Hommage aan grote idolen Die Blechtrommel TERUGGESPOELD r I media@wegener.nl 2 ~7 media 271 Zaterdag 17 maart 2012 Ruth Jacott eert haar souihelden Tina Turner, Diana Ross en Billie Holiday door hun werk te zingen. Het afgelopen jaar trok haar muzikale hommage Simply the best volle zalen. De registratie ervan komt nu op tv. door Jan Vriend door Stefan Oölcken Prachtig, die showbizz-buitenkant. Als zangeres Ruth Jacott terugdenkt aan de eerste beelden die ze zag van Diana Ross en The Supremes, veert ze weer op. „Die zuivere stemmen, die fantastische jurken, dat mooie haar, die schitterende wimpers en die choreogra fie: alles leek perfect. Zulke mooie, zwarte vrou wen zag ik zelden. Hooguit mijn moeder en mijn tantes als ze uit gingen." Misschien kwam de ontnuchtering later wel door dat plaatje van perfectie dat zich in Jacotts hoofd had genesteld. Want dat glimmend opge poetste imago maakte de teleurstelling groot toen ze zich bij de voorbereiding van haar show in haar heldinnen verdiepte. „Ik kende ze alleen van hun talenten. Maar bij iedere bladzijde die ik over deze zwarte parels las, besefte ik dat ze achter de schermen vaak in een hel leefden. Steeds maakten ze de keuzes voor verkeerde mannen en bij allemaal lag de verslaving op de loer." Waarom ze iedere keer een foute man kozen, is de zangeres een raadsel. Dat ze vielen voor de verleiding van- de drugs snapt ze wel. „De druk om te presteren is in de Amerikaanse showbizz onnoemelijk groot. Als je even niet scoort, lig je eruit. Die vlucht in verdovende middelen kwam, omdat ze alles aanpakten om overeind te blijven. Ook al gingen ze eraan kapot." In Simply the best, de theatershow waarmee ze het afgelopen jaar door het land reisde, zong ze de grootste hits van haar heldinnen en praatte ze de liedjes aan elkaar met persoonlijke achter grondverhalen. De show trok volle zalen. Haar verklaring? „De liedjes zijn monumenten. Door ze in te kleuren met de achtergronden van de vertolksters krijgt het een meerwaarde." Voor de 51-jarige zangeres zelf betekende de hommage aan haar idolen een ideale vorm om haar publiek op te zoeken. „Ik zing mijn oude successen nog graag, maar het past niet meer om op mijn leeftijd alleen nog Hartslag en Blijf mij bij te blijven zingen. Door het repertoire van mijn helden te brengen, kon ik ook iets over me zelf vertellen. Hoe meer ik met de billen bloot ging, hoe meer het publiek het gevoel had dat ze gezellig bij me op visite waren." Geen wonder dat ze zinspeelt op een vervolg van Simply the best in de theaters. Vanaf septem ber geeft ze weer 75 shows. „Het wordt zeker weer een concert met persoonlijk getinte verha len, want ik merkte dat de mensen die graag ho ren." Maar voor ze weer de theaters in gaat, staat ze op 21 april nog in De Melkweg in Am sterdam in een speciaal concert rond het Eurovi sie Songfestival. Sinds ze ons land in 1993 verte genwoordigde met het lied Vrede heeft ze een band met het evenement. „Zodra ik het Eurovi sielied hoor, krijg ik kippenvel." Bij het concert in De Melkweg komen ruim twintig deelne mers van het komende festival om hun liedjes en zichzelf te promoten. „Het is goed voor hun i naamsbekendheid. En voor het publiek is het leuk om de kandidaten alvast te leren kennen." Kom bij haar niet aan met de kritiek dat het songfestival over zijn hoogtepunt heen is. „Door de vriendjespolitiek onder de Oostblok landen is het toekennen van de punten niet leuk meer. Maar het spektakel waarbij je goede zangers uit zo veel landen bij elkaar brengt, houdt voor mij zijn magie. En de bekendheid die ik door het festival kreeg, heeft bij mij zijn vruchten afgeworpen." Ruth Jacott Live, vanavond (zaterdag), Neder land 3, 22.25 uur. m Reageren? redactie.media@wegener.nl In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. Er zijn veel scènes in 'Die Blechtrom mel' die op mij een onuitwisbare in druk hebben gemaakt. Want hoe wel de film soms wat aan de lang dradige kant is, regisseur Volker Schlön- dorffis er op weergaloze wijze in geslaagd de bijna magisch-realistische taferelen uit Günter Grass' gelijknamige debuutroman uit 1959 te vertalen naar het witte doek. De film won in 1979 de Gouden Palm op het filmfestival in Cannes en sleepte in hetzelf de jaar de Oscar voor de beste buitenlandse film in de wacht. Grass werd in 1999 onder scheiden met de Nobelprijs voor literatuur. 'Die Blechtrommel' draait om de beslom meringen van de jonge Oskar (een prachti ge rol van de destijds 11 jaar oude acteur Da vid Bennent), die opgroeit in wat in 1925 de Vrije Stad Danzig heet. Op zijn derde verjaardag krijgt Oskar een blikken trom mel cadeau, die hij overal mee naartoe sleept, tot verdriet van zijn familie. Want Oskar kan maar één ding: heel hard op de trom slaan. En als iemand de lawaaimaker van hem wil afpakken, slaakt hij ijselijke gillen. Minder alledaags is dat Oskar, uit woede over het gedrag van de volwasse nen, besluit niet meer te groeien. Iets wat hem na een val van de keldertrap ook lukt. Terwijl zijn brein volwassen wordt, blijft zijn lichaam dat van een kleuter. De kleine Oskar heeft alle reden te breken met de wereld van de volwassenen. SchlöndorfFs film is net als Grass' boek een zedenschets van het interbellum, aan de vooravond van de allesverwoestende Twee de Wereldoorlog. Oskars vader doet het met de huishoudster, zijn moeder deelt het bed met pa's Poolse neef en naarmate de ja ren vorderen, zwelt in zijn stad de storm De rol van Oskar wordt op weergaloze wijze vertolkt door David Bennent. van het nationaalsocialisme aan. Ogen schijnlijk gewone mensen raken in de ban van Hitier en consorten, trekken bruine uniformen aan en paraderen op de pleinen. Briljant is de scène waarin Oskar een para de van bruinhemden volledig weet te ont regelen door met zijn blikken trommel het tempo van de hoempaband naar speedme- tal-achtige hoogten te stuwen. De strak ge regisseerde exercitie van nazisuperioriteit mondt uit in totale chaos. De leiders van de-bruinhemden druipen af als geslagen honden. De scène is, wat mij betreft, een voorbode van het verloop van de naderen de oorlog. Gelukkig voor Oskar valt er in Danzig behalve nazi'tje pesten nog veel meer te beleven. Hij mag dan wel klein van stuk zijn, zijn levensdorst is enorm. Net als zijn ontluikende aandacht voor de andere sekse. Onvergetelijk is het moment waarop de kleine Oskar op het strand bruispoeder slurpt uit de navel van een 16-jarig meisje. Dat hij daarna de indruk wekt haar oraal te bevredigen, deed bij de filmkeuring in een aantal landen de alarmbellen rinkelen. Ter wijl critici en kijkers in Europa laaiend en thousiast waren over SchlöndorfFs 'Blech trommel', werd de film in Canada en Ame rika in sommige staten eerst gecensureerd en vervolgens helemaal verboden. Belache lijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 83