Bitter verdwijnt van smaakpalet I O II 'McDonald's tot Japans' 'Altijd wel iets lekkers' 'Wel goed, niet leuk' zaterdag 17 maart 2012 De 10-Jarige Sem eet het liefst frietjes, biefstuk of pannenkoeken als hij met zijn ouders en broer en zus uit eten gaat. „Andere dingen zoals groenten lust ik ook. Alleen pasta vind ik niet zo lekker." Het gezin gaat een a twee keer per maand uit eten, vertelt zijn moeder Trudy Rikken. „Dat kan variëren van McDonald's of een pannenkoekenhuis tot de Japanner. We stimuleren dat ze van alles proeven, ook dingen die ze nog niet kennenDat doen ze ook wel." Het idee om kindermenu's van de menu kaart te halen vinden ze wel goed. „Zeker als ze kleinere porties serveren van de 'volwassen' gerechten. Maar omdat Sem de jongste is van drie - zijn zus is 13 en zijn broer is 15 - wil hij sowieso al met de volwassenen mee-eten." De dochters van Koos van Dael houden erg van lekker eten. „Macaroni, lasagne, pannenkoeken met kaas", somt de 9-jarige Suus op. „Spaghetti en friet", vult haar zusje Lizzi van 7 ('bijna 8') aan. Het is dan ook niet vreemd dat ze vaak naar de Italiaan gaan als ze uit -f eten gaan. Ook eetcafé's zijn in trek. „Er is altijd wel iets dat ze lekker vinden", zegt Van Dael, „ook al zou er geen kindermenu meer op de kaart staan. Ze houden zelfs van olijven. En ze mogen van ons niet zeggen dat ze iets niet lus ten als ze het niet eerst hebben geproefd." Hij denkt dan ook dat het niet veel uit zou maken, mochten zijn dochters geen frietjes meer kunnen bestellen. Maar Suus vindt het 'niet leuk'. door Joep Trommelen ieï ls bitter, bier is best, bier is beter dan de rest', zong Rob de JL*r Nijs stoer in 1977. Maar bier is al lang niet meer zo bitter als vroeger. Kwestie van smaak. Minder bittere hop geeft pils een milder aroma en daar be staat een grotere markt voor. Ook mais in plaats van gerst geeft de traditionele goudgele rakker van de grote brouwers een wat (vrouw)vriendelijker karakter in vergelijking met het 'oerpils'. Het is vooral het bitter dat op het menselijke smaakpalet steeds naar de rand lijkt te worden geschoven. Spruitjes en witlof smaakten oor spronkelijk veel bitterder. Moder ne varianten smaken milder. Of, wat onvriendelijker uitgedrukt, vlakker. Het is niet alleen de smaak bitter die via moderne teeltmethoden langzaam maar zeker uit het voed selaanbod verdwijnt. Ook de radijs is op die manier van zijn scherpe randje ontdaan. De tomaat is weer een ander verhaal. Sinds de ooster buren de Nederlandse tomaat tot smakeloze 'Wasserbombe' bestem pelden, zijn er talloze 'betere' to maten ontwikkeld, van trostoma ten tot Tasty Toms. Mensen houden het meest van zoet en vet, en de voedselindustrie weet dat. Kunstmatige zoetstoffen worden in allerlei producten ge bruikt, maar vooral in frisdranken. Suikers en vetten zijn vaak ook 'verborgen' in voedsel. Zo zijn koekjes vaak veel vetter dan we denken en worden bruine bonen in blik zoeter gemaakt met suiker. Sinds 1996 bestaat er ook kunstma tig vet: Olestra. Het voordeel is dat het niet in het lichaam wordt opge nomen en dus nul calorieën le vert. Maar er is ook een heel groot nadeel: annale lekkage, waarbij vaak ook nuttige vitaminen het lichaam verlaten. Olestra mag al leen worden gebruikt om zoutjes mee te bereiden. zie onze website:binnenland Texelse sterrenkok Jef Schuur doet mee aan het project ;:êh^krök:': keften lekker zijn, wat daar hou den kinderen van nature al van." Mensen hebben namelijk een na tuurlijke neiging om eten met veel energie, bijvoorbeeld vet of koolhy draten, lekker te vinden, zegt Zein- stra. „Dat is vanuit de evolutie te verklaren: energie is handig om te hebben voor mindere tijden." Van af de geboorte vinden mensen zoe te smaken lekker. Van zuurden bit ter hebben mensen een natuurlij ke afkeer. „Bitter duidt vaak op toxisch en zuur op bedorven. Denk aan zure melk." Veel groenten hebben een bittere ondertoon, waardoor kinderen er moeite mee hebben. „Maar onder zoek toont aan dat kinderen nieuw en minder lekker eten steeds meer gaan waarderen na on geveer tien keer proeven. Geef dus niet te snel op", adviseert Zeinstra ouders. „Smaak ontwikkel je je leven lang. Maar de grootste stap- pen maak je op jonge leeftijd." Toch is het restaurant niet de eer ste plek waar je aan zou denken om gezond eten te promoten. Uit eten gaan is immers de uitzonde ring, de eetgewoonten thuis ma ken écht een verschil. „Toch niet helemaal", reageert Zeinstra. „Het kan de norm verschuiven. Uit eten hoeft niet altijd geassocieerd te worden met patat en kroket. Spina- ziepannenkoeken of pompoenpas ta zijn net zo lekker. En het kan mensen op ideeën brengen voor thuis." Zijn gasten er wel klaar voor? Chef-kok Fransen denkt van wel. „In het weekend komen hier zo'n drieduizend mensen, vaak met kin deren. Mensen vragen nu al regel matig of hun kind pasta met groenten mag. Maar je kunt friet, kroket en kipnuggets niet van de kaart halen, ook al zou ik dat wel willen. Daar blijft vraag naar." „Wij gaan zelden uit eten met z'n tweeën. Soms eten we een broodje kroket in een eetcafé", zegt Nienke Gielen. „Met familie eten we wel eens Chi nees of pannenkoeken." Haar zoon Bart van 9 gaat graag naar McDonald's. „Friet is mijn lievelingseten. Het is lekker zout." Maar zijn moeder probeert dat 'te minimaliseren'. Zij ziet wel iets in het initia tiefvan Slow Food om het kindermenu van de kaart te schrappen, maar Bart zou het 'irritant' vinden. „Het is wel goed, maar niet leuk." Nu zit Bart in een overgangsfase, zegt Cielen. „Hij begint steeds meer van volwassen eten te hou den, met kruiden en knoflook. Gelukkig wel, dat is met koken ook leuker."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2012 | | pagina 11