Tranen Interview vrouw ais havenmeester deJ Column Colofon deOndernemer is een uitgave van Wegener Media deOndernemer verschijnt in een oplage van 170.000 exemplaren BLADMANAGER: Johan van den Kieboom REDACTIEMANAGER: Ron Gregoor VORMGEVING: Angela van Eek Nicole Hoepelman ADRESGEGEVENS: Postbus 91 4330 VB Middelburg T: 0118-434070 E: deondernemer@pzc.nl AD VER TENTIEVERKOOP Team Zeeland tel: 01186-43407 teamzeeland@pzc.nl WEBSITE: www.deondernemer-pzc.nl WIE: Manon Baartmans (44) BEDRIJF: Zeeland Seaports FUNCTIE: Havenmeester BEGONNEN: Twintig jaar geleden bij havens Rotterdam Ron Gregoor De functie van havenmeester is zeer divers, mede door de grote verschillen tussen havens in aard en omvang. Het beroep haven meester is al eeuwenoud, maar te gelijkertijd is de functie sterk aan verandering onderhevig. Het aan tal taken en de verantwoordelijk heden van de havenmeester ne men toe. De rol van de haven meester is in importantie geste gen vanwege de steeds hogere ei sen aan veiligheid, efficiëntie en duurzaamheid. Tekst: Henk van de Voorde DOELSTELLING: Economische kansen stimuleren Ik loop deze week een beetje met de pest in mijn lijf rond. Je kent dat wel, net geen griep maar nou ook weer niet zo lekker dat je flui tend je collega's van het werk houdt. En helemaal als ik naar buiten kijk, springen de tranen me in de ogen. Ze hebben de oude drukkerij ge sloopt. Van het eens zo trotse mediapark aan het Spinveld rest slechts een kantoorpand, een bouwput en een hoop ste nen. Ik heb het allemaal nog meegemaakt, de bouw van Dag- blad De Stem. Van de drukke Bredase binnenstad naar een nieuw bedrijventerrein. 1980, ik weet het nog goed. Het jaar dat ik trouwde, het jaar dat ik chef van de redactie in Et- ten-Leur werd en het jaar dus dat we een prachtig nieuw ge bouw openden. Daar kunnen we wel tachtig jaar mee toe, zeiden we trots met de fles champagne in onze linker- en een dikke sigaar in de rechterhand. Mooi niet dus. Omdat ik de eerste helft van mijn journalistiek leven heb doorgebracht op bijkantoren, was het hoofdkantoor van de krant net zoiets als het huis van je ouders: je mocht er ko men, was er welkom, maar je moest je wel gedragen. Ner gens tegenaan schoppen, niet stiekem bier drinken, geen vieze moppen vertellen. Ik was ook altijd zenuwachtig als ik op het hoofdkantoor rond liep. Het heeft jaren geduurd voordat ik er de weg wist. Constant liep ik in bezemkasten als ik de uitgang zocht. Hield een heel verhaal tegen de chef zetterij als ik ei genlijk de baas van de bezorging moest hebben. Wat dat betreft is het allemaal wel wat makkelijker gewor den. Het gebouw bestaat nog slechts uit kantoren. Redactie boven, commercie beneden en ik ertussenin. Soms boven, soms beneden. Ik ben al lang niet zenuwachtig meer. De meeste collega's zien mij als een vaderfiguur. En dan moet je rust uitstralen. TERNEUZEN - In het algemeen kan worden gezegd dat een haven meester een functionaris is die in dienst is van de overheid of van een geprivatiseerd havenbedrijf, belast met het toezicht op veilig en econo misch gebruik van zee- en/of binnen havens en vaarwegen. ,,Een haven meester houdt zich bezig met het toe laten van schepen in de haven, met het aanbieden van een ligplaats en het erop toezien dat men zich ordelijk en veilig gedraagt. Het is hetzelfde princi pe als in een jachthaven, waar het ook een chaos zou worden als de bo ten zomaar kris kras door elkaar aan- en af zouden meren. Schepen mogen van elkaar geen last ondervinden en op niet correct gedrag moet men ui teraard worden aangesproken. Veilig heid is overigens geen doel op zich zelf, dat is een primaire taak voor poli tie, brandweer en hulpdiensten", al dus Manon Baartmans (44), sinds ruim een jaar havenmeester van Zee land Seaports. Het betreft veel meer een sturende dan een uitvoerende functie op de kapiteinskamer. Persoonlijk Zeeuwse economie Als trekpaard van de Zeeuwse econo mie en werkgelegenheid, tracht het havenbedrijf een zo goed mogelijk economisch klimaat te scheppen voor de bedrijvigheid in het havenbekken. „Als haven wil je op alle fronten zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Primaire doelstelling van Zeeland Seaports is niet om de meest veilige haven in de wereld te zijn, maar om economische kansen te stimuleren voor de bedrij ven die in ons gebied werkzaam zijn. Onveilige situaties leveren echter ver traging op, waardoor economische be langen worden geschaad. Daarom is het zaak dat risico's worden uitgeslo- De kapiteinskamer bij Zeeland Seaports in Terneuzen. Foto's: Peter Nicolai ten of in ieder geval zo klein mogelijk worden gehouden." Manon is gebo ren in Ridderkerk en opgegroeid in Etten-Leur waar haar familie al decen nialang een onderneming drijft, gespe cialiseerd in het anodiseren van alumi nium. Na de middelbare school ging ze zeerecht studeren aan de Rotter damse Erasmus universiteit. Als juris te ging ze twintig jaar geleden van start in de nautische wereld bij het voormalige Gemeentelijk Havenbe drijf Rotterdam, thans Havenbedrijf Rotterdam N.V. Eerst als senior nau tisch beleidsmedewerker en kort daar na versterkte ze het team van de ha venmeester als hoofd wetgeving en handhaving. Vlot Als havenmeester hecht ze nog meer waarde aan het woord 'vlot' dan aan 'veilig'. „Een schip is ook een bedrijf, dat haar activiteiten zo goed en vlot mogelijk moet kunnen afwikkelen. Men moet zo makkelijk mogelijk de haven binnen kunnen varen en ook weer zo snel mogelijk uit kunnen va ren als de business is gedaan. Dus na

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 94