Renault grossiert
in lage bijtelling
ito 117
Peugeot 208 lijkt succes
van 206 voort te zetten
VW Caddy 4Motion
ook voor zware klus
vrijdag 30 maart 2012
Er zit nog steeds veel potentie in verbrandingsmotoren. Zo heeft Renault
het verbruik van haar kleinste diesel danig weten te temperen en levert
de fabrikant deze krachtbron nu in de Scénic.
door Tony Vos
Alternatieven voor de verbrandingsmo
tor zijn wel voorhanden, maar blij
ken voor het grote publiek te duur of
te beperkt in gebruik. De grootste winst
voor het milieu is op dit moment dan ook
te halen uit het efficiënter maken van benzi
ne- en dieselmotoren.
De 1.5 dCi diesel is bij het Franse merk
Renault veruit de meest verkochte kracht
bron. Deze is bijna in het complete program
ma te vinden, van Twingo tot en met Lagu-
na en dus ook de Scénic. Officieel spreekt
Renault van de Energy dCi 110. Dat duidt
dan meteen op de wijzigingen die zijn door
gevoerd. Om te beginnen, is de motor voor
zien van een start- en stopsysteem, waar
door de motor, stilstaand voor een stoplicht
of in de file, afslaat. Het werkt voorbeeldig
en daarmee is de eerste winst binnen. Ook
heeft Renault de motor zuiniger gemaakt
door bijvoorbeeld een oliepomp toe te pas
sen, die alleen maximaal draait als de om
standigheden daartoe aanleiding geven.
Alle ingrepen bij elkaar leveren niet alleen
een lager verbruik op, maar ook meer rijge-
noegen. Dat komt door een koppel dat met
Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Bose
Zuinig en voldoende krachtig tegelijk. Bagage
645-2.050 liter. Gewicht 1.447 kg. Diesel, 110 pk.
Vanaf 30.590 euro, Bose 32.590 euro.
Plus: lage bijtelling, comfort, prestaties.
Min: wachten op extra zuinige benzine.
20 Nm (totaal 260 Nm) is gestegen en een
merkbaar verlaagd geluidsniveau. Ondanks
zijn forse voorkomen beschikt de Grand Scé
nic met deze diesel over volop souplesse en
trekkracht. De C02-uitstoot van 105 gram
per kilometer levert bovendien een lagere
bijtelling op van 20 procent bij zakelijk ge
bruik. Iedere gram CO2 minder doet mee
aan het verlagen van de bpm. In de praktijk
komt daar ook nog bij dat de Grand Scénic
met deze motor gemiddeld 1 op 18 loopt.
Tegelijk met de komst van deze aangepaste
diesel heeft de Scénic-reeks een facelift on
dergaan. Die is vooral, zoals de naam aan
geeft, aan het front te zien. De koplampen
en bumper zijn nieuw, er is led-dagrijver-
lichting toegevoegd en er wordt meer met
chroom gewerkt. Dat materiaal is bij duurde
re varianten ook te vinden op de stootran-
den onderaan de portieren. Het zorgt voor
Het nieuwe front en veel chroom geven de Grand Scénic een luxe uitstraling, foto's Automedia
een chique uitstraling. Nieuwe wielen en
lakkleuren completeren de veranderingen.
De gelimiteerde Bose-uitvoering van weleer
is inmiddels opgenomen in het reguliere
programma en duidt op de aanwezigheid
van een gelijknamige geluidsinstallatie (ver
sterker en luidsprekers).
Nieuw is het Visio System, dat werkt met
een camera die het overschrijden van lijnen
op de weg signaleert en bij het niet gebrui
ken van de richtingaanwijzer dit met een
piepsignaal kenbaar maakt. Ook detecteert
het apparaat tegemoetkomend verkeer in
het donker en past automatisch de gevoerde
verlichting aan.
Aan de functionaliteit van de Scénic en
Grand Scénic is niet gesleuteld. De verleng
de versie wordt standaard als'vijfzitter gele
verd en biedt voor 900 euro extra een derde
zitrij. Die wordt in één beweging in de baga-
gevloer geklapt, terwijl de drie stoelen op
de tweede positie kunnen worden verscho
ven, opgeklapt en indien nodig uit de auto
gehaald. Niet vreemd dat de Grand Scénic
in dat geval met 3.000 liter het grootste baga
gevolume in het segment biedt. Veer- en zit
comfort sluiten volledig aan bij wat men
van en moderne Franse auto mag verwach
ten.
Renault heeft de Grand Scénic Energy dCi
110 in het programma vanaf 30.590 euro, de
korte Scénic is 1.000 euro goedkoper.
Vanaf 30.140 euro, Ligne Buss. 32.890 euro.
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 e-HDi
Plus: comfort, vormgeving.
Min: geen lagere bijtelling, versnellingsbak.
Typisch Franse gelijnde en te
gelijk ook afgestemde ruim
tewagen met plaats voor ze
ven, maar zonder lagere bij
telling. Bagage 576-1.951 li
ter. Gewicht 1.635 kg.
Diesel, 112 pk.
Zafira Tourer 2.0 CDTi Ed.
interieur.
Met de nieuwe Zafira Tourer
positioneert Opel zijn ruim
telijk model een halve klasse
hoger, ook wat formaat be
treft. Bagage 710-1.860 liter.
Gewicht 1.633 kg. Diesel
2.0 1,130 pk.
Plus: rijgedrag van een klasse groter,
Min: geen extra zuinige diesel.
5008 e-HDi Active
Fraai en ingetogen ogende
vijf- of zevenzitter met een
mooie interieurafwerking en
prettig onderstel. Bagage
679 liter. Gewicht 1.445 kg.
