nacht wacht. Het Stedelijk vond tijdelij ke behuizing voor hippe evene menten en organiseerde tijdelijke tentoonstellingen in de omgeving en later in de gerestaureerde oud bouw. Toch klonk en klinkt er veel ge mopper, met name onder de Am sterdammers. Die onderdoorgang van het Rijks, eeuwig pijnpunt, be hoort hén toe, vinden ze. En de tij delijke exposities van het Stedelijk konden ook niet iedereen beko ren. Het blauwe licht in het Von delpark, alias kunstproject Blues Before Sunrise van de Britse kun stenaar Steve McQueen, werd deze maand in verband met de veilig heid voortijdig gedoofd. Helemaal bovenin de nog met zand omgeven 'badkuip', zoals de nieuwe glanzend witte aanbouw van het Stedelijk door architect Mels Crouwels al snel werd ge doopt, is de sfeer niettemin eufo risch. Een Amerikaanse toeriste drentelt om de bouwplaats. Oh my, roept ze; het ziet er écht uit als een bathtub. De tocht omhoog gaat in een trage bouwlift. Het uit zicht op de buren op het Museum plein is verbluffend in de al even glanzend wit ingerichte kantoor ruimte van het Stedelijk. Dit is niet zomaar wit, haast ieder een te benadrukken. Het is 'Sand- bergwit' - een eerbetoon aan oud directeur Willem Sandberg die toen hij nog conservator was in een onbewaakt moment een aan tal zalen wit liet schilderen - de 'white cubes', witte kubussen die al snel internationaal navolging kregen. De kantoorbewoners zijn net over, her en der staan nog verhuisdo- 'Eindelijk kunnen de bezoekers weer rekenen op de iconen' zen. Flexwerken is het parool nu de tijdelijke burelen in het Weste lijk Havengebiéd definitief tot het verleden behoren. Iedereen zit bij een en door elkaar heen, van con servatoren tot persmedewerkers. „Om hier naartoe te verhuizen geeft zo'n enorme boost", zegt persvoorlichter Marie-José Raven. „Na alle bouwperikelen is het er gewoon", straalt medewerker An- nematt Ruseler. „Het staat er. En over alles, alles is nagedacht." Van buiten is het een museum van uitersten, binnenin lopen de zalen in elkaar over. Waar vroeger kantoren steeds meer plek in het historische pand uit 1895 opeisten, is die nu geheel en al vrijgemaakt voor de internationaal vermaarde collectie moderne kunst van 90.000 stukken. „Eindelijk kun nen de bezoekers weer rekenen op de iconen", aldus Raven. Alle andere afdelingen, van educa tie tot restauratie-atelier en biblio theek, huizen in de badkuip waar door kunst en personeel een een heid vormen. In die nieuwbouw ook een tentoonstellingszaal die met een oppervlakte van 1.100 vier kante meter de grootste ononder broken zaal is in Nederland. Crou- Een blikvanger van formaat: koningin Beatrix opent vandaag het Eye Film Instituut, bijgenaamd 'de pareloester', op de noordoever van het IJ in Amsterdam, het nieuwe onderkomen van voorheen het f

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 10