Muziek Buxtehude blijft altijd spannend 161 zeeland Een Rus in het tehuis zeeland in de vorige eeuw PZC Schrijfworkshop Peter Buwalda op filmfestival WILD WONDERS OF EUROPE maandag 26 maart 2012 S Dagelijks het nieuws in twee minuten video journaal. Ma. t/m vr. om 12.00 en 20.00 uur, zfl. en zo. om 18.00 uur www.Z2.nl Ton Koopman met Amsterdam Baroque Soloists naar Vlissingen Meer informatie: schrijfworkshop® filmbythesea.nl pzc.nl/webwinkel categorie dvd Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Het tehuis voor ouden van dagen Zorgvliet aan de rand van Wolphaartsdijk stond vorige week op de raadkaartfoto. Ad de Witte uit Oostkapelle schrijft dat hij in 1943 is geboren tegenover dit bejaardenhuis, dat op de hoek staat van de Welleweg (nu Lageweg) en het Nazareth. De brug over de watergang ver bond het Nazareth met de Welle weg. In het tehuis (in 1908 gebouwd) woonden mensen met illustere bij namen, herinnert Ad de Witte zich: Poepejannetje liep met een houten driepoot, Pietje Modder hielp mee in het huishouden en waste met een emmertje elke week de buitenramen, De Schip per had ooit op een binnenvaart schip gevaren en De Rus was een man met een grote baard, 'een Oost-Europees persoon' die na de oorlog was blijven hangen. „Dob- berewatse, dobberedein waren de woorden de we met hem wissel den", aldus Ad de Witte. Tijdens de watersnood van 1953 waren alle mensen van Zorgvliet in veilig heid op de bovenverdieping. Het water stond tot net onder de rand van het platte dak. De bewoners zijn uiteindelijk met roeiboten in veiligheid gebracht. Mevrouw J. Weststrate uit Wolphaartsdijk meldt dat Zorgvliet ongeveer twin tig jaar geleden een woonzorgcen trum (wozoco) is geworden; de be jaarden verhuisden naar een ge bouw midden in het dorp. De naam werd veranderd in De Meu- lenweie. „Dat pand wordt nu een uitbreiding rijker, zodat deze zo mer nieuwe bewoners er hun in trek kunnen nemen", weet me vrouw Weststrate. Oud-Zorgvliet staat nu al een aantal jaren te koop, 'wie nog een klein miljoen over heeft kan het betrekken'. De verkoop van het pand aan een op vang voor verslaafden is niet door gegaan, onder meer omdat de plan nen in het dorp grote weerstand opriepen. Winnaars waardebon: Joop Rotte, Vlissingen; Adri Zuurveld, Goes; J.M. Bolle-van de Kreeke, Goes Organist, klavecinist en dirigent Ton Koopman is een van de gro te vernieuwers van de authen tieke muziekpraktijk. Vrijdag komt hij met zijn Amsterdam Baroque Soloists naar Vlissingen. Centraal staat het werk van Bux tehude. door Jeanette Vergouwen tlroete u.t Wolphaarsdijk. Ton Koopman voelde als eerste van de vele ensem bles en musici wat het be tekent als de overheid de kunst niet meer subsidieert. „Per 1 januari 2013 vallen bijna alle subsi dies weg. De eisen zijn zodanig dat je ook afziet van de aanvraag. We treden per jaar twintig maal op met het Amsterdam Baroque Or kest in grote bezetting, en dat is dan niet meer mogelijk. We moe ten dus andere manieren zoeken, zoals projectsubsidies of sponso ring in het buitenland, maar er zijn grenzen", zegt Koopman. „We kunnen nauwelijks inspelen op de veranderingen, dus is de klap te groot en te plotseling. Voor mij staat kwaliteit voorop. De Matthaus Passion van Bach en de Messiah van Handel uitvoeren, is aan zijn orgelwerken, maar zijn ka mermuziek is attractief Dat willen we tijdens de interpretaties van zijn sonates laten horen. Zijn mu ziek klinkt soms vreemd en vergt het uiterste van instrumenten en techniek, maar het blijft altijd