Een kunstdeal 61 werken geldzaken Het Franse gevaar Hollande zaterdag 17 maart 2012 door Corné van Zeijl Rijk worden met beleg gen is best moeilijk. Dat kan ik uit de praktijk be amen. Er is een bekend gezegde: 'Mr. Market makes you modest'. Oftewel: als je denkt slimmer te zijn dan de markt (zijnde alle overige beleggers), dan moet je jezelf nog maar eens goed achter de oren krabben of dat daadwerkelijk zo is. Een van de manieren om toch wat slimmer te zijn, is op zoek te gaan naar die verhalen die ergens achteraan in de krant staan en uit eindelijk op de voorpagina ko men. Een van die verhalen vond ik over de Franse verkiezingen. Niemand kijkt ernaar, maar toch weet ik zeker dat ze uiteindelijk op de voorpagina zullen komen. Maar het blijft altijd de vraag hoe beleggers erop zullen reageren. In de verkiezingsstrijd is iedereen het erover eens dat de strijd uit eindelijk zal gaan tussen Hollan de (socialistisch) en Sarkozy (con servatief). De eerste ronde, waar in iedereen mag meedoen, is op 22 april. In de tweede ronde op 6 mei komt uiteindelijk de win naar naar voren. Leuk zo'n Franse verkiezing, maar wat moeten beleggers er mee? Nou, als u naar de uitspra ken van meneer Hollande kijkt, is het wel degelijk van belang. Hij doet uitspraken waar Emile Roe mer van de SP nog bij zou verble ken. Zo wil Hollande dat de belas tingen voor bedrijven flink om hooggaan. Dat is slecht voor be drijven en dus de aandelen daar van. Dat heeft effecten op bedrij ven die een flink deel van hun ac tiviteiten in Frankrijk hebben zo als Corio en Unibail. Maar ook be drijven als Heineken en Unilever zullen er last van hebben, zij het in bescheiden mate. Verder wil Hollande de recente bescheiden verhoging van de pen sioenleeftijd van 6o naar 62 terug draaien. Dat betekent meer kos ten en dus minder winst voor de bedrijven. En bovenal heeft Hol lande net aangekondigd dat, als hij wordt gekozen, hij het Europe se fiscale verdrag zal heronderhan delen. Nu is dat natuurlijk verkiezingsre toriek. Maar meneer Hollande heeft door deze laatste uitspraak nu al ruzie met Merkel (Duits land), Monti (Italië) en Rajoy (nieuwe regeringsleider van Span je). Dat laatste is eigenlijk raar, want Rajoy heeft zelf ook al aan gekondigd dat Spanje zich niet aan het recente verdrag zal hou den. En dat is uiteindelijk slecht voor een oplossing in de euro schuldencrisis. Kansloos is Hollande beslist niet. Sterker nog, in de diverse verkie zingspeilingen staat Hollande al tijd op nummer 1. De tweede ron de zal tussen Sarkozy en Hollande gaan. Hollande staat daar al een tijdje met 60-40 voor. Ik kan me wel voorstellen waar om meneer Hollande zo makke lijk over de euroschuldencrisis denkt. Een graadmeter zijn de ren tepercentages van de zuidelijke landen. De Spaanse rente staat op het laagste punt sinds eind 2010 en die van Italië het laagst sinds afgelopen zomer, toen de euro schuldencrisis op zijn hoogtepunt was. Net als Hollande denken blijkbaar meerdere Europese poli tici dat de crisis voorbij is. Zelfs Griekse politici roepen allerlei ra re dingen in aanloop naar hun ver kiezingen in mei. Ik hoop dat deze politici beseffen dat ze met dit soort opmerkingen de druk op het systeem weer ver groten. Laten we hopen dat het slechts verkiezingsgeblaat is en ze daarna weer tot zinnen komen. Het zal niet de eerste keer zijn dat politici voor de verkiezingen meer dingen beloven dan ze ach teraf waarmaken. Corné van Zeijl is fondsmanager bij SNS Assetmanagement Vrijdag, 16 maart, is in Maastricht 's werelds meest prestigieuze jaarlijkse kunst- en antiekbeurs geopend: Tefafl Op deze beurs bevindt zich het meest bijzondere dat de internationale kunsthandel te bieden heeft. Maar hoe onderhandel je eigenlijk over kunst? Hier en op andere, minder voorname beurzen? door Bert Bakker illustratie Job van Celder Je levert je jas af bij de garde robe van tentoonstellingscen trum MECC en loopt recht streeks door naar - bijvoor beeld - de stand van de oude meester-specialist David Koet- ser Gallery. Daar pluk je een klein, maar subliem mid-zeventiende- eeuws stilleven van Isaac Luttic- huys van de wand. Een roemer, een zoutvat, een citroen en een wit damasten servet tegen een bruinige achtergrond. Achteloos zeg je tegen de handelaar dat de vraagprijs binnen een dag op de re kening zal zijn overgemaakt. En dan meteen door naar de vol gende stop: