werken 13 zaterdag 31 maart 2012 Aart-Jan Schakenraad en Dick Geuze (rechts): „De menselijke kant van de opleiding is erg leuk. foto's Willem Mieras Ja, een technische eigenwijs mag je hem best wel noemen. Kreeg hij als kind een bouwpakket van een achtbaan, dan bouwde Aart-Jan Schakenraad uit Sprundel het ding niet na van de bouwteke ning. Nee, hij maakte er zijn eigen versie van. „Ik ben altijd al analy tisch geweest", zegt de 18-jarige IMM-student. „Ik wil weten hoe dingen werken, hoe ze in elkaar zit ten en er mijn eigen draai aan ge ven." Aart-Jan is één van de pioniers die de studie IMM is begonnen. „De mix techniek, management en eco nomie is erg interessant. Ik vind het boeiend om niet alleen te we ten hoe iets technisch in elkaar zit, maar ook om te weten wat de con sequenties zijn als je er iets aan ver andert en hoe je het onderhoud kunt verbeteren." De 20-jarige Dick Geuze uit Nieuwerkerk vindt voor al de menselijke kant van de oplei ding leuk. „In de techniek kan men selijk handelen grote gevolgen heb ben. Het kan zelfs leiden tot een gi gantische fout of zelfs een ramp. Het is geweldig om daar op in te kunnen spelen." De opleiding IMM is niet geschikt voor rastechneuten die niets met mensen hebben. Aan de andere kant moet je over een flinke dosis technisch inzicht beschikken, wil de opleiding je boeien. En een goe de kennis van het Engels is ook wenselijk aangezien de lessen in het Engels worden gegeven. „Dat is in het begin best wennen", geeft Dick aan. „Ik spreek best goed En gels, maar hier op school krijg je in eens technisch Engels. Dat is toch zwaarder dan ik dacht." De studenten krijgen vakken op het gebied van techniek, economie en management. Rotating equipe- ment and lubrication is zo'n tech nisch vak over bewegende delen en de smering ervan. Iets totaal anders is het vak feedback geven. „In een managementfunctie moet je zaken toch professioneel kunnen over brengen", meent Aart-Jan. Maar ook vakken als kostenbeheer en en vironment en milieu behoren tot het curriculum. De studie sluit goed aan op de prak tijk, zegt Dick. De meeloopstages maakten hem dat al snel duidelijk. „Ik heb eerst een opleiding in de luchtvaarttechnologie gedaan, maar daar vond ik de wiskunde te moeilijk. De studie IMM is veel praktischer. We bezoeken veel be drijven en we krijgen praktijkge richte vakken. Het is mooi om te zien dat de theorie die we op school leren, bijvoorbeeld dingen over wetgeving, terugkomt bij die bedrijven." De twee jongens zijn nog maar eer stejaars, toch zijn ze nu al zo goed als zeker van een baan als ze het fel begeerde diploma in de tas hebben. Dick: „We hadden onlangs een pro ject bij Philip Morris. De manager die ons daar een rondleiding gaf zei: 'Kijk eens goed om je heen. Zie je al die oudere werknemers.' De vergrijzing is inderdaad groot in de techniek. Die babyboomers gaan straks met pensioen. Dan wordt het tekort aan mensen alleen maar erger." Aart-Jan weet nog niet in welke branche hij wil gaan werken. „Dat zie ik nog wel." Dick daarentegen weet al wat hij het liefst doet. "Ik heb heel mijn leven al iets met luchtvaart. Ik las als kind al tijd schriften over vliegtuigen en ik kijk altijd als er een vliegtuig komt over vliegen. Het liefst werk ik bij de luchtmacht." De meeloopstage op vliegbasis Woensdrecht past dan ook helemaal in zijn straatje. Wat al te graag zou de Nieuwerkerker over zijn werkzaamheden op.de ba sis willen vertellen. Maar Defensie was er glashelder over: lippen stijf op elkaar. Dick haalt zijn schouders op. „Het is niet anders. Jammer." Wat levert het op en wat kost het? Na je studie mag je de titel 'Bache lor of Engineering' of ingenieur voor je naam zetten G Het startsalaris hangt af van de be drijfstak waarin je terechtkomt, maar kan zo'n 2500 euro bedragen Je krijgt twee diploma's voor de prijs van één. Eentje van Hogeschool Avans en eentje van de HZ Het collegegeld bedraagt 1713 eu ro 'Machines moeten steeds langer meegaan en onderhoud wordt belangrijker.'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 91