Renault grossiert in lage bijtelling ito 117 Peugeot 208 lijkt succes van 206 voort te zetten VW Caddy 4Motion ook voor zware klus vrijdag 30 maart 2012 Er zit nog steeds veel potentie in verbrandingsmotoren. Zo heeft Renault het verbruik van haar kleinste diesel danig weten te temperen en levert de fabrikant deze krachtbron nu in de Scénic. door Tony Vos Alternatieven voor de verbrandingsmo tor zijn wel voorhanden, maar blij ken voor het grote publiek te duur of te beperkt in gebruik. De grootste winst voor het milieu is op dit moment dan ook te halen uit het efficiënter maken van benzi ne- en dieselmotoren. De 1.5 dCi diesel is bij het Franse merk Renault veruit de meest verkochte kracht bron. Deze is bijna in het complete program ma te vinden, van Twingo tot en met Lagu- na en dus ook de Scénic. Officieel spreekt Renault van de Energy dCi 110. Dat duidt dan meteen op de wijzigingen die zijn door gevoerd. Om te beginnen, is de motor voor zien van een start- en stopsysteem, waar door de motor, stilstaand voor een stoplicht of in de file, afslaat. Het werkt voorbeeldig en daarmee is de eerste winst binnen. Ook heeft Renault de motor zuiniger gemaakt door bijvoorbeeld een oliepomp toe te pas sen, die alleen maximaal draait als de om standigheden daartoe aanleiding geven. Alle ingrepen bij elkaar leveren niet alleen een lager verbruik op, maar ook meer rijge- noegen. Dat komt door een koppel dat met Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Bose Zuinig en voldoende krachtig tegelijk. Bagage 645-2.050 liter. Gewicht 1.447 kg. Diesel, 110 pk. Vanaf 30.590 euro, Bose 32.590 euro. Plus: lage bijtelling, comfort, prestaties. Min: wachten op extra zuinige benzine. 20 Nm (totaal 260 Nm) is gestegen en een merkbaar verlaagd geluidsniveau. Ondanks zijn forse voorkomen beschikt de Grand Scé nic met deze diesel over volop souplesse en trekkracht. De C02-uitstoot van 105 gram per kilometer levert bovendien een lagere bijtelling op van 20 procent bij zakelijk ge bruik. Iedere gram CO2 minder doet mee aan het verlagen van de bpm. In de praktijk komt daar ook nog bij dat de Grand Scénic met deze motor gemiddeld 1 op 18 loopt. Tegelijk met de komst van deze aangepaste diesel heeft de Scénic-reeks een facelift on dergaan. Die is vooral, zoals de naam aan geeft, aan het front te zien. De koplampen en bumper zijn nieuw, er is led-dagrijver- lichting toegevoegd en er wordt meer met chroom gewerkt. Dat materiaal is bij duurde re varianten ook te vinden op de stootran- den onderaan de portieren. Het zorgt voor Het nieuwe front en veel chroom geven de Grand Scénic een luxe uitstraling, foto's Automedia een chique uitstraling. Nieuwe wielen en lakkleuren completeren de veranderingen. De gelimiteerde Bose-uitvoering van weleer is inmiddels opgenomen in het reguliere programma en duidt op de aanwezigheid van een gelijknamige geluidsinstallatie (ver sterker en luidsprekers). Nieuw is het Visio System, dat werkt met een camera die het overschrijden van lijnen op de weg signaleert en bij het niet gebrui ken van de richtingaanwijzer dit met een piepsignaal kenbaar maakt. Ook detecteert het apparaat tegemoetkomend verkeer in het donker en past automatisch de gevoerde verlichting aan. Aan de functionaliteit van de Scénic en Grand Scénic is niet gesleuteld. De verleng de versie wordt standaard als'vijfzitter gele verd en biedt voor 900 euro extra een derde zitrij. Die wordt in één beweging in de baga- gevloer geklapt, terwijl de drie stoelen op de tweede positie kunnen worden verscho ven, opgeklapt en indien nodig uit de auto gehaald. Niet vreemd dat de Grand Scénic in dat geval met 3.000 liter het grootste baga gevolume in het segment biedt. Veer- en zit comfort sluiten volledig aan bij wat men van en moderne Franse auto mag verwach ten. Renault heeft de Grand Scénic Energy dCi 110 in het programma vanaf 30.590 euro, de korte Scénic is 1.000 euro goedkoper. Vanaf 30.140 euro, Ligne Buss. 32.890 euro. Citroen C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi Plus: comfort, vormgeving. Min: geen lagere bijtelling, versnellingsbak. Typisch Franse gelijnde en te gelijk ook afgestemde ruim tewagen met plaats voor ze ven, maar zonder lagere bij telling. Bagage 576-1.951 li ter. Gewicht 1.635 kg. Diesel, 112 pk. Zafira Tourer 2.0 CDTi Ed. interieur. Met de nieuwe Zafira Tourer positioneert Opel zijn ruim telijk model een halve klasse hoger, ook wat formaat be treft. Bagage 710-1.860 liter. Gewicht 1.633 kg. Diesel 2.0 1,130 pk. Plus: rijgedrag van een klasse groter, Min: geen extra zuinige diesel. 