Diesel, 112 pk.
Plus: kortstondig 20 procent bijtelling, uitstraling, rijcomfort.
Min: automatisch schakelende versnellingsbak.
door Willem de Volder
De 205 en 206 waren voor
Peugeot succesnummers,
maar met de 207 konden de
Fransen de handen niet op elkaar
krijgen. Peugeot schrijft dat toe
aan de toegenomen concurrentie
in het B-segment. Nu komt het
Franse merk met een gloednieuwe
opvolger, de 208. Die heeft alles in
zich om de draad van de 206 op te
pakken.
Een opvolger in lijn betekent
meestal fysieke groei. Peugeot
heeft zich daar niet toe laten verlei
den. Sterker nog, de ontwerpers
hebben een stapje van 9 centime
ter terug gedaan. Ook is de auto
zon 10 kilo lichter.De208 oogt
een tikje gedrongen, maar dat doet
de architectuur geen geweld aan.
Niet alleen het exterieur heeft aan
omvang ingeboet, dat geldt ook
voor het stuur. Dat is handzaam
klein en heeft een iets afgeplatte
bovenkant. De kleine diameter
maakt het zicht vrij naar het hoog
gepositioneerde instrumentenpa
neel. Het went snel, hebben we er
varen, en het zou veiligheidsverho-
gend moeten werken.
Peugeot geeft de 208 een hoog
waardige afwerking mee. Fraai is
de subtiele lichtlijn boven de voor
portieren. Wat ruimte betreft, is
het voor wat langere personen ach
terin een beetje behelpen.
Peugeot levert voor de 208 twee
nieuwe driecilinder benzinemoto
ren (tot 2014 BPM- en MRB-vrij):
een 1.0 liter komt in september en
in juli is er al een 1.2 liter. Na wat
kilometers met een wat luie 1.6 li
ter (120 pk) mochten we een rond
je met de 1.2 driecilinder en die
viel in de smaak. Peugeot levert de
lekker sturende 208 als drie- en
vijfdeurs in de uitvoeringen Acces,
Active en Allure. De instapprijs
van de Acces bedraagt 12.990 euro
(3d) en 13.790 euro (sd). De 208
staat vanaf 26 april bij de dealer.
door Willem de Volder
De Caddy en Caddy Maxi
(verlengde versie) zijn tot
meer in staat dan je ver
wacht. Volkswagen levert beide
uitvoeringen van de besteller ook
als 4Motion. De vierwielaandrij-
ving doet de auto goed en maakt
het mogelijk hem in te zetten in
bosbouw of bouwwereld.
Tijdens de presentatie liet VW de
Caddy los op een bergachtig tra-
ject. De Caddy met de 2.0 liter vier-
cilinder TDI-dieselmotor en een
zesbak (110 pk, 280 Nm) slechtte
het parcours alsof het de normaal
ste zaak van de wereld was. De
tweede versie van de 2.0 liter die
sel met DSG-bak krijgt van VW
140 pk en een koppel van 320 Nm
Peugeot 208: compacter, foto WdeV VW Caddy: 4Motion.
mee. Daarmee is zo'n traject hele
maal een makkie. Laatstgenoemd
koppel is tussen 1.750 en 2.500 toe
ren per minuut beschikbaar. Ook
de standaard Hill Hold-functie
deed zijn werk uitstekend.
VW levert de Caddy met zesbak
vanaf 18.050 euro, met DSG-auto-
maat vanaf 21.450 euro. De Caddy
Maxi is er respectievelijk vanaf
18.800 en 22.560 euro (excl. btw/
bpm). Twee voorportieren, een
schuifdeur rechts en centrale ver
grendeling zijn voor de bedrijfswa
genversie onder andere standaard.
VW toonde tijdens de presentatie
ook een Caddy Tramper op basis
van de Maxi. Dat is een tweewiel
aangedreven mini-camper com
pleet met een opklapbaar bed met
een lengte van 2 meter en 1,1 me
ter breed, verduistering rondom
het bed, led-spots in de achterklep
en deur- en zijwandbekleding. De
instapprijs van de Tramper 1.2 TSI
bedraagt 23.580 euro. Verder is er
een diesel (33.980 euro) en voor de
milieubewuste vakantieganger een
versie op aardgas (31.180 euro). De
personenwagen Caddy (Combi) is
er alleen, met voorwielaandrijving:
instapprijs 19.290 euro.
Honda heeft nieuwe
versie Insight hybride
Honda heeft een nieuwe uitvoe
ring van de Insight hybride. De ba
sis is de 1.3 S voor 19.990 euro. De
1.3 benzinemotor en de elektromo
tor leveren samen 98 pk. De CO2-
uitstoot is, afhankelijk van de uit
voering, 96 of 99 gram per kilome
ter. Daarmee is de auto voorlopig
vrijgesteld van bpm en mrb.
Meer dynamiek voor
Range Rover Sport
Door onder meer het toevoegen
van actieve stabilisatoren die de
carrosserie in bochten recht hou
den en elektronisch geregelde
schokdempers waardeert Range
Rover de Sport op tot de zoge
naamde Dynamic. De auto kost
112.900 euro (3.0 V6 diesel).
Volvo stelt ontwikkeling
elektrische auto's uit
Na de productie van 250 elektri
sche exemplaren van de C30 zet
Volvo de verdere ontwikkeling
van elektrische auto's even stil.
Het merk vindt de belangstelling
voor dit type vervoer vooralsnog
te gering. Maar van uitstel komt
geen afstel, laat Volvo weten.