Personages leven nogIHIflilMl de ideeën niet meer uit 15 donderdag 22 maart 2012 www.pzc.nl/uit Quarterlife Podium De Klomp presenteert een nieuw festival: Quarterlife, be stemd voor Zeeuws popacts die het beginstadium al (ruim) voor bij zijn. Op de eerste editie treden vier bands op: Tuxedo Bandido, Going Dutch, Ingemusic (foto) en El Combo. Het aantal aanmeldin gen was beduidend groter. Zaterdag 24 maart, De Klomp, Ovezande, 20.00 uur (zaal open). Under African Skies Under African Skies is een nieuwe swingende Afrikaanse voorstelling en inmiddels een grote hit onder de muziek- en dansshows. De voorstelling brengt een mix van de beste muziek van Zuid-Afrika en staat garant voor een mix van vita liteit, energie en een niet te stop pen optimisme. Zaterdag 24 maart, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. Groove to Chill Technopionier Michel de Hey (fo to) is de publiekstrekker van een nieuwe editie van het dansfeest Groove to Chill. Hij zal een set van twee uur verzorgen. Naast De Hey draaien het Zeeuws-Vlaamse dj-duo Lance 8c Donny, de Rotter damse nieuwkomer Robut Schruns en resident-dj Kauffman. Zaterdag 24 maart, Timmerfabriek, Vlissingen, 21.00 uur. Matthaus Passion De traditionele Matthaus Passion van Bach in Hulst krijgt dit jaar een speciale versie. Er is gekozen voor de uitvoering van Felix Men- delssohn-Bartholdy. Uitvoerders zijn de Koninklijke Gentse Orato rium Vereniging en Con Cuore uit Waregem, het orkest La Passione uit Lier en diverse solisten. Zondag 25 maart, Willibrordusbasiliek, Hulst; 14.00 uur. Roosevelt Academy De musicologiestudenten van de Roosevelt Academy presenteren een muzikale reis door de tijd met componisten van Bach en Chopin tot Saint-Saëns en Rachmaninov. Solo-optredens en duetten wor den afgewisseld met gezangen van het RA Choir en een gastoptreden van sopraan Gonnie van Heugten. Dinsdag 27 maart, Lange Noordstraat 1, Middelburg, 20.00 uur. In Spoken - een van de beken dere stukken van Ibsen - brandt een kindertehuis af. De oorzaak is onbekend, maar het publiek verdenkt meestal de meubelmaker Engstrand van brandstichting. Toen men aan Ib sen vroeg, of dat inderdaad zo was, antwoordde hij: „Ik weet het niet, maar de kerel is er zeker toe in staat." Dat een schrijver zelf niet meer Weet wat zijn personages allemaal doen en laten, dat was toen (1881) nieuw en een mijlpaal in de litera tuurgeschiedenis. De personages zijn niet langer bedacht of schema tisch of klassiek goed of slecht, het zijn mensen geworden zoals die in massa's op de aardbol rondlopen. Ze komen op 'van de straat' en gaan weer af naar de anonimiteit. Op het toneel spreken ze - net als wij thuis - niet in monologen of terzijdes. Ze begrijpen niet méér van zichzelf dan de gemiddelde theaterbezoeker van zichzelf be grijpt. Wat ze verzwijgen is even belangrijk als wat ze zeggen. Van dat type mens (en dat type to-" neel) is Henrik Ibsen de grote meester. Hij geloofde dat het niet meer nodig was om grote tragi sche helden op het toneel te zet ten. Gewone doorsneemensen vol stonden. Hij haalde zijn verhaal stof uit kranten, waar hij zich dage lijks in stapels mee omringde. Scandinavische, Duitse, Franse, En gelse... Hij zoQg het dagelijkse le ven in diepe teugen op, en zette het daarna neer in een provinciaal decor. Waarin mensen met hun ogen dicht hun (meestal tragische) lot tegemoet liepen. Tragisch, juist omdat het allemaal zo onbedui- komt Bouwmeester Solness naar de Stadsschouwburg van Middelburg. De Voortzetting (van Art8cPro) speelt het stuk, regisseur Frans Strijards heeft er eerder in Middel burg al een ongemeen boeiende voorbespreking/workshop over ge geven. Het stuk gaat over een architect die vecht tegen het ouder worden, hier synoniem aan onbeduidend zijn (of blijken). Dan duikt plots een jonge vrouw op, Hilde, die be weert dat Scrlness beloofd heeft van haar zijn prinses te maken. Zij vraagt hem een omloop te bou wen op de toren die hij toen, tien jaar geleden, oprichtte. Maar de oude meester heeft hoogtevrees, ondertussen. Aan symbolen geen gebrek, de fal lus, de impotentie. Het stuk is op een bepaalde manier ook autobio grafisch op te vatten. De toen 67-ja- rige Ibsen was op dat moment smoorverliefd op de 27-jarige pia niste Hildur Andersen. (Maar hij zou het uiteindelijk echter toch niet aandurven te scheiden van zijn vrouw.) Het zal kiezen worden, die dag. Op dezelfde 29 maart komt Toneel groep Maastricht met Gevallen van alledaagse waanzin naar Vlissin gen. Ook hier is 'relaties' het on derwerp, maar dan op een veel ab- surdistischer manier. Een 35-jarige vrijgezel probeert wanhopig zijn ex-vriendin terug te krijgen. Hij laat zich adviseren door een vriend, die het zelf ondertussen met stofzuigerslangen en plastic poppen doet. Een stuk van een cineast (de Tsjech Petr Zelenka), alleen daar om al erg beeldend, én snel. Bizar re taferelen en onverwachtse wen dingen. Idioot, ontroerend, en hila risch, met prima livemuziek. 'Bouwmeester Solness', donderdag 29 maart in Stadsschouwburg Middelburg, 20.00 uur. 'Gevallen van alledaagse waanzin', donderdag 29 maart in Arsenaal theater, Vlissingen. 20.00 uur. dend was. Natuurlijk zat er achter die werkwijze een idee. Ibsen was een 'anarchist' (of op zijn minst ab soluut sociaal onvaardig) die niet langer geloofde in de morele waar den van zijn samenleving. Maar het dikke handboek waar ik regel matig op terugval, meent dat zijn stukken niet maar gespeeld wor den omwille van zijn maatschap pijkritiek. Zijn personages worden nog altijd succesvol ten tonele ge voerd, maar zijn ideeën niet meer. Of dat zo is, kunt u nog eens zelf nagaan. Op donderdag 29 maart foto Reym van Koolwijk Laura Mentink en Helmert Woudenberg in Bouwmeester Solness. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. HSU.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 21