5008 e-HDi Active Fraai en ingetogen ogende vijf- of zevenzitter met een mooie interieurafwerking en prettig onderstel. Bagage 679 liter. Gewicht 1.445 kg. Diesel, 112 pk. Plus: kortstondig 20 procent bijtelling, uitstraling, rijcomfort. Min: automatisch schakelende versnellingsbak. door Willem de Volder De 205 en 206 waren voor Peugeot succesnummers, maar met de 207 konden de Fransen de handen niet op elkaar krijgen. Peugeot schrijft dat toe aan de toegenomen concurrentie in het B-segment. Nu komt het Franse merk met een gloednieuwe opvolger, de 208. Die heeft alles in zich om de draad van de 206 op te pakken. Een opvolger in lijn betekent meestal fysieke groei. Peugeot heeft zich daar niet toe laten verlei den. Sterker nog, de ontwerpers hebben een stapje van 9 centime ter terug gedaan. Ook is de auto zon 10 kilo lichter.De208 oogt een tikje gedrongen, maar dat doet de architectuur geen geweld aan. Niet alleen het exterieur heeft aan omvang ingeboet, dat geldt ook voor het stuur. Dat is handzaam klein en heeft een iets afgeplatte bovenkant. De kleine diameter maakt het zicht vrij naar het hoog gepositioneerde instrumentenpa neel. Het went snel, hebben we er varen, en het zou veiligheidsverho- gend moeten werken. Peugeot geeft de 208 een hoog waardige afwerking mee. Fraai is de subtiele lichtlijn boven de voor portieren. Wat ruimte betreft, is het voor wat langere personen ach terin een beetje behelpen. Peugeot levert voor de 208 twee nieuwe driecilinder benzinemoto ren (tot 2014 BPM- en MRB-vrij): een 1.0 liter komt in september en in juli is er al een 1.2 liter. Na wat kilometers met een wat luie 1.6 li ter (120 pk) mochten we een rond je met de 1.2 driecilinder en die viel in de smaak. Peugeot levert de lekker sturende 208 als drie- en vijfdeurs in de uitvoeringen Acces, Active en Allure. De instapprijs van de Acces bedraagt 12.990 euro (3d) en 13.790 euro (sd). De 208 staat vanaf 26 april bij de dealer. door Willem de Volder De Caddy en Caddy Maxi (verlengde versie) zijn tot meer in staat dan je ver wacht. Volkswagen levert beide uitvoeringen van de besteller ook als 4Motion. De vierwielaandrij- ving doet de auto goed en maakt het mogelijk hem in te zetten in bosbouw of bouwwereld. Tijdens de presentatie liet VW de Caddy los op een bergachtig tra- ject. De Caddy met de 2.0 liter vier- cilinder TDI-dieselmotor en een zesbak (110 pk, 280 Nm) slechtte het parcours alsof het de normaal ste zaak van de wereld was. De tweede versie van de 2.0 liter die sel met DSG-bak krijgt van VW 140 pk en een koppel van 320 Nm Peugeot 208: compacter, foto WdeV VW Caddy: 4Motion. mee. Daarmee is zo'n traject hele maal een makkie. Laatstgenoemd koppel is tussen 1.750 en 2.500 toe ren per minuut beschikbaar. Ook de standaard Hill Hold-functie deed zijn werk uitstekend. VW levert de Caddy met zesbak vanaf 18.050 euro, met DSG-auto- maat vanaf 21.450 euro. De Caddy Maxi is er respectievelijk vanaf 18.800 en 22.560 euro (excl. btw/ bpm). Twee voorportieren, een schuifdeur rechts en centrale ver grendeling zijn voor de bedrijfswa genversie onder andere standaard. VW toonde tijdens de presentatie ook een Caddy Tramper op basis van de Maxi. Dat is een tweewiel aangedreven mini-camper com pleet met een opklapbaar bed met een lengte van 2 meter en 1,1 me ter breed, verduistering rondom het bed, led-spots in de achterklep en deur- en zijwandbekleding. De instapprijs van de Tramper 1.2 TSI bedraagt 23.580 euro. Verder is er een diesel (33.980 euro) en voor de milieubewuste vakantieganger een versie op aardgas (31.180 euro). De personenwagen Caddy (Combi) is er alleen, met voorwielaandrijving: instapprijs 19.290 euro. Honda heeft nieuwe versie Insight hybride Honda heeft een nieuwe uitvoe ring van de Insight hybride. De ba sis is de 1.3 S voor 19.990 euro. De 1.3 benzinemotor en de elektromo tor leveren samen 98 pk. De CO2- uitstoot is, afhankelijk van de uit voering, 96 of 99 gram per kilome ter. Daarmee is de auto voorlopig vrijgesteld van bpm en mrb. Meer dynamiek voor Range Rover Sport Door onder meer het toevoegen van actieve stabilisatoren die de carrosserie in bochten recht hou den en elektronisch geregelde schokdempers waardeert Range Rover de Sport op tot de zoge naamde Dynamic. De auto kost 112.900 euro (3.0 V6 diesel). Volvo stelt ontwikkeling elektrische auto's uit Na de productie van 250 elektri sche exemplaren van de C30 zet Volvo de verdere ontwikkeling van elektrische auto's even stil. Het merk vindt de belangstelling voor dit type vervoer vooralsnog te gering. Maar van uitstel komt geen afstel, laat Volvo weten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17