Een boot boven je hoofd
is nogal ongemakkelijk
13
donderdag 22 maart 2012
beeld
www.pzc.nl/uit
RUTH VAN BEEK
Ruth van Beek (Zaandam, 1977) verzamelt allerlei soor
ten fotografisch beeld, familiefoto's en plaatjes uit boe
ken of folders. Ze verwerkt die in collages en beeldreek
sen waarin het verloop van de tijd zichtbaar wordt.Haar
werk voor de Bewaerschole speelt in op de ruimte zelf,
het land en de zee die hen omringen.
TAMARA VAN DEES
Tamara Dees (Terneuzen, 1971) is gefascineerd door sche
pen, zeilen, zee en geschiedenis. Zij maakt installaties, fo
to's en ook video's. De op zijn kop in de balken van het
dak gehangen zeilboot is zwart en lijkt op een vleermuis.
Foto's en bootje zijn speciaal voor deze ruimte gemaakt
en toepen elkaar aanvullende betekenissen op.
De Bewaerschole oogt
leeg als ik er binnen
stap, tot ik een zwarte
vorm van boven af de
ruimte zie doorsnijden. Die zwar
te vorm blijkt een zeil te zijn. Het
steekt met de mast uit een bootje
dat tussen de balken van het pla
fond ligt geklemd. Het scheepje
lijkt er door een onbekende kracht
te zijn tussen geperst. Op de wan
den van de expositieruimte han
gen kleine blauwe paneeltjes op ze
kere afstand van elkaar. Het blij
ken reproducties te zijn van details
uit foto's, ontleend aan boeken,
tijdschriften of ansichtkaarten. Dat
zie je door de rasterpuntjes en de
tamelijk vage voorstelling op elke
foto. De meeste tonen iemand die
in zee staat, duikt of zwemt. Er
zijn er ook een paar waar een
meeuw voorbij komt. Die is dan
wel knalroze, een vervreemdend
beeld. Zoals de hele ervaring mij
uit mijn normale werkelijkheid
trekt. Zo'n boot boven je hoofd
geeft mij een ongemakkelijk ge
voel, dreigend, ook al omdat
romp, mast en zeil, diep zwart
zijn. 'Bat', vleermuis, noemt Ta
mara Dees dit object. Ik besef dat
de vorm van de romp verwant is
met de vorm van een dak, zoals de
getimmerde daken van oude ker
ken het vakmanschap van de
scheepsbouwers in zich droegen.
Maar waar een dak bescherming
biedt, roept dit omgekeerde zwar
te scheepje juist bedreiging op. En
ook al vind ik thuis op internet
dat de vleermuis in China een ge-
lukssymbool is en volgens sommi
ge droomuitleggers naar transfor
matie en wedergeboorte verwijst,
ik zie er toch vooral de nacht in en
het ontheemde. Ook van de foto's
word ik niet vrolijk. Ze dragen iets
in zich van leven wat ooit was en
Jeroen van Herten
Jeroen van Herten heeft niet meer
nodig dan een glimp van oude
muur, een vogelnestje, of een de
tail uit het landschap. Een simpele
waarneming doet een compositie
ontstaan die hij vervolgens met
verf en andere materialen omzet
in een beeld met een eigen poëti
sche kracht.
T/m 17/4. Galerie Jan Eikenaar,
Zuidstraat 16, Burgh-Haamstede, do.
t/m za. 12.00 - 17.00 uur.
Jan Cupido
Jan Cupido schept een wereld van
dieren in klei. Strak van vorm en
veelkleurig staan ze opgewekt te
pronken. Door hun voorkomen en
attributen geven ze lichtvoetig
commentaar op hun slimmere
soortgenoot de mens. Met nog 15
kunstenaars. Elk maakte een klein
werk t.b.v. 'Make-A-Wish'.
T/m 28/4. Galerie Bellas Artes,
Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m zo.
12.00-17.00 uur.
Anjes Adriaansens
Anjes Adriaansens bouwt haar
schilderijen op uit verticale kwast-
streken. Ze hebben verschillende
breedtes en gaan bijna onmerk
baar in elkaar over. Zo ontstaan ge
nuanceerde kleurvelden. Door
hun eenvoud en concentratie wor
den haar doeken intense ervarin
gen van verstilling.
T/m 4/5. Pand 3, Gentsebreedstraat 3,
Philippine. Do. en vr. 13.00 - 16.30 uur
en op afspraak.
Jan van Buiten schildert menselij
ke figuren in een omgeving met
oude architectuur of in het land
schap. Zorgvuldige naturalistische
weergave en een subtiele lichtwer
king leiden tot licht vervreemden
de beelden. Ook met Digna
Blauw, Miems van Citters, Inge
Rens. Opening 24/3 14.30 uur.
T/m 5/5. Boerderijgalerie de Osseberg,
Singel weg 11, Grijpskerke. Do. t/m za.
14.00 - 17.00 uur en op afspraak.
Calder werd wereldberoemd met
zijn open draadsculpturen en mo
biles die gekenmerkt worden door
hun immaterialiteit en beweging.
De tentoonstelling draait om het
bezoek van Alexander Calder aan
het atelier van Piet Mondriaan in
Parijs in 1930. Dit bezoek markeert
een keerpunt in Calders carrière.
T/m 28/5. Gemeentemuseum
Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di.
t/m zo. 11.00- 17.00 uur.
heb ik ook geen enkele invloed op
de aard van mijn eigen tijdelijk
heid. Zoals de bemanning van het
scheepje in het nachtelijk duister
verdwenen schijnt, zijn de baders
van toen opgelost in het licht. Als
bezoeker sta ik tussen de dag en
de nacht in een moment van ver
hevigd bewustzijn. Dat teweeg
brengen is geen gek resultaat voor
een tentoonstelling die op het eer
ste gezicht maar weinig om het lijf
lijkt te hebben.
Ruth van Beek, The Island' Sc Tamara
Dees 'The Bat'. Bewaerschole,
Weststraat 18, Burgh-Haamstede. T/m
5/5. Wo. t/m zo. 14-17 u en afspraak.
Jan van Buiten
Alexander Calder
nooit meer terug te halen is. Door
opeenvolgende stappen van repro
ductie zijn ze zwakke echo's van
vervlogen momenten en bena
drukken ze onontkoombaar de ver
gankelijkheid. Natuurlijk zijn bei
de werken ook aanduidingen van
tijd en plaats. De boot verbindt de
Bewaerschole met het water, de fo
to's doen hetzelfde. Samen wijzen
ze erop dat je je op een plek be
vindt, op een eiland om precies te
zijn. Maar het gevoel veilig te zijn
in het propere schooltje is schijn.
Zoals de duistere kracht die het
bootje tussen de balken perste
door mij niet te beheersen valt,
Tamara Dees
-
Ruth van Beek
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.