hier moet je zijn 9 spectrum Zaterdag 31 maart 2012 wenken, ze stralen uit: hier moet je zijn. Ze verleiden, zegt Melis. Dat geldt zeker voor de Goese watertoren. Met zijn stalen onder stel en betonnen kuip was hij uniek in Ne derland. De toren blijft nu en in de toe komst een bliktrekker, die meer doet ver moeden: een stad die zo'n gebouw in de lucht houdt, moet nog meer smaakvols te bieden hebben. Duiken we onder de Westerschelde door richting Gent, dan komen we onvermijdelijk langs Snow- base, dé skihal van Zeeland. Jan Melis is nogal gecharmeerd van de vorm van het ge bouw. Het is een skihelling en dat zie je ook. Zo'n ontwerp past wonderwel in het havengebied, zegt hij, omdat de oplopende lijn van de hal net zo goed op een grote transportband voor het laden en lossen van schepen zou kunnen wijzen. Iconisch, dat is wat hem betreft een passende term - Snowbase ligt als een beeld in het Zeeuws- Vlaamse polderland. Hoe imponerend groot het complex ook mag zijn, de werkelijke overtuigingskracht is afhankelijk van het detail. Juist daar zit het volgens de Rotterdamse ontwerper wel goed: „Het complex is op een kwalitatief hoog niveau ontworpen. Mooie verlaagde plafonds, goede ledverlichting, de gevelbe kleding - alles klopt. In de gevel is met lui fels gewerkt; die heeft daardoor net iets meer ballen, iets meer uitstraling. Voor het oog zijn het twee boven elkaar zwevende daken. Vaak zie je dat soort details in de uit voering sneuvelen. Om te besparen zou zo'n dubbel dak uit het geheel zijn wegge- freesd. Hier is dat niet gebeurd, en daar door krijgt het geheel iets rijks." Bij het sluizencomplex van Vlissin- gen is dijkpaviljoen 't Puntje in dat opzicht een heel ander verhaal. Een landmark, zeker, dat kan daar op de grens van land en water moeilijk anders. Al zet je er een vuilnisbak neer, op die locatie zou je er niet omheen kunnen kijken. Ontwerper Melis heeft het paviljoen gezien op een mis tige dag en was getroffen door de sfeer. Eenmaal dichterbij verdween die jubel stemming. Hij struikelde meteen over de oranje container die voor het pand stond opgesteld. Voor de voorraad, werd hem ver teld. Een mededeling die hem deed conclu deren, dat er in het programma van eisen geen rekening was gehouden met opslag. Het dakterras zou één van de bekoorlijkste van het hele Westerscheldebekken moeten zijn. Aggregaten zorgen echter dat er niet onbelemmerd van zon en uitzicht kan wor den genoten. Ook de trap naar het terras krijgt een dikke onvoldoende: „Te steil en te smal, ik zou er mijn moeder en mijn kin deren niet zomaar naar boven laten gaan." De driebenige constructie sluit aan bij het met de westenwind meebuigende kunst werk op het havenhoofd. Alleen erg onhan dig, is de conclusie, dat ze te dicht op el kaar staan. Nee, op zijn reizen door Zeeland heeft Jan Melis niet meteen een lo catie waar hij zelf een landmark zou willen neerzetten. „Die drang heb ik niet, ik ben geen kunstenaar. Ik ben een ontwerper en werk opdrachtgerelateerd. Maar als ik er zo over denk... ooit, aan het begin van mijn carrière, heb ik een bankje ontworpen voor Zoutelande. Dat was geen landmark, maar het markeerde wel een plek. Het was een torenachtig dingetje van twee verdiepingen voor op het strand. Met vloed liep de eerste verdieping onder wa ter, dan moest je naar boven verhuizen en zat je een paar uur helemaal in het water. Dat was in 1991. De onderhandelingen over de bouw waren redelijk ver, maar toen kwamen er verkiezingen en verdween het plan in de bekende onderste lade. Wie weet, nu zijn we twintig jaar verder, het toerisme is veel belangrijker geworden. Het zou kunnen dat de tijd nu wel rijp is voor zo'n bank." Dijkpaviljoen 't Puntje Vlissingen. foto's Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 57