BMW 3-serie
blijft begeerlijk
17
Vernieuwde Mégane Verlengde VW Amarok
gaat voor lage uitstoot met automaat bpm-vrij
vrijdag 23 maart 2012
BMW 320dA EDE High Executive
Meer comfort op typisch BMW niveau. Bagage
480 liter. Gewicht 1.400 kg. Diesel 2.0 1,163 pk.
Vanaf 39.900 euro, High Ex. aut. 46.420 euro.
Plus: onderstel, afwerking, uitstraling.
Min: prijs met opties.
Ook mensen boven de i,8o meter lengte
kunnen nu prima zitten.
Het interieur is typisch BMW, met fraaie
materialen en een prachtige afwerking. De
vormgeving is verjongd. Kijk naar het losse
navigatiescherm, de beschikbare accenten
en de keuze uit diverse ambiances. In het ge
val van testauto de Modern Line, die heeft
als bijzonder item houten accenten waarin
de ribbels van het materiaal voelbaar zijn.
De BMW 3-serie heeft een trouwe schare za
kelijke rijders. Dat komt vooral doordat het
merk de laatste jaren heeft ingezet op brand-
stofbesparende maatregelen, zonder het ty
pische merkkarakter aan te tasten. Zo heeft
de BMW 32od Efficient Dynamics Edition
(EDE) met een handgeschakelde zesbak of
de geavanceerde achttraps automaat altijd
een C02-uitstoot van 109 gram per kilome
ter. Daarmee valt het model nu binnen de
Vanaf 37.495 euro, Summum aut. 46.795 euro.
Vanaf 40.700 euro, Elegance aut. 46.606 euro.
Gerekend vanaf halverwege de jaren zeventig is nu al sprake van de zesde
generatie van de BMW 3-serie. In al die jaren heeft het model zijn begeer
lijkheid behouden.
door Tony Vos
W as de eerste BMW 316 in 1975 de
instapper van het merk, de huidi
ge auto heeft die positie met een
forse lengte van 4,62 meter al jaren geleden
verloren. Over de hele wereld scoort het mo
del waardering en daarom is het voortzet
ten van de succesvolle lijn voor BMW van
levensbelang.
Hoe houd je als ontwikkelingsafdeling vast
aan alles wat goed is, maar geef je zo'n
nieuw model toch een iets andere draai?
Juist, door nieuwe vormgevingsdetails toe te
passen. BMW heeft dat bij deze 3-serie voor
al aan de voorkant gedaan. Daar worden de
koplampen tot aan de grille doorgetrokken
en is de indeling van de bumper afhankelijk
van de gekozen uitvoering. Wat profiel en
achterkant betreft, houdt de auto duidelijk
het midden tussen de vorige 3-serie en de
huidige 5-serie. Duidelijk zichtbaar is dat de
motorkap hoger is geplaatst vanwege een
verbeterde voetgangerveiligheid.
De grotere lengte van de auto is terug te vin
den in het flinke bagagevolume van 480 li
ter en de toege'nomen ruimte op de achter
bank, een traditioneel nadeel van dit model.
BMW laat vooral aan de voorkant zien dat sprake is van een nieuwe 3-serie. foto's Automedia
normen voor 20 procent bijtelling, maar
blijft dat ook tot in 2015. Waar de 'normale'
32od 184 pk haalt uit de bekende 2.0 liter
diesel, ligt het vermogen van de EDE op
een behoorlijke 163 pk. Ook kan niemand
ontevreden zijn over het koppel: 380 Nm.
Vanwege de uitstekende rijdynamiek is de
BMW 32od erg prettig met een lekker direct
schakelende zesbak. Maar wie eenmaal het
comfort van de automaat heeft geproefd,
wil niets anders meer. Door de acht over
brengingen zoekt de elektronica de meest
optimale versnelling, ook weer afhankelijk
van het rijprogramma dat wordt gekozen.
Zo heeft deze auto een Eco Pro stand. Daar
in wordt voor een op zuinig rijden afge-
- stemd schakelprogramma gekozen, maar
draait bijvoorbeeld ook de airconditioning
minder fanatiek mee. Op het dashboard
wordt na het inschakelen weergegeven hoe
veel kilometer de auto extra heeft afgelegd
als gevolg van deze programmakeuze.
Belangrijker is dat de BMW 32od EDE heel
gemakkelijk zuinig te rijden is, getuige ons
gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 17,5.
Het onderstel is flink onder de loep geno
men en dat is te merken aan het geboden
comfort. Dat is namelijk verbeterd, zonder
dat de sportieve eigenschappen die zo ken
merkend zijn voor het merk, zijn aangetast.
De BMW 32od EDE is er vanaf 39.900 euro
met handbak en 42.370 euro met automaat.
Mercedes C220 CDI Blue Eff.
Audi heeft een beperkte keu
ze bij de A4 met extra zuini
ge diesels (20 procent bijtel
ling) en levert deze niet met
automaat. Bagage 480 liter.
Gewicht 1.455 kg. Diesel
2.0 1,163 pk.
BBV
Plus: afwerking, rijcomfort, binnenruimte.
Min: niet met automaat verkrijgbaar.
Plus: interieurinrichting, rijcomfort, premiumgevoel.
Min: met automaat geen 20 procent bijtelling.
toHcumm
Volvo S60 D3 Summum
Plus: fijne motor, sportieve uitstraling.
Min: geen lagere bijtelling, bagagevolume.
Alleen de kleinste diesel in
de Volvo S60 gaat voor lage
re bijtelling, de fijne 2.0 liter
vijfcilinder in ieder geval
niet. Bagage 380 liter. Ge
wicht 1.497 kg. Diesel 2.0 I,
163 pk.
