'Kinderen zijn onze toekomst'
werken 13
zaterdag 24 maart 2012
door Dennis Rijsbergen
Je weet niet wat je moet gaan
studeren. Dan is de pabo mis
schien wel lekker makkelijk.
Beetje les geven, beetje taal,
beetje rekenen... Een pretstu-
die, toch?
„Nou echt niet", zegt Martij n
Luysterburg uit Halsteren, tweede
jaars lerarenopleiding aan de HZ.
„Ten eerste is het een pittige stu
die en ten tweede moet je echt ple
zier hebben in het lesgeven. Ben je
jezelf niet en speel je een rol, dan
prikken kinderen daar feilloos
doorheen. Dan heb je het zwaar
hoor, en zit je binnen no time over
spannen thuis."
Martijn weet het zeker. Leraar,
daar moet je voor in de wieg ge
legd zijn. De 22-jarige student is
daar het lichtend voorbeeld van.
Zelf had hij nog amper de basis
schoolleeftijd toen hij al wist wat
hij wilde worden. Juist ja, leraar.
Op een basisschool welteverstaan.
„Schooltje spelen, ja dat deed ik
ook veel", herinnert hij zich. „En
ik heb een jongere zus die ik van
alles probeerde te leren wat ik op
school geleerd had. Zelfs toen ik
op het vmbo zat en Frans kreeg,
ging ik haar Frans leren."
Lesgeven zit Martijn in het bloed.
Hij gaf vijfjaar lang badmintonles
aan jongeren en toen een vriend
van hem moeite had met rekenen
gaf Martijn hem bijles. Wat het
mooie is aan een baan in het basis
onderwijs? „Je helpt als leraar kin
deren een start te maken in hun
ontwikkeling. Je helpt ze hun ta
lenten te ontplooien. Je legt letter
lijk de basis. Als een kind bijvoor
beeld niet leert klok kijken, dan
zal hij in zijn latere leven moeite
houden met zoiets simpels als op
tijd de bus pakken of afspraken
maken of plannen. Bovendien
vind ik het leuk om met mensen
te werken. En een kantoorbaan
gaat het gewoon niet worden."
Het vak wordt nog wel eens onder
schat, meent Martijn. Vooral het
werken met kleuters. Maar laat dat
nu juist de meest uitdagende
groep zijn.
„Leraren die met kleuters werken,
daar heb ik het meeste respect
voor. Dat is niet zo maar elke dag
wat spelletjes spelen. Achter die
spelletjes zit een gedachte en sti
muleer je twee, drie ontwikkelin
gen van een kind. Die leraren wor
den wat mij betreft echt onderge
waardeerd."
Het werken met de allerjongsten
heeft wel zo z'n charmes, heeft de
Halsternaar aan den lijve onder
vonden tijdens zijn stages. „Kleu
ters zijn heel spontaan. Ze floepen
er alles uit. Zo vroeg één van de
kinderen mij een keer: 'Ben jij
opa? En heb jij al kinderen?' Het is
ook een hele verantwoordelijk
heid om met kinderen te werken.
Kleuters hebben bijvoorbeeld veel
De pabo is een hbo-opleiding. Als
je de studie hebt afgerond mag je
de titel 'Bachelor of Education' voe
ren.
Het startsalaris is 2290 euro.
Het collegegeld bedraagt 1713 eu
ro.
behoefte aan een veilig gevoel.
Voor hen is alles nieuw, ze komen
voor het eerst op school. Maar ook
in de andere groepen heb je een
belangrijke rol. Als leraar ben je
voor een deel ook verantwoorde
lijk voor de opvoeding. Ze brengen
soms meer tijd op school door
dan thuis. We brengen kinderen
bij dat ze elkaar niet moeten pes
ten, dat ze moeten luisteren naar
elkaar en elkaar niet mogen uit
schelden. De oudere kinderen zijn
weer heel anders. Zij hebben al
duidelijk een eigen mening. Met
Aan boeken ben je het volgende
kwijt:
Eerste jaar 790 euro;
iTweede jaar 530 euro;
Derde jaar 480 euro;
Vierde jaar 480 euro.
hen kun je discussiëren." Zelf
heeft de pabostudent er al een flin
ke schoolcarrière opzitten. Eerst
het vmbo, toen drie jaar mbo
SPW en daarna nog een jaartje de
opleiding tot onderwijs-assistent.
Tijdens één van zijn stages heeft
Martijn al een baan aangeboden
gekregen. Over zijn toekomst
maakt hij zich dan ook geen zor
gen.
Dat doet hij wel over de kabinets
plannen die het onderwijs flink
korten. De jonge student wordt er
zelfs ietwat nijdig van als de bezui
nigingen ter sprake komen. „Kin
deren die het in zich hebben, die
komen er wel. Het zijn juist die
kinderen die extra aandacht nodig
hebben die er de dupe van wor
den", zegt hij. „Want als er geen
geld is om hen die steun te geven,
dan ontnemen we ze een toe
komst. Ik vind dat echt niet kun
nen. Als de plannen doorgaan,
gaat herbergafwaarts met het ba
sisonderwijs. Terwijl onderwijs
wat mij betreft geen onderwerp
voor bezuinigingen zou mogen
zijn. Kinderen zijn onze toekomst.
Dat moeten ze in De Haag niet ver
geten."
Wat levert het op en wat kost het?
.Leraar, daar moet je voor in de wieg gelegd zijn", is de stellige overtuiging van Martijn Luysterburg uit Hasteren die de lerarenopleiding aan de HZ volgt.
foto's Ruben Oreel