bijvoorbeeld naar Hammer Galleries uit New York, waar een spectaculaire mobile van Alexander Calder uit 1974 hangt. Die zou dan binnen een paar we ken al boven de tafel van je eetka mer geïnstalleerd kunnen zijn. Heerlijk...om over te dromen. Móet het bij dromen blijven? Moet een bezoek aan Tefaf zijn als een bezoek aan een museum - een tijdelijk museum met een zeer ge varieerde collectie - waar je toch niets kunt kopen? Feit is: dit is geen beurs waar je 'hebbedinge tjes' van een paar honderd euro op de kop tikt. Anderzijds: als je weet hoeveel mensen zich een zeil jacht of een mooie motorfiets kun nen veroorloven, dan weet je dat Over kunst kopen Standaardopvattingen over kunst zijn lang niet altijd waar: Kunstprijzen Kunstprijzen zijn onvoorspel baar. 't Is wat de gek ervoor geeft. Zeker nu alle veilingopbrengsten met een paar clicks via het inter net door iedereen opgezocht kun nen worden, komen onbegrijpelij ke uitschieters in prijs steeds min der voor. Kwaliteit Wie topkwaliteit koopt, valt zich nooit een buil. Het idee over wat topkwaliteit is, blijkt wel degelijk te verschuiven. En voor die paar gevallen waar voor dat niet geldt - vervalsingen daargelaten - is de prijs zó hoog (Picasso, Rembrandt), dat de kans op serieuze prijsstijging relatief klein is. Waarde Anders dan gewone beleggingen behoudt kunst op de lange ter mijn zijn waarde. Dat wordt altijd gezegd als de in boedel van een huis van een adel lijke familie wordt geveild en die ene Rubens dan miljoenen op brengt. Onvermeld blijft meestal dat tientallen andere schilderijen waarvoor lang geleden fors werd betaald, voor luttele duizenden euro's zijn afgehamerd. ook kunst kopen een kwestie is van prioriteiten. Wie weet wat hij mooi vindt, de gangbare prijzen in zijn verzamelgebied kent en zich niet laat intimideren door de chi que ambiance en de hoge vraag prijzen op zo'n beurs, kan daar in principe zakendoen. Je kunt het de handelaren op de Tefaf, waar tien dagen lang (tot en met 25 maart) het meest verwen de en koopkrachtige internationa le publiek rondloopt, niet kwalijk nemen dat hun prijskaartjes wat extra gepeperd zijn. Maar besef WA-verzekering auto stijgt gemiddeld met 50 euro De premie van autoverzekeringen is sinds vorig jaar met 11 procent gestegen. Verzekeraars hebben vooral de WA-premie verhoogd. Deze is met gemiddeld 16 procent gestegen, meldt Verzekerings- site.nl op basis van 4.500 aange vraagde offertes. Gemiddeld is de WA-premie met bijna 50 euro per jaar gestegen. Autoverzekeraars moeten van De Nederlandsche Bank grotere reserves aanleggen. Rabobank verstrekt nog steeds meeste leningen De top 10 van grootste geldver- strekkers is vorig jaar vrijwel on veranderd gebleven, blijkt uit cij fers van het Kadaster en IG&H. Dat meldt AM Nieuws. Koploper Rabobank en nummer 3, ABN Am- ro, winnen marktaandeel, terwijl nummer 2, ING, terrein verliest. Nummer 4, Aegon, is in het eerste halfjaar gegroeid, maar heeft in de tweede helft van 2011 aanzien lijk minder productie geboekt. Arbeidsmigranten kunnen op Nederlandse les Voor Polen, Bulgaren en Roeme nen die in Nederland als arbeids migrant of als zelfstandig onder nemer aan de slag willen, heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken een taalcursus Nederlands laten ontwikkelen. De cursus is bedoeld voor zelfstudie en richt zich op basaal niveau Nederlands. Ook bevat de cursus informatie die handig is voor arbeidsmigran ten in Nederland. Werkgevers maken steeds vaker gebruik van payrolling Steeds meer mensen staan op de payroll van een bedrijf. Bij payrol ling besteden bedrijven admini stratieve aspecten van het werkge verschap uit. Volgens de Vereni ging Payroll Ondernemingen (VPO) is de omzet in de payroll- branche in 2011 met 4 procent toe genomen ten opzichte van 2010. Horeca en cateringbedrijven en de overheid en het onderwijs wer ken het meest op deze manier. Meer consumenten zoeken producten met mobieltje Een groeiend aantal mensen zoekt ook via de mobiele telefoon naar producten in winkels. Consu menten gebruiken bij het winke len de echte 'realife' winkelstraat, de internetsite en de mobiele web site van winkels door elkaar heen. Dat legde Sabine van Velsen van Google Nederland uit tijdens Emerce eRetail. Voor winkeliers is het daarom belangrijk te inves teren in mobiele sites.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 50