Bij Mercedes komt alleen de
handgeschakelde C220 CDI
nog in aanmerking voor lage
re bijtelling. Bagage 475 liter.
Gewicht 1.510 kg. Diesel
2.1 1,163 pk.
door Tony Vos
De kleine facelift die Renault
op de Mégane doorvoert,
valt in het niet bij de techni
sche veranderingen die stuk voor
stuk een aanzienlijk lager brand
stofverbruik tot gevolg hebben.
De schijnwerpers staan vol gericht
op de Mégane met de vernieuwde
1.5 liter dieselmotor. Die behoort
tot de zogenaamde Energy-fami-
lie, wat wil zeggen dat de motor
onder meer is voorzien van een
start- en stopsysteem en een olie-
pomp met variabele opbrengst. Te
gelijk is het koppel met 20 Nm toe
genomen. Maar de grote winst zit
in het verbruik, dat ook tot uit
drukking komt in de C02-uitstoot
van 90 gram per kilometer, onge
acht de carrosserievariant. Dat be
tekent dus nog het hele lopende
jaar vrijstelling van BPM en wegen
belasting én 14 procent fiscale bij
telling over de gebruiksduur of de
looptijd van het leasecontract.
Helemaal nieuw in de Mégane is
de 1.6 liter diesel die met 130 pk
een stuk sterker is. Hij profiteert
van dezelfde milieutechniek en
komt zodoende tot een C02-uit-
stoot van 104 gram per kilometer:
blijvend 20 procent bijtelling.
De 1.2 TCe 115 benzine turbomo
tor raakt een beetje in de verdruk
king, maar is feitelijk het grootste
nieuws én zeer interessant voor de
particulier. Ten opzichte van de
1.6 liter 16V die wordt vervangen,
is de C02-uitstoot afgenomen van
159 tot 119 gram per kilometer. Za
kelijk levert dat 20 procent bijtel
ling op, maar het heeft via de
C02-tax ook een gunstige invloed
op de prijs. Opmerkelijk is de fan
tastische souplesse van de kleine
motor die wordt onderstreept
door het koppel van 190 Nm.
De Mégane 1.5 dCi begint bij
22.790 euro, de TCe 115 kost mini
maal 20.490 euro, terwijl de 1.6 li
ter dCi start bij 28.690 euro.
Zuinige Mégane. foto Automedia
door Willem de Volder
Volkswagen levert de Amarok
pick-up in twee cabineva
rianten nu met een acht
traps automaat. Het rijcomfort
neemt daardoor flink toe.
Net zo belangrijk is de verlengde
editie met dubbele cabine, die
Volkswagen importeur Pon met
deze automaat levert. De wielbasis
en laadbak worden iets verlengd,
zodat de Amarok op grijs kente
ken kan worden geleverd. De on
dernemer kan daardoor de bpm te
rugvorderen. Het laadvolume van
de Amarok groeit en dat zonder rij
comfort in te leveren. De 'verleng-
stap' die Pon met een partner uit
voert, is ook de fabriek niet ont
gaan. Het hoofdkantoor heeft bij
VW Amarok: alleskunner. foto WdeV
Pon interesse getoond ih de techni
sche- en capaciteitsuitbreiding. De
Amarok vindt in ons land vooral
bij bedrijven zijn weg.
De Amarok oogt stoerder aan de
voorzijde dan aan de achterkant.
Wij ervoeren de voordelen van de
automaat in combinatie met de
4Motion vierwielaandrijving op
de weg en in het terrein. Op een
geaccidenteerde ondergrond danst
de Amarok over stenen en door
kuilen en neemt hij hellingen met
groot gemak. Op de weg voelt de
auto vooral heel degelijk aan.
De meest krachtige 2.0 liter TDI le
vert 180 pk en presteert naar beho
ren. In het bochtengedrag is het
forse gewicht wel enigszins voel
baar. Zonder lading is de Amarok
aan de achterzijde wat springerig.
De achttraps automaat schakelt
snel op en probeert daardoor zo
zuinig mogelijk te zijn. Het ver
bruik zonder lading kwam uit op
1 op 11. Dat neemt toe naarmate
de lading (maximaal zo'n 1.200 ki
logram) toeneemt.
Volkswagen levert de vierwielaan-
gedreven en verlengde Amarok
met achttrapsautomaat vanaf
32.800 euro (exclusief btw).
Coupé Subaru BRZ
belooft spektakel
Het nieuwe paradepaard van Su
baru is de BRZ. Achter die letter
reeks gaat een opwindend gelijn
de sportcoupé schuil die is voor
zien van een atmosferische 2.0 li
ter boxermotor 200 pk. Vanwege
het lage zwaartepunt belooft het
rijgedrag verrassend te zijn. Vanaf
juni staat de coupé bij de dealer.
Opel Astra OPC snelste
Astra ooit gebouwd
Op basis van de nieuwe Opel As-
tra GTC komt er een OPC-versie.
Die is voorzien van 2.0 liter turbo
motor (280 pk). De sprint naar
100 kilometer per uur kost 6 se
conden en dat maakt deze OPC
tot de snelste Astra ooit gebouwd.
De prijs begint bij 42.695 euro.
Volvo C30 1.6 diesel
tijdelijk belastingvrij
Wie altijd al een Volvo C30 wilde
hebben, heeft tot 1 juli een buiten
kansje. Volvo heeft de C02-uit-
stoot van de 1.6 diesel (115 pk) te
ruggebracht, wat resulteert in vrij
stelling van BPM en wegenbelas
ting en 14 procent bij telling. Prijs
C30 D2 diesel: vanaf 18.995 euro.