BMW 3-serie blijft begeerlijk 17 Vernieuwde Mégane Verlengde VW Amarok gaat voor lage uitstoot met automaat bpm-vrij vrijdag 23 maart 2012 BMW 320dA EDE High Executive Meer comfort op typisch BMW niveau. Bagage 480 liter. Gewicht 1.400 kg. Diesel 2.0 1,163 pk. Vanaf 39.900 euro, High Ex. aut. 46.420 euro. Plus: onderstel, afwerking, uitstraling. Min: prijs met opties. Ook mensen boven de i,8o meter lengte kunnen nu prima zitten. Het interieur is typisch BMW, met fraaie materialen en een prachtige afwerking. De vormgeving is verjongd. Kijk naar het losse navigatiescherm, de beschikbare accenten en de keuze uit diverse ambiances. In het ge val van testauto de Modern Line, die heeft als bijzonder item houten accenten waarin de ribbels van het materiaal voelbaar zijn. De BMW 3-serie heeft een trouwe schare za kelijke rijders. Dat komt vooral doordat het merk de laatste jaren heeft ingezet op brand- stofbesparende maatregelen, zonder het ty pische merkkarakter aan te tasten. Zo heeft de BMW 32od Efficient Dynamics Edition (EDE) met een handgeschakelde zesbak of de geavanceerde achttraps automaat altijd een C02-uitstoot van 109 gram per kilome ter. Daarmee valt het model nu binnen de Vanaf 37.495 euro, Summum aut. 46.795 euro. Vanaf 40.700 euro, Elegance aut. 46.606 euro. Gerekend vanaf halverwege de jaren zeventig is nu al sprake van de zesde generatie van de BMW 3-serie. In al die jaren heeft het model zijn begeer lijkheid behouden. door Tony Vos W as de eerste BMW 316 in 1975 de instapper van het merk, de huidi ge auto heeft die positie met een forse lengte van 4,62 meter al jaren geleden verloren. Over de hele wereld scoort het mo del waardering en daarom is het voortzet ten van de succesvolle lijn voor BMW van levensbelang. Hoe houd je als ontwikkelingsafdeling vast aan alles wat goed is, maar geef je zo'n nieuw model toch een iets andere draai? Juist, door nieuwe vormgevingsdetails toe te passen. BMW heeft dat bij deze 3-serie voor al aan de voorkant gedaan. Daar worden de koplampen tot aan de grille doorgetrokken en is de indeling van de bumper afhankelijk van de gekozen uitvoering. Wat profiel en achterkant betreft, houdt de auto duidelijk het midden tussen de vorige 3-serie en de huidige 5-serie. Duidelijk zichtbaar is dat de motorkap hoger is geplaatst vanwege een verbeterde voetgangerveiligheid. De grotere lengte van de auto is terug te vin den in het flinke bagagevolume van 480 li ter en de toege'nomen ruimte op de achter bank, een traditioneel nadeel van dit model. BMW laat vooral aan de voorkant zien dat sprake is van een nieuwe 3-serie. foto's Automedia normen voor 20 procent bijtelling, maar blijft dat ook tot in 2015. Waar de 'normale' 32od 184 pk haalt uit de bekende 2.0 liter diesel, ligt het vermogen van de EDE op een behoorlijke 163 pk. Ook kan niemand ontevreden zijn over het koppel: 380 Nm. Vanwege de uitstekende rijdynamiek is de BMW 32od erg prettig met een lekker direct schakelende zesbak. Maar wie eenmaal het comfort van de automaat heeft geproefd, wil niets anders meer. Door de acht over brengingen zoekt de elektronica de meest optimale versnelling, ook weer afhankelijk van het rijprogramma dat wordt gekozen. Zo heeft deze auto een Eco Pro stand. Daar in wordt voor een op zuinig rijden afge- - stemd schakelprogramma gekozen, maar draait bijvoorbeeld ook de airconditioning minder fanatiek mee. Op het dashboard wordt na het inschakelen weergegeven hoe veel kilometer de auto extra heeft afgelegd als gevolg van deze programmakeuze. Belangrijker is dat de BMW 32od EDE heel gemakkelijk zuinig te rijden is, getuige ons gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 17,5. Het onderstel is flink onder de loep geno men en dat is te merken aan het geboden comfort. Dat is namelijk verbeterd, zonder dat de sportieve eigenschappen die zo ken merkend zijn voor het merk, zijn aangetast. De BMW 32od EDE is er vanaf 39.900 euro met handbak en 42.370 euro met automaat. Mercedes C220 CDI Blue Eff. Audi heeft een beperkte keu ze bij de A4 met extra zuini ge diesels (20 procent bijtel ling) en levert deze niet met automaat. Bagage 480 liter. Gewicht 1.455 kg. Diesel 2.0 1,163 pk. BBV Plus: afwerking, rijcomfort, binnenruimte. Min: niet met automaat verkrijgbaar. Plus: interieurinrichting, rijcomfort, premiumgevoel. Min: met automaat geen 20 procent bijtelling. toHcumm Volvo S60 D3 Summum Plus: fijne motor, sportieve uitstraling. Min: geen lagere bijtelling, bagagevolume. Alleen de kleinste diesel in de Volvo S60 gaat voor lage re bijtelling, de fijne 2.0 liter vijfcilinder in ieder geval niet. Bagage 380 