De hongerspelen zijn bloedstollend spannend 8 luit Quiz wil niet overtuigen De kijker mag zelf ook de vragen bedenken donderdag 22 maart 2012 filmrecensies Barry Atsma in Quiz. door Bart van der Put Met zijn tiende speelfilm Quiz beoogt regisseur en scenarioschrijver Dick Maas een spannende thril ler naar Amerikaans model af te leveren. De maker mikte eerder op een internationaal publiek met de overwegend serieuze, En gelstalige producties Down (2001) en Do not disturb (1999), die groter van opzet waren dan zijn nieuwe Nederlandstalige film. Ondanks een beperkt bud get en de kleinschalige aanpak ge tuigt Quiz ook van ambitie: Maas wil zijn publiek inpakken zonder zijn beproefde troefkaarten uit te spelen. De thriller is opgezet als een psy chologisch kat-en-muisspel tus sen twee tegenpolen. Barry Atsma speelt de populaire quiz master Leo van der Molen, die be sluit een jaar vrijaf te nemen om zijn huwelijk te redden. Echtgeno te Kim van Kooten kan in Floren ce aan de slag, en de twee willen de verhuizing met hun dochter inluiden in een Italiaans restau rant. De quizmaster wordt er aan tafel echter verrast door een zon derlinge man, die Leo's vrouw en kind ontvoerd heeft en hem met tien vragen de kans biedt hun vrijlating te winnen. Hoewel Maas verklaarde een in telligente en spannende thriller te willen maken, ondermijnt hij die doelstelling voortdurend. De film begint met de opnamen van Leo's knullige quizprogramma, dat 'Klaar voor onder water' heet en desondanks een kijkcijferka non is. De partners van kandida ten moeten onder water hun adem inhouden tot alle vragen beantwoord zijn, en zich intus sen de cynische grapjes van de quizmaster laten welgevallen. Leo spreekt bijvoorbeeld niet over vrouwen maar vrouwtjes. De kwelgeest van de botte quiz master is dankzij de vertolking van Pierre Bokma aanmerkelijk intrigerender. Wanneer de twee kemphanen met elkaar op de vuist gaan werkt Maas het ge weld zo excessief uit dat dë film niet meer serieus genomen kan worden, en dat was al lastig met de kluchtige Italianen die het res taurant bestieren. Het is goed dat Maas probeert de bakens te verzetten en zijn be proefde formules loslaat. Maar de halfbakken uitwerking wekt de indruk dat de regisseur het niet kan laten om met Hollandse kneuterigheid de draak te steken. De malle obers en suffe politie mannen, het gerommel met de vrouwtjes, de grapjes over de prijs van een fles wijn, 'Klaar voor onder water', het zijn zaken die in een gangbare Dick Maas niet zouden misstaan. Maar wie een serieuze thriller wil maken moet serieus te werk gaan. Quiz Regie: Dick Maas. Met: Barry Atsma, Pierre Bokma, Kim van Kooten, Hanna Verboom, Stephan Evenblij Te zien in Vlissingen udi Mddi vuui unuei wdiei ïiccL ic zien in viiisiriyeri door Jos van der Burg In Hors Satan (Buiten satan) beschikt een religieuze zwer ver op het platteland alsof hij God is over leven en dood. Alle films van de Franse filmmaker Bruno Dumont gaan over de rek baarheid van de begrippen goed en kwaad. In een masterclass vo rig jaar in Amsterdam noemde hij het zijn taak om 'de dubbel hartigheid en ambiguïteit van de menselijke natuur' te laten zien. Wie antwoorden zoekt, is bij hem aan het verkeerde adres, want hij wil de kijker 'de erva- David Dewaele in Hors Satan. ring van onopgeloste'vragen' ge ven. Met Hors Satan lijkt Du mont nog een stap verder te gaan en moet de kijker ook zelf de vra gen bedenken. De film voert in de duinen aan de Kanaalkust een zwervende dertiger op, die sim pelweg Le Gars (de jongen) wordt genoemd. De man lijkt een natuurreligie aan te hangen, want geregeld valt hij op de knie ën om naar de zon of de wolken te staren. Met de op hem verlief de twintiger Elle, die in een ge hucht aan de duinrand woont, maakt hij wandeltochten in de natuur. Seksueel wijst hij deze vrouw af, maar iedereen die haar kwaad doet, staat hij naar het le ven. Zoals haar stiefvader, die hij doodschiet, omdat de man zijn dochter heeft misbruikt. Hors Satan Regie: Bruno Dumont. Met: David Dewaele, Alexandra Lematre Te zien in 't Beest Goes door Fritz de Jong De Hongerspelen zijn nog niet eens een mi nuut onderweg, of tien van de vierentwintig deelnemers zijn al gesneuveld. Veel van de onvrijwillige deelne mers zijn gekomen om vooral maar niet te sterven. Maar er zijn er ook bij die hun tegenstanders vol overgave