De hongerspelen zijn
bloedstollend spannend
8 luit
Quiz wil niet overtuigen
De kijker mag zelf ook
de vragen bedenken
donderdag 22 maart 2012
filmrecensies
Barry Atsma in Quiz.
door Bart van der Put
Met zijn tiende speelfilm
Quiz beoogt regisseur
en scenarioschrijver
Dick Maas een spannende thril
ler naar Amerikaans model af te
leveren. De maker mikte eerder
op een internationaal publiek
met de overwegend serieuze, En
gelstalige producties Down
(2001) en Do not disturb (1999),
die groter van opzet waren dan
zijn nieuwe Nederlandstalige
film. Ondanks een beperkt bud
get en de kleinschalige aanpak ge
tuigt Quiz ook van ambitie: Maas
wil zijn publiek inpakken zonder
zijn beproefde troefkaarten uit
te spelen.
De thriller is opgezet als een psy
chologisch kat-en-muisspel tus
sen twee tegenpolen. Barry
Atsma speelt de populaire quiz
master Leo van der Molen, die be
sluit een jaar vrijaf te nemen om
zijn huwelijk te redden. Echtgeno
te Kim van Kooten kan in Floren
ce aan de slag, en de twee willen
de verhuizing met hun dochter
inluiden in een Italiaans restau
rant. De quizmaster wordt er aan
tafel echter verrast door een zon
derlinge man, die Leo's vrouw en
kind ontvoerd heeft en hem met
tien vragen de kans biedt hun
vrijlating te winnen.
Hoewel Maas verklaarde een in
telligente en spannende thriller
te willen maken, ondermijnt hij
die doelstelling voortdurend. De
film begint met de opnamen van
Leo's knullige quizprogramma,
dat 'Klaar voor onder water' heet
en desondanks een kijkcijferka
non is. De partners van kandida
ten moeten onder water hun
adem inhouden tot alle vragen
beantwoord zijn, en zich intus
sen de cynische grapjes van
de quizmaster laten welgevallen.
Leo spreekt bijvoorbeeld niet
over vrouwen maar vrouwtjes.
De kwelgeest van de botte quiz
master is dankzij de vertolking
van Pierre Bokma aanmerkelijk
intrigerender. Wanneer de twee
kemphanen met elkaar op de
vuist gaan werkt Maas het ge
weld zo excessief uit dat dë film
niet meer serieus genomen kan
worden, en dat was al lastig met
de kluchtige Italianen die het res
taurant bestieren.
Het is goed dat Maas probeert de
bakens te verzetten en zijn be
proefde formules loslaat. Maar de
halfbakken uitwerking wekt de
indruk dat de regisseur het niet
kan laten om met Hollandse
kneuterigheid de draak te steken.
De malle obers en suffe politie
mannen, het gerommel met de
vrouwtjes, de grapjes over de
prijs van een fles wijn, 'Klaar
voor onder water', het zijn zaken
die in een gangbare Dick Maas
niet zouden misstaan. Maar wie
een serieuze thriller wil maken
moet serieus te werk gaan.
Quiz
Regie: Dick Maas. Met: Barry Atsma,
Pierre Bokma, Kim van Kooten,
Hanna Verboom, Stephan Evenblij
Te zien in Vlissingen
udi Mddi vuui unuei wdiei ïiccL ic zien in viiisiriyeri
door Jos van der Burg
In Hors Satan (Buiten satan)
beschikt een religieuze zwer
ver op het platteland alsof hij
God is over leven en dood. Alle
films van de Franse filmmaker
Bruno Dumont gaan over de rek
baarheid van de begrippen goed
en kwaad. In een masterclass vo
rig jaar in Amsterdam noemde
hij het zijn taak om 'de dubbel
hartigheid en ambiguïteit van de
menselijke natuur' te laten zien.
Wie antwoorden zoekt, is bij
hem aan het verkeerde adres,
want hij wil de kijker 'de erva-
David Dewaele in Hors Satan.
ring van onopgeloste'vragen' ge
ven. Met Hors Satan lijkt Du
mont nog een stap verder te gaan
en moet de kijker ook zelf de vra
gen bedenken. De film voert in
de duinen aan de Kanaalkust een
zwervende dertiger op, die sim
pelweg Le Gars (de jongen)
wordt genoemd. De man lijkt
een natuurreligie aan te hangen,
want geregeld valt hij op de knie
ën om naar de zon of de wolken
te staren. Met de op hem verlief
de twintiger Elle, die in een ge
hucht aan de duinrand woont,
maakt hij wandeltochten in de
natuur. Seksueel wijst hij deze
vrouw af, maar iedereen die haar
kwaad doet, staat hij naar het le
ven. Zoals haar stiefvader, die hij
doodschiet, omdat de man zijn
dochter heeft misbruikt.
Hors Satan
Regie: Bruno Dumont. Met: David
Dewaele, Alexandra Lematre
Te zien in 't Beest Goes
door Fritz de Jong
De Hongerspelen zijn
nog niet eens een mi
nuut onderweg, of tien
van de vierentwintig
deelnemers zijn al gesneuveld.
Veel van de onvrijwillige deelne
mers zijn gekomen om vooral
maar niet te sterven. Maar er zijn
er ook bij die hun tegenstanders
vol overgave opjagen en doden.
Plaats van handeling is Panem,
een totalitair rijk dat in de toe
komst ontstaat nadat Amerika is
getroffen door een catastrofe. De
op Romeinse gladiatorgevechten
geïnspireerde Hongerspelen zijn
ingevoerd om na een opstand de
rebellerende districten te
straffen.
