Personages leven nogIHIflilMl
de ideeën niet meer
uit 15
donderdag 22 maart 2012
www.pzc.nl/uit
Quarterlife
Podium De Klomp presenteert
een nieuw festival: Quarterlife, be
stemd voor Zeeuws popacts die
het beginstadium al (ruim) voor
bij zijn. Op de eerste editie treden
vier bands op: Tuxedo Bandido,
Going Dutch, Ingemusic (foto) en
El Combo. Het aantal aanmeldin
gen was beduidend groter.
Zaterdag 24 maart, De Klomp,
Ovezande, 20.00 uur (zaal open).
Under African Skies
Under African Skies is een nieuwe
swingende Afrikaanse voorstelling
en inmiddels een grote hit onder
de muziek- en dansshows. De
voorstelling brengt een mix van de
beste muziek van Zuid-Afrika en
staat garant voor een mix van vita
liteit, energie en een niet te stop
pen optimisme.
Zaterdag 24 maart, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur.
Groove to Chill
Technopionier Michel de Hey (fo
to) is de publiekstrekker van een
nieuwe editie van het dansfeest
Groove to Chill. Hij zal een set van
twee uur verzorgen. Naast De Hey
draaien het Zeeuws-Vlaamse
dj-duo Lance 8c Donny, de Rotter
damse nieuwkomer Robut
Schruns en resident-dj Kauffman.
Zaterdag 24 maart, Timmerfabriek,
Vlissingen, 21.00 uur.
Matthaus Passion
De traditionele Matthaus Passion
van Bach in Hulst krijgt dit jaar
een speciale versie. Er is gekozen
voor de uitvoering van Felix Men-
delssohn-Bartholdy. Uitvoerders
zijn de Koninklijke Gentse Orato
rium Vereniging en Con Cuore uit
Waregem, het orkest La Passione
uit Lier en diverse solisten.
Zondag 25 maart,
Willibrordusbasiliek, Hulst; 14.00 uur.
Roosevelt Academy
De musicologiestudenten van de
Roosevelt Academy presenteren
een muzikale reis door de tijd met
componisten van Bach en Chopin
tot Saint-Saëns en Rachmaninov.
Solo-optredens en duetten wor
den afgewisseld met gezangen van
het RA Choir en een gastoptreden
van sopraan Gonnie van Heugten.
Dinsdag 27 maart, Lange Noordstraat
1, Middelburg, 20.00 uur.
In Spoken - een van de beken
dere stukken van Ibsen -
brandt een kindertehuis af.
De oorzaak is onbekend,
maar het publiek verdenkt meestal
de meubelmaker Engstrand van
brandstichting. Toen men aan Ib
sen vroeg, of dat inderdaad zo
was, antwoordde hij: „Ik weet het
niet, maar de kerel is er zeker toe
in staat."
Dat een schrijver zelf niet meer
Weet wat zijn personages allemaal
doen en laten, dat was toen (1881)
nieuw en een mijlpaal in de litera
tuurgeschiedenis. De personages
zijn niet langer bedacht of schema
tisch of klassiek goed of slecht, het
zijn mensen geworden zoals die in
massa's op de aardbol rondlopen.
Ze komen op 'van de straat' en
gaan weer af naar de anonimiteit.
Op het toneel spreken ze - net als
wij thuis - niet in monologen of
terzijdes. Ze begrijpen niet méér
van zichzelf dan de gemiddelde
theaterbezoeker van zichzelf be
grijpt. Wat ze verzwijgen is even
belangrijk als wat ze zeggen.
Van dat type mens (en dat type to-"
neel) is Henrik Ibsen de grote
meester. Hij geloofde dat het niet
meer nodig was om grote tragi
sche helden op het toneel te zet
ten. Gewone doorsneemensen vol
stonden. Hij haalde zijn verhaal
stof uit kranten, waar hij zich dage
lijks in stapels mee omringde.
Scandinavische, Duitse, Franse, En
gelse... Hij zoQg het dagelijkse le
ven in diepe teugen op, en zette
het daarna neer in een provinciaal
decor. Waarin mensen met hun
ogen dicht hun (meestal tragische)
lot tegemoet liepen. Tragisch, juist
omdat het allemaal zo onbedui-
komt Bouwmeester Solness naar de
Stadsschouwburg van Middelburg.
De Voortzetting (van Art8cPro)
speelt het stuk, regisseur Frans
Strijards heeft er eerder in Middel
burg al een ongemeen boeiende
voorbespreking/workshop over ge
geven.
Het stuk gaat over een architect
die vecht tegen het ouder worden,
hier synoniem aan onbeduidend
zijn (of blijken). Dan duikt plots
een jonge vrouw op, Hilde, die be
weert dat Scrlness beloofd heeft
van haar zijn prinses te maken. Zij
vraagt hem een omloop te bou
wen op de toren die hij toen, tien
jaar geleden, oprichtte. Maar de
oude meester heeft hoogtevrees,
ondertussen.
Aan symbolen geen gebrek, de fal
lus, de impotentie. Het stuk is op
een bepaalde manier ook autobio
grafisch op te vatten. De toen 67-ja-
rige Ibsen was op dat moment
smoorverliefd op de 27-jarige pia
niste Hildur Andersen. (Maar hij
zou het uiteindelijk echter toch
niet aandurven te scheiden van
zijn vrouw.)
Het zal kiezen worden, die dag.
Op dezelfde 29 maart komt Toneel
groep Maastricht met Gevallen van
alledaagse waanzin naar Vlissin
gen. Ook hier is 'relaties' het on
derwerp, maar dan op een veel ab-
surdistischer manier. Een 35-jarige
vrijgezel probeert wanhopig zijn
ex-vriendin terug te krijgen. Hij
laat zich adviseren door een
vriend, die het zelf ondertussen
met stofzuigerslangen en plastic
poppen doet.
Een stuk van een cineast (de
Tsjech Petr Zelenka), alleen daar
om al erg beeldend, én snel. Bizar
re taferelen en onverwachtse wen
dingen. Idioot, ontroerend, en hila
risch, met prima livemuziek.
'Bouwmeester Solness', donderdag
29 maart in Stadsschouwburg
Middelburg, 20.00 uur.
'Gevallen van alledaagse waanzin',
donderdag 29 maart in Arsenaal
theater, Vlissingen. 20.00 uur.
dend was. Natuurlijk zat er achter
die werkwijze een idee. Ibsen was
een 'anarchist' (of op zijn minst ab
soluut sociaal onvaardig) die niet
langer geloofde in de morele waar
den van zijn samenleving. Maar
het dikke handboek waar ik regel
matig op terugval, meent dat zijn
stukken niet maar gespeeld wor
den omwille van zijn maatschap
pijkritiek. Zijn personages worden
nog altijd succesvol ten tonele ge
voerd, maar zijn ideeën niet meer.
Of dat zo is, kunt u nog eens zelf
nagaan. Op donderdag 29 maart
foto Reym van Koolwijk
Laura Mentink en Helmert Woudenberg in Bouwmeester Solness.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
HSU.