Een boot boven je hoofd is nogal ongemakkelijk 13 donderdag 22 maart 2012 beeld www.pzc.nl/uit RUTH VAN BEEK Ruth van Beek (Zaandam, 1977) verzamelt allerlei soor ten fotografisch beeld, familiefoto's en plaatjes uit boe ken of folders. Ze verwerkt die in collages en beeldreek sen waarin het verloop van de tijd zichtbaar wordt.Haar werk voor de Bewaerschole speelt in op de ruimte zelf, het land en de zee die hen omringen. TAMARA VAN DEES Tamara Dees (Terneuzen, 1971) is gefascineerd door sche pen, zeilen, zee en geschiedenis. Zij maakt installaties, fo to's en ook video's. De op zijn kop in de balken van het dak gehangen zeilboot is zwart en lijkt op een vleermuis. Foto's en bootje zijn speciaal voor deze ruimte gemaakt en toepen elkaar aanvullende betekenissen op. De Bewaerschole oogt leeg als ik er binnen stap, tot ik een zwarte vorm van boven af de ruimte zie doorsnijden. Die zwar te vorm blijkt een zeil te zijn. Het steekt met de mast uit een bootje dat tussen de balken van het pla fond ligt geklemd. Het scheepje lijkt er door een onbekende kracht te zijn tussen geperst. Op de wan den van de expositieruimte han gen kleine blauwe paneeltjes op ze kere afstand van elkaar. Het blij ken reproducties te zijn van details uit foto's, ontleend aan boeken, tijdschriften of ansichtkaarten. Dat zie je door de rasterpuntjes en de tamelijk vage voorstelling op elke foto. De meeste tonen iemand die in zee staat, duikt of zwemt. Er zijn er ook een paar waar een meeuw voorbij komt. Die is dan wel knalroze, een vervreemdend beeld. Zoals de hele ervaring mij uit mijn normale werkelijkheid trekt. Zo'n boot boven je hoofd geeft mij een ongemakkelijk ge voel, dreigend, ook al omdat romp, mast en zeil, diep zwart zijn. 'Bat', vleermuis, noemt Ta mara Dees dit object. Ik besef dat de vorm van de romp verwant is met de vorm van een dak, zoals de getimmerde daken van oude ker ken het vakmanschap van de scheepsbouwers in zich droegen. Maar waar een dak bescherming biedt, roept dit omgekeerde zwar te scheepje juist bedreiging op. En ook al vind ik thuis op internet dat de vleermuis in China een ge- lukssymbool is en volgens sommi ge droomuitleggers naar transfor matie en wedergeboorte verwijst, ik zie er toch vooral de nacht in en het ontheemde. Ook van de foto's word ik niet vrolijk. Ze dragen iets in zich van leven wat ooit was en Jeroen van Herten Jeroen van Herten heeft niet meer nodig dan een glimp van oude muur, een vogelnestje, of een de tail uit het landschap. Een simpele waarneming doet een compositie ontstaan die hij vervolgens met verf en andere materialen omzet in een beeld met een eigen poëti sche kracht. T/m 17/4. Galerie Jan Eikenaar, Zuidstraat 16, Burgh-Haamstede, do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Jan Cupido Jan Cupido schept een wereld van dieren in klei. Strak van vorm en veelkleurig staan ze opgewekt te pronken. Door hun voorkomen en attributen geven ze lichtvoetig commentaar op hun slimmere soortgenoot de mens. Met nog 15 kunstenaars. Elk maakte een klein werk t.b.v. 'Make-A-Wish'. T/m 28/4. Galerie Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m zo. 12.00-17.00 uur. Anjes Adriaansens Anjes Adriaansens bouwt haar schilderijen op uit verticale kwast- streken. Ze hebben verschillende breedtes en gaan bijna onmerk baar in elkaar over. Zo ontstaan ge nuanceerde kleurvelden. Door hun eenvoud en concentratie wor den haar doeken intense ervarin gen van verstilling. T/m 4/5. Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00 - 16.30 uur en op afspraak. Jan van Buiten schildert menselij ke figuren in een omgeving met oude architectuur of in het land schap. Zorgvuldige naturalistische weergave en een subtiele lichtwer king leiden tot licht vervreemden de beelden. Ook met Digna Blauw, Miems van Citters, Inge Rens. Opening 24/3 14.30 uur. T/m 5/5. Boerderijgalerie de Osseberg, Singel weg 11, Grijpskerke. Do. t/m za. 14.00 - 17.00 uur en op afspraak. Calder werd wereldberoemd met zijn open draadsculpturen en mo biles die gekenmerkt worden door hun immaterialiteit en beweging. De tentoonstelling draait om het bezoek van Alexander Calder aan het atelier van Piet Mondriaan in Parijs in 1930. Dit bezoek markeert een keerpunt in Calders carrière. T/m 28/5. Gemeentemuseum Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. heb ik ook geen enkele invloed op de aard van mijn eigen tijdelijk heid. Zoals de bemanning van het scheepje in het nachtelijk duister verdwenen schijnt, zijn de baders van toen opgelost in het licht. Als bezoeker sta ik tussen de dag en de nacht in een moment van ver hevigd bewustzijn. Dat teweeg brengen is geen gek resultaat voor een tentoonstelling die op het eer ste gezicht maar weinig om het lijf lijkt te hebben. Ruth van Beek, The Island' Sc Tamara Dees 'The Bat'. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. T/m 5/5. Wo. t/m zo. 14-17 u en afspraak. Jan van Buiten Alexander Calder nooit meer terug te halen is. Door opeenvolgende stappen van repro ductie zijn ze zwakke echo's van vervlogen momenten en bena drukken ze onontkoombaar de ver gankelijkheid. Natuurlijk zijn bei de werken ook aanduidingen van tijd en plaats. De boot verbindt de Bewaerschole met het water, de fo to's doen hetzelfde. Samen wijzen ze erop dat je je op een plek be vindt, op een eiland om precies te zijn. Maar het gevoel veilig te zijn in het propere schooltje is schijn. Zoals de duistere kracht die het bootje tussen de balken perste door mij niet te beheersen valt, Tamara Dees - Ruth van Beek Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 29