Jaarlijks moet elk district twee jon
ge 'tributen' afstaan om deel te ne
men aan dit op televisie breed uit
gemeten tienerbloedbad. Net als
in Suzanne Collins razend populai
re boekenreeks volgen we de Spe
len door de ogen van Katniss Ever
deen, die door Jennifer Lawrence
zeer overtuigend wordt neergezet
als een eigenzinnige en atletische
heldin.
Zij is afkomstig uit District 12, een
mijnwerkersdistrict waar mensen
leven als Amerikaanse pioniers in
de negentiende eeuw. Katniss
werpt zich op als vrijwilliger
voor de Spelen, wanneer haar
zwakke jongere zusje door het lot
wordt aangewezen als tribuut. Na
een verblijf in de decadente hoofd
stad Capitol, waar de tributen
door spectaculaire mediaoptre-
dens en een zware vechttraining
worden klaargestoomd voor hun
strijd op leven en dood, worden
Katniss en haar goedmoedige dis-
trictgenoot Peeta (Josh Hutcher-
son) gedropt in een bos, waarna
honger, dorst, infecties, hinderla-
filmagenda
Jennifer Lawrence in The Hunger Games
gen en gewapende conflicten de
toon voor het leeuwendeel van de
film mogen zetten.
Sommige aspecten zijn wat min
der sterk uitgewerkt. Zo lijken
vormgeving en kostuums eerder
ingegeven door wat hip is in 2012,
dan wat aannemelijk zou zijn in
het rijk Panem, over enkele eeu
wen. Tegenvallend zijn ook de
vechtscènes, die gefilmd zijn met
schuddende en hectisch gemon
teerde beelden, zodat je nauwe
lijks ziet wat er gebeurt. Waar
schijnlijk
.proberen de filmmakers hiermee
de expliciete bloederigheid van
Collins' boek wat te temperen,
VUSSINGEN
CINECITY
We bought a zoo: wo 19.45 en 20.00
uur; Monsieur Lazhar: di 14.00 en 19.30
uur; Sneak: ma 22.00 uur; Salmon fis-
hing in the yemen: zo 16.15 uur; We
need to talk about Kevin: do 19.30 uur;
Ballet: Romeo and Juliet: do 20.15 uur;
Quiz: do, vr, ma en di 14.00, do t/m wo
16.30 (enkel vr niet), do t/m wo 1*9.15,
do t/m di 22.00, wo 22.30 uur; The best
exotic marigold hotel: do t/m wo 13.45
en 19.15 uur; The hunger games: do
t/m wo 13.30,16.00 en 19.00, vr en za
22.00, do, zo, ma, di, wo 21.30 uur; Chro
nicle: do, vr, ma, di 14.00, do t/m wo
22.00, vr en ma 19.15 uur; Extremely
loud and incredibly close: do t/m wo
16.15 en 19.00, zo 11.00 uur; Contra
band: do, vr, ma, di 14.00, za en di 16.30
uur; The grey: do t/m wo 16.30 uur;
John Carter: do, vr, ma en di 16.00, za,
zo, wo 16.10, vr t/m di 19.00, do, wo
21.30, vr t/m zo 21.45, di 22.00 uur; Pro
ject X: do, vr, ma, di 14.00, vr t/m di
22.00, za en wo 16.30 uur; This means
war: do, vr, ma 13.45, vr t/m di 19.15 en
21.45, wo 22.00, do en wo 19.00 uur; Sa
fe house: do, za, ma en wo 16.15, do
t/m wo 22.00 uur; Sprookjesboom: za,
zo, wo 14.00, zo 11.30 uur; Hugo: za, zo,
wo 13.45 uur; Journey 2: za,. zo, wo
14.00, zo 11.00 uur; Tony tien: zo 11.00
uur; Achtste groepers huilen niet: do,
vr, ma en di 16.30, za, zo, wo 14.00 uur;
The muppets: vr 16.30, za, zo en wo
13.45, zo 11.00 uur; Alvin en de chip
munks 3: zo 11.15 uur;
GOES
DAVINCI CINEMA
Safe house: do en vr 21.30, za en zo
21.45, ma t/m wo 20.30 uur; The Iron la
dy: do t/m zo 18.45, di en wo 20.00 uur;
The hunger games: do en vr 18.45, do
t/m zo 21.30, za en zo 15.30 en 19.00,
ma t/m wo 20.00 uur;
This means war: do t/m zo 19.00 uur;
John Carter: do t/m zo 21.30 uur; Chro
nicle: do t/m zo 19.00, do en vr 22.00,
za en zo 22.15, ma t/m wo 20.30 uur;
The muppets: za. zo en wo 13.30 en
16.00 uur; Tony 10: za, zo 13.00, wo
13.30 uur; Sprookjesboom: za en zo
13.15, wo 13.45 uur; Achtste groepers
huilen niet: za en zo 13.00 en 15.30, wo
13.45,16.15 uur; Journey 2: za en zo
15.30, wo 16.30 uur;
't BEEST
Beginners: do en vr 20.30, zo 19.30 uur;
Hors Satan: di en wo 20.30 uur; The
Iron lady: do 20.30 uur;
MIDDELBURG
CINEMA MIDDELBURG
Les-bien-aimes: wo 20.00 uur; The
help: do 20.00, vr 15.00 en 21.30, za
21.30, zo 20.30 uur;
The Iron lady: vr en za 19.00, ma en wo
20.00 uur;
ZIERIKZEE
FIZI
Mega Mindy en de snoepbaron: wo
14.00 uur; Les-bien-aimes: vr en za
14.30, di 14.00 uur; Muziek-Scaldis Jazz-
band: zo 15.00 uur;