spannend." „Na zijn dood bleven musici zijn muziek uitvoeren. Omdat hij hofle verancier was van het hof van Zweden is de universiteit van Upp sala in het bezit van zijn vocale muziek. De zonen van Bach heb ben ervoor gezorgd dat zijn orgel werken bewaard gebleven zijn. Noch Buxtehude, noch Bach is ver geten na hun dood. Hun werken werden alleen minder gespeeld." Na de uitgave van alle cantates van Bach wordt in 2013 het Buxtehude Opera Omnia-project - het opne men van alle muziek van de com ponist - door het Amsterdam Baro que Orchestra 8c Choir beëindigd. „De vocale muziek van Buxtehude is per definitie niet gemakkelijk. De vocale soli zijn vaak ingewik keld. Na dit project begin ik niet aan een nieuw groot project, hoe wel ik graag de oratoria van Handel zou opnemen. Ik neem volgend jaar nog wel de orgelwer ken van C.Ph.E. Bach op dub- bel-cd op." „Weet je, Buxtehude was eigenlijk modern in zijn tijd. Hij schreef ve le brieven om geld te vragen voor zijn uitvoeringen. Hij schreef ook tekstboekjes die dan verkocht wer- den. Hij hield de financiële boe ken van de kerk bij, was organist, componist en leraar. In Lübeck was hij een belangrijk musicus." In Vlissingen spelen de Amster dam Baroque Soloists - gevormd door Catherine Manson en David Rabinovich (violen), Jaap ter Lin den (gamba) en Ton Koopman zelf (klavecimbel/orgel) - ook de Sonate op.2 nr.12 (Ciacona) van.Ar- cangelo Corelli. „Dat doen we om dat deze muziek voor Buxtehude een voorbeeld was." Koopman: „We geven met de so nates voor strijkers en basso conti nuo en enkele werken voor klave cimbel of orgel solo een goed beeld van de kamermusicus Buxte- VUSSINGEN - Peter Buwalda ver zorgt dit jaar tijdens Film by the Sea een schrijfworkshop. Dat ge beurt op donderdag 20 september. Buwalda zal (aspirant-)schrijvers vertellen over wat er komt kijken bij het schrijven bij een roman. In het bijzonder gaat hij in op het tot leven brengen van personages. Peter Buwalda debuteerde in 2010 met zijn roman Bonita Avenue, die een bestseller is geworden. De ver taalrechten zijn aan meerdere lan den verkocht. In 2011 was Buwalda jurylid bij Film by the Sea. te duur. Als Nederland kwaliteit eist en uitstraling naar het buiten land, moeten daar ook financiën tegenover staan. Niemand wordt blij van de bezuinigingen", stelt een bevlogen en emotioneel gela den Koopman. „Kamermuziek wordt hierdoor be langrijk", vervolgt hij. „Ik blijf Bach en Handel uitvoeren met koor en orkest, ik ben gastdirigent over de hele wereld en ik treed vaak op met mijn vrouw Tini, Klaus Mertens (bas) en de Amster dam Baroque-solisten. Ik vind het nog steeds fijn om te doen, maar Nederland maakt het niet gemak kelijk voor musici." In de Sint Jacobskerk in Vlissingen brengt hij vrijdagavond met de Amsterdam Baroque Soloists het programma Buxtehude, de ver nieuwer. Volgens Ton Koopman vereist de uitvoering van de mu ziek van Dieterich Buxtehude (ca. 1637-1707) niet alleen een goede techniek, maar ook een creatieve geest. „Zijn muziek is zo logisch. Al spelend ontdek je het over gangsgebied van de ene naar de an dere muziekperiode." „Buxtehude was een grootmees ter. Bach kwam hem bezoeken en hij had leerlingen van heinde en ver. Hij dankt zijn reputatie vooral #WEBWINKEL Ongezien, onverwacht en onvergetelijk! 8-delige dvd-serie met mooie beelden van de BBC en bekeken door de lens van de beste fotografen. Bestel deze schitterde serie voor slechts 2,95 per deel excl. verzendkosten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 48