werken 13
zaterdag 31 maart 2012
Aart-Jan Schakenraad en Dick Geuze (rechts): „De menselijke kant van de opleiding is erg leuk.
foto's Willem Mieras
Ja, een technische eigenwijs mag
je hem best wel noemen. Kreeg
hij als kind een bouwpakket
van een achtbaan, dan bouwde
Aart-Jan Schakenraad uit Sprundel
het ding niet na van de bouwteke
ning. Nee, hij maakte er zijn eigen
versie van. „Ik ben altijd al analy
tisch geweest", zegt de 18-jarige
IMM-student. „Ik wil weten hoe
dingen werken, hoe ze in elkaar zit
ten en er mijn eigen draai aan ge
ven."
Aart-Jan is één van de pioniers die
de studie IMM is begonnen. „De
mix techniek, management en eco
nomie is erg interessant. Ik vind
het boeiend om niet alleen te we
ten hoe iets technisch in elkaar zit,
maar ook om te weten wat de con
sequenties zijn als je er iets aan ver
andert en hoe je het onderhoud
kunt verbeteren." De 20-jarige Dick
Geuze uit Nieuwerkerk vindt voor
al de menselijke kant van de oplei
ding leuk. „In de techniek kan men
selijk handelen grote gevolgen heb
ben. Het kan zelfs leiden tot een gi
gantische fout of zelfs een ramp.
Het is geweldig om daar op in te
kunnen spelen."
De opleiding IMM is niet geschikt
voor rastechneuten die niets met
mensen hebben. Aan de andere
kant moet je over een flinke dosis
technisch inzicht beschikken, wil
de opleiding je boeien. En een goe
de kennis van het Engels is ook
wenselijk aangezien de lessen in
het Engels worden gegeven. „Dat is
in het begin best wennen", geeft
Dick aan. „Ik spreek best goed En
gels, maar hier op school krijg je in
eens technisch Engels. Dat is toch
zwaarder dan ik dacht."
De studenten krijgen vakken op
het gebied van techniek, economie
en management. Rotating equipe-
ment and lubrication is zo'n tech
nisch vak over bewegende delen en
de smering ervan. Iets totaal anders
is het vak feedback geven. „In een
managementfunctie moet je zaken
toch professioneel kunnen over
brengen", meent Aart-Jan. Maar
ook vakken als kostenbeheer en en
vironment en milieu behoren tot
het curriculum.
De studie sluit goed aan op de prak
tijk, zegt Dick. De meeloopstages
maakten hem dat al snel duidelijk.
„Ik heb eerst een opleiding in de
luchtvaarttechnologie gedaan,
maar daar vond ik de wiskunde te
moeilijk. De studie IMM is veel
praktischer. We bezoeken veel be
drijven en we krijgen praktijkge
richte vakken. Het is mooi om te
zien dat de theorie die we op
school leren, bijvoorbeeld dingen
over wetgeving, terugkomt bij die
bedrijven."
De twee jongens zijn nog maar eer
stejaars, toch zijn ze nu al zo goed
als zeker van een baan als ze het fel
begeerde diploma in de tas hebben.
Dick: „We hadden onlangs een pro
ject bij Philip Morris. De manager
die ons daar een rondleiding gaf
zei: 'Kijk eens goed om je heen. Zie
je al die oudere werknemers.' De
vergrijzing is inderdaad groot in de
techniek. Die babyboomers gaan
straks met pensioen. Dan wordt
het tekort aan mensen alleen maar
erger."
Aart-Jan weet nog niet in welke
branche hij wil gaan werken. „Dat
zie ik nog wel." Dick daarentegen
weet al wat hij het liefst doet. "Ik
heb heel mijn leven al iets met
luchtvaart. Ik las als kind al tijd
schriften over vliegtuigen en ik kijk
altijd als er een vliegtuig komt over
vliegen. Het liefst werk ik bij de
luchtmacht." De meeloopstage op
vliegbasis Woensdrecht past dan
ook helemaal in zijn straatje. Wat
al te graag zou de Nieuwerkerker
over zijn werkzaamheden op.de ba
sis willen vertellen. Maar Defensie
was er glashelder over: lippen stijf
op elkaar. Dick haalt zijn schouders
op. „Het is niet anders. Jammer."
Wat levert het op en wat kost het?
Na je studie mag je de titel 'Bache
lor of Engineering' of ingenieur
voor je naam zetten
G Het startsalaris hangt af van de be
drijfstak waarin je terechtkomt,
maar kan zo'n 2500 euro bedragen
Je krijgt twee diploma's voor de
prijs van één.
Eentje van Hogeschool Avans en
eentje van de HZ
Het collegegeld bedraagt 1713 eu
ro
'Machines moeten steeds langer meegaan en onderhoud wordt belangrijker.'