liter. Ge wicht 1.497 kg. Diesel 2.0 I, 163 pk. Bij Mercedes komt alleen de handgeschakelde C220 CDI nog in aanmerking voor lage re bijtelling. Bagage 475 liter. Gewicht 1.510 kg. Diesel 2.1 1,163 pk. door Tony Vos De kleine facelift die Renault op de Mégane doorvoert, valt in het niet bij de techni sche veranderingen die stuk voor stuk een aanzienlijk lager brand stofverbruik tot gevolg hebben. De schijnwerpers staan vol gericht op de Mégane met de vernieuwde 1.5 liter dieselmotor. Die behoort tot de zogenaamde Energy-fami- lie, wat wil zeggen dat de motor onder meer is voorzien van een start- en stopsysteem en een olie- pomp met variabele opbrengst. Te gelijk is het koppel met 20 Nm toe genomen. Maar de grote winst zit in het verbruik, dat ook tot uit drukking komt in de C02-uitstoot van 90 gram per kilometer, onge acht de carrosserievariant. Dat be tekent dus nog het hele lopende jaar vrijstelling van BPM en wegen belasting én 14 procent fiscale bij telling over de gebruiksduur of de looptijd van het leasecontract. Helemaal nieuw in de Mégane is de 1.6 liter diesel die met 130 pk een stuk sterker is. Hij profiteert van dezelfde milieutechniek en komt zodoende tot een C02-uit- stoot van 104 gram per kilometer: blijvend 20 procent bijtelling. De 1.2 TCe 115 benzine turbomo tor raakt een beetje in de verdruk king, maar is feitelijk het grootste nieuws én zeer interessant voor de particulier. Ten opzichte van de 1.6 liter 16V die wordt vervangen, is de C02-uitstoot afgenomen van 159 tot 119 gram per kilometer. Za kelijk levert dat 20 procent bijtel ling op, maar het heeft via de C02-tax ook een gunstige invloed op de prijs. Opmerkelijk is de fan tastische souplesse van de kleine motor die wordt onderstreept door het koppel van 190 Nm. De Mégane 1.5 dCi begint bij 22.790 euro, de TCe 115 kost mini maal 20.490 euro, terwijl de 1.6 li ter dCi start bij 28.690 euro. Zuinige Mégane. foto Automedia door Willem de Volder Volkswagen levert de Amarok pick-up in twee cabineva rianten nu met een acht traps automaat. Het rijcomfort neemt daardoor flink toe. Net zo belangrijk is de verlengde editie met dubbele cabine, die Volkswagen importeur Pon met deze automaat levert. De wielbasis en laadbak worden iets verlengd, zodat de Amarok op grijs kente ken kan worden geleverd. De on dernemer kan daardoor de bpm te rugvorderen. Het laadvolume van de Amarok groeit en dat zonder rij comfort in te leveren. De 'verleng- stap' die Pon met een partner uit voert, is ook de fabriek niet ont gaan. Het hoofdkantoor heeft bij VW Amarok: alleskunner. foto WdeV Pon interesse getoond ih de techni sche- en capaciteitsuitbreiding. De Amarok vindt in ons land vooral bij bedrijven zijn weg. De Amarok oogt stoerder aan de voorzijde dan aan de achterkant. Wij ervoeren de voordelen van de automaat in combinatie met de 4Motion vierwielaandrijving op de weg en in het terrein. Op een geaccidenteerde ondergrond danst de Amarok over stenen en door kuilen en neemt hij hellingen met groot gemak. Op de weg voelt de auto vooral heel degelijk aan. De meest krachtige 2.0 liter TDI le vert 180 pk en presteert naar beho ren. In het bochtengedrag is het forse gewicht wel enigszins voel baar. Zonder lading is de Amarok aan de achterzijde wat springerig. De achttraps automaat schakelt snel op en probeert daardoor zo zuinig mogelijk te zijn. Het ver bruik zonder lading kwam uit op 1 op 11. Dat neemt toe naarmate de lading (maximaal zo'n 1.200 ki logram) toeneemt. Volkswagen levert de vierwielaan- gedreven en verlengde Amarok met achttrapsautomaat vanaf 32.800 euro (exclusief btw). Coupé Subaru BRZ belooft spektakel Het nieuwe paradepaard van Su baru is de BRZ. Achter die letter reeks gaat een opwindend gelijn de sportcoupé schuil die is voor zien van een atmosferische 2.0 li ter boxermotor 200 pk. Vanwege het lage zwaartepunt belooft het rijgedrag verrassend te zijn. Vanaf juni staat de coupé bij de dealer. Opel Astra OPC snelste Astra ooit gebouwd Op basis van de nieuwe Opel As- tra GTC komt er een OPC-versie. Die is voorzien van 2.0 liter turbo motor (280 pk). De sprint naar 100 kilometer per uur kost 6 se conden en dat maakt deze OPC tot de snelste Astra ooit gebouwd. De prijs begint bij 42.695 euro. Volvo C30 1.6 diesel tijdelijk belastingvrij Wie altijd al een Volvo C30 wilde hebben, heeft tot 1 juli een buiten kansje. Volvo heeft de C02-uit- stoot van de 1.6 diesel (115 pk) te ruggebracht, wat resulteert in vrij stelling van BPM en wegenbelas ting en 14 procent bij telling. Prijs C30 D2 diesel: vanaf 18.995 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 17