Tranen
Interview vrouw ais havenmeester
deJ Column
Colofon
deOndernemer is een uitgave van Wegener Media
deOndernemer verschijnt in een oplage
van 170.000 exemplaren
BLADMANAGER:
Johan van den Kieboom
REDACTIEMANAGER:
Ron Gregoor
VORMGEVING:
Angela van Eek
Nicole Hoepelman
ADRESGEGEVENS:
Postbus 91
4330 VB Middelburg
T: 0118-434070
E: deondernemer@pzc.nl
AD VER TENTIEVERKOOP
Team Zeeland
tel: 01186-43407
teamzeeland@pzc.nl
WEBSITE:
www.deondernemer-pzc.nl
WIE: Manon Baartmans (44)
BEDRIJF: Zeeland Seaports
FUNCTIE: Havenmeester
BEGONNEN: Twintig jaar geleden bij havens Rotterdam
Ron Gregoor
De functie van havenmeester is
zeer divers, mede door de grote
verschillen tussen havens in aard
en omvang. Het beroep haven
meester is al eeuwenoud, maar te
gelijkertijd is de functie sterk aan
verandering onderhevig. Het aan
tal taken en de verantwoordelijk
heden van de havenmeester ne
men toe. De rol van de haven
meester is in importantie geste
gen vanwege de steeds hogere ei
sen aan veiligheid, efficiëntie en
duurzaamheid.
Tekst: Henk van de Voorde
DOELSTELLING: Economische kansen stimuleren
Ik loop deze week een
beetje met de pest in
mijn lijf rond. Je kent
dat wel, net geen griep
maar nou ook weer
niet zo lekker dat je flui
tend je collega's van
het werk houdt.
En helemaal als ik naar
buiten kijk, springen de
tranen me in de ogen. Ze hebben de oude drukkerij ge
sloopt. Van het eens zo trotse mediapark aan het Spinveld
rest slechts een kantoorpand, een bouwput en een hoop ste
nen.
Ik heb het allemaal nog meegemaakt, de bouw van Dag-
blad De Stem. Van de drukke Bredase binnenstad naar een
nieuw bedrijventerrein. 1980, ik weet het nog goed. Het
jaar dat ik trouwde, het jaar dat ik chef van de redactie in Et-
ten-Leur werd en het jaar dus dat we een prachtig nieuw ge
bouw openden. Daar kunnen we wel tachtig jaar mee toe,
zeiden we trots met de fles champagne in onze linker- en
een dikke sigaar in de rechterhand. Mooi niet dus.
Omdat ik de eerste helft van mijn journalistiek leven heb
doorgebracht op bijkantoren, was het hoofdkantoor van de
krant net zoiets als het huis van je ouders: je mocht er ko
men, was er welkom, maar je moest je wel gedragen. Ner
gens tegenaan schoppen, niet stiekem bier drinken, geen
vieze moppen vertellen.
Ik was ook altijd zenuwachtig als ik op het hoofdkantoor
rond liep. Het heeft jaren geduurd voordat ik er de weg
wist. Constant liep ik in bezemkasten als ik de uitgang
zocht. Hield een heel verhaal tegen de chef zetterij als ik ei
genlijk de baas van de bezorging moest hebben.
Wat dat betreft is het allemaal wel wat makkelijker gewor
den. Het gebouw bestaat nog slechts uit kantoren. Redactie
boven, commercie beneden en ik ertussenin. Soms boven,
soms beneden. Ik ben al lang niet zenuwachtig meer. De
meeste collega's zien mij als een vaderfiguur. En dan moet
je rust uitstralen.
TERNEUZEN - In het algemeen
kan worden gezegd dat een haven
meester een functionaris is die in
dienst is van de overheid of van een
geprivatiseerd havenbedrijf, belast
met het toezicht op veilig en econo
misch gebruik van zee- en/of binnen
havens en vaarwegen. ,,Een haven
meester houdt zich bezig met het toe
laten van schepen in de haven, met
het aanbieden van een ligplaats en het
erop toezien dat men zich ordelijk en
veilig gedraagt. Het is hetzelfde princi
pe als in een jachthaven, waar het
ook een chaos zou worden als de bo
ten zomaar kris kras door elkaar aan-
en af zouden meren. Schepen mogen
van elkaar geen last ondervinden en
op niet correct gedrag moet men ui
teraard worden aangesproken. Veilig
heid is overigens geen doel op zich
zelf, dat is een primaire taak voor poli
tie, brandweer en hulpdiensten", al
dus Manon Baartmans (44), sinds
ruim een jaar havenmeester van Zee
land Seaports. Het betreft veel meer
een sturende dan een uitvoerende
functie op de kapiteinskamer.
Persoonlijk
Zeeuwse economie
Als trekpaard van de Zeeuwse econo
mie en werkgelegenheid, tracht het
havenbedrijf een zo goed mogelijk
economisch klimaat te scheppen voor
de bedrijvigheid in het havenbekken.
„Als haven wil je op alle fronten zo
aantrekkelijk mogelijk zijn. Primaire
doelstelling van Zeeland Seaports is
niet om de meest veilige haven in de
wereld te zijn, maar om economische
kansen te stimuleren voor de bedrij
ven die in ons gebied werkzaam zijn.
Onveilige situaties leveren echter ver
traging op, waardoor economische be
langen worden geschaad. Daarom is
het zaak dat risico's worden uitgeslo-
De kapiteinskamer bij Zeeland Seaports in Terneuzen.
Foto's: Peter Nicolai
ten of in ieder geval zo klein mogelijk
worden gehouden." Manon is gebo
ren in Ridderkerk en opgegroeid in
Etten-Leur waar haar familie al decen
nialang een onderneming drijft, gespe
cialiseerd in het anodiseren van alumi
nium. Na de middelbare school ging
ze zeerecht studeren aan de Rotter
damse Erasmus universiteit. Als juris
te ging ze twintig jaar geleden van
start in de nautische wereld bij het
voormalige Gemeentelijk Havenbe
drijf Rotterdam, thans Havenbedrijf
Rotterdam N.V. Eerst als senior nau
tisch beleidsmedewerker en kort daar
na versterkte ze het team van de ha
venmeester als hoofd wetgeving en
handhaving.
Vlot
Als havenmeester hecht ze nog meer
waarde aan het woord 'vlot' dan aan
'veilig'. „Een schip is ook een bedrijf,
dat haar activiteiten zo goed en vlot
mogelijk moet kunnen afwikkelen.
Men moet zo makkelijk mogelijk de
haven binnen kunnen varen en ook
weer zo snel mogelijk uit kunnen va
ren als de business is gedaan. Dus na