opjagen en doden. Plaats van handeling is Panem, een totalitair rijk dat in de toe komst ontstaat nadat Amerika is getroffen door een catastrofe. De op Romeinse gladiatorgevechten geïnspireerde Hongerspelen zijn ingevoerd om na een opstand de rebellerende districten te straffen. Jaarlijks moet elk district twee jon ge 'tributen' afstaan om deel te ne men aan dit op televisie breed uit gemeten tienerbloedbad. Net als in Suzanne Collins razend populai re boekenreeks volgen we de Spe len door de ogen van Katniss Ever deen, die door Jennifer Lawrence zeer overtuigend wordt neergezet als een eigenzinnige en atletische heldin. Zij is afkomstig uit District 12, een mijnwerkersdistrict waar mensen leven als Amerikaanse pioniers in de negentiende eeuw. Katniss werpt zich op als vrijwilliger voor de Spelen, wanneer haar zwakke jongere zusje door het lot wordt aangewezen als tribuut. Na een verblijf in de decadente hoofd stad Capitol, waar de tributen door spectaculaire mediaoptre- dens en een zware vechttraining worden klaargestoomd voor hun strijd op leven en dood, worden Katniss en haar goedmoedige dis- trictgenoot Peeta (Josh Hutcher- son) gedropt in een bos, waarna honger, dorst, infecties, hinderla- filmagenda Jennifer Lawrence in The Hunger Games gen en gewapende conflicten de toon voor het leeuwendeel van de film mogen zetten. Sommige aspecten zijn wat min der sterk uitgewerkt. Zo lijken vormgeving en kostuums eerder ingegeven door wat hip is in 2012, dan wat aannemelijk zou zijn in het rijk Panem, over enkele eeu wen. Tegenvallend zijn ook de vechtscènes, die gefilmd zijn met schuddende en hectisch gemon teerde beelden, zodat je nauwe lijks ziet wat er gebeurt. Waar schijnlijk .proberen de filmmakers hiermee de expliciete bloederigheid van Collins' boek wat te temperen, VUSSINGEN CINECITY We bought a zoo: wo 19.45 en 20.00 uur; Monsieur Lazhar: di 14.00 en 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Salmon fis- hing in the yemen: zo 16.15 uur; We need to talk about Kevin: do 19.30 uur; Ballet: Romeo and Juliet: do 20.15 uur; Quiz: do, vr, ma en di 14.00, do t/m wo 16.30 (enkel vr niet), do t/m wo 1*9.15, do t/m di 22.00, wo 22.30 uur; The best exotic marigold hotel: do t/m wo 13.45 en 19.15 uur; The hunger games: do t/m wo 13.30,16.00 en 19.00, vr en za 22.00, do, zo, ma, di, wo 21.30 uur; Chro nicle: do, vr, ma, di 14.00, do t/m wo 22.00, vr en ma 19.15 uur; Extremely loud and incredibly close: do t/m wo 16.15 en 19.00, zo 11.00 uur; Contra band: do, vr, ma, di 14.00, za en di 16.30 uur; The grey: do t/m wo 16.30 uur; John Carter: do, vr, ma en di 16.00, za, zo, wo 16.10, vr t/m di 19.00, do, wo 21.30, vr t/m zo 21.45, di 22.00 uur; Pro ject X: do, vr, ma, di 14.00, vr t/m di 22.00, za en wo 16.30 uur; This means war: do, vr, ma 13.45, vr t/m di 19.15 en 21.45, wo 22.00, do en wo 19.00 uur; Sa fe house: do, za, ma en wo 16.15, do t/m wo 22.00 uur; Sprookjesboom: za, zo, wo 14.00, zo 11.30 uur; Hugo: za, zo, wo 13.45 uur; Journey 2: za,. zo, wo 14.00, zo 11.00 uur; Tony tien: zo 11.00 uur; Achtste groepers huilen niet: do, vr, ma en di 16.30, za, zo, wo 14.00 uur; The muppets: vr 16.30, za, zo en wo 13.45, zo 11.00 uur; Alvin en de chip munks 3: zo 11.15 uur; GOES DAVINCI CINEMA Safe house: do en vr 21.30, za en zo 21.45, ma t/m wo 20.30 uur; The Iron la dy: do t/m zo 18.45, di en wo 20.00 uur; The hunger games: do en vr 18.45, do t/m zo 21.30, za en zo 15.30 en 19.00, ma t/m wo 20.00 uur; This means war: do t/m zo 19.00 uur; John Carter: do t/m zo 21.30 uur; Chro nicle: do t/m zo 19.00, do en vr 22.00, za en zo 22.15, ma t/m wo 20.30 uur; The muppets: za. zo en wo 13.30 en 16.00 uur; Tony 10: za, zo 13.00, wo 13.30 uur; Sprookjesboom: za en zo 13.15, wo 13.45 uur; Achtste groepers huilen niet: za en zo 13.00 en 15.30, wo 13.45,16.15 uur; Journey 2: za en zo 15.30, wo 16.30 uur; 't BEEST Beginners: do en vr 20.30, zo 19.30 uur; Hors Satan: di en wo 20.30 uur; The Iron lady: do 20.30 uur; MIDDELBURG CINEMA MIDDELBURG Les-bien-aimes: wo 20.00 uur; The help: do 20.00, vr 15.00 en 21.30, za 21.30, zo 20.30 uur; The Iron lady: vr en za 19.00, ma en wo 20.00 uur; ZIERIKZEE FIZI Mega Mindy en de snoepbaron: wo 14.00 uur; Les-bien-aimes: vr en za 14.30, di 14.00 uur; Muziek-Scaldis Jazz- band: zo 15.00 uur;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 24