i6l zeeland M atthaus Passion Bach blijft boeien Racoon pakt flink uit Ik ben nog altiji d trot als ik zo'n blauwwi tte bi lis zie r iid en Soms lijkt zelfs de HMH nog een maatje te klein voor Zeeuwse band "Die streepjes in het logo? Die staan voor de verschillende diensten zoals elektriciteit, gas en water. De naam DELTA lag voor de hand, want wat past er nu beter bij onze regio dan dat?' 1 maandag 2 april 2012 door Jeanette Vergouwen Als de uitvoering van de Matthaus Passion van Bach door de Neder landse Bachvereniging (NBV) in één woord beschreven moet worden is dat: evenwichtig. In de 30 jaar dat ik jaarlijks dit pas- siewerk bijwoon, heb ik nog nooit zo'n mooie evenwichtige interpre tatie gehoord. Niet dat er niet enke le mindere momenten waren, maar slechts een kniesoor maakt hier opmerkingen over. Perfect is een uitvoering nooit, maar de NBV benaderde wel de perfectie. De koralen klonken anders vanwe ge het afwisselend gebruik van de fermates, de turbaekoren waren fel, expressief en dramatisch gela den en de bijdragen van de solis ten waren, op de tenoraria in deel I na, verbluffend goed. Jos van Veldhoven weet telkens te verrassen. Hij voert enkele kleine veranderingen door en dat maakt deze editie 2012 boeiend. Hij door breekt de symmetrie van de dub- belkorigheid door een belangrijke rol te geven aan het tweede solis tenkwartet. In de aria's met een re pliek van het volk of de gelovigen, werd het commentaar alleen door dit kwartet gezongen. Dit kwam ten goede aan de directheid en de timbrehomogeniteit. De cantus fir- KLASSIEKE MUZIEK Matthaus Passion Door de Nederlandse Bachvereni ging, orkest en ripiënisten, Kam pen Boys Choir en solisten o.l.v. Jos van Veldhoven. mus van de zes jongens van het Kampen Boys Choir in het ope ningskoor was, omdat ze pal vóór het publiek waren geplaatst, duide lijker. Dat zij ook sommige koralen meezongen, was een aanwinst. Heel bijzonder vond ik de inlas van de rusten na de woorden Wen en Wie in het openingskoor. Hier door steeg de spanning en kwam de asymmetrische structuur goed uit. Het orkest, dat prachtig speel de en absoluut scoorde in de obli gate partijen, was verjongd. Ook de solistencast was grotendeels nieuw. Evangelist Benjamin Hulett overtuigde met zijn krachtige ver teltrant en doorvoelde interpreta tie. Andreas Wolf zong de Chris- tusrol in een stevig tempo en toch sereen. Alt Maarten Engeltjes zong de aria Erbarme dich hemels en zorgde, net als sopraan Dorothee Mields in de aria Aus Liebe, voor de bekende koude rillingen. Teke nend was dat de zon op enkele be tekenisvolle momenten doorbrak. In een al maanden uitverkochte Heineken Music Hall (HMH) in Amsterdam trok Racoon zater dag alle registers open. Het was het grootste en misschien wel belangrijkste optreden van de Zeeuwse band tot nu toe. door Rolf Bosboom AMSTERDAM - Vele malen stond hij er in de zaal om zelf naar bands te kijken, vertelt zanger Bart van der Weide - met inmiddels onafschei delijke bolhoed - na het tweede nummer. „Het is een ontzettende kick om eindelijk hier zelf een full blast show te doen. Dit is onbe schrijfelijk" Het gemêleerde maar overwegend keurige publiek wil er merkbaar niets van missen. Al ruim voor het voorprogramma van Bertolfj dat welwillend wordt ontvangen, is de HMH al volgelopen. Met in totaal 5500 mensen is het inderdaad vol le bak. Even na negenen verschijnt Ra coon ten tonele. Of, zoals ze het zelf noemen, Racoon XL. Want be halve het viertal en toetsenist Ma- nu van Os, bij optredens al jaren Bart van der Weide een vaste waarde/staat aan de ene zijde een achtkoppig strijkerseri- semble opgesteld en aan de andere kant een vierkoppige blazerssectie. Ze zijn uitgenodigd om het jong ste succesalbum Liverpool rain, waarop strijkers en blazers een be langrijke rol spelen, voor één keer ook op het podium optimaal te la ten klinken. Het begin is aarzelend, een valse start bijna. Technisch gaat er iets mis. De band heeft er hoorbaar last van, maar herpakt zich al snel. Meteen is de meerwaarde van de twaalf extra muzikanten duidelijk. Ze geven veel nummers - ook het wat oudere repertoire - nog meer kleur, een extra laag. De arrange menten zijn vaak bijzonder, zoals bij Walk away, dat halverwege een bijna fanfareachtige draai krijgt, in clusief een flard Golden brown van The Stranglers. Een verrassing is, na een klein half uur, Eleanor Rigby. Van der Weide zingt het nummer van de Beatles, een grote inspiratiebron voor de band, met alleen de strijkers. Gaandeweg raakt Racoon in zijn element. Terwijl de uitwaaierende bundels van de imposante licht show het publiek keer op keer stre len, creëren gitarist Dennis Huige, bassist Stefan de Kroon en drum mer Paul Bukkens het ideale muzi kale decor waarin Bart van der Weide kan excelleren. 002 j «Sll IM W «fi» v* 1t 7V tut» 1.4 me m mm tlJw Begin jaren 90, na de fusie tussen de PZEM en het waterbedrijf, ontstond er een nieuw nutsbedrijf voor Zeeland. Arnold Parre, oud-medewerker van het bedrijf en sinds een paar jaar met pensioen, bedacht destijds de naam en zorgde ervoor dat er een logo kwam. Bekijk het videoverhaal met Arnold op www.DELTA.nl/verhalen Een eigen verhaal insturen? Dat kan via facebook.com/DELTAnv Sinds jaar en dagverbonden met de provincie en in handen van de lokale en regionale overheid. Dienstverlening voor alle Zeeuwen, van alle Zeeuwen. DELTA: altijd in de buurt als leverancier, als werkgever, als investeerder of als sponsor van talloze maatschappelijke initiatieven. www.